Paard anders met wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Paard anders met wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 16:45

Ik ben pas sinds dit jaar gestart met een manegepony. Hiervoor heb ik haar een jaar tweemaal in de week gereden. Tijdens de lessen en/of het vrijrijden moet ik ontzettend mijn best doen om haar voorwaarts te krijgen en te houden. Echter bij wedstrijden reageert zij fel op het been, hierdoor springt ze ook steeds aan in galop, terwijl ik moet draven, etc. Zou dit met de spanning te maken hebben van mij en/of van haar? Ze vloog ook opeens in een galop er vandoor, terwijl zij normaal een ontzettend rustig dier is. Iemand tips waardoor ik haar minder heet laat zijn? Hebben jullie ook een paard dat tijdens wedstrijden opeens van 'karakter' wisseld?

Ik rijd al zo'n uur in, dit omdat ik een half uur nodig heb om in te stappen, aangezien zij erg stijf is. Daar ligt het dus niet aan.
Dit gedrag vertoont zij trouwens al bij het inrijden.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:48

Hmmm mijn paard is altijd lekker voorwaarts. Maar kan het niet zijn dat jij te weinig contact houdt met de kuit. Dat ze door de zenuwen(van jou en van je paard) schrikt op je kuit??

MIjn paard is wel anders op wedstrijd, maar ook nog heel anders bij het inrijden en de proef zelf!

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 16:51

Tarah5 schreef:
Hmmm mijn paard is altijd lekker voorwaarts. Maar kan het niet zijn dat jij te weinig contact houdt met de kuit. Dat ze door de zenuwen(van jou en van je paard) schrikt op je kuit??

MIjn paard is wel anders op wedstrijd, maar ook nog heel anders bij het inrijden en de proef zelf!

Dat zou misschien wel kunnen, maar voor zover ik weet heb ik altijd mijn been dr aan. Maar, dan zou ze dat toch ook buiten de wedstrijden om moeten hebben?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:51

Heel herkenbaar!Je bent zelf gespannen,je pony is in een andere omgeving, enz. enz.Als je vaker start gaat de wedstrijdstress meestal wel over.Niet alleen bij jou maar ook bij je paard.Gewoon wedstrijden blijven rijden en in het begin niet te veel verwachten van de uitslag.Ga lekker voor je plezier en je zal zien dat de puntjes heus wel komen!Succes met je volgende wedstrijd!

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 17:02

Bedankt! Het vreemde is dat de wedstrijden die ik tot nu toe gereden heb, thuis waren. Maar, ik denk inderdaad dat het ook door mijn eigen spanning komt, maar tijdens de proef was het vele malen erger, maar ik was toen absoluut niet zenuwachtig meer. Ook was de pony ontzettend druk in haar hoofd en zat ik daarna helemaal onder het schuim. Zij heeft al veel wedstrijdervaring, maar ik hoop inderdaad dat het na een aantal keer over is.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:07

Meid je moet eens weten als we hier eens een onderlinge wedstrijd hebben hoe anders de ruiters rijden dan normaal!!!En dat is dan ook in hun eigen omgeving.Gewoon lekker doorgaan het komt vanzelf!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:43

Je eigen spanning, 100% zeker weten.
Wat jij anders doet dan normaal kan ik niet zien vanaf hier, maar je beinvloed wel je pony ermee.

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 17:56

Oke, ik zal er heel erg op letten en ik ben benieuwd of ik er enige verandering in kan brengen. Het is op dit moment alleen erg vervelend dat ik niet eens normaal kan draven. Ze was echt een beetje jolig.