Paard bang voor andere combinaties!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Paard bang voor andere combinaties!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 19:39

Dinsdag reed ik met mijn 4 jarige mee in de ponyclubles, zodat hij eens kon wennen aan die drukte. Dat ging wel aardig tot een meisje schuin voor mij keihaard haar paard met de zweep slaat, daar werd hij heeeeel bang van, toen sloeg ze hem nog een keer waarop haar pony een bok gaf en daardoor zand tegen het hoofd van mijn paard schopte. Dit heeft erg veel impact op hem gemaakt en vanaf dat moment kon ik niet meer langs de andere ruiters en paarden rijden zonder dat hij helemaal in elkaar kroop en weg schoot.
29 april heb ik mijn eerste wedstrijd met hem, maar dan rijd er in de ring naast mij natuurlijk ook een combinatie, en daar gaat hij natuurlijk heel erg van schrikken. Daarnaast weet ik ook niet hoe het allemaal wel niet zal gaan op het losrijterrein.

Heeft er iemand misschien tips hoe ik hem alvast goed voor kan bereiden (behalve gewoon zoveel mogelijk met andere paaren rijden) en hoe ik hem van zijn angst af kan helpen. Het is echt angst van het paard, geen protest of pubertijd of wat dan ook, ht is gewoon een ontzettend angstig paard dus ik moet het ook voorzichtig aanpakken. Als ik hem met mijn binnenbeen wil begrenzen op het moment dat ik langs een paard rij dan moet ik ook echt uitkijken, want hij denkt al heel snel dat hij iets fout doet dan en wordt dan helemaal angstig.
Het is echt een onwijs lief paard alleen moet ik hem gewoon een beetje voorzichtig benaderen door zijn angst.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:41

Aii, klinkt niet best!! Probeer het rustig op te bouwen, eerst goed alleen rijden in de bak en dan telkens met een combi erbij. Als dat goed gaat met nog mer mensen etc. etc. Hoop dat het lukt. Succes!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:47

Fijn zo'n collega, moet je er meer van hebben Afbeelding

Maar neem hem nog een keertje mee en doe een pufje Bach bloesem rescue op zijn tong spuiten. en vraag aan de instructeur of je wat ruimte kan krijgen.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:09

Tijdens het losrijden op het wedstrijd terein zou ik een grote duidelijke rode strik in zijn staart doen. Jou paard trapt dan wel niet, maar dat hoeven de anderen niet te weten. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat je mederuiters iets meer afstand houden

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:14

Mijn pony is ook bang voor de paarden in de inrijbak. Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren en (na het wegspringen) gewoon door te rijden.. Het is nu al een stuk beter geworden. Jammer dat je paard zo'n nare ervaring heeft gekregen hierdoor...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:16

Ik heb daar ook erg veellast van, bij mij is het ontstaan door een vrouw van de club die een zogenaamde pismerrie had en iedere x staartzwiepte als je er langs reed. Ook had ik met haar en dr zus regelmatig bijna botsingen doordat ze niet opletten. Nu gaat het wel redelijk, vooral binnen wel, ik stel hem gewoon naar buiten als er een paard tegemoet komt. Wel moet je dus iedere pas opletten wat je doet en wie er aan komt en daar op reageren. Buiten is het een stuk moeilijker, ik heb vorig zomer steeds thuis ingereden en dat ging heel erg goed. Buiten inrijden is haast niet te doen omdat hij het vaak ook nog eens spannend vind en dan ben ik altijd alleen maar paarden aan het ontwijken.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:26

ai idd niet leuk, ken wel meer paarden die hier last van hebben. Inschrijven bij wedstrijden waar je ruim los kan rijden kan hij rustig aan andere wennen. Op stal vragen of iemand je wil 'trainen' rustig in gecontroleerde omgeving dus samenrijden.
Longeren voor het rijden is mss ook idee, word hij wat rustig van en cooler.

Solitair

Re: Paard bang voor andere combinaties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:12

ik heb daar ook ontzettend last van. m'n pony wil ook langs elk paard lopen. totdat er een paard op de loop gaat of iemand met de zweep slaat. ze word dan helemaal bang.
ik hou dan gewoon m'n binnenbeen dr bij als ik langs een andere combinatie rijd. en anders vraag je gewoon even aan de ruiter/amazone of ze iets meer afstand wil nemen omdat hij zo bang is.
je kunt anders ook thuis los rijden, naar de wedstrijd toe gaan en daar nog heel even losrijden. zo zit je niet in de drukte met losrijden
soms vraag ik me eigenlijk af:
waarom moeten die mensen altijd zo dicht langs je heen rijden? een metertje afstand meer maakt toch niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:29

heidehofs schreef:
waarom moeten die mensen altijd zo dicht langs je heen rijden? een metertje afstand meer maakt toch niet uit?

Nou idd! Zoals nu binnen ook. Als ruiters onder elkaar zie je op een gegeven moment toch dat een paard steeds schrikt, maar sommigen houden er echt totaal geen rekening mee. Gister ook, hadden we onderlinge wedstrijd, 1 paard vond ie steeds een beetje eng, maar ze presteerde het ook steeds weer om recht op hem af te komen draven en galopperen en naast me aanspringen enz. Heel irritant!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 02:05

De instructrice liet iedereen ook op ten duur allemaal dezelfde hand volgen, zodat hij misschien zou kalmeren, maar hoeveel meter afstand ik ook hield hij raakte helemaal in paniek van ze en het is al geen makkelijke om te rijden doordat hij echt enorm vlug en sensibel is.
Vooraf longeren haalt de angst bij hem ook niet weg en ook de energie niet trouwens. Eerst deed ik hem altijd nog lekker even longeren voor ik erop kroop, maar hij raakte elke keer alleen nog maar panischer aan de longeerlijn, dat ik er beter gelijk op kon stappen. Ik had hem dinsdag ook 's middags al ruim een half uur gelongeerd en hij werd steeds meer ontspannen, maar 's avonds had hij weer meer dan genoeg energie en hij is ook niet moe te krijgen, hoe nat en warm hij ook wordt! Maar dat komt natuurlijk door zijn angst dat is gewoon een stukje vluchtgedrag en daar zullen we met heel veel gedult doorheen moeten werken. Hem moet je echt continue belonen als hij het goed doet anders wordt hij onzeker en begint hij al travers en schouderbinnenwaarts te dansen uit zichzelf, omdat hij denkt dat ie iets fout doet. Ik ben hem daarom eigenlijk alleen maar op zijn gemak aan het stellen de hele tijd en dat ging super, hij vertrouwde me echt totaal, totdat zo een muts het weer verpest. Normaal krijgt zij altijd het hele uur de aandacht in de les (een van de redenen waarom ik ook al een hele tijd niet meer mee rij) en ze was duidelijk heel erg pissig dat die van mij nu eens een hoop aandacht nodig had, terwijl dat toch dankzij haar zelf was maar goed.
Kijk zoiets kan gewoon gebeuren natuurijk, maar niet als de instructrice nog zegt van te voren dat ze een beetje afstand moet houden van hem. Daar kan ik dus echt zooooo boos om worden, je houdt allemaal rekening met elkaar en zeker met zo een jong onervaren en angstig paard. Hebben wij ook altijd voor haar gedaan maar goed, verschil moet er wezen natuurlijk.....

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:12

frunnik schreef:
Tijdens het losrijden op het wedstrijd terein zou ik een grote duidelijke rode strik in zijn staart doen. Jou paard trapt dan wel niet, maar dat hoeven de anderen niet te weten. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat je mederuiters iets meer afstand houden

inderdaad.
Dat is ook mijn tactiek als ik voor het eerst met een nieuw onervaren paard op wedstrijd ga.
hij slaat dan helemaal niet, maar andere ruiters hebben meer respect voor de achterbenen van je paard en zullen voor eigen veiligheid meer afstand van jou paard houden.
dat vind ik altijd wel een fijn idee met een nieuw paard.
verder inderdaad veel gaan rijden met andere ruiters.
beloon m goed als hij lang een paard heen gaat.
en eventueel kun je ook afspreken met iemand die jou snapt.
en dan lekker gaan rijden en dan in stap eens eerst met een boog om het andere paard heen dat het andere paard met ruiter gewoon stil staat.
en dan iets dichter bij.
en dan naast elkaar stappen met wat ruimte tussen jullie in.
en jij aan de binnenzijde, zodat je paard niet opgesloten zit tussen het vreemde paard en de bakrand..
en zo steeds een stapje verder.
Mijn paard was bang voor schimmels en Fjorden.. (raar paard, ik weet t haha)
Maar nu ik dat voorzichtig heb aangepakt gaat het steeds beter.
Ze is een keer bijna aangereden op wedstrijd en daardoor heeft zij angst gekregen.
Maar het gaat nu zo goed dat ik vorige week met 7 paarden waaronder 2 schimmels in de bak heb gereden zonder gekke bokkesprongen omdat er een schimmel in zijn buurt kwam.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:57

Haha das toevallig, ollie is ook bang voor schimmels, waarom weet ik niet haha. En onze schimmel valt andere schimmels aan als je niet uitkijkt (nu we het weten zijn we het voor gelukkig) dus er is toch iets aan de hand met die schimmels denk ik hoor haha.

Ik ga nu steeds met een vriendin van me rijden, die rijdt dan op het paard van mijn moeder en dat is zijn beste vriend maar zelfs daar was hij bang voor geworden.

Ik hoop maar dat hij zich snel weer gaat ontspannen.

Zo een rode strik is inderdaad wel slim, maar krijg je daardoor geen slechtere punten van de jury omdat hij het een slechte zaak vindt dat jou paard trapt ofzo? Heb er namelijk nog nooit een gehad die trapte dus ook nog nooit met zo een strik gereden.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:00

Nee, als ik de ring in ga, is de strik eruit.
Alleen met inrijden zit die erin.
Volgens mij mag je ook niet met strik de proef in.
En toevallig,, de mijne heet ook Olly..
Alleen met een y

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 07:36

Lotus is ook heel bang voor andere combinaties. Hij uit zich erg agressief dus de meeste houdt hij zelf wel op afstand, moet ik zeggen. Als therapie is de eigenaar er een tijdje aan de hand mee gaan lopen terwijl anderen in de bak reden. Hij heeft erg veel vertrouwen in haar, en ik moet zeggen dat het geholpen heeft. Gisteren tijdens wedstrijd kon ik hem vrij makkelijk rondsturen bij het losrijden. Alleen toen een paard de bak uit sprong was hij weer een paar minuutjes bang, maar kalmeerde vrij snel. Misschien een idee om dat ook eens te proberen?

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 07:57

erleyne schreef:
Lotus is ook heel bang voor andere combinaties. Hij uit zich erg agressief dus de meeste houdt hij zelf wel op afstand, moet ik zeggen.

Zo een heb ik er ook. Ik kan er inmiddels goed mee om gaan, maar andere combinaties reageren vaak met veel onbegrip. Maar goed, hij is zo, en ik waarschuw er altijd voor, dus als ze dan niet opletten of eigenwijs door rijden... dan kan ik er ook niets aan doen!

Rooslovely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:33

hey Desiree, volgens mij gaat het al een stuk beter met je paard!Gisteren ging het ook goed toch.Maar wie boedelde je met zij krijgt een uur les de aandacht maar ik ga weer doei

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:35

hey, ja hij gaat alweer beter gelukkig en we gaan gewoon starten de 29e komt helemaal goed. Hij is niet 100% verbeterd maar 500%, hij loopt gewoon de sterren van de hemel haha! Ben weer helemaal blij!

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:17

Goed dat het weer beter gaat!

Een kennis van mij rijdt ook met een extreem bang paard. Zij gebruikt nu Bach druppeltjes en merkt het meteen wanner ze die druppels niet gebruikt. Verder rijdt ze ook thuis met 'betrouwbare' paarden. Dat paard is ook panisch voor zwepen, het is zo vervelend als mensen daar geen rekening mee houden...

Over schimmels: dat hebben heel veel paarden, een soort haat tegen schimmels. Komt omdat ze wit zijn! echt waar! Naast een wit paard val je als paard meer op voor prooidieren en dat maakt ze zo vervelend. Dus arme arme schimmellovers, wat krijgen jullie een hoop te verduren. Daarom maken schimmels zich ook altijd zo vies, ze willen graag niet zo opvallend zijn. Een soort instinctieve discriminatie dus. Lees de 'de aard van het paard' van Stephan Budiansky maar eens

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 09:05

Dat boek heb ik ook gelezen ja en dat verklaarde een hoop van die gekke schimmel van ons haha, ik wist wel dat ze zich altijd zo vies maakten daarom maar nooit dat hun karakter daar dus ook deels door bepaald werd haha.
Wat zijn dat voor druppeltjes???

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:18

Nou zij laat ze speciaal samenstellen door iemand van de gezondheidswinkel. Het is een mix van 6 verschillende Bach Bloesems, dus niet de rescue variant. Ik weet de samenstelling niet helemaal, weet wel dat het haar paard enorm helpt om rustig te blijven. Ik was er wel verbaasd over dat het zo goed werkte...Misschien moet je eens contact opnemen met een gezondheidswinkel, mocht dit probleem je in de weg blijven zitten..

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 13:29

Dus het is niet speciaal voor paarden ofzo? Dat is wel een idee, want die van mij is zo verschrikkelijk heet en nerveus dat je er soms gewoon echt niks mee aan kunt en we geven hem echt niet te veel krachtvoer, nog minder geven dat gaat gewoon echt niet, want aan alleen hooi heeft hij gewoon niet genoeg met deze arbeid.
Ik heb ook al aan Pavo NervConrol zitten denken, zou dat niet hetzelfde effect hebben?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:34

Ik gebruik ook wel eens iets van Bach spul voor die angsthaas. Het is een spraytje, geen druppels, maar je moet het wel in zijn mond spuiten. Het is ook voor mensen.
Het zorgt ervoor dat alles wat er gebeurt een beetje langs je heen gaat, je bent je er wel bewust van, maar het kan je niet echts iets schelen.
Mijn instructrice gebruikt het zelf ook als ze naar de tandarts moet , precies hetzelfde flesje. Het werkt alleen niet bij alle paarden, er staat hier ook een merrie die er helemaal niks van merkt. Als je het gegeven hebt duurt het ongeveer drie kwartier voordat het gaat werken, je ziet gewoon aan de ogen dat het erin tikt, van de ene op de andere seconde. Ze worden er voor de rest niet sloom van, hij gaat zich juist supergeconcentreerd op het werk focussen.