Bestgaand rijpaard of -pony (?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Bestgaand rijpaard of -pony (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 13:05

Hallo beste bokkers, ik heb een vraagje aan jullie.

Weet iemand wat 'bestgaand rijpaard' betekent en waar op gelet wordt tijdens dit 'wedstrijdonderdeel' (zo noem ik het maar even).

Onze rijvereniging wil namelijk tijdens één van haar onderlinge wedstrijdjes dit organiseren voor haar leden. Gewoon ook voor de leuk. Maar nu is mij gevraagd om hier een definitie of een link van op onze website te zetten, omdat er meerderen zijn die niet weten wat het precies inhoudt.

Ik dacht: appeltje, eitje, even googlen en ik vind wel ergens een mooie definitie. Maar nee hoor. Ook op bokt kan ik er nog weinig over vinden. Ik kan alleen maar verslagen vinden van dit soort wedstrijden en dat is vaak voor Friese paarden enzo.

Dus toen dacht ik: ik vraag het aan de bokkers. Heeft iemand van jullie een goede definitie of anders een link waar het wordt uitgelegd?

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:32

ik zou proberen om bij andere manege site's

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:33

Volgens mij word er gelet op hoe de pony zich laat rijden. wat hij kan onder het zadel en hoe hij in de omgang is..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:44

Ik ken het als bij de Friezen van horen zeggen: dat de ruiter het paard voorrijdt in stap, draf en galop. Het gaat dan om de manier van lopen. Spanning, verzet en geen afstand kunnen houden kosten natuurlijk punten. Je kunt wel beter gewaagd rijden zodat het paard zich toont en daarbij foutjes riskeren dan heel braafjes rijden want dan komen de bewegingen van het paard niet uit de verf.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 13:45

Het wordt mij al wat duidelijker, maar gaan de deelnemers dan één voor één de ring in? En wordt er alleen op de hoefslag gereden?

K1MmEl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:49

ik heb een paar keer mee gedaan. er wordt gekeken welke pony het beste rijdier is. ze kijken naar de gangen, hoe het dier eruit ziet en hoe het gereden word. je moet dan voorrijden in alle gangen en laten zien wat je pony kan. qua gangen, niet qua onderdelen. en dan worden er steeds meer weggesturd uit de bak en dan op het eind rijd je ngo maar met een stuk of 5 endie worden dan opgesteld en krijg je je prijs. is super leuk om te doen. als je de mogelijkheid hebt, zeker doen!!! ben een keer 4e geworden van de 35 ofzo... en eenk eer 8e van de 40 ofzo, vond het zuper vet... echt heel gaaf om te doen...
ze gaan allemaal tegelijk de ring in. en dan worden de "slechte" omste beurt weggestuurd. en blijven de beste over...

K1MmEl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:50

de jury's zeggen hoe je moet. welke gangen en of je links om of rechts om moet ofzo...

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 14:06

Dus het paard wordt beoordeeld? De ruiter zelf niet en hoe deze het paard rijdt wordt niet beoordeeld? Het gaat dus om hoe mooi het paard de drie gangen kan lopen en hoe het paard eruit ziet? Zeg ik het zo goed? Klinkt best grappig.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:08

Duke schreef:
Dus het paard wordt beoordeeld? De ruiter zelf niet en hoe deze het paard rijdt wordt niet beoordeeld? Het gaat dus om hoe mooi het paard de drie gangen kan lopen en hoe het paard eruit ziet? Zeg ik het zo goed? Klinkt best grappig.

Nee het gaat er vaak ook om hoe de verstandhouding tussen ruiter en paard is.
Als de ruiter de hele tijd in de mond zit te trekken kan ik me ook niet voorstellen dat daar een leuk lopende pony uit naar voren komt. Je moet kijken naar de combinatie denk ik..

K1MmEl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:16

er word vooral naar de pony gekeken. en ook wel hoe hij gereden wrod. want het gaater over hoe het paard gereden word... want het is beste gaande RIJDIER dus hij moet goed te berijden zijn!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:27

Ja, maar bij mijn weten kijken ze naar de instelling van het paard daarin. Bij een goed paard proberen ze er wel door heen te kijken als er een hutsebuts-pluk-en-trek-ruiter op zit.

Duke

Re: Bestgaand rijpaard of -pony (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 15:42

Even een samenvatting:

Bij deelname aan bestgaand rijpaard of -pony, rijden de deelnemers gezamelijk de bak in. De jury geeft aan op welke hand gereden moet worden en in welke gang. De jury beoordeelt de gereden gangen en het voorkomen van het paard. Hierbij wordt gelet op de gangen stap, draf en galop. De bekwaamheden van de ruiter zijn in deze minder van belang, evenals het ras of de grootte van het paard. De ruiters worden één voor één verzocht de ring te verlaten, waarna uiteindelijk de beste overblijven.

In principe is de winnaar het paard of pony die de mooiste gangen heeft vertoond.

Heb ik het zo goed verwoord?

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:57

Ja, volgens mij wel! Je kunt het zo zien:
Iedereen komt de rijbaan in. Iedereen begint dezelfde kant op te stappen. Als je te dicht bij de ander komt mag je inhalen. Dan zegt de jury Bij ... van hand veranderen, dan stapt iedereen dus de andere kant om. Dan hetzelfde in draf en daarna hetzelfde in galop. Dan noemt de jury de slechtsten op en die moeten de baan verlaten. Zo blijven er nog een aantal over (5/6) en die worden door de jury opgesteld in volgorde van beste.

Anoniem

Re: Bestgaand rijpaard of -pony (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:40

VMR --> WD.

Overigens ken ik dit fenoneem eigenlijk meer vanuit een centrale keuringsdag, daar zie je ook vaak een wedstrijd bestgaand rijpaard of pony. Wellicht dat je met die info ook nog gericht kan zoeken