Verschil tussen FNRS en KNHS wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

Verschil tussen FNRS en KNHS wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 08:56

Hallo,

Ik vraag me nou al een tijdje af wat het verschil is tussen FNRS wedstrijden en KNHS wedstrijden?

Wat is nou beter?
Of is het gewoon hetzelfde alleen door een andere organisator gegeven?

En de proeven, zijn die heel anders? Welke nivo's zitten er nu in FNRS?
KNHS ken ik wel maar FNRS heb ik nooit wat van mee gekregen, ik hoor wel eens mensen zeggen : ' Ik rijd F3' (ofzo) Maar ik weet dan echt niet wat daar mee bedoeld wordt.

En kan je voor de KNHS én de FNRS tegelijk wedstrijden rijden?

Gewoon benieuwd

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:54

niemand die er wat vanaf weet ?

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:13

geen idee ben er ook benieuwt naar

j0rien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:52

Iniedergeval is het zo, dat FNRS-proefjes meestal op manege`s worden gereden en wat mogelijk is met allerlei verschillende manegepony`s dus je bent niet aan een paard gebonden. Bij KNHS wedstrijden is het zo dat je landelijk kunt deelnemen en je meestal een startkaart hebt wat gebonden is aan een paard. Dit is wat ik er van weet..

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:57

De FNRS proeven zijn speciaal geschreven voor mensen die geen eigen paard hebben. Bij het jureren wordt dus vooral gelet op wat de ruiter doet, en veel minder op hoe het paard loopt. Want als je op manegepaarden rijdt, dan kan het de ene keer voorkomen dat je op de wedstrijd een fijn makkelijk paard krijgt, en de volgende keer heb je een rotbok. Voor de FNRS-proeven moet dat dus eigenlijk niet uitmaken, zolang de ruiter netjes rijdt.

Het niveau van de proeven van de FNRS liep van F1 t/m F12, na de F12 kon je dan L1 gaan starten bij de KNHS, dus de F12 is dan ongeveer met L-niveau te vergelijken.

Nu zijn er onlangs F13 t/m F20 bijgeschreven. De F20 zou ongeveer te vergelijken zijn met de M, maar het is dan niet zo dat je bij de KNHS bij de M mag instromen. Als je overstapt van FNRS naar KNHS mag je nooit hoger dan L1 instromen.

Als je verder nog vragen hebt....

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:03

Oke dat is duidelijk. En hoe zit dat met de kosten? Is dat even duur als de KNHS?
En FNRS is dus alleen mogelijk via je manege? Wij rijden ook regelmatig wedtsrijden op de manege maar dat is dan gewoon een B-proef wat aangepast.
En houdt de FNRS ook je winstpunten bij?
Dus als iemand FNRS rijd, dan heeft ie geen eigen paard? Of kan dat wel?
En kan je als ruiter ook gewoon op andere manege's mee doen met FNRS wedstrijden, dus als je daar niet rijd?

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:07

De FNRS is de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra, dus en bond van alle maneges, zeg maar. De FNRS is een paar jaar geleden deze proefjes begonnen om 'eerlijke wedstrijden' voor manegeruiters te hebben. De FNRS houdt net als de KNHS gewoon bij hoever je bent, en hoeveel promotiepunten je hebt gehaald. Meestal is het zo dat je geen eigen paard hebt als je bij de FNRS wedstrijden rijdt, maar op sommige maneges mag je ook best met je eigen paard aan FNRS proeven meedoen. Ik denk dat het van de manege afhangt of er ook mensen van buiten mee mogen doen aan de wedstrijden.

Kijk anders ook even op www.FNRS.nl , daar staat ook nog genoeg informatie.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 18:09

Dankje, ik begrijp het helemaal. Hopelijk gaat onze manege dat ook doen