Hoe hoog ligt het niveau in de B ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith_slu

Hoe hoog ligt het niveau in de B ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:46

Hey,

Ik ga er binnenkort ook aan geloven, aan de wedstrijden, en heb er heel veel zin in

Maar mijn vraag: Op zich loopt Roos de laatste tijd best fijn THUIS, maar op onebekend terrein soms nog erg nerveus.

Hoe hoog ligt het niveau in de B nou eigenelijk tegenwoordig,
wat word er van je verwacht? Moet je paard in alle 3 de gangen nagevelijk de bak rond gaan, of is dat in de B nog niet het belangrijkste.
Is dit met de neiuwe proeven ook veranderd?

Ik ga trouwens bij de pony s starten,
alvast bedankt

groetjes judith

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:57

volgens mij moet je paard in de B zeker wel nageefelijk lopen! Niet aan de teugel maar wel nageefelijk. De figuren moeten natuurlijk netjes, met stelling, enz..

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:10

OKe dus als i het geod begrijp hoeft je paard nogniet de gehele proef zijn koppie om laag te hebben, maar het begin meot er zeker zijn, figuren netejs stelling oke dankjewel

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:43

Reken maar dat je flink af gestraft wordt als je paard sterren loopt te kijken. Overigs, als je niet weet wat er in b wordt gevraagd waarom ga je dan al wel wedstrijden rijden

Zesiram

Re: Hoe hoog ligt het niveau in de B ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:09

Hoewel er officieel in de B misschien niet geëist wordt dat je pony constant aan de teugel loopt, kan je wp en zeker prijzen wel vergeten als hij het niet doet. Het niveau in de B-pony's vind ik erg wisselend, mede door de leeftijdverschillen van de ruitertjes. De ene kan zijn pony al heel aardig rondsturen, de andere komt met een sterrenkijker.
Je zou eerst wat onderlinge wedstrijdjes kunnen doen, en misschien eens gaan kijken op een officieel concours hoe de pony's lopen. Dan krijg je een beetje een indruk waar je staat.
Maar misschien kan je instructeur/trice je wel heel goed vertellen hoever je bent?

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:46

Sammie schreef:
Reken maar dat je flink af gestraft wordt als je paard sterren loopt te kijken. Overigs, als je niet weet wat er in b wordt gevraagd waarom ga je dan al wel wedstrijden rijden

Is dit niet een beetje flauw? Eens moet de eerste keer zijn...dan is het toch juist goed dat zij nu informeert wat er verlangt wordt op zo'n officiele wedstrijd.
En al loopt je paard of pony niet nageeflijk.... wat heb je te verliezen? Het is al een hele goed ervaring voor zowel ruiter als pony!! Zeker als je pony nu op vreem terrein nog wat nerveus is.... laat hem eerst maar een beetje wennen!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:49

Ik zou zelf van te voren eens op een concours gaan kijken, dan heb je zelf een idee. En met je paard een paar keer gaan oefenen op vreemd terrein, dan heb je het ergste al gehad.

soofenflo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:40

Het ligt er voornamelijk erg aan wie je als jury hebt. De ene valt erg over de nageeflijkheid, de ander let bijzonder op het tempo enz enz...
Je paard moet in de wedstrijd los in de rug zijn, nageeflijk, je moet je figuren netjes rijden en je gangen moeten actief zijn... ( samenvatting van al het commentaar op mijn proeven

verana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:14

Alles is eigelijk al gezegt
Wat mij ook opviel bij de jury bijeenkomst
Is dat er meer wordt opgelet met je aanleuning
In de oude proven was het nog niet zo erg als je paard even zijn hoofd omhoog deed bij het aanspringen in galop maar nu wordt er wel goed opgelet

*Urielle Ik heb min paard meteen meegenomen met de wedstrijden op vreemd terrein en juist omdat ik het idee dan kreeg dat die meer op mij ging letten en dat werkte
Dus het ligt ook aan het paard en hoe jij zelf bent op een vreemd terrein en met de wedstrijd

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:23

Sammie schreef:
Overigs, als je niet weet wat er in b wordt gevraagd waarom ga je dan al wel wedstrijden rijden

Wat een poedersuiker reactie Sammie, iedereen moet toch ergens beginnen. en B stata niet voor niets voor beginnend, en niet voor Vergevoorderd!

Verder wordt er in de B van je verwacht dat je paard de hele proef nageeflijk en voorwaarts is.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:56

oke dankjewel

Heb indd al een apar onderlineg wedstrijden geredne hoor, mmaar ze reageerd heel wisselend, ze loopt thuis al aardig netejs, maar op onbekend terrein weet je het maar nooit. Ze is op onbekend terrein de laatste tijd wel rustiger

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:59

Sammie schreef:

Wou eerst niet reageren, vond het nogal flauw,
ik weet heus wel hoe een b proef in elkaar zit, en wat voor onderdelen er gevraagd worden hoor, maar daar ging het me ook niet om, hoor alleen veel vaker dat het niveau al hoger ligt in de b, maar de B is niet voor niets B eginnend toch ?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:09

Niks poedersuiker reactie (en knor, jou reactie mag ook wel wat minder), niks flauw. Het is een serieuse opmerking waar je eens over na zou kunnen denken.

Heeft niks met B is beginnend te maken (dat boekje heb ik ook thuis liggen), want daar doel ik niet op. Je wilt weten wat ze allemaal in B gaan vragen, omdat je binnenkort al wedstrijden gaat rijden. Wil je thuis niet eerst oefenen, wil je niet eerst thuis weten of het gaat zoals je behoort te gaan? Dát gene wat ze vragen, thuis bevestigt is (of zo goed als) zodat je straks goed voorbereid op wedstrijden kan ipv eerst maanden zitten tobben omdat je er straks pas achter komt wat ze vragen en dan moet je dat er nog in krijgen. Ga eens kijken bij B-wedstrijden, bekijk de dvd van de knhs, ga eens schrijven oid. Dan ben je straks veel beter voorbereidt. De gemiddelde kwaliteit van de B is vaak zeer bagger, en dat komt deels imo doordat mensen juist die instelling hebben van het is maar beginnend, oh hij hoeft nog niet rond/nagevelijk, of ... (verzin het maar). En nee het is idd geen Z proef, maar die dingen die in de B gevraagd worden, moeten wél correct en juist uitgevoerd worden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:28

Helemaal mee eens Sammie, alleen weet ik niet of dit ook op de TS slaat of in het algemeen. Ts probeert tenminste nog ervaring op te doen voor de eerste start.
Vorig jaar kwam ik iemand tegen, die helemaal in paniek was op haar eerste wedstrijd. Gras??? Maar we hebben nog nooit op gras gereden en waar is de bakrand???

En ja, natuurlijk kom je om ervaring op te doen, maar ga je ook een springconcours rijden met een paard dat thuis nog niet over een kruisje kan springen? En dat gebeurt in de dressuur wel! Een paard dat geen stap nageeft moet wel een B proef rijden van de ruiter...

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:55

ik vind de reactie van Sammie een beetje raar.
t.s zegt: Roos loopt de laatste tijd fijn thuis..
ze wil niet weten wat ze allemaal in de B gaan vragen, want dat kan ze ook wel in het proevenboekje lezen.
jij zegt dat ze eerst maaaaanden moet gaan kijken bij wedstrijden, schrijven en video's kijken van de KNHS. Dat vind ik een beetje onzin.
ze zegt dat ze al voorbereid is, alleen dat ze graag wil weten waar de jury een beetje op let. Ts heeft ook al aangegeven dat ze onderlingen wedstrijden heeft gereden.

Ts.. ik zou zeggen; Kijk veel naar anderen. zelfs van de fouten van een ander leer je.
ik denk idd (zoals ergens boven al gezegd) dat je instructrice je kan helpen bij het rondstellen.

succes met je wedstrijd!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:02

amsolusa schreef:
jij zegt dat ze eerst maaaaanden moet gaan kijken bij wedstrijden, schrijven en video's kijken van de KNHS.
Ik heb het woord maaaaaaaaaanden zeer zeker niet in die context gebruikt. Lees de boel nog maar eens door.

Het is in het algemeen, maar slaat ook deels zeer zeker op de ts.

Nog een algemeen stukje: Ook een b wedstrijd dressuur vraagt voorbereiding. En veel mensen zien dat niet in of snappen dat niet, waardoor de B vaak, zeer zeker niet altijd(!) een afvalbak is van mensen die denken: ach dat lukt me vast wel en komen er dan (pijnlijk of niet) achter dat het toch niet zó makkelijk is als ze hadden gedacht. En als ze dan toch ooit nog door de B komen, komen ze terecht in de L (van levenslang). Iemand die ook goed voorbereidt is op/in de B stroomt er veel makkelijker doorheen dan iemand die compleet groen zich er in stort. En zeker met de nieuwe proeven zou dat het geval moeten zijn.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:12

Afgelopen weekend staan kijken bij een B en een L1 ring: wát een bagger reed er mee. Diegene die hun paard wél goed aan de hulpen hadden, wél wisten wat nageeflijkheid en ruggebruik betekent en wél wisten hoe een proef netjes afgewerkt moest worden, die gingen naar huis met 2 winstpunten per proef en een plaats bovenin het klassement. Wanneer je je paard niet nageeflijk kunt rijden of niet goed aan de hulpen hebt, zou ik niet op concours gaan. Je bespaart jezelf zo geld wat je anders toch maar weggooit (geen enkele jury houdt ervan om een sterrenkijker te jureren die door de ring heen ploetert).
Een B proef is niet meer dan een controle voor zowel jezelf, als op dat moment voor de jury, of de combinatie rijtechnisch redelijk in elkaar steekt. Wanneer jij nog niet zover bent dat je een grote volte kunt rijden en daarmee je paard lekker vanuit je been tegen je hand aan kunt sturen, kom je nog het een en ander tekort in de africhting van je paard, en heb je thuis nog heel wat om aan te trainen! Kan je je paard wel rondsturen met een constante aanleuning, controle over het tempo van je paard en in staat bent om je paard te wenden waar jij dat wilt, dan zou ik er gewoon mee op pad gaan!

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:02

Je moet echt wel een heel netjes Bproefje rijden wil je een winstpunt halen met een paard dat niet nageeft (of iniedergeval de houding heeft): nageefelijkheid is de basis van het hele rijden en dit moet gewoon goed zijn. Over aan de teugel rijden, nageefelijkheid etc. bestaan trouwens nog al wat misverstanden. Veel mensen vinden dit namelijk hetzelfde als je paard in de krul trekken. Dit is echter helemaal niet goed. Je moet het zo zien dat het een boek is met nageefelijkheid als eerste hoofdstuk en aan de teugel lopen als allerlaatste. Nageefelijkheid is het ontspannen van nek en kaakgewrichten. Als je aan het rijden bent en hij geeft na, 'knikt' hij. Aan de teugel rijden (je hebt geen idee hoe vaak dit verkeerd wordt uitgelegd, de meeste mensen zijn er van overtuigd dat het of in de krul trekken is, of hetzelfde als nageefelijkheid) is het compleet in balans zijn van het paard: nageefelijk, over de schouder, achterhand erbij met impuls en compleet rechtgericht.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:33

Maar een "in de krul getrokken paard"wordt in de B echter ook nog vaak beloond met een winstpunt en een prijs!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:08

talented schreef:
Afgelopen weekend staan kijken bij een B en een L1 ring: wát een bagger reed er mee. Diegene die hun paard wél goed aan de hulpen hadden, wél wisten wat nageeflijkheid en ruggebruik betekent en wél wisten hoe een proef netjes afgewerkt moest worden, die gingen naar huis met 2 winstpunten per proef en een plaats bovenin het klassement. Wanneer je je paard niet nageeflijk kunt rijden of niet goed aan de hulpen hebt, zou ik niet op concours gaan. Je bespaart jezelf zo geld wat je anders toch maar weggooit (geen enkele jury houdt ervan om een sterrenkijker te jureren die door de ring heen ploetert).
Een B proef is niet meer dan een controle voor zowel jezelf, als op dat moment voor de jury, of de combinatie rijtechnisch redelijk in elkaar steekt. Wanneer jij nog niet zover bent dat je een grote volte kunt rijden en daarmee je paard lekker vanuit je been tegen je hand aan kunt sturen, kom je nog het een en ander tekort in de africhting van je paard, en heb je thuis nog heel wat om aan te trainen! Kan je je paard wel rondsturen met een constante aanleuning, controle over het tempo van je paard en in staat bent om je paard te wenden waar jij dat wilt, dan zou ik er gewoon mee op pad gaan!

Idd, en terecht! Het is niet alleen de B van Begin maar ook de B van BASIS en die wordt door velen nogal eens vergeten of onderschat.

@TS als jouw paard thuis netjes aan de hulpen staat kun je imo prima een B proefje rijden, eens moet de eerste keer zijn en dan weet je ook meteen waar nog aan gesleuteld moet worden. Als het niet lukt door spanning... ach dat zal wel vaker voorkomen hoor, dat is helemaal niet erg. En ja hoe constanter het beeld hoe hoger de punten dat lijkt me logisch als je naar de uitleg van de punten kijkt. Een sterrekijker zou imo geen wp verdienen omdat ik dat een grove basisfout vindt, maar iemand die bv het paard netjes aan de hulpen heeft staan maar een volte iets te groot rijdt? och dat is dan minder belangrijk hoor.

blackstar

Re: Hoe hoog ligt het niveau in de B ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:24

En dan zijn er ook nog mensen en pony's (zoals ik), die thuis fijn lopen. Netjes rond, lekker inbuigen enzo. En waar je op wedstrijd komt, je alles vergeet door de "stress". En dan al blij bent dat je pony naar je luistert en dan komt de rest over een tijd wel. Dus het zal er in het begin niet uitzien, maar je moet ergens je ervaring krijgen.

Josien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:05

ik vind dat als je je pony netjes rond kan sturen je al een onderling b proefje mag rijden.
Mijn pony loopt thuis voor zijn doen hardstikke netjes, maar als ik op een wedstrijd kom moet ik minimaal een uur losrijden anders krijg ik heb nog geen klein beetje ontspannen en aan de hulpen.
mijn pony loopt in het grootste gedeelte dus nog niet constant aan de teugel en aan de hulpen enzo.
Ik ga juist naar die wedstrijden om ervaring op te doen.

ik vind trouwens het niveau van de B proeven omhoog gegaan, er worden nu "moeilijkere" dingen gevraagd zoals bv. middenstap

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:53

Sammie schreef:

Pff.. dit is niet waar hoor !
Je wordt er echt niet flink op afgestraft. Ik reed in december mijn laatste proef met mijn toen nog 5-jarig paard. Ze was erg gestrest doordat er met inrijden sneeuw van het dak van de tent waar we moesten inrijden viel, dus de nageeflijkheid was ver te zoeken.
Ik ben hier niet op afgestraft. Ik had geen winstpunt, maar dat kwam door heel andere dingen. Er is niets over de nageeflijkheid van mijn paard gezegt.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:41

Dan heb je heel veel geluk gehad. 1 zwaluw maakt (gelukkig in dit geval) nog geen zomer.

Josien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:08

ik ben in die paar wedstrijdjes die ik gereden heb ook (nog) nooit flink afgestraft omdat mijn pony niet goed nageeflijk was