Het F-proefjes topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinniej

Het F-proefjes topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:23

Hoi,
ik rijd dus F-proefjes, en ik dacht dat er vast nog wel meer mensen zijn die dit rijden. Vandaar dat ik dit topic open. Ik vind het leuk om verslagen van jullie te horen of eventuele vragen .

Groetjes Ardine

PatriesjeMR2

Re: Het F-proefjes topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:26

Ik ga 4 maart voor het eerst met mijn paard meedoen.
Vorig jaar op de manege F6 A+B gedaan en nu dus maar F7A proberen .

Is een beetje ontspannen wedstrijdje oefenen zo, Ensueno is nu ruim een half jaar onder het zadel en ik vindt 't wel een lekkere relaxte voorbereiding op "echte" wedstrijden die ik volgend jaar af en toe wil gaan rijden.

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:38

Leuk... Ik heb geen eigen paard, rijd dus telkens op verschillende. Ben ongeveer een jaar geleden in de F1 begonnen, en zit nu in de F6?

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:46

Zijn dat de proefjes van de FNRS want ik rij nu op een nieuwe manege waar ze die rijden lijkt me leuk en dan ook met manege paarden.

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:56

Wie kan mij uitleg geven over de F proefjes? Wat moet je voor oefeningen enzo doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:58

zelfde vraag als fryske

jauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:59

Fryske schreef:
Wie kan mij uitleg geven over de F proefjes? Wat moet je voor oefeningen enzo doen?

kijk even op www.fnrs.nl (ik ben zelf te lui om alles uit te leggen :+

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:02

Ik zit in de f4 (+ 1pp) F4 is echt een rotproef al die stomme voltes enzo .

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:03

Hoi Ik jureer de F proeven dus kom maar op met jullie vragen...

F proeven zijn een andere benaming voor dressuurproeven, je rijdt daar dus individueel de oefeningen die je tijdens je manegelessen ook krijgt: stap, draf, galop, voltes, gebroken lijnen, afwenden enz enz enz en hoe hoger je komt hoe moeilijker de oefeningen worden en hoe strenger er gejureerd wordt.

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 11:02

Ik vond de F4 vrij makkelijk... Maar heb dan ook een toppaardje

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 11:02

O sorry... het is niet mijn paard... Het is een manegepaard maar ik rijd er gewoon vrij vaak op!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:06

ik ga in maart beginnen met de F-proefjes

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 11:18

Leuk...! Ga je in de F1 beginnen of hoger?

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 11:22

Had trouwens ook nog een vraagje; weet iemand een site waarop je de proefjes kunt vinden?

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:02

Vippie schreef:

Kun je mij dan de vergelijking qua niveau uitleggen? Ik ken de gang van zaken bij de KNHS proeven (B, L1 etc) maar vraag me dus af waar de raakvlekken liggen.
Is de F1 (als dat de makkelijkste is) gelijk aan de B? Snap je hoe ik het bedoel???

Alvast bedankt voor je uitleg.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:23

Ik rij ook f-proefjes met mn pony, we zijn nu bij de f9 die we in april voor de 2de keer gaan rijden. Zondag had ik wedstrijd en waren we eerste geworden

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:25

Vippie schreef:

Nou ik heb ook een paar vraagjes
Bekijk je de proef nou anders als je iemand op d'r eigen paard/pony de bak in ziet rijden ? En hoe haal je nou een 8 voor de verzorging van jezelf en je paard ?

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:26

Ik heb 2 weken geleden mijn F8b gehaald Op naar de F9a

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:36

Citaat:
Is de F1 (als dat de makkelijkste is) gelijk aan de B? Snap je hoe ik het bedoel???

Nee, de F1 is daar niet mee te vergelijken: in de F1 wordt bijvoorbeeld alleen stap en draf gevraagd, geen galop.
Ik weet iig zeker dat de laatste proef (F12) gelijk is aan L1,
Heb wel eens gehoord dat de F8 gelijk is aan B; maar dit weet ik niet zeker.

Ik rijd zelf F10, maar heb alweer een tijdje niet meegedaan
Volgende maand weer

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:28

Fryske schreef:
Vippie schreef:

Kun je mij dan de vergelijking qua niveau uitleggen? Ik ken de gang van zaken bij de KNHS proeven (B, L1 etc) maar vraag me dus af waar de raakvlekken liggen.

Alvast bedankt voor je uitleg.

De F1-F2 staat gelijk aan de AB proefjes zonder galop van de knhs
F3 staat gelijk met een niveau wat iig nog geen B is maar wel iets hoger dan de AB ponyproeven
F4-F10 is een nette opbouw van een lichte naar een zware B proef.(met dat verschil dat je bij de KNHS nog moet lichtijden en vanaf de F9 mag doorzitten)
F11 en F12 zijn mooie L1 proeven.

Snap je het zo?

farahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:40

@Vippie

ik rij ook de f proeven en zit nu in de f9a wanneer ik tot de f12 af heb zit ik er overnaa te denken om dan extra door tegaan tot de f 15 mag ik dan ook met een hengst starten in de b ? rij namelijk al mijn proeven op hem

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:46

Marijkjuh schreef:
Vippie schreef:

Nou ik heb ook een paar vraagjes
Bekijk je de proef nou anders als je iemand op d'r eigen paard/pony de bak in ziet rijden ? En hoe haal je nou een 8 voor de verzorging van jezelf en je paard ?

Wij weten als jury niet of een ruiter met een eigen pony rijdt of met een manegepony. Dat maakt ook geen verschil voor de jurering want wij beoordelen de ruiter en zijn hulpen (de onderste cijfers van je protocol wegen zwaarder dan de bovenste), iemand die netjes op zn paard zit en netjes zn paard voorbereid voor de oefeningen zal daarom ook netter rijden dan iemand die maar wat doet... en dan kan een manegepaard net zo netjes (en soms zelfs netter) lopen dan een eigen paardje.
Zoals bv een middendraf, veel paarden kunnen dit niet omdat het nooit met ze geoefend wordt in de lessen, maar als wij als jury zien dat jij wel de juiste hulpen geeft en je best doet om er een middendraf uit te persen maar dat het paard deze niet begrijpt dan zul je toch een goed cijfer kunnen krijgen in de lagere proeven. In de hogere proeven verwachten we wel meer verschil te zien (dus laat duidelijke overgangen zien als zn middendraf niet denderend is).

Voor de verzorging is het nogal lastig omdat wij er niet vanuit mogen gaan dat iedere manegeruiter geld heeft voor een wedstrijdtenu dus iemand die wel aan de kledingvoorschriften voldoet kan dus een net zo hoog cijffer krijgen als iemand in wedstrijdtenu, MITS de manege kledingvoorschriften heeft vastgesteld.
Verder moet een wedstrijdtenu compleet zijn, dus geen plastron of witte handschoentjes is punt aftrek.
Zwarte handschoenen is taboe, als de wiedeweerga uittrekken..
Verder kijk ik qua pony offie niet vies is, of hij netjes genipt of ingevlochten is (voor zover dat mag van de manege, maar dat vragen we als jury altijd aan het secretariaat wat gebruikelijk is).
Zo heb ik pas geleden nog een 9 uitgedeeld aan een pony die de manen in een matje had die echt tot op de milimeter gelijk was zo netjes.. kijk dat wordt beloond die extra moeite
Probeer iemand te vinden die goed kan vlechten en die je wil helpen, dat scheelt echt.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:47

farahtjuh schreef:
@Vippie

ik rij ook de f proeven en zit nu in de f9a wanneer ik tot de f12 af heb zit ik er overnaa te denken om dan extra door tegaan tot de f 15 mag ik dan ook met een hengst starten in de b ? rij namelijk al mijn proeven op hem

Je kunt maar tot de F12 want meer proeven zijn er niet, daarna zul je KNHS moeten gaan starten in de B of L1 en dara mag je helaas niet met een hensgt starten tenzij je zelf al eens L2+met een ander paardbent geweest bij de KNHS.