gz tips; de tweede proef... niet meer voorwaarts te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

gz tips; de tweede proef... niet meer voorwaarts te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:08

Sindskort weer na een paar jaar van start gegaan met sjaak. Vandaag (en ook de vorige keer) viel het vreselijk op dat hij de tweede proef niet meer voorwaarts is voor het been, te lang wordt in lijf en leden en voor mij ook niet meer bij elkaar te rijden op het been.
Als check vandaag na de tweede proef nog een stukje doorgereden in de losrijhal en dan is er niks aan de hand.

Ik zit nu in twijfel of ik nu gewoon in het ootje wordt genomen en dat hij gewoon weet dat het na proef twee klaar is en dus al begint in te kakken.
Of dat hij het paard er (nog) niet naar is om twee proeven te rijden en gewoon op is.

Sjaak (14 jaar dus ook geen jonkie) is goed in conditie en loopt 5 maal per week minimaal drie kwartier. Ik rijd bewust maar 20 minuten los voor de aanvang van de eerste proef. Tussen de proeven in wordt hij al wat zuur in zijn gedrag (lees; chagerijnig naar de andere paarden, zwiepen met de start, slaan met het achterbeen). Na de proef is er echter niks meer aan de hand

Volgende week gaan we weer van start. Ik wil dan iig bij het voor de tweede keer de ring ingaan een zweepje meenemen om achter de hand te houden.
In de training wil ik meer gaan werken met pauzes en weer oppakken daarna.
Ik heb de zomer er voor uitgetrokken om te achterhalen of hij me in het ootje neemt of dat het voor hem niet weggelegd is om 2 proeven te rijden.

Maar heeft iemand nog tips, suggesties of een andere manier om het "probleem"te bekijken?
Ik wil het morgen sowieso ook even met mijn instructrice kortsluiten, maar hoe meer ideeen hoe verder ik er mee kan komen

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:53

dat was willem ook altijd. ik haalde altijd minder punten in de 2e proef omdatie dan zoiets had van ik ben moe, heb geen zin. hij was toen 16

nu op zijn 18e rijd ik standaard de 2e proef een paar punten hoger, de laatste keer zels 12 punten
ik moet nu onder de man komen, dus ik rij minstens 3 kwartier(ik stap alleen de heen weg) om er te komen, dan mag je maar 15 min losrijden en daar heb ik meer dan genoeg aan, tis voor mij gewoon ff draf en galop, ff schakelen en kijken oftie aan me been is.
vervolgens moet ik vaak wachten voor ik mijn proef moet rijden. ook na dat mijn 1e proef is geweest moet ik dan nog 10 min wachten.

in die tijd laat ik hem stappen met lange teugel, of ik ga ergens staan babbelen(is onze ouwe thuis basis) als ik dan de ring weer in ga is meneer weer helemaal opgeladen en looptie vaak veel beter, omdat ik mijn spanning kwijt ben en omdat hij ff heeft kunnen uitrusten en ff heeft kunnen doen watie leuk vind, kroelen met mensen

sinds ik die manier toepas gaat het in de 2e proef stukken beter. ik moet hem juist niet door rijden tussen de proeven door(nou kan dat bij die stal ookniet)

misschien een idee?? even uitvogelen wat het beste losrijden is voor jullie, het koste mij ook 1,5 jaar hoor

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:57

Ik moet zelf er voor zorgen dat ik em zorgvuldig los rij, anders kakt ie idd in na de eerst proef. Niet te veel werken voor de eerst proef en tussen de 2 proeven eerst even stappen en em weer aktief maken voor het been, overgangen rijden.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:11

Doet mijn pony ook altijd.
Het is niet netjes, maar voor ik binnenkom geef ik hem een klap op zn reet met mn zweep. anders valt ie echt niet te rijden..
Maar hij vliegt dan geen 5 meter de lucht in, maar let temninste wel op.

AnoukvW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:38

Die van mij had het ook... maar als ik tussendoor telkens wat blijf stappen gaat het veel beter....

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:47

Vandaag na de les iig al begonnen om het niet af te ronden na 1 stappauze. Hij was nog wel nukkig, maar accepteerde het iig.

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:38

Welke klasse rijd je? Ik had dit probleem in juli toen ik net M1 startte, en ben toen een keer HC met zweep gestart. Ook heb ik een grof wielspoortje gekocht en daar rijd ik nu standaard op wedstrijd mee. Sowieso loopt ze nu meer van achteruit door haar hele lijf en staat ze beter aan de hulpen dan toen, maar met dat spoortje voel ik me net even zekerder. Het schijnt dat je je paard met zo'n wielspoortje beter aan het lopen kunt houden als met een gewoon knopspoortje, en voor mij geldt dat zeker. (Overigens, mijn paard wordt nu eerder te heet in de proef en dan moet ik er echt niet over peinzen om haar ook maar aan te raken met dat spoortje... Zo bereik je 2 uitersten in een half jaar)

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:42

L2. Ik heb een wieltje en ga ip de ring in zonder zweep. Train ook zonder. Mag in het M1 toch niet meer.
Maar op dat moment maakt het soort spoortje niet meer uit. Hij is in gedachte klaar en daar krijg je hem met een spoortje niet vanaf.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:56

dan zou ik toch een keer de proef maar laten voor wat het is en hem ongenadig naar voren schoppen. Hij is pas klaar als jij dat zegt.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 11:53

jep is de planning voor nu .
Ik ben gewoon altijd veelste lief geweest wat betreft pauzes. Pauze was meestal ook einde van het rijden. Inmiddels met het gewone rijden al gestart om hem na de les een korte pauze te geven en hem weer op te pakken en verder gaan waar we gebleven waren. Vandaag of morgen weer zelf met rijden veel pauzes inlassen en elke keer weer oppakken tot we ruim een uur rijden erop hebben zitten.