Wanneer ergeren jullie je aan een Jury?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

narrator

Wanneer ergeren jullie je aan een Jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:52

Naar aanleiding van dit topic: waar ergert een jury zich aan..(uit het forum voor jury's en instructeurs). Hier ook een topic waar JIJ als ruiter je aan een jury ergert.

Ik heb 1x meegemaakt.. Waarvan de jury tegen de schrijfster zei:
Jury: voor dit onderdeel een 6.
Schrijfster: Hmm vind een 6 wel mager, zou eerder een 7 doen.
Jury: Oke. Tja, wie ben ik ook om punten te geven.

DIT zou toch niet kunnen? Dus de jury denkt ooh een 6 en dan de schrijfster zegt nee toch een 7 en dan word het uiteindelijk een 7 voor een onderdeel.. Kan toch eigenlijk niet?

Of.. hoe denken jullie erover?

Otje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:28

Nou, als een zeer oude man met zeer oude regels op het protocol voor SB een 3 zet met als commentaar "niet op 4 sporen gereden" en dat gewoon bij iedereen 2x (nou ja hij is wel concequent )

Dan ga moet ik wel eens zuchten

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:12

Dit soort opmerkingen komen helaas niet alleen bij "oude mannen" voor hoor. En of het nu een beoordelingsgebrek is of een dat 'ie niet weet hoe hij het moet omschrijven....

Zesiram

Re: Wanneer ergeren jullie je aan een Jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:14

Ik heb pas 2 proeven gereden bij dezelfde jury, er zat ongeveer 20 minuten tussen. Twee keer precies hetzelfde commentaar, terwijl de tweede proef echt veel beter was, en er heel andere dingen gebeurden. In de eerste proef ging hij bijv, wel opzij bij het wijken, maar kwam hij terug in tempo. In de tweede proef liep hij wat over de schouder weg, maar op beide staartjes stond: meer tempo!
Net of ze het gewoon had overgeschreven!
Dezelfde jury had ook nog een clubgenootje onterecht uitgesloten in de M, die kreeg twee verliespunten en heeft hemel een aarde moeten bewegen om te bewijzen dat het onterecht was ( want mevrouw de jury gaf natuurlijk niet thuis )
Waar ik me ook aan erger is, als ik in de zomer met de drukke ringen mezelf even voorstel bij de jury. Dan zeg ik mijn naam, paard en club en dan krijg je zo'n antwoord: Ja dat weet ik hoor.
Is goed, de volgende keer zal ik wel niet beleefd doen, Aargh, probeer ook alleen maar te zorgen dat alles op de juiste protocol terecht komt.

Rhyddid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:19

ik erger me aan een jury als er op het protecol staat dat je heel goed heb gereden maar dan NET GEEN winstpunt! Dat is echt balen

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:23

Eigenlijk het enige dat echt vaker voorkomt: jury's die niet kijken als je groet, gewoon achterstevoren in het hokje zitten enz.
Ik begrijp dat het moeilijk is de hele tijd dat je daar zit voor de volle 100% geconcentreerd te zijn, maar helemaal niet kijken is toch echt lomp.

En verder 1x een jury (waarvan ik toevallig weet dat ze al jaren niet meer op een paard heeft gezeten en het paard daarvoor ook zn beste tijd echt gehad had) die mij gaat vertellen dat ik mn paard belachelijk rijd en dat hij zo natuurlijk nooit normaal de baan rond kan (en dan te bedenken dat ik het diertje zo (iets diepers soms, en dat niet eens in de proef) reed op advies van een hele kliniek, een fysio enz... )
(en M2 startte met die, wat zij nog nooit gedaan had, ik reed dus ook niet proef bij haar)
Ik vind het niet erg om gewoon te verschillen qua trainingswijze met een jury, maar vind wel dat een jury zo duidelijk commentaar moet kunnen onderbouwen.

maar, dat is 1 geval, dus dat zie ik niet als een "jury-ergernis".

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:56

Meestal ben ik het wel eens met de jury. Twee keer heb ik me heel hard geergerd:
1) Ik gaf in de middengalop been voor meer activiteit, mijn paard bokte en sprong overkruist, ik pak hem terug en spring opnieuw aan, staat er niet 'verzet' op het protocol maar 'valt uit galop' WTF, had je net een slok koffie gepakt ofzo?!
2) Andere jury, zelfde paard. Ik rij binnen, netjes op halt op X, groet, geef been om verder te gaan. Paard doet niks. Nog een keer been. Paard doet niks. Ik pik eens met mijn spoortje. Niks. Ik schop met mijn spoor. Paard steigert. Ik schop paard echt onder zijn mieter. Paard gaat voorwaarts en we rijden de proef nog redelijk af. Ik wacht op de tweede proef maar werd niet meer opgeroepen, doe ik navraag: Tweede proef mocht ik niet meer starten 'wegens ongeoorloofd gebruik van hulpmiddelen'. Had ik maar af moeten stappen en de proef in mijn eentje moeten lopen ofzo?!

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:35

haha Wat een leuke verhalen.. Ofja. leuk! maar.. ik bedoel.. die jury's soms..
Ik denk eigenlijk zelf dat je best snel jury kunt worden.. Tenminste, als ik sommige reactie's hier hoor.. 2x gejureerd door dezelfde jury, maar wel hele andere proef gereden.. En dan zelfde commentaar steeds..
Misschien moeten jury's een moeilijkere test doen ofzo?
Of wat vinden jullie? Ik denk er soms wel zo over dat jury's dus te gemakkelijk jury worden..

soofenflo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:37

Afgelopen zondag....
Toen ergerde ik mij aan mijn jury mevrouw.
De eerste twee groepen met mensen... laag gescoord, de laatste groep zéér hoog. Ik heb bij de laatste groep gekeken, en die proeven waren niet bijzonder ( lees: rennende paarden, figuren slecht, amazones slordig)
Later zat de jury mevrouw in de kantine... En liep ze te brullen dat ze geen idee had hoe ze die proeven moest beoordelen en dat ze maar wat gedaan had...
Sorry, maar daar betaal ik geen startgeld voor.

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:40

Ik erger me aan een jury als er staat: paard meer inhouden
en vervolgens even later: paard meer tempo

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:48

Nou ergeren...maar ik heb laatst wel iets grappigs gehad. De eerste proef was m'n paard nogal onrustig met haar hoofd, heel erg headbangen, de tweede was echter veel rustiger en regelmatiger. Kortom, de tweede ging stukken beter. Krijg ik m'n punten: voor de 1e 158 en de 2e 154. Okee, kan gebeuren, misschien let een jury op andere dingen dan ik. Ik bedoel, dat komt vaker voor.

Vervolgens kom ik haar later tegen in de kantine en staan we nog even na te praten en zegt ze dat ze het wel vreemd vond dat ik minder punten had voor mijn tweede proef, want die was veel netter dan de eerste. ehhhh......jij bent toch de jury?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:57

Ik erger mij niet echt aan deze dingen, ze zijn meer vervelend.
Als ik mij echt ga ergeren dan is het tijd om een nieuwe hobby te gaan zoeken

°Niet kijken als ik naar ze groet.
°Prompt de andere kant op kijken als ik mij kom aanmelden en mij daar rustig een paar minuten zo laten staan. Zeg dan op zijn minst, even wachten, kom zo bij je oid.
°Als ik mij aan kom melden angstvallig de coupons van de deelnemers voor mij verbergen. Net of ik geintereseerd ben in hun punten! Ik rij toch echt voor mij zelf, ook al kan ik mij er wel wat bij voorstellen waarom een jury dit doet hoor!
°Schrijvers met een onleesbaar handschrift, kan de jury helaas niks aan doen!
°Als ik voorbij de jury auto rij met regenachtig weer net even de ruiterwisser laten gaan..... geeft een erg leuk effect

orsini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:10

ik baal er wel eens van dat sommige juryleden en niet om blikken of blozen om tweeen en drieen te geven maar nooit ook maar een acht of negen durven uit te delen. Als je dan streng bent moet je ook rechtvaardig de andere kant op zijn en voor een echt goede oefening niet een 6 maar een 8 geven.
Verder ben ik het meestal als ik erover terug denk na de proef wel eens met het commentaar. Sommige jurys daargelaten dan he...

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:11

Ik erger me niet zo vaak aan jurys, maar wel een paar weken terug toen ik straal werd genegeerd met afgroeten, tot 2 keer aan toe. Ik heb bijna staan zwaaien naar boven van HALLO!! IK GA NU!! En ze keek me een partij zuur, ze werd meteen omgedoopt tot de Zury.

Dat eigenlijk

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:14

vorige zomer was ik toch wel zo pissig op een jury. Ik had voor mijn gevoel ( anderen zeiden het ook ) de beste L2 proef tot dan toe gereden. Ik ging na de proef naar de auto toe om te bedanken voor het jureren vraagt de jury: wat vond je er zelf van. Toen zei ik dus zo van ik vond het veel beter gaan als vorige week. ( de week ervoor had ik die jury ook gehad, ging niet zo goed sprong galop verkeerd aan, en er zaten nog meer fouten in de proef maar had toch nog 163) zegt die jury dus van ja dat vind ik ook. Kijk ik even later bij de uitslagen zie ik gewoon dat ik 3 punten minder had als de keer ervoor, terwijl hij toen ook nog de galop verkeerd aansprong dus -2 extra. dus in totaal 5 punten minder, voor een proef die stukken beter was :S

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:03

Als ze combinaties van eigen vereniging (hoe slecht ze soms ook gereden hebben) boven aan zetten. Ben ik op sommige plaatsen al een paar keer tegen gekomen. Mensen van eigen vereniging scoorden dik 160 punten en mensen uit een andere regio die net zo goed of soms wel beter reden maar net 150. Tja, daar kan ik me aan ergeren!

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:19

Als je als schattige 11-jarige voor het eerst gaat starten met je lieve welsh pony en dat je dan na de proef bij de auto wordt geroepen omdat je sporenbandjes verkeerd zitten en dit werd niet op een aardige manier verteld!

Geloof mij, ik had toen nog zulke dunne enkeltjes dat ze door het aansnoeren aan de andere kant kwamen te zitten.

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:08

soofenflo schreef:
Afgelopen zondag....
Toen ergerde ik mij aan mijn jury mevrouw.
De eerste twee groepen met mensen... laag gescoord, de laatste groep zéér hoog. Ik heb bij de laatste groep gekeken, en die proeven waren niet bijzonder ( lees: rennende paarden, figuren slecht, amazones slordig)
Later zat de jury mevrouw in de kantine... En liep ze te brullen dat ze geen idee had hoe ze die proeven moest beoordelen en dat ze maar wat gedaan had...
Sorry, maar daar betaal ik geen startgeld voor.

hahahahah eRG!!
Ik bedoel maar.. Jury's moeten misschien nog wat bij worden geschoold? Soms denk ik dat wel eens. Al zijn er natuurlijk ook zeker goede jury's !

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:31

jury's die uit hun hokje komen na de 1e proef en op niet zulke zachtzinnige toon melden dat de 2e proef niet eens de moeite waard is om te starten.

dat overkwam mij bij mijn L1 debuut, ben zelf na een stakende willem de ring uitgestapt in de 2e proef en ook bij een mederuiter die 2 maanden teru haar 1e L1 proef reed en daarbij geloof ik 3 keer fout was gereden door alle zenuwen.

kregen de wind van voren... uhm.. alsof we allemaal maar rijden voor die punt?? wij hadden nl beide echt niet de illusie dat we een wp zouden rijden maar eens moet toch een 1e keer zijn dat je gaat starten in een hogere klasse(bij willem en mij is het zo dat wij groeien naarmate we meer proeven hebben gereden), maar om dat nou meteen zo af te kraken. wacht dan netjes tot de 2e proef klaar is, in half uur tijd kan je nl nog veel verbeteren aan je zelf en je paard.

de nieuwe ruiter was nl al in de bak(ik zat bij dat meisje achter haar) en moet zeggen dat het erg genant is.

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:27

Ik erger me er aan als jury ander voor trekken hoe slecht ze ook hebben gereden..
Bijv; Een klein schattig meisje op een te groote pony die wel 10 keer weg vliegt/ of probeert dus helemaal geen ontspanning dat die dan toch nog 1e worden
Tja jurry blijf eerlijk!!

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:53

Ik erger mij niet, tis mijn hobby en die vind ik nog steeds leuk!

Wat ik soms wel vervelend vind, is een leeg protocol. Dus cijfers, maar geen enkel commentaar. En/ of ze in dat geval ook niet later willen toelichten. Tot nu toe heb ik eigen altijd wel een punt gereden, maar een beetje uitleg/ commentaar is wel erg fijn. Zo weet je wat fout ging, verbeterd moet of nog veel beter kan

Unika schreef:
Als ze combinaties van eigen vereniging (hoe slecht ze soms ook gereden hebben) boven aan zetten.

Is mij ook wel eens opgevallen...

Nikki_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:08

Miss_Petit schreef:
Ik erger mij niet, tis mijn hobby en die vind ik nog steeds leuk!

Wat ik soms wel vervelend vind, is een leeg protocol. Dus cijfers, maar geen enkel commentaar. En/ of ze in dat geval ook niet later willen toelichten. Tot nu toe heb ik eigen altijd wel een punt gereden, maar een beetje uitleg/ commentaar is wel erg fijn. Zo weet je wat fout ging, verbeterd moet of nog veel beter kan

Unika schreef:
Als ze combinaties van eigen vereniging (hoe slecht ze soms ook gereden hebben) boven aan zetten.

Is mij ook wel eens opgevallen...

Ben het helemaal met je eens!
Ik erger me niet aan de jury, 't is hobby!
Vervelend kan het soms zijn, maar ergeren, nee dat zeker niet!
Je weet wel hoe je voor je gevoel gereden hebt..!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:45

zoutje2006 schreef:
vorige zomer was ik toch wel zo pissig op een jury. Ik had voor mijn gevoel ( anderen zeiden het ook ) de beste L2 proef tot dan toe gereden. Ik ging na de proef naar de auto toe om te bedanken voor het jureren vraagt de jury: wat vond je er zelf van. Toen zei ik dus zo van ik vond het veel beter gaan als vorige week. ( de week ervoor had ik die jury ook gehad, ging niet zo goed sprong galop verkeerd aan, en er zaten nog meer fouten in de proef maar had toch nog 163) zegt die jury dus van ja dat vind ik ook. Kijk ik even later bij de uitslagen zie ik gewoon dat ik 3 punten minder had als de keer ervoor, terwijl hij toen ook nog de galop verkeerd aansprong dus -2 extra. dus in totaal 5 punten minder, voor een proef die stukken beter was :S

Nou als dat het ergste is wat je hebt meegemaakt...je had toch nog een winstpunt?

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:53

Raar verhaal dat de jury zich zo laat beïnvloeden!

Tja er zijn heel vaak wel eens dingen waar ik het niet mee eens ben, maar van de week was ik het zelfs heel erg oneens. Heb 2 proeven bij dezelfde jury gereden en de tweede proef ging stukken beter naar mijn idee! Maar volgens de jury niet. Tja het is niet anders, even balen maar ja volgende keer beter!
Waar ik me wel heel erg aan erger is het kijken naar ras. Tuurlijk zijn haflingers en dravers enzo minder gewenst in de dressuurring, maar om iemand daarop af te straffen vind ik niet kunnen

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:26

tis en blijft een jurysport

maar nou las ik in de BIT toen ik die test deed of ik alle regels van het reglement kende, dat een jury verplicht is te blijven tot een half uur na de bekendmaking. maar ik zie zelden of nooit een jury die blijft