Helaas, ook bitloos springen mag niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Helaas, ook bitloos springen mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:32

Na 2 keer een oefenparcours gereden te hebben was ik van plan om vanmiddag officieel bitloos te starten. Om er zeker van te zijn dat ik niet de ring uitgestuurd zou worden, heb ik het netjes aan de jury gevraagd. Het hoofdstel waar ik mee wilde starten had ik meegenomen.
Het mocht niet. Volgens dit jurylid mag het pas vanaf 1.30 parcoursen en niet in de B of L (waar ik in startte).
Als je goed leest in de reglementen, dan lijkt het er inderdaad op dat het stukje over 'de teugels rechtstreeks aan het hoofdstel bevestigen en dan zonder bit mogen rijden' op het 'hoger dan 1.30' slaat.
Dus uiteindelijk met bit gestart (en niet geheel tevreden )

Dus voor alle mensen die bitloos willen starten, het mag niet, niet met dressuur en niet met springen.

Lara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:04

Ook raar jammer dat je niet bitloos mocht rijden ging het wel goed?

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:40

waarom mag je eigenlijk niet bitloos starte

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 07:16

Dat legt ze toch uit? Dat staat in de regelementen en daar moet je je nou eenmaal aan houden.
Er staan wel meer dingen in die wat vreemd zijn: geen bitringen vanaf de M, sporen verplicht vanaf M, Zweep verboden vanaf Z, Kleur van je cap etc.

Maar het zijn gewoon de regels.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:28

Dan zou ik de KNHS eens mailen voor toelichting op dat artikel.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:47

Heeft te maken met de inwerking van het bit. Net zoals de Pelham, die is ook verboden tot en met de M klasse. Ditzelfde geldt voor het stang en trens bit in de Z-klasse dressuur.

Terecht in mijn optiek. Ik weet dat een hackamore een heel vriendelijk bit is (ik heb hem zelf ook) maar het is een verschrikking in handen van een onervaren ruiter. En als ik af en toe zie wat men nu al voor elkaar weet te krijgen met een gewoon bit, dan hou ik mijn hard vast als de Jos Lansink wannabe's weer eens een "nieuw" item willen uittesten... Eerst maar eens bewijzen en dan kun je hem in de M-klasse alsnog omhangen (niet dat mensen dan ineens vriendelijker worden, maar ze weten net wat meer te presteren)...

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:35

Suelza schreef:
Ik weet dat een hackamore een heel vriendelijk bit is (ik heb hem zelf ook) maar het is een verschrikking in handen van een onervaren ruiter.

Een hackamore een bit?

BeamerGirl

Re: Helaas, ook bitloos springen mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:41

Zelf wordt mijne pony merrie ook bitloos gereden (niet met hackemore, echt bitloos!) bij ons staat in t reglement er niks over dus wij mogen het wel zonder bit (jury kijkt wel raar maar daar blijft het bij). Bij ons is er zelfs veel bewondering dat de pony zo springt met een ruiterke van 14 jaar.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 11:30

Ik rij niet met een hackamore, maar met een Cookhoofdstel.

www.bitlessbridle.com

Als je de reglementen leest, dan lijkt het er sterk op dat het bitloze stukje op het stuk over 1.30 gaat:

Artikel 257 - HARNACHEMENT EN HULPMIDDELEN
1. In de ring.
1.1. Het gebruik van oogkleppen en capuchons is verboden. Een te strak aangesnoerde neusriem wordt als wreedheid (art. 46 Algemeen Wedstrijdreglement) aangemerkt.
1.2. Als hulpteugel is uitsluitend een martingaal met ringen en zonder enige beperkende werking toegestaan. Wanneer bij een normale houding van de deelnemer de teugels op maat zijn, mag de martingaal de rechte lijn van de teugels niet breken. Indien de teugels door middel van een gesp aan het bit zijn bevestigd, moeten de teugels van dwarsstaafjes zijn voorzien.
1.3. In de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20 m voor paarden is uitsluitend de volgende optoming toegestaan:
Trenshoofdstel met africhtings, rechte, Mexicaanse, beugel- of zogenaamde gecombineerde neusriem voorzien van een enkele trens.
In de klassen Z en ZZ voor pony's is in de categorieën D en E is ook het gebruik van een pelham of Thiedemann-bit toegestaan. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan met teugels voorzien van lussen te rijden.

In de klassen vanaf 1.30 m en hoger voor paarden geldt de optoming conform het FEI-reglement.
De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te be-staan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.
Het gebruik van een tonglepel is toegestaan, evenals een rollentrens en fluitbit, mits dit braamvrij is.

Zie voor de toegestane bitten voor de klassen B t/m M voor pony's en de klassen

En dus mag het niet ondanks dat zo'n hoofdstel als waar ik mee rij nog veel vriendelijker is dan een hackamore (zeker ook in onervaren handen)

BeamerGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:30

Is wel erg stom. Mijne pony kan geen bit meer verdragen wegens problemen aan haar tandvlees. Tot nu toe hebben ze er bij ons nog niks over gezegd maar zou het wel zo zijn, wordt er gewoon gestopt met wedstrijde rijde.
Met welk bit rij je dan nu?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:29

Jammer, had je andere topic nl ook gelezen. Was leuk voor je geweest als het wel mocht. Denk je dat je dan beter gepresteerd had? Er zit er dus maar 1 ding op, zorgen dat je snel 1m30 mag starten

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:09

Ik rij normaal met een dik dubbelgebroken kk bit. Maar de mond van het paard is nogal klein en gevoelig. Ze heeft geen haken op de kiezen of wolfstanden. Dit is namelijk 3 weken geleden nog gecontroleerd. En ik kan haar ook wel met bit rijden. Dat is het probleem niet. Maar het liefst loopt ze op een heel dik bit. Probleem is dan dat haar mond niet meer sluit en je de tong dus ziet. Die hangt niet buiten de mond, maar de lippen zijn niet gesloten. Met een dunner bit sluit de mond beter, maar loopt ze minder op.
En zodoende heb ik toevallig een keer bitloos uitgeprobeerd en dat ging meteen heerlijk. De mensen die zien hoe het bitloos gaat zeggen allemaal dat het jammer is dat je niet bitloos mag starten.

Of ik bitloos beter gepresteerd had weet ik niet. Momenteel hebben we een dipje waardoor rondkomen eerst even belangrijker is dan foutloos en een goede tijd.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:51

gabyfedde schreef:
Suelza schreef:
Ik weet dat een hackamore een heel vriendelijk bit is (ik heb hem zelf ook) maar het is een verschrikking in handen van een onervaren ruiter.

Een hackamore een bit?

Ja een hackamore valt toch echt onder de categorie "bit".

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:16

Suelza schreef:
Heeft te maken met de inwerking van het bit. Net zoals de Pelham, die is ook verboden tot en met de M klasse. Ditzelfde geldt voor het stang en trens bit in de Z-klasse dressuur.

Terecht in mijn optiek. Ik weet dat een hackamore een heel vriendelijk bit is (ik heb hem zelf ook) maar het is een verschrikking in handen van een onervaren ruiter. En als ik af en toe zie wat men nu al voor elkaar weet te krijgen met een gewoon bit, dan hou ik mijn hard vast als de Jos Lansink wannabe's weer eens een "nieuw" item willen uittesten... Eerst maar eens bewijzen en dan kun je hem in de M-klasse alsnog omhangen (niet dat mensen dan ineens vriendelijker worden, maar ze weten net wat meer te presteren)...

TS heeft het over bitloos, dat is niet hetzelfde als een hackamore(schrijf je dat zo, het staat zo gek )

Bovendien mag je daar ps in het Z mee rijden en niet in het M
Pelham mag volgens mij wel in de lagere klasses, je mag er dan alleen geen kinketting aanhebben

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:33

wat is dit voor iets raars? ik dacht juist dat het mocht, waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd

Germie: ik zie dat jij een speciaal hoofdstel hebt, is het ook zo dat bij het trekken van de teugel, de kinriem strak wordt getrokken? of niet?
want dan kan ik me voorstellen dat het niet mag
maar je mag toch wel je teugels aan de neusriem vastmaken
ik zou de knhs maar eens bellen/mailen

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:33

In het reglement staat dat dat pas vanaf het 1.30m mag BT
Ik dacht ook dat ik in de P&S gelezen had dat dat mocht, maar blijkbaar heb ik dat verkeerd opgeslagen.

(mocht je het na willen zoeken Disciplinereglement springen en dan Werkdocument springen 2006 blz 37 )

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:09

ik vind dat twijfelachtig zoals het er staat eerlijk gezegd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:28

ik vind het ook raar dat het niet mag...dat dat het juist wel mocht..

het is toch niet ten nadele van het paard

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:31

nee idd, maar staat er wel wat raar, nieuw kopje met daarboven een zin over het 1.30m

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:35

Het staat er dubieus, je kunt nl niet zeggen dat die zin van het 1.30 op de hele paragraaf slaat, maar deze tekst (een paragraaf ervoor)

Citaat:
In de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20 m voor paarden is uitsluitend de volgende optoming toegestaan: Trenshoofdstel met africhtings, rechte, Mexicaanse, beugel- of zogenaamde gecombineerde neusriem
voorzien van een enkele trens
.

is wel heel duidelijk eigenlijk.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:41

ja idd, dan had dat van dat bitloos stukje daar ook wel onder gestaan met het woordje OF

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:42

gomir schreef:
Suelza schreef:
Pelham mag volgens mij wel in de lagere klasses, je mag er dan alleen geen kinketting aanhebben

Volgens mij mag je nooit met een pelham zonder kinketting rijden! Ik rijdt mijn paard met pelham en deze mooie jongen heeft een kinketting allergie! Dit vervang ik nu door een kinriempje (in frankrijk moeten bestellen). Maar ook hier wordt al heel moeilijk over gedaan. Ik weet het overigens niet 100% zeker!

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:50

ik heb RK even gevraagd. zij is springjury

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:17

lielle:
er staat dus enkele trens, die kan je natuurlijk wel inhangen en dan alsnog de teugels aan de neusriem doen?!(zegt RK )

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:54

Er staat toch ook weer ergens dat de teugels aan het bit bevestigd moeten zijn?
Enige dat er niet staat is dat het bit IN de mond moet liggen. Dus je zou het bit ergens onderlangs kunnen laten hangen. Maar ik weet niet of je dan wel een constructie kunt maken om ook nog te sturen en geen paard te hinderen. Die tip kreeg ik van de parcoursbouwer van een oefenparcours om hier eens over na te denken. Deze man vond het bitloze hoofdstel namelijk wel positief.
Hij gaf anders het advies om met dubbele teugel te starten (1 aan het bit in de mond, en 1 aan de neusriem.), maar je mag niet meer met dubbele teugel starten.

Ik heb overigens enkele weken de knhs al een keer gemaild met de vraag of je bitloos mag starten of niet. Geen antwoord op gehad.
Ik had ook gevraagd wat de reden was dat het in de dressuur zowieso niet mag.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-04-06 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt