Buitenseizoen altijd schroeven draaien? Meer over schroeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Buitenseizoen altijd schroeven draaien? Meer over schroeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 12:32

Hoi,
Mijn pony krijgt over een week ongeveer ijzers.
Ze loopt nu Z1 dus dat was nu eigenlijk wel nodig.We begonnen regelmatig te glijden buiten
Nu moet ik schroeven gaan draaien als we het outdoorseizoen weer in gaan.
Kunnen jullie me hier wat meer over vertellen?

Alvast bedankt als je me wat kunt vertellen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:53

Ik draai schroeven, zodra het buiten op gras is, tenzij de bodem erg hard is want dan gaan de schroeven niet in de grond en willen ze niet meer strekken. Ik gebruik persoonlijk altijd grote vlakke schroeven omdat die het beste bevallen zijn tot dusver.
Als het natte zachte maisgrond is bijv. draai ik binnen klein en buiten groot in. Op zand natuurlijk niks.

Ik maak thuis de gaten schoon en doe er wattenproppen in zodat ik niet op het terrein bij een nerveus paard nog gaten moet schoonmaken. En niet vergeten uit te halen als je ze weer op de trailer zet natuurlijk

Verder weet ik niet wat ik nog zou kunnen vertellen.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:28

Zoals Urielle het zegt doe ik het ook.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:48

Ik doe geen wattenproppen, maar knip een de-makup *maar dan van de aldi* in vieren, doe er wat motorolie op, en pruts ze er dan in. Motorolie smeert de gaten zodat de proppen er makkelijker in gaan, en die wattenschijfjes vallen minder snel uitelkaar.

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:15

Wij hebben hele kleine schroefjes, van Harry's Horse geloof ik...
Die doe je er gewoon in, en als je wedstrijd hebt, draai je ze eruit, en kalkoenen erin..
Is echt superhandig, geen gedoe met watten enzo.
Je moet alleen wel even uitkijken, je moet ze er niet tever indraaien, want dan gaat er een randje van het ijzer overheen, en krijg je ze er niet meer uit.
Als je ze niet ver genoeg doet, slijt de gleuf weg, en krijg je ze er ook moeilijk uit.
Daarom doen wij vaak gewoon watten, en de dag voor de wedstrijd stauwen we die schroefjes erin, dan heb je ook minder kans dat het mis gaat

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:33

Die dingen waar sharona het over heeft heb ik ook gehad, nou dat was echt één keer nooit weer. Ik kon ze er dus idd nauwelijks uit krijgen. Watjes peuter ik er met een spijkertje zo uit.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:51

Ik draai op buitenwedstrijden altijd proppen onder. Het ligt aan de bodem welke ik indraai. Zachte bodem--> grote blokken, harde bodem--> kleine met een puntje.
Ik maak altijd op wedstrijd pas de gaten schoon, de pony is braaf zat en staat goed stil op concours. Op een of andere manier zijn de watjes of de dopjes toch altijd kwijt tegen de tijd dat we op concours zijn...

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:59

Mn paard gaat thuis lopen draaien.. Dan heb ik al gevlochten en gewassen en vind mevrouw het wel genoeg.. Dus ik doe het vaak op concours gewoon ff.. Ben dr zo mee klaar dus..
Ik draai eigenlijk altijd dezelfde in, standaard proppen, de grote standaard...

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:18

Ja idd, als je ze er niet goed indraait, krijg je ze er niet uit.
Meestal doen wij het daarom ook een dag voor de wedstrijd, dan rijd je niet meer zo over de harde weg, wij gaan eigenlijk altijd met de trailer, en anders 2 minuutjes met berm.
Wij hebben er nog nooit problemen mee gehad, vind het superfijne dingen.
Na ong. 1 seizoen zijn die gleufjes wat versleten, en moet je even nieuwe kopen.
Je moet alleen wel even oppassen als je pony nieuwe ijzers krijgt, dat je ze er dan uit hebt, bij ons belanden al die ijzers in een grote ton, dus dat word dan zoeken

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:33

Gjilke schreef:
Ik doe geen wattenproppen, maar knip een de-makup *maar dan van de aldi* in vieren, doe er wat motorolie op, en pruts ze er dan in. Motorolie smeert de gaten zodat de proppen er makkelijker in gaan, en die wattenschijfjes vallen minder snel uitelkaar.

Dat is misschien wel een goede tip voor mij. Ik heb het al eens met een of andere huishoudolie gedaan (zonnebloem ofzo) maar toen gleden de watten eruit Is motorolie minder glad daarmee?

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 23:54

Bedankt voor jullie reacties

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:58

ik was eigenlijk ook benieuwd. Ik heb nog maar 2x op gras gereden en eigenlijk 2x zonder schroeven.
Waar kun je die dingen eigenlijk halen? Gewoon in de ruitersportzaak?

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:38

Ja je kan ze gewoon bij de ruitersportzaak halen, maar volgens mij hebben wij ze bij de hoefsmid gehaald, wij gebruiken altijd gewoon die standaard gevallen....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:27

ik gebruik zelftappende schroeven, ideaal. Ergste vuil eruit peuteren en dan gewoon schroef erin draaien. Verder doe ik het net als Urielle.

pioade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:30

ik maak altijd thuis de gaten schoon en doe er dan herrie stoppers in (van die gele oordoppen) die krijg je er heel makkelijk en snel uit.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:41

Die zelftappende proppen lijken mij ook erg handig! Als ik het weer aan wedstrijden rijden toe heb schaf ik die zeker aan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:43

Ik gebruik puntstiften, net iets meer grip, omdat hij achter geen ijzers heeft. Ik draai het vuil er gewoon uit met een stalen borsteltje ter plekke, en draai de stift daarna gelijk erin.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:11

Met kleine stukjes op de trailer (tot 20min) draai ik ze er thuis al in, we hebben rubber matten op de bodem liggen, anders op concours. Verder is het handig als je grote en kleintjes hebt, kun je even kijken hoe de bodem is, maar als je ergens wat vaker komt weet je dat meestal van te voren al.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:36

Het ligt er denk ik ook aan hoe je pony loopt. Mijn haflinger waar ik eerst mee startte, glijdt bij minste of geringste uit en dat heeft naar mijn mening ermee te maken dat hij ook erg vlak loopt. Dus bij hem heb ik altijd schroeven gedraaid, je merkte dan ook duidelijk verschil dat hij meer ging lopen omdat hij meer grip had.
Ik deed eerst ook de avond ervoor de gaten schoonmaken en watten (met olie doordrenkt) in de gaten. En op het concoursterrein met een nagel eruit halen en dan draai je de schroeven er zo in. Later deed ik gewoon schoonmaken en indraaien op het concoursterrein zelf, maar ik had dan ook een erg makkelijk beetsje wat dat betreft

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:53

Eigenaar draait ze tijdens het opzadelen altijd in.. anders zijn mijn witte kleren zo zwart Nee ik vind dat maar niets die proppen draaien dus laat het doen We doen er verder geen watten e.d. in gewoon even met zo'n borsteltje het troep eruit draaien proppen erin klaar!

Mirkim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:00

Ik maak ze voordat mirk op de trailer gaat de gaten schoon. Ik draai er weer of geen weer altijd proppen in... ben van het zomer gevallen samen met Mirk met proppen en echt... dat gun je niemand

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:53

Urielle schreef:
Gjilke schreef:

Dat is misschien wel een goede tip voor mij. Ik heb het al eens met een of andere huishoudolie gedaan (zonnebloem ofzo) maar toen gleden de watten eruit Is motorolie minder glad daarmee?

Ik smeer de wattenpropjes in met vaseline......