Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

aannjjaa schreef:Volgens mij zijn deze proeven voor de profie`s bedoeld die geen gewone M of Z meer mogen starten.
Als deze een paard met z`n 3,5 inrijden kunnen ze een half jaar later makkelijk een L proef lopen.
Die hebben zoveel ervaring met paarden oefeningen aanleren dat dat geen probleem is.
Als je zelf je paard er nog niet klaar of sterk genoeg voor vindt start je toch gewoon in de B? Als je dat nog mag teminste.
Niemand die je verplicht om met de jonge paarden proeven mee te doen.
), dus ben erg blij met deze ontwikkeling. Ik ben zelf ook bezig met een 3-jarige en ik doe ook weleens volte verkleinen / vergroten, en neem ook weleens een pasje wijken mee hoor. Gewoon een oefening om haar meer op eigen benen te laten lopen. jasmijn78 schreef:Een proef op L-niveau is helemaal niet teveel gevraag voor een 4-jarige. Een pasje wijken is juist goed voor een 4-jarige. Hierdoor leert hij op je binnenbeen reageren, waardoor je hem juist makkelijker kan rechtrichten. Bovendien wordt bij het wijken nog helemaal geen verzameling gevraagd. Het is gewoon een gehoorzaamheidsoefening.
Ik denk dat een proef op L-niveau wel teveel is gevraagd voor een 4-jarige wanneer hij gereden werd door een onervaren ruiter. Deze heeft namelijk zelf al een jaar nodig (en misschien wel langer) op op L-niveau te komen. En wellicht zal een onervaren ruiter de fout maken om alleen maar de 'kunstjes' (wijken/achterwaarts) te oefenen, waarbij hij het rechtrichten helemaal vergeet. Maar een handige en ervaren ruiter heeft een 4-jarige binnen enkele maanden klaar hoor, zonder gefrustreerd en urenlang te trainen.
Ik mag ook niet meer in de B starten, en ik vind het wel fijn dat die proeven er zijn. Ik heb mijn paard als 3 jarige zadelmak gemaakt, waarna hij ongeveer 1 keer per twee weken een kwartier gereden werd. Dit jaar wordt hij 4 en vanaf februari ben ik hem regelmatiger gaan rijden en hij is nu al bijna L-klaar. Ik wacht nog even tot van de zomer tot alles echt bevestigd is en dan neem ik hem pas mee. Overigens loopt mijn paard nooit lang; maximaal 20/25 minuten en meestal 4 keer per week. Dus met die overbelasting valt het wel mee.
Moet je dan ook maar niet aan beginnen denk ik.mikolaiki schreef:mijn mening: Pas inrijden als ze uit gegroeid zijn.. tussen de 4 en 5 jaar pas. We kunnen er als mens nog tien jaar plezier van hebben dus waarom al zo vroeg inrijden?
mikolaiki schreef:ja talented dat klopt maar we zeggen altijd wel dat paarden voor ons het belangrijkste zijn en dat ze op de eerste plaats komen dit klopt niet omdat geld altijd op de eerste plaats komt. Toch jammer dat we het welzijn van het dier soms uit het oog verliezen.