Jonge paarden wedstrijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Jonge paarden wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:01

Ik vind dat de wedstrijden voor jonge paarden veel te zwaar zijn ingedeeld... Een 4 jarige moet al alles van de L doen, terwijl je dan pas bezig moet zijn met rechtrichten en de basis, niet met wijken...Betekent gewoon dat ze al volkomen constant moeten zijn binnen een jaar als ze met 3 worden ingereden...

Een 5 jarige moet al een complete M proef, trave, schouderbinnenwaarts contra...

Dan worden de paarden met 3 al vol in training gezet om ze L klaar te krijgen, dus ben er bang voor dat ze al met 2 of 2,5 ingereden worden, op de grotere winstmakende stallen.

Wat vinden jullie ervan?

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:05

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind dat paarden sowieso te vroeg worden ingereden. Naar mij idee is dat pas verstandig als een paard (bijna) volgroeid is. Dus ongeveer met 4 jaar.
Je ziet ook bij spaanse hogeschool lipizanners en andalusiers lopen. Die zijn 'pas'met 12-15 jaar op hoog nivo.
Die paarden zijn lichamelijk veel gezonder en gaan ook jaren langer mee dan paarden die vroeg zijn ingereden.
Maarja helaas zijn er veel mensen die al met 2,5/3 jaar hun paard intensief gaan inrijden. Jammer maar niets aan te doen.

als ik ooit met een jong paard begin wacht ik zeker tot het 4e jaar met rijden.

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:02

ik vind het ook echt belachelijk! Mijn paard is pas laat uitgegroeid, denk maar niet dat ik daar nu aan mee ga doen! hij is nu 5 maar écht nog niet klaar voor een M proef

mikolaiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:09

mijn mening: Pas inrijden als ze uit gegroeid zijn.. tussen de 4 en 5 jaar pas. We kunnen er als mens nog tien jaar plezier van hebben dus waarom al zo vroeg inrijden?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:07

Als jij je paard met 3 of 4 jaar goed aan de hulpen hebt staan, zijn de wat 'simpelere' oefeningen zoals wijken en schouderbinnenwaarts geen probleem. Worden ze juist beter aan je been van en sterker. Zie het probleem dus niet zo heel erg.

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:30

Volgens mij zijn deze proeven voor de profie`s bedoeld die geen gewone M of Z meer mogen starten.
Als deze een paard met z`n 3,5 inrijden kunnen ze een half jaar later makkelijk een L proef lopen.
Die hebben zoveel ervaring met paarden oefeningen aanleren dat dat geen probleem is.

Als je zelf je paard er nog niet klaar of sterk genoeg voor vindt start je toch gewoon in de B? Als je dat nog mag teminste.
Niemand die je verplicht om met de jonge paarden proeven mee te doen.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:32

Precies, die proeven zijn niet bedoeld voor amateurs!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:23

aannjjaa schreef:
Volgens mij zijn deze proeven voor de profie`s bedoeld die geen gewone M of Z meer mogen starten.
Als deze een paard met z`n 3,5 inrijden kunnen ze een half jaar later makkelijk een L proef lopen.
Die hebben zoveel ervaring met paarden oefeningen aanleren dat dat geen probleem is.

Als je zelf je paard er nog niet klaar of sterk genoeg voor vindt start je toch gewoon in de B? Als je dat nog mag teminste.
Niemand die je verplicht om met de jonge paarden proeven mee te doen.

Dat is wel weer waar, ik heb er inderdaad iets over opgezocht en het is idd voor mensen die geen B of L meer mogen starten. Ik vond het al zo raar!!

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:32

Ik mag zelf geen B en L meer starten (nog 1 jaar wachten ), dus ben erg blij met deze ontwikkeling. Ik ben zelf ook bezig met een 3-jarige en ik doe ook weleens volte verkleinen / vergroten, en neem ook weleens een pasje wijken mee hoor. Gewoon een oefening om haar meer op eigen benen te laten lopen.

jasmijn78

Re: Jonge paarden wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:54

Een proef op L-niveau is helemaal niet teveel gevraag voor een 4-jarige. Een pasje wijken is juist goed voor een 4-jarige. Hierdoor leert hij op je binnenbeen reageren, waardoor je hem juist makkelijker kan rechtrichten. Bovendien wordt bij het wijken nog helemaal geen verzameling gevraagd. Het is gewoon een gehoorzaamheidsoefening.

Ik denk dat een proef op L-niveau wel teveel is gevraagd voor een 4-jarige wanneer hij gereden werd door een onervaren ruiter. Deze heeft namelijk zelf al een jaar nodig (en misschien wel langer) op op L-niveau te komen. En wellicht zal een onervaren ruiter de fout maken om alleen maar de 'kunstjes' (wijken/achterwaarts) te oefenen, waarbij hij het rechtrichten helemaal vergeet. Maar een handige en ervaren ruiter heeft een 4-jarige binnen enkele maanden klaar hoor, zonder gefrustreerd en urenlang te trainen.

Ik mag ook niet meer in de B starten, en ik vind het wel fijn dat die proeven er zijn. Ik heb mijn paard als 3 jarige zadelmak gemaakt, waarna hij ongeveer 1 keer per twee weken een kwartier gereden werd. Dit jaar wordt hij 4 en vanaf februari ben ik hem regelmatiger gaan rijden en hij is nu al bijna L-klaar. Ik wacht nog even tot van de zomer tot alles echt bevestigd is en dan neem ik hem pas mee. Overigens loopt mijn paard nooit lang; maximaal 20/25 minuten en meestal 4 keer per week. Dus met die overbelasting valt het wel mee.

CK88

Re: Jonge paarden wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:18

jasmijn78 schreef:
Een proef op L-niveau is helemaal niet teveel gevraag voor een 4-jarige. Een pasje wijken is juist goed voor een 4-jarige. Hierdoor leert hij op je binnenbeen reageren, waardoor je hem juist makkelijker kan rechtrichten. Bovendien wordt bij het wijken nog helemaal geen verzameling gevraagd. Het is gewoon een gehoorzaamheidsoefening.

Ik denk dat een proef op L-niveau wel teveel is gevraagd voor een 4-jarige wanneer hij gereden werd door een onervaren ruiter. Deze heeft namelijk zelf al een jaar nodig (en misschien wel langer) op op L-niveau te komen. En wellicht zal een onervaren ruiter de fout maken om alleen maar de 'kunstjes' (wijken/achterwaarts) te oefenen, waarbij hij het rechtrichten helemaal vergeet. Maar een handige en ervaren ruiter heeft een 4-jarige binnen enkele maanden klaar hoor, zonder gefrustreerd en urenlang te trainen.

Ik mag ook niet meer in de B starten, en ik vind het wel fijn dat die proeven er zijn. Ik heb mijn paard als 3 jarige zadelmak gemaakt, waarna hij ongeveer 1 keer per twee weken een kwartier gereden werd. Dit jaar wordt hij 4 en vanaf februari ben ik hem regelmatiger gaan rijden en hij is nu al bijna L-klaar. Ik wacht nog even tot van de zomer tot alles echt bevestigd is en dan neem ik hem pas mee. Overigens loopt mijn paard nooit lang; maximaal 20/25 minuten en meestal 4 keer per week. Dus met die overbelasting valt het wel mee.

Hier ben ik het volledig mee eens, ik was vergeten dat het alleen voor de mensen was die geen B meer mochten.
Maar wat wel heel jammer is, is als je een 5 jarige merrie hebt die enkele veulens gehad heeft nog zadelmak moet maken en M klaar te krijgen Moet je dan ook maar niet aan beginnen denk ik.

Of een slungelige 3 jarige pas met 4 inrijd.
Maargoed, dat zijn uitzonderingen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:47

Dan neem je die driejarige toch pas als vijfjarige mee in de vijfjarigen proeven? Bij een prof zijn die een evt. achterstand zo kwijt hoor! Ik denk niet dat ze veel fokmerries onder hun kont krijgen maar ook dan kunnen die later gelijk in het Z mee.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:14

mikolaiki schreef:
mijn mening: Pas inrijden als ze uit gegroeid zijn.. tussen de 4 en 5 jaar pas. We kunnen er als mens nog tien jaar plezier van hebben dus waarom al zo vroeg inrijden?

Zo wordt het een kostbare aangelegenheid!

mikolaiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:08

ja talented dat klopt maar we zeggen altijd wel dat paarden voor ons het belangrijkste zijn en dat ze op de eerste plaats komen dit klopt niet omdat geld altijd op de eerste plaats komt. Toch jammer dat we het welzijn van het dier soms uit het oog verliezen.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:59

mikolaiki schreef:
ja talented dat klopt maar we zeggen altijd wel dat paarden voor ons het belangrijkste zijn en dat ze op de eerste plaats komen dit klopt niet omdat geld altijd op de eerste plaats komt. Toch jammer dat we het welzijn van het dier soms uit het oog verliezen.

Wanneer je een 4 jarige een L proefje laat lopen, gaat dit echt nog niet ten koste van het welzijn van het paard. Om een 4 jarige nou zover door te gaan sluiten dat je al richting de passage gaat bijvoorbeeld, dat is misschien wat minder prettig voor de ontwikkeling van je paard. Wanneer je een beetje gevoel hebt merk je van jezelf wanneer het teveel wordt voor je paard en dan doe je gewoon even een stapje terug, toch?!

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:42

mijn paard is nu 3.5/ 4 ongeveer en die heb ik pas heel licht aangereden, 1 mei ga ik voor t eerst lessen volgen en misschien ga ik inde zomer wel een onderlinge wedstrijd doen, maar t is een iel paardje en ik persoonlijk vind t helemaal niet nodig om alles zo overhaast te doen
dat is net als by renpaarden, die staan soms ook als ze 3 zyn al op de baan.... laat ze maar even lekker jong paard zijn!

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:38

Mensen...Waar kan ik die proeven vinden..

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:11

in het proevenboekje!