tips gevraagd! (doorzitten tijdens proef in L1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

tips gevraagd! (doorzitten tijdens proef in L1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:06

hoihoi

vrijdag heb ik scholenconcour (proefjes tellen niet officieel mee) en ik doe daar een L1 proef, normaal rijd ik gewoon nog B, maar ik dacht ik kan hier wel een keer L proberen, maar ik heb nog veel moeite met mijn pony tijdens het doorzitten, de ontspanning valt dan weg en ik kan niet zo makkelijk zitten, ik word goed geholpen door een vriendin en het gaat al wat beter maar ik vind het moeilijk haar vw te houden, toch wil ik het gewoon proberen want ik kan altijd kijken of het gaat, maar aan de andere kant vind ik het ook wel eng dat ik het doe omdat ik weet dat het nog niet helemaal lekker zal gaan, hebben jullie nog tips voor mij en moet ik er gewoon voor gaan? en proberen? of vinden jullie het dom dat ik de L probeer?

groetjes

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:09

Als jij denkt dat je een L proef aankan, is het natuurlijk niet dom om dat te proberen
Zelf heb ik ook veel moeite met doorzitten (maar dat komt niet door mijn paard maar andere redenen van mij)
En je moet proberen om op je ademhaling te letten..
Zodra je die rustig kan houden, en ontspannen is het doorzitten meteen een stuk makkelijker!
Heel veel succes met je L proef..
En ook een poosje zonder beugels rijden,
Of iemand anders je paard aan de longeerlijn laten houden, en zelf niet op je paard letten, maar op je eigen zit, dus zonder beugels of teugels, aan je zit werken.. (erg lachwekkend )..

Strohalmpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:16

Ik ben het er helemaal mee eens dat je gewoon een L proef moet proberen als jij denkt dat je er klaar voor bent. Wat betreft het doorzitten zou ik eerst een aantal keer telkens een klein stukje doen. Als dat gaat dan kun je telkens iets langer gaan doorzitten. Als je merkt dat je je lichaam gaat spannen, dan moet je even heel diep uitademen dan gaat het makkelijker om weer te ontspannen...

Veel succes!!!

Drunksheep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:44

Ga eens vaker zonder beugels rijden, dan leer je zitten. Zo heb ik het ook geleerd en nu zit ik vast geplakt in het zadel & pony loopt goed

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:45

bedankt voor jullie reacties, ik oefen al steeds kleine stukjes maar zag dat t in de proef wel grote stukken zijn.. maar goed ik probeer gewoon zo ontspannen mogelijk te gaan zitten en mijn best doen, er hangt verder toch niks van af, zo moet ik maar denken. en als het niet in een erg voorwaarts tempo lukt dan draaf ik wel iets zachter, we zien wel hoe het gaat, meer als mn best kan ik niet doen... zonder beugels doe ik al weleens doorziten, dan gaat het idd beter maar nu zonder beugels met deze wind in een buitenbak is net iets te gevaarlijk haha,

wie onder jullie L rijd, heb ik een vraag, in de proef moet ik een keer m-e-k van hand veranderen in middenstap, waar moet ik dan op de hoefslag komen?

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:00

gewoon proberen!
ik kan niet komen kijken sorry had ik graag gewilt.. maar gewoon proberen. er hangt niks van je punten af en voor jullie beiden is het een leerzame ervaring

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:01

sax89 schreef:
gewoon proberen!
ik kan niet komen kijken sorry had ik graag gewilt.. maar gewoon proberen. er hangt niks van je punten af en voor jullie beiden is het een leerzame ervaring

hey jammer! maar geeft niet hoor,
ja het is zo we leren er vast wel iets van! en als het niet goed gaat weten we waar nog aan gewerkt moet worden!

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:38

Bonny4life schreef:
wie onder jullie L rijd, heb ik een vraag, in de proef moet ik een keer m-e-k van hand veranderen in middenstap, waar moet ik dan op de hoefslag komen?

Je rijdt gewoon van de M naar de E (schuin oversteken dus) dan van de E naar de K (over de hoefslag).

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:06

Samo schreef:
Bonny4life schreef:

Je rijdt gewoon van de M naar de E (schuin oversteken dus) dan van de E naar de K (over de hoefslag).

thanx!!!

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:57

Inderdaad, tenminste..
Zo heb ik het ook gedaan in de proef
En er stond niks bij dat het anders moet

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:35

ik heb ook veel moeite met doorzitten, al 3,5 jaar willem gooit hoog op, heb moeite met zijn bewegingen.
ook dondert hij terug in tempo als ik op mijn kont ga zitten(sja, manegeverleden he, gaat nooit helemaal weg)

maar ben nu met mijn instructrice aan het leren dat ik licht moet zitten, ik zit dus teveel op mijn kont, maar ik hoef nog mijn zit er niet in te douwen, hij hoeft immers nog niet te verzamelen.
nu steun ikmeer op mijn dijen en moet zeggen dat zijn overgangen er ook beter van worden en ik hou het beter vol. willem blijft beter onder me lopen. het begin is er in elk geval (de bak is nu nog te zwaar, dalijk ga ik naar een swanenbergbodem en daar looptie super licht op)

zonder beugels doe ik ook regelmatig en in het begin heb ik regelmatig zonder zadel gereden(erg pijnlijk op een ruggegraat die uitsteekt en hoge schoft) maar het heeft me toen wel zitten geleerd.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:03

ik zag er ook tegenaan ( doorzitten)

Nu oefen ik gewoon elke dag.
Je moet gewoon ontspannen gaan zitten en diep in je zadel.
Je moet je niet gaan vastknijpen.
Gewoon een rondje doorzitten en bijv. een oefening doen.
Dan weer een paar rondjes lichtrijden.
Dan weer wat doorzitten ... enzoo

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:23

hey!

ik ben egt blij, heb met henk jan lozeman waar ik stage loop, geoefend! en het doorzitten gaat al veel beter, we stellen mijn pony nu wat hoger in zodat ze op het achterbeen komt en op eigen benen loopt en nu kan ik zelf ook veel makkelijker zitten, natuurlijk moet er nog veel geoefend worden maar het is een stap in goede richting!

chelsea82

Re: tips gevraagd! (doorzitten tijdens proef in L1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:25

In de B moet je ook al stukjes doorzitten, hoe doe je dat dan?En in de L1 is het net als in de B lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd.Als je L2 gaat starten dan moet je doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd.Als je zoveel moeite hebt met doorzitten start dan geen L2 maar L1.En ontspan zelf dan gaat het doorzitten ook makkelijker.Als jezelf gaat verkrampen omdat je teveel met het doorzitten bezig bent dan lukt het niet.Ontspannen en je eigen lichaam los laten is heel belangrijk voor een onafhankelijke zit.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:43

ik start ook L1, en dan niet eens officieel, ik start officieel nog gewoon B. thanx voor je reactie. ik ben er hard voor aan et werk!

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:33

Grappig, ik heb hetzelfde 'probleem'

Bij mij ligt het puur bij de spanning/ ontspanning
Wij oefenen vrolijk door!

miesjesgirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:45

Ik heb ook zo een probleem want mijn paard gooit erg hoog op maar ik hen geoefend door veel zonder zadel te rijden!!! Maar waar rijd je dan je wedstrijden?? Bij lrv-de trens-VOR???

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:48

Ik heb hier ook heel erg last van

ga even topic doorlezen

Edit: gelezen

Ik heb ook als ik het probeer, als ik dan een oeffening doe dan kan ik beter blijven zitten dan dat ik gewoon niks moet doen, ik denk dat ik dan met mijn gedachten bij de oeffening ben en dan vergeet oooh ik moet netjes blijven doorzitten etc..

Weet niet of dat bij jou zo ook is, anders gewoon doorzitten oeffeningen rijden dan moet het op den duur ook wel op rechte stukken zonder oeffening willen toch

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:06

gewoon kijken hoe je het beste in de buurt komt met doorzitten, welke tempo
dan kun je dat later opbouwen naar snellere/tragere tempo's

veel succes!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 21:09

hey
opzich is et wel oke gegaan! had 188 punten en was 5e van de 6 die meededen in de L maar dat boeit me niks, ik was trots op der dat het nog aardig goed ging, wijken,middendraf en galop blijven nog zwak punt maar word aan gewerkt, verder ging t doorzitten best ok!