KNHS mutatieformulier startkaartaanvraag....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvan

KNHS mutatieformulier startkaartaanvraag....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:40

Hoi,

Ik heb een vraagje:

Ik ben bezig om het formulier van de KNHS voor het aanvragen van mijn startkaart in te vullen en daarin vragen ze bij welk stamboek je paard ingeschreven is..... Nou, staat ons paard bij geen enkel stamboek ingeschreven, het is namelijk een draver... Kan ik me nu wel inschrijven??

Het is trouwens voor de endurance....

Alvast bedankt voor de hulp.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:43

Je paard heeft toch wel een paspoort?

Als het een draver is, kan hij ingeschreven staan bij de NDR. Maar als op zijn paspoort geen afstamming vermeld staat, hoef je op dat formulier niets in te vullen bij onderdelen die over stamboeken en afstammingen gaan. Ook voor paarden zonder stamboekpapieren kun je een startkaart aanvragen.

Het maakt trouwens niet uit voor welke discipline je een startkaart aanvraagt, dit geldt voor alle startkaarten.

Sylvan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:45

Volgens mij niet, we hebben alleen een vaccinatieboekje met zijn chipnummer.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:52

Dan zou ik maar héél snel een paspoort aan gaan vragen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:02

Apart dat hij wel een chipnummer heeft, maar geen paspoort.

Een paspoort (waarin ook alle entingen vermeld staan) is al jaren verplicht als je wedstrijden wilt rijden. Dus het lijkt me verstandig om dat eerst te regelen voordat je een startkaart aanvraagt. Je startkaartaanvraag kan anders niet in behandeling worden genomen.

Als hij trouwens een chipnummer heeft, kan de DA met een chiplezer het nummer lezen. Dan kun je bij de KNHS of NDR (als je zeker weet dat het een draver is) zijn werkelijke identiteit opvragen.

Sylvan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:06

In het vaccinatieboekje staan alle entingen vermeld al vanaf dat hij naar nederland gekomen is in 1999. Dus dat kan ik gewoon overleggen als ze erom vragen.

Misschien een vreselijk domme vraag........ Waar vraag ik zo'n paspoort aan?? (het is ons eerste eigen paard en voor het eerst van mijn leven dat ik een wedstrijd wil gaan rijden, dus bij deze mijn excuses voor mijn dommigheid)

Sylvan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:08

O'ja.... hij heeft een chipnummer, dit staat nummer staat ook in het vaccinatieboekje. En we hebben verder wel zijn hele stamboom en de papieren van wanneer en voor welk bedrag hij vanuit zweden naar nederland is gekomen. (hij heeft zeker 3 jaar op de baan gelopen, dus het is zeker een draver....)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:09

Losse vaccinatieboekjes hebben tegenwoordig geen enkele waarde meer. En de vaccinaties die erin staan, moet je t.z.t laten overschrijven naar het paspoort.

Ik begrijp dat je paard uit het buitenland afkomstig is? Heb je een idee bij welk buitenlands (draver)stamboek hij ingeschreven kan zijn?

Als het je verder weinig uitmaakt wat zijn afstamming is, kun je een paspoort aanvragen bij de KNHS. Even een telefoontje daar naartoe en dan leggen ze je uit hoe en wat. Of even overleggen met je DA, dat is degene die je paard moet chippen.

Dommigheid vind ik het niet, wel vind ik het wat apart dat je geen paspoort bij je paard hebt. Dat is niet alleen al jaren verplicht als je wedstrijden wilt rijden, maar ook als je je paard over de weg vervoert in een trailer of vrachtwagen (bijvoorbeeld als je paard met spoed naar een kliniek moet). Je kunt een flinke boete krijgen als je het paspoort niet bij je hebt.

Maar goed, even navragen bij DA en/of KNHS dus. In principe kan chippen en een paspoort aanvragen zo geregeld zijn.

[Edit] Ik zie nu je laatste berichtje dat het om een Zweedse draver gaat. Ik ken iemand met een paard met Franse papieren, zij heeft een paspoort aangevraagd bij de KNHS met daarop gewoon de volledige stamboom van haar paard, ondanks dat hij buitenlandse papieren heeft. Ik lees dat jouw paard ook al zeker een chip heeft, opnieuw chippen hoeft dan niet lijkt mij, gewoon dit even voorleggen als je naar de KNHS belt.

Sylvan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:13

Super! Hartstikke bedankt! Ga morgen meteen bellen (eerst even het telefoon nummer opzoeken)

Nogmaals hartelijk bedankt voor je hulp!!

Manon

Re: KNHS mutatieformulier startkaartaanvraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:00

Hm is niet zo vreemd dat je wel een chipnr hebt en nog geen paspoort.
Dat kan gewoon hoor, alleen moet je wel een paspoort aanvragen als je wedstrijden gaat rijden enzo en het wordt ook verplicht.

Je moet even contact opnemen met de KNHS en vragen naar een paardenpaspoortDA bij jou in de buurt. Die komt hem dan meten en schetsen en dan krijg moet je dat formulier wat je krijgt van hem/haar ondertekenen en opsturen naar de KNHS en dan komt je paspoort eraan (gaat heel snel, binnen een week ofzo).