1e wedstrijdstart na 5 vreselijke wedstrijden! Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

1e wedstrijdstart na 5 vreselijke wedstrijden! Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:01

Hoi,

Ik heb 1,5 tot 1 jaar geleden mijn laatste wedstrijd gereden met mijn paard. Ik ben hiermee gestopt, ze was toen 3,5 á 4 jaar oud. Inmiddels wordt ze in maart 6.

MIJn laatste wedstrijden (tussen de 123 en 155 punten) waren vreselijk, ze steigerde alleen maar, en er zat geen rem meer op. Gelukkig steigerde ze in die tijd ook thuis.

Inmiddels ongeveer 2 jaar verder, is het steigeren hondert procent minder geworden (lees over) en ben ik veel meer met mijn benen gaan rijden ipv mijn handen.

NU ben ik toch wel bang dat het weer fout gaat, heeft iemand tips??

Ik moet 18 februari starten, in Apeldoorn, gaan daar nog meer mensen heen?

Hoop dat het beter gaat, het gaat thuis wel echt super goed echt heel veel beter dan dat het bij mijn laatste wedstrijden ging.

Groetjes pauline

Sim

Re: 1e wedstrijdstart na 5 vreselijke wedstrijden! Tips gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:22

Ik zou zeggen: hou goed in gedachten dat je paard nu wel lekker loopt en niet meer steigert. Probeer voor jezelf geen spanning op te bouwen in het losrijden op wedstrijd en zeker niet als je de ring in gaat.

Je wedstrijden van 2 jaar geleden zullen je ws helder voor de geest komen en dat is denk ik funest voor jouw ontspanning. Probeer te blijven rijden zoals je thuis doet en niet met de gedachte "ojee als hij/zij maar niet weer gaat staken", want dan kweek je onbewust toch spanning bij jezelf die je vervolgens dan weer over brengt op je paard.

Veel succes en laat even weten hoe het is gegaan!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:52

idd niet met spanning gaan zitten.
willem heeft een tijdje gehad daie ging steigeren, ook een keer in een proef.
dat onthou je toch wel, zeker als de vorige keer tijdens de heenreis(ik moet onder de man) ik hem naar zijn idee iets te streng aanpakte toen hij hard om wilde draaien en naar huis wilde rennen.
ik zat gelijk weer met o jee dit wordt nix. iedere keer als ik met zo'n gevoel op willem ging zitten werd het ook nix.

eenmaal in de bak met losrijden heb ik het van me af geschud, hij liepbeter dan datie in maanden had gedaan. in de proef nog wel fouten, maar ik was tevreden en willem heeft 1 poging gedaan omhoog te komen, wat mij een -2 opleverde, maar toch mijn dag kon niet meer stuk. ik heb gewoon alle spanning laten varen en dat heeft een positief effect gehad.

ik heb nu een hele andere traingsmethode en kan me de laatste steiger niet meer herinneren.

succes

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:08

Idd gewoon zelf rustig blijven dan komt het wel goed. Als je echt bang bent dat hij weer omhoog komt kan je anders ook eens naar een wedstrijd gaan zonder dat je je daar hebt ingeschreven: gewoon een beetje aan het einde van de dag zodat je nog even een proefje in de ring kan oefenen, als er dan iets fout gaat kan je dat oplossen zoals je dat thuis doet zonder dat je gediskwalificeerd wordt omdat je drie extra rondjes rijdt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:19

Ik ken het, heb er ook zo eentje thuis staan die vroeger veel liever op twee benen de bak door ging. Dit is thuis ook helemaal over (heel af en toe nog een klein hupseltje). Dus ik gister met volle moed naar onze eerste wedstrijd, Helaas zat de omhoog kom knop er in de ring meteen weer op zodra meneer van de hoefslag af moest. In de losrij ring was er niets aan de hand... Volgens mij was het puur uitproberen en had ik hem er met een flinke tik door heen moeten meppen. Heb 5 maanden geleden mijn rug gebroken met een val van een paard en de bak waar ik in reed was enorm en de schuifdeuren stonden open en dus heb ik hem eigenlijk niet durven aanpakken. Niet slim van me, want waarschijnlijk gaat hij het de volgende keer dus weer proberen.
Zelf rustig blijven, maar wel laten merken waar je grenzen liggen en wat wel mag en wat niet mag, dan kom je al een heel eind. Succes

hurricane199

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:54

het belangrijkste (vind ik) is het inrijden. probeer precies zo in te rijden zoals je thuis doet. probeer je te ontspannen op je paard. vooral rust bewaren, je kunt wel boos worden als hij het niet goed doet, maar dat kan je niet binnen 1 keer rijden veranderen. probeer gewoon zo netjes mogelijk te rijden in je proef.
als een paard bijna niet is weggeweest naar ander terrein kan hij het heel eng vinden, dat is heel begrijpelijk dus probeer hem gerust te stellen en niet boos worden.

Als je op wedstrijd gaat heb je meestal toch een beetje zenuwen. dat is niet erg als het maar niet heel extreem wordt. zorg daarom dat je goed voorbereid bent. dus een dag van te voren zo veel mogelijk gedaan hebben (je paard verzorgt en trailer klaargemaakt, spullen klaargelegd enz.) dan kan je op de dag zelf rustig aan doen.
wat ook handig is is dat je meerdere keren het proefje met je paard heb gereden. dan weet je op welke punten het moeilijk kan worden dus waar je goed op moet letten.
het proefje uit je hoofd leren is ook handig zodat je niet de kans looopt verkeerd te gaan.
maak een dag van tevoren een tijdschema, zodat je niet te laat komt en dus moet haasten. hierop reageerd je paard weer.
\als deze dingen zorgen ervoor dat de stres minimum is zodat je je volledig kan concentreren op je paard.

het belangrijkste is is dat het een leuke dag voor jou en je paard wordt!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:15

Ik denk inderdaad dat mijn stress de laatste paar keren heeft ingewerkt op mijn paard, ik ben daarom nu ook al bezig met voorbereidingen zoals het proefje rijden en hele stukken uit het hoofd doen.

Ik denk dat het knopje omhoog wel redelijk uitgeschakeld is. Gelukkig maar toch?

Meer tips zijn altijd welkom

black_light

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:34

Simmie schreef:
Ik zou zeggen: hou goed in gedachten dat je paard nu wel lekker loopt en niet meer steigert. Probeer voor jezelf geen spanning op te bouwen in het losrijden op wedstrijd en zeker niet als je de ring in gaat.

Je wedstrijden van 2 jaar geleden zullen je ws helder voor de geest komen en dat is denk ik funest voor jouw ontspanning. Probeer te blijven rijden zoals je thuis doet en niet met de gedachte "ojee als hij/zij maar niet weer gaat staken", want dan kweek je onbewust toch spanning bij jezelf die je vervolgens dan weer over brengt op je paard.

Veel succes en laat even weten hoe het is gegaan!

Hier ben ik het mee eens.
Succes op je wedstrijd!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:12

Gewoon starten!
En dan zie je vanzelf hoe het komt
Mijn start van de wedstrijden was ook niet al te best, maar die punten komen vanzelf hoor

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:29

Ik zou ook gewoon starten.
Diep ademhalen voor je de ring in gaat en.. Laten zien wat je kunt!!
Gaat vast wel lukken. Probeer alleen niet zenuwachtig te zijn (ik weet t, het is moeilijk), dan gaan die zenuwen over op je paardje.
Succes.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:37

ik hoop dat ik kan starten, want inmiddels heeft ze een lichte onregelmatigheid in haar voorbeen, ik hoop dat het snel weer over gaat, maar ik heb ook nog 12 dagen en dat zal vast wel los lopen.

Ik denk dat we haar hoefijzers er onder vandaan gaan halen, want ik denk dat hier iets niet helemaal goed mee is. Vorige week was het namelijk haar achterbeen.

Ik wil ook niet zenuwachtig zijn, al merkte ik vandaag wel dat het galoperen echt zeer deed bij mijn paard, want ze ging wel stijgeren, maar had heel goed in de gaten dat dat niet mocht en was ook direct weer heel braaf

Heb er nu al zin in, dus hopen dat ze gezond blijft.

Groetjes pauline
bedankt voor de tips, meer zijn er altijd welkom

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:41

Moet trouwens om 18.29 starten, de perfecte tijd toch! kan ik lekker uitslapen en rustig aan alles klaar maken!

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:50

Ik hoop dat je paard weer lekker loopt en je gewoon kan starten. Bereid je goed voor maar bedenk dan dat het nu geen wedstrijd is waar je punten mee kunt verdienen of een prijs. Maar dat je gewonnen hebt als je met een goed gevoel de baan uit komt. En als er iets mis gaat is het jammer maar de wereld vergaat niet. Je gaat pas af als je boos en gefrustreerd wordt.
Succes en hou hem voorwaarts.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:06

voorwaarts dat is idd de sleutel!!! Maar dat gaat altijd wel goed, zolang ik maar niet in mijn oude fouten terug val door te gaan trekken ofzow.

Ik was 2 jaar geleden al blij als ik met een goed gevoel uit de proef kwam en dat is de laatste proef ook nog wel aardig gelukt ook!

Ga vooral om lekker plezier te maken! Maar dat gaat vast lukken!

Groetjs

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:56

En als het niet gaat, dan gaat het niet en dan probeer je het een week of twee laten nog een keer

silverking

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:28

Geef hem veel vertrouwen en heb ook vertrouwen in jezelf dan komt het wel goed

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:33

Inmiddels is ze stok en stok kreupel, we denken aan iets in haar hoef, en hebben uit voorzorg alle hoefijzers er onder vandaan getrokken!

Maar ik zie wel of ze dan weer beter is want, anders komt de eerste keer wel weer een andere keer

Ik heb er eigenlijk wel een goed gevoel bij om weer op wedstrijd te gaan. Heb er wel vertrouwen in.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:46

Jeetje, dat is erg vervelend. Hopen dat ze inderdaad last van de ijzers heeft of een hoefzweer. Even vervelend maar geen blijvende gevolgen. Als ze echt van een been verschrikkelijk veel last heeft zou ik toch naar een mogelijke zweer laten kijken. Die doet namelijk verschrikkelijk zeer maar de pijn is als hij open gemaakt wordt vrijwel direct weg. Zonde om een beestje dan een dag te laten wachten.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:49

idd, ik denk dat ontspanning het beste is. Als jij relaxed ben scheelt dat ontzettend voor je paard. Plus is de kans dat je dan door de zenuwen weer meer met je handen gaat rijden dan veel minder groot..

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:52

*leest nu pas hele topic door*
Owh das jammer. Hoop voor je dat het snel weer over is. Maar de tips kan je alsnog goed gebruiken voor de eerst volgende keer..