Zenuwen, hoe houden jullie ze in bedwang??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Zenuwen, hoe houden jullie ze in bedwang??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:37

Mijn wedstrijden worden vaak geplaagd door de zenuwen van mijzelf. Echt vreselijk vind ik dat, maar ik ben nu eenmaal zo, ik wil alles graag goed doen en kan echt balen als het fout gaat. Door mijn zenuwen vind ik het vaak ook gewoon niet leuk meer en ben ik blij als de proef voorbij is. Wat doen jullie eraan om minder zenuwachtig te zijn, en daarvan gezonde spanning te maken??

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:47

Ik ben meestal niet echt zenuwachtig als ik aan het inrijden ben heel klein beetje maar maar als ik de ring in ga stijgt al het bloed naar me hoofd ik ga meestal op me ademhaling letten en heel goed concentreren op mijn proef natuurlijk..!!

En je moet gewoon een beetje denken ach ik zal wel zien wat er van komt..!

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:24

Ik heb exact hetzelfde, thuis gaat super en op wedstrijd verpest mijn zenuwen de proef. Alleen als ik supergoed in mijn vel zit en mijn paard voelt perfect aan, dan gaat het goed. Maar in alle andere gevallen stop ik dus gewoon met "losrijden" en rij ik alleen maar rondjes. De laatste keer heb ik ingestapt, ietwat draf en galop en wat gekletst in stap met anderen. Daarna zo de ring in en al fluitend gereden. Gevolg was dat ik iets te ontspannen was en te lauw reed en dus 152 punten. In de L2 willen ze toch wel wat meer actie zien. Maar goed ik heb relaxed gereden en deze manier van rijden ga ik als basis gebruiken en steeds iets meer uitbouwen op wedstrijd. Relaxen, dat is het toverwoord.

ElskedZ

Re: Zenuwen, hoe houden jullie ze in bedwang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:56

Dit komt me bekend voor. Thuis gaat het hartstikke goed, ga met sprongen vooruit met rijden. Met inrijden gaat het meestal ook lekker, alleen dan tja die wedstrijd ring in.
Vroeger met mijn lease paardje zat ik alleen maar te lachen, kon me niks schelen, ging voor de lol, en ach we zagen wel waar het schip strandde.
Wat ook scheelde was dat hij echt geen kabouters ergens zag, hij liep gewoon lekker aan mijn been.
Maar nu met mijn eigen Paardje: Olivier zijn bijnaam is Boef (vlgs mijn instructrice) Wil het gewoon niet ontspannen gaan. Ik weet niet het lijk wel of ik het niet 100% vertrouw dat hij wel op mijn been loopt. Want soms kan hij uit het niets, schrikken, terwijl hij er al 20 keer gelopen heeft. Daardoor rijd ik denk niet overtuigend. Ben ook bang, dat ik te streng overkom of te arrogant.
Alleen nu zie ik steeds meer tegen mijn wedstrijden op, want het wil gewoon niet lukken, ik weet bijna elke keer weer dat ik geen winst heb...
Terwijl in de B daar was ik zo uit.... maar nu in het L1, nadat ik een aantal jaar geen wedstrijd heb gereden, is het nu een regel rechte ramp. Het lijk wel of ik heel anders mijn wedstrijden ben ga rijden...

Sorry moest er effe uit...
Dus ik ben wel benieuwd watvoor tips er hier worden gegeven....

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:06

O jee wat klinkt dat allemaal bekend, ik was ook zo de B uit, de L1 ging nog net en in de L2 loop ik vast. Zit ik nu 1,5 jaar in met 4 winstpunten. En ik maar denken dat ik de enige was......

Nu ben ik op het punt dat ik weer "leuk" aan het rijden ben, veel relaxen, thuis lekker aan het werk maar ook veel ontspannen zoals buitenritten. Heb zelfs een springgericht zadel erbij gekocht om die altijd saaie dressuur eens af te kunnen wisselen met een sprongetje.

Maar je gaat idd met tegenzin naar wedstrijden en komt zo in een cirkeltje terecht. Het enige wat je kan doen is het roer omgooien. Want als we zo blijven rijden komen we er ook niet. Dus kunnen we net zo goed andere dingen proberen.

Ik gooi het nu dus op relaxen. Ik zet nu een "luie" proef neer en ga dat proberen uit te bouwen. Heb ook nogal wat problemen met bergopwaarts rijden en met de tips van een medeboktster ga ik dat ook thuis oppakken en langzaamaan uitbouwen.

Misschien heb je er iets aan om het ook eens op deze manier aan te pakken. Je krijgt in ieder geval een hoop rust in je paard, dat heb ik gemerkt

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:05

Een beetje spanning is goed, maar teveel kan ten koste gaan van je proef. De spanning die jij hebt kun je nooit helemaal weghalen, maar als je nou gewoon ruim van tevoren gaat inrijden en als je zorgt dat je de proef kent, dan kan er toch bijna niets fout gaan? Natuurlijk blijf je zenuwachtig, maar ga er gewoon voor en heb sch**t aan alles om je heen! Go for it

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:14

Toen ik net begon met de wedstrijden was ik ook altijd enorm zenuwachtig 2 dagen van te voren al.. Ik slikte toen een over andere druppels (wél toegestaan op wedstrijd). Ik weet alleen niet meer hoe het heet, het hielp mij iig wel goed. Nu heb ik het niet meer nodig ik ben lang zo zenuwachtig niet meer..

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:13

euhhhhh
Ik had er vroeger (nou ja tot een paar jaar geleden..) ook heel erg last van... Enne euhhhh *ik moet er een beetje van blozen, hihihi*, dan nam ik voordat ik opstapte een glaasje port.. En dat hielp echt super. Ik was dan net iets relaxter en een proef rijden was dan geen enkel probleem meer... Inmiddels gaat het alweer een paar jaar goed zonder glaasje port....

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:48

goed ademen en je paard niet laten merken dat je zenuwachtig bent
ik ben meestal al trots als men paardje zich normaal gedraagt :p

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:16

Ik heb totaal geen last van zenuwen, maar volgens mij kun je het beste je op iets anders concentreren. Dat doe ik altijd voor mijn Engelse mondeling (dat vind ik nl wel heel erg), of een rondje gaan rennen. Het helpt!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:36

Ik denk altijd: Als er iets mis gaat, maakt dat niet uit, want dan doen we het gewoon nog een keer en nog een keer, net zolang tot het wel lukt. Ik loop de hele dag rond op de manege en help iedereen, tot ik ga vlechten.
Dan is de tijd alleen van mij. Ik vlecht, poets, ga naar de wc(heel belangrijk) en kleed me om. Spullen pakken en opzadelen.
Met inrijden eerst eigenlijk niets vragen, gewoon rondjes rijden door de bak, voltes rijden dat wel. En veel overgangen en alleen maar denken dat ik gewoon normaal aan het rijden ben.
Ik wordt pas zenuwachtig als ik voor de deur van de bak sta te wachten. En gelukkig zijn er dan eltijd wel een paar mensen die zeggen: Je kunt het echt wel! Jullie rijden toch heel netjes. Het zag er net met inrijden heel goed uit hoor.
En in de bak concentreer ik me echt enorm. Ik ie m'n hele proef helemaal niets, pas aan het eind dan kijk ik weer rond en zie ik allemaal mensen die dan zijn komen kijken

chiara_tunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:08

Vroeger was ik altijd hel erg zenuwachtig en luisterde ik altijd naar muziek bij het losrijden. Nu ga ik elke week op concours dus ik ben eraan gaan wennen. Al is de druk nu wel groter want nu moet ik mijn geld er mee verdienen dus is het helemaal niet meer voor de lol

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:02

Ik had hier eerder ook altijd veel last van. Door mijn zenuwen verprutste ik alles. Bij springen werd ik altijd uitgebeld en in de dressuurring ging ze alleen maar nog harder en harder lopen. Op een gegeven moment had ik alles al meegemaakt en had ik het eigenlijk gehad. Toen dacht ik wat kan me nu eigenlijk nog meer overkomen dan alles wat ik nu al heb meegemaakt op concours? Nou niks. Toen was het ineens helemaal over. De pony was beter te rijden en het ging veel beter. Probeer het gewoon allemaal voor je lol te doen en zie het als een training die op een ander terrein is en door iemand wordt beoordeeld die je niet kent. Veel succes er allemaal mee!!!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:03

Ik heb een tijd geleden voor de wedstrijden Valdisper geslikt, toen gewoon een keer mee gestopt en nooit meer echt stress gehad.

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:07

ik had er in de dressuur niet zo veel last van maar met mijn andere paard ben ik gaan springen en ow ow ow de eerste keer was een ramp een vriendin van mij dacht dat ik ging flauvallen omdat ik zo aan het trillen was... gelukkig ging alles goed alleen de barage iets minder mijn tweede wedstrijd is over 3 weken en ik merk nou al een beetje dat ik zenuwachtig aan het worden ben...dus zenuwachtig ja ik denk dat dat woord wel goed bij mij past...haha

tips heb ik niet echt, mischien helpt het als je een beetje onvoorzichtiger rijd een beetje niet alsof je paard overal van gaat schrikken maar goed ik weet niet hoe jij rijd en ook niet hoe je paard reageert dus tips....nee die kan ik denk ik niet geven..... maar suc6 ermee

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:14

ik had dit "probleem" ook altijd, en ben toch eens homeopatische druppeltjes van dokter vogel gaan proberen (avena sativa complex). En daarmee ging het steeds een beetje beter! nu neem ik altijd standaard voor de wedstrijd een paar druppeltjes in! weet niet eens of ik het nog echt nodig heb... maar ik heb liever het zekere voor het onzekere!
en aangezien het homeopatisch is heb kan het ook geen kwaad!
Mij heeft het in elk geval van de zenuwen af geholpen! Kan nu zonder spanning rijden! En kan nu echt genieten van mijn proeven, en dat vind ik een hoop waard! Want t is tenslotte "maar" een wedstrijd......
misschien het proberen waard!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:25

Ik heb van de week ook natuurpilletjes gehaald bij de natuurwinkel. Ik heb die al eerder gebruikt (voor m'n rijbewijsexamen) en toen werkte ze super.
Ik vind het altijd zo sneu voor m'n paard dat ik dan zo zenuwachtig ben, want hij wordt dat dan ook altijd.