Overgaan naar de L?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkTwice

Overgaan naar de L?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:47

Ik start mijn 4jarige nu in de B en na een paar wedstrijden zitten we nu al
op 10 wp. Elke proef hebben we tussen de 190 en 200 punten, en hij loopt op concours haast nog fijner dan thuis.
Ik zit me nu af te vragen of ik nog een paar wp in de B zal rijden, of over zou gaan naar 't L. Wat zouden jullie doen en waarom wel/niet overgaan?

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:50

Ik zou het wel doen.. Waarom niet?
Als je merkt dat je paard het niet meer trekt, kun je het een tijdje rustiger aan doen.
Let wel, Als je echt te vlug gaat, en al de M in mag. Dat kan pas op 5-jarige leeftijd van het paard.
Vriendin van me rijd nu met haar 4-jarige ook in de L, en het gaat heel goed!

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:51

precies wat romykiki zegt ja

Jolanda16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:17

Als je de oefeningen van de L beheerst zou ik het doen.
Succes ermee

ambertJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:20

ik zou het doen als je de oefeningen kan.
ik rijd zelf nu ook L1 maar het is wel even wennen hoor!

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:53

Ik zou het wel doen. Mits je de oefeningen niet beheerst.!

Ik sluit me ook volledig bij Romykiki aan!

Succes

Anoniem

Re: Overgaan naar de L?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:05

Als jij denkt dat de oefeningen die er in de L staan door jullie kunnen worden uitgevoerd, dan zou ik het gewoon proberen. Dan heb je ook het idee van hoe hoog jullie samen rijden want elke keer in de B 190 tot 200 punten is natuurlijk fantastisch, maar kunnen jullie dat ook in de L? Kan je misschien al als je paard 5 is gelijk doorstromen naar de M.

Veel succes in ieder geval!

Maaiikii

Re: Overgaan naar de L?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:41

Je kan het altijd proberen. Ik zie dat je nu steeds hoge punten haalt, dus het gaat vast wel lukken. De oefeningen van de L1 goed oefenen en dan komt het wel goed!

sandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:09

Als je steeds van die hoge punten haalt ben je vast wel klaar voor de L!!
veel succes ermee!!

Waldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:46

Inderdaad, als je paard en jij er klaar voor zijn, gewoon proberen.
Maar ga niet te snel door de L, of te vaak op wedstrijd, dat je jonge paard er straks geen zin meer in heeft.
Hou het leuk voor jullie beiden.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:48

Ik zou gewoon overgaan, lukken de onderdelen tijdens een proef nog niet. Dan kun je altijd even lekker doorrijden thuis om de puntjes op de I te zetten. Ik persoonlijk vind het een beetje geldverspilling om dan nog langer door te starten in de B. Ervaring doe je ook in de L wel op

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:47

Ik zou het ook doen.

idd geldverspilling om door te rijden in de B.
En als je in de B zulke hoge punten rijdt, dan zal je in de L ook makkelijk winst kunnen rijden.

Hou er zoals al gezegd is wel rekening mee, dat je er niet te hard doorheen vliegt, anders moet je zolang L2 rijden of stoppen en dat is ook zonde.

Ik vind de L niet veel verschillen van de B, dus theoretisch moet het kunnen.

jacco_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:09

ik zou gewoon overgaan. in de L1 kan je verliespunten halen tot L1+0 en je kan beter overgaan en langer in de L1 of L2 hangen dan lang in de B blijven hangen

Yucca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:28

Geldverspilling als je in de B blijft? Als je ng ff doorrijd en je haalt steeds 1e/2e plaasten, dan verdien je er meer mee dan je inschrijf geld. Dus het is maar net hoe je het bekijkt!

Ik lees hier eigenlijk altijd dat er bij 10 winstpunten over wordt gegaan. Ik reed meestal alle klasses uit..en dan maar één proefje per wedstrijd! ...

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:32

Als je vind/merkt dat je paard er klaar voor is zou ik gewoon overgaan. moeten de puntjes nog op de i of is het nog niet helemaal goed dan zal ik nog even doorrijden

Je moet niet overgaan omdat je de punten heb!

altijd kijken of je paard(en jezelf ) er klaar voor bent zo niet rijd je gewoon nog even door, zo wel ga je over

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:32

Maar dat betekend niet dat het slecht is om al met 10 punten over te gaan.
Ik reed in de B ook nette punten, eindigde vaak wel ergens boven aan.
k heb nu ook 2 x L gestart en dat gaat ook best goed.
Nog steeds leuke punten.
De L is ook niet zoveel moeilijker als je de basis in orde hebt.
Veel overgangetjes, wat meer doorzitten (wat ik fijner vind) en een keer wijken en middengalop.

Maris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:35

als jij en je paard klaar zijn voor een volgend niveau waarom niet? als je toch twijfelt over de L en de oefeningen die je daarin moet doen dan zou je nog even kunnen wachten.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:47

rijoyco schreef:
Geldverspilling als je in de B blijft? Als je ng ff doorrijd en je haalt steeds 1e/2e plaasten, dan verdien je er meer mee dan je inschrijf geld. Dus het is maar net hoe je het bekijkt!

Ik lees hier eigenlijk altijd dat er bij 10 winstpunten over wordt gegaan. Ik reed meestal alle klasses uit..en dan maar één proefje per wedstrijd! ...

Dat is natuurlijk ook onzin, mijn paard loopt niet spectaculair, dus nee ik hoef niet door te rijden voor de prijzen Veel succes als jij door wilt rijden tot 30 winstpunten, ik blijf van mening dat het geldverspilling is

Je kunt altijd een L proef starten zie je direct of je er klaar voor bent of niet. Als dat niet het geval is kun je ook thuis nog even rustig aan door trainen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:34

Ja en meestal (ik reed in de B wel vaak in de prijsen) kan het er dan nog niet uit.
Ik bedoel je betaald 8 euro voor een proefe.
Je bent er 2 a 3 uur aanwezig.
Je moet er een eind voor rijden en dan krijg je 20 euro voor de 1ste prijs.
Of je bent derde van de 14 deelnemers en je krijgt niet eens prijs.
Delen ze er maar 2 uit.
Of je gaat naar zuidwolde en je komt er achter dat je als prijs kan kiezen uit een borsteltje of zweepje...

En zelfs zonder het wijken goed te beheersen kan je nog lekkere punten rijden.
Mijn paard wijkt slecht voor het rechterbeen, goed voor het linkerbeen.
Ik ben toch lekker begonnen in de L.
De meeste andere onderdelen, (op middenstap en halstrekken na) gaan super.
Dus ik haal mijn puntjes wel op op die andere onderdelen.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:14

Precies daantjuhhh!

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:22

Ik vind het zelf altijd fijn om met jonge paarden tot de 15/20 winspunten te rijden omdat ze toch meestal wat kijkeriger zijn. Maargoed zoals in alle topic's waar gevraagd word om over te gaan nog een keer ; als je er klaar voor bent en je pony ook waarom niet?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:43

Het gaat hier om een behoorlijk jong paard, die zou ik nog even doorrijden. Jonge paarden moet je niet te veel belasten, dus niet te snel overgaan.
Je paard kan er nu wel klaar voor zijn, maar hij moet ook de tijd krijgen om echt paard te zijn. Je zou ook een pauze kunnen inlassen, dan hoef je dus niet perse 'geld te verspillen' zoals hierboven werd gezegd. Maar dan krijgt hij ook niet meer wedstijdervaring.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:50

ik vind dat iets wat je zelf moet weten.
al vind ik altijd dat mensen met jonge paarden zoveel haast hebben.. alsof de B niet goed genoeg is.. dat blijkt wel uit reacties als geld verspilling.. ik vraag me altijd af wat er toch zo wonderlijk is aan dat Z, want zo lijkt het, wil iedereen daar maar zo snel mogelijk heen.

en dan zit je met eenpaard... die niet verder blijkt te kunnen dan het Z2.. en dan??

maar goed hou de rest van mijn mening lekker voor me.. je moet doen wat je zelf goed acht.. maar met ee nong beesie.. zou ik lekker rustig aan doen, want ik koop een paard voor leven...

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:55

gekke-koei: volgens mij zijn wij het helemaal eens met elkaar. Vandaar dat ik in mijn post het 'geld verspilling' ook al tussen aanhalingstekens had staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:01

Hoezo zou de B geldverspilling zijn en de L niet? Volgens mij is dat net zo duur hoor. Vaak zijn M en Z proefjes juist duurder, dus kun je als je het zo bekijkt juist beter langer over de B en de L doen. Als je geen geld wil verspillen moet je sowieso geen wedstrijden gaan rijden!