Inenten eens per jaar of eens per half jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Inenten eens per jaar of eens per half jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:03

Ik verkeerde in de veronderstelling dat om wedstrijden te starten het voldoende was als je het paard eens per jaar liet inenten. Als je internationale wedstrijden wilt starten dat je dan eens per half jaar moest laten inenten.

Nu hoorde ik hardnekkige geruchten dat je paard tegenwoordig twee keer per jaar inge-ent moet worden en dat er dus ook jury's zijn die daar naar kijken (en mensen niet laten starten als ze eens per jaar laten inenten).

Hoe zit dit? Het is toch nog gewoon regel dat eens per jaar voldoende is? Of is dit recent in het reglement veranderd?

Vadisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:39

in de algemene wedstrijdregelementen staat nogsteeds dat het maximaal 12 maanden tussen de entingen mag zitten. Ook dat het paard minimaal zeven dagen voor de wedstrijd ingeent moet worden staat niets bij dat het veranderd is.
En bij de internationale wedstrijd regelementen staat niets over enten of dat dit anders is dan bij nationale wedstrijden, dus ga ervan uit dat het gelijk is aan de nationale wedstrijden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:12

Klopt:
voor de KNHS is 1x per jaar voldoende.
voor de FEI is 2x per jaar verplicht.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:00

Hummmmm. Ik hoorde toch echt verhalen dat er bepaalde jurys zijn die je in het buitenseizoen gewoon niet laten starten als je inentingen om het jaar zijn ipv om het halve jaar .

Lijkt me toch niet dat een jury eigenhandig de reglementen strenger mag stellen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:20

Vroeger was het toch om de 11 maanden? Ik entte die van mij altijd 2x per jaar vanwege die bepaling. Maar dat kan al heel oud zijn hoor

Talishe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:23

Het is nu nog 1x per jaar, wordt misschen veranderd naar 2x

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:24

Die van mij krijgen 1 keer per jaar hun enting. Volgens onze dierenarts is het gewoon geldklopperij, als ze vaker geent moeten worden. Ik heb er trouwens niks over gehoord dat het 2 keer per jaar zou moeten

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:25

1keer per jaar is verplicht, maar ik doe het ieder half jaar gewoon voor de zekerheid, en het is een kleine moeite

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:26

Apple schreef:
Hummmmm. Ik hoorde toch echt verhalen dat er bepaalde jurys zijn die je in het buitenseizoen gewoon niet laten starten als je inentingen om het jaar zijn ipv om het halve jaar .

Lijkt me toch niet dat een jury eigenhandig de reglementen strenger mag stellen

Dan was die jury in de war oid. want voor de nationale sport is het nog niet verplicht.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:22

MISTRAL94 schreef:
Die van mij krijgen 1 keer per jaar hun enting. Volgens onze dierenarts is het gewoon geldklopperij, als ze vaker geent moeten worden. Ik heb er trouwens niks over gehoord dat het 2 keer per jaar zou moeten

Geldklopperij of veiligheid voor je paard. Het is algemeen bekend dat de laatste paar maanden van de enting het niet voldoende of genoeg meer is, daarom raad men aan om het 2x per jaar of om de 9 maanden te doen. Enting is momenteel verplicht om de 11 maanden.

Een jury mag zeker geen eigen regels hanteren.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:27

ik heb altijd geleerd dat een enting 9 maanden voeldoet zeg maar,
maar als ijslander bezitter zijn wij ook verplicht geworden om 2 keer per jaar te enten.
dit jaar zullen ze nog een beetje makkelijk zijn, maar volgend jaar hoef je niet op wedstijd te komen zonder 2x per jaar geent te hebben.
ook bij het bijwonen van spelletjes en wedsrijden van ijslander verenigingen ( dus niet officieel)
is het 2 keer enten verplicht.
ik vind het ook geld klopperrij. belachelijk je gaat toch geen antie stoffen spuiten als de oude nog voldoen? eigelijk vergiftig je dan je paard !!??

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:31

Sammie schreef:
MISTRAL94 schreef:

Geldklopperij of veiligheid voor je paard. Het is algemeen bekend dat de laatste paar maanden van de enting het niet voldoende of genoeg meer is, daarom raad men aan om het 2x per jaar of om de 9 maanden te doen. Enting is momenteel verplicht om de 11 maanden.

Een jury mag zeker geen eigen regels hanteren.

Worden wij mensen ook elk jaar ingeent tegen allerlei ziektes? Nee dus. Mijn dierenarts werkt op een paardenkliniek, hij weet wel waar hij over praat

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:32

Klopt, een enting is ongeveer 9 maanden werkzaam.

Elke 11 maanden verplicht enten? Dat is nieuw voor mij. Ik dacht elk jaar.

nikkigioa

Re: Inenten eens per jaar of eens per half jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:40

Ik citeer uit mijn boekje van de KNHS "Op wedstrijd starten":

2.1.4. Vaccinaties
Paarden en pony's die op wedstrijd starten, moeten tegen influenza zijn gevaccineerd. Deze vaccinatie moet als volgt gebeuren:
* Een basisvaccinatie bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar mogen zijn gegeven;
* Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige enting mag zijn toegediend.

Overigens is mij tijdens mijn studie diergeneeskunde verteld dat een inenting tot wel 10 jaar werkt. Alleen wordt deze werking na een jaar iets minder vandaar dat we ieder jaar moeten enten. Maar als je om de zoveel jaar eens ent loop je niet eens zo heel veel risico.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:45

De entstof doet zijn werk ong 8 a 9 maanden is mij ooit verteld.

Echter, als je onder KNHS start moet je kunnen aantonen dat je binnen het jaar je paard weer opnieuw hebt laten enten.

Vraagje aan DA io; is het ook mogelijk om bijv alleen tegen influenza te enten?
Mij dunkt dat je paard niet ieder jaar een tetanus hoeft..
Is daar al wat over bekend??

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:47

MISTRAL94 schreef:
Worden wij mensen ook elk jaar ingeent tegen allerlei ziektes? Nee dus.

Kunnen je mensen inentingen (en dan voornl. die van tetanus) vergelijken met een paard? Nee dus..

kvika schreef:
eigelijk vergiftig je dan je paard !!??

Nee tuurlijk niet!

Ik was in de veronderstelling dat het elke 11 maanden moest, maar het is dus nog steeds 12 maanden.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:27

De quote van nikkigioa is correct maar niet volledig. De herhalingsenting mag maximaal 365 EN MINIMAAL 7 dagen geleden hebben plaats gevonden. Je mag dus niet op vrijdag enten en op zaterdag op wedstrijd!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:34

Apple: vorig jaar maart of april oid heeft een secreatariaat ook eens tegen mij gezegd dat ze om het half jaar moesten. Zou volgens hen in de P&S gestaan hebben enz. Ze deden erg moeilijk en ik had volgens hun mazzel dat ik nog mocht starten.
Ik had zelf ook zoiets van volgens mij zitten jullie fout en niet ik, dus toen alles opgezocht en het bleek inderdaad een leuk verzinsel. Kennelijk zijn er mensen die dit nog steeds nodig vinden te roepen. Het is voorlopig gewoon zo dat 1x per 12 maanden voldoende is. Ik doe zelf meestal om de 10 mnd.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:37

Het heeft in de P&S gestaan, maar dat is alleen voor paarden met een FEI paspoort.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:41

ja precies, en ik reed gewoon M2 in NL, dus die mensen gingen "stress" veroorzaken om niets.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:45

Overigens is het niet iets typisch Nederlands, voordat mensen dat gaan roepen.

In Duitsland (en voor zover ik weet ook in België) hoef je het niet in je hoofd te halen op een endurancewedstrijd te verschijnen met een paard dat niet halfjaarlijks geënt is. En dat geldt dan voor wedstrijden die gewoon onder de nationale vlag worden gereden, dat heeft niets met de FEI-reglementen te maken (maar ik vermoed dat die regel er wel van is afgeleid).

Wil je als Nederlander aan die nationale wedstrijden in Duitsland (en België) meedoen: dat kan, dan krijg je een riding permission van de KNHS, maar je paard moet wél aan de entingsregels voldoen die gelden voor die discipline in dat land, anders kun je linea recta naar huis.

Wat de entingsregels voor andere disciplines in die landen zijn, zou ik niet kunnen vertellen. Dat kan jaarlijks of halfjaarlijks zijn, dat zou ik moeten nazoeken als er reglementen op internet te vinden zijn.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:55

He, dat wist ik niet. Ik wil in mei naar Tongeren, eens kijken hoe het met de entingen zit.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:56

Eerlijk gezegd vind ik het wel zo makkelijk om 2 keer per jaar te enten als je wedstrijden rijdt, hoef je je ook geen zorgen te maken dat je per ongeluk net te laat ben, en je weer helemaal opnieuw moet beginnen met een basisenting.

Waar veel mensen volgens mij mee de mist ingaan is dat de basis ontbreekt, wat zoveel inhoudt als een basisenting (dat is die 2e keer geent binnen 3weken/maanden), of een krabbeltje van de dierenarts dat die enting juist in zijn vorige boekje stond.

Ik heb ook al menig secretariaat in de war gehad omdat de basisenting op 3 jarige leeftijd herhaald is en dus gewoon netjes in het paspoort staat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:23

Gerrie schreef:
De entstof doet zijn werk ong 8 a 9 maanden is mij ooit verteld.

Mij is altijd verteld dat tetanus wel tien jaar werkt, alleen influenza dan weer niet.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:26

Noukie schreef:
Apple: vorig jaar maart of april oid heeft een secreatariaat ook eens tegen mij gezegd dat ze om het half jaar moesten. Zou volgens hen in de P&S gestaan hebben enz. Ze deden erg moeilijk en ik had volgens hun mazzel dat ik nog mocht starten.
Ik had zelf ook zoiets van volgens mij zitten jullie fout en niet ik, dus toen alles opgezocht en het bleek inderdaad een leuk verzinsel. Kennelijk zijn er mensen die dit nog steeds nodig vinden te roepen. Het is voorlopig gewoon zo dat 1x per 12 maanden voldoende is. Ik doe zelf meestal om de 10 mnd.

Noukie, wij zitten dan ook in dezelfde regio dus best kans dat het om hetzelfde secretariaat/jury gaat .

Tis nogal wat, als er op wedstrijden zelf scherpere regels worden gehanteerd.

Maar goed, er is dus nog niets veranderd.