dubbele teugel verboden per 01-04-06

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen_B

dubbele teugel verboden per 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:06

vanaf 1 april 2006 is het verboden om met dubbele teugel te rijden op wedstrijd..
ik vind het best oliebol want k reed altijd met dubbele teugel

Wat vinden jullieee? }>

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:08

ja ik snap zowieso niet waarom mensen met dubbele teugel rijden.
je hoort met 1 teugel te kunnen rijden i.p.v met dubbele.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:11

Ik vind ook dat een goede ruiter zijn paard met een normale optoming met eenvoudig bit en enkele teugel moet kunnen rijden.

Ik zie het nut voor het paard ook niet van dubbele teugel, sommige ruiters vinden het fijn en denken meer grip of controle te hebben.
Het echte nut heb ik er nog niet van ontdekt, behalve dat je wellicht iets sterker kan worden met twee teugels, maar in een proef behoor je je paard zo goed aan de hulpen te hebben dat je niet veel kracht nodig hebt.

_Saar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:14

Is een dubbele teugel nou gewoon 2 teugels aan 1 bit? Ik heb er nog nooit eerder van gehoord dus ben wel benieuwd naar het hoe en waarom enz.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:16

voor mij maakt het geen verschil maar ik ken mensne die hun handen dan stiller houden omdat ze bv. ook paarden in de z hebben.

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:18

Ik ben het volledig met Riant eens. En als er werkelijk 2 teugels aan een bit worden gehangen zie ik er helemaal geen nut van in...

Ik heb het bewijs gezien dat een paard zelf in het Z met een gewone watertrens en enkele teugel de proef netjes doorliep en vooraan meereed, dus van mij mogen ze de regel invoeren

Edit: Huh?! Hun handen stiller houden met twee teugels OMDAT ze in het Z rijden? Ik zie de connectie tussen handen stil en Z rijden niet. Je moet in het B en het L bijv. tog ook al je handen stil houden?

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:19

Riant schreef:
Ik vind ook dat een goede ruiter zijn paard met een normale optoming met eenvoudig bit en enkele teugel moet kunnen rijden.

Ik zie het nut voor het paard ook niet van dubbele teugel, sommige ruiters vinden het fijn en denken meer grip of controle te hebben.
Het echte nut heb ik er nog niet van ontdekt, behalve dat je wellicht iets sterker kan worden met twee teugels, maar in een proef behoor je je paard zo goed aan de hulpen te hebben dat je niet veel kracht nodig hebt.

Ben ik het volkomen mee eens!

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:20

Vroeger zag men het rijden met 2 teugels aan een trens als training voor het stang en trens rijden. Toen was het zelfs verplicht. Ik vind het een beetje raar dat het nu afgeschaft wordt.

Ik rij nooit met twee teugels aan het bit, met een normaal bit maakt het absoluut geen verschil voor de werking van het bit. Ik denk dat het afgeschaft wordt omdat er nu van die trensjes zijn met van die ringetjes in de bitringen waar je de teugel aan kan maken. Als je daar 2 teugels aan maakt dan kan het bit scherper inwerken. Misschien wil de KNHS dat tegen gaan ofzo?

Ellebel

Re: dubbele teugel verboden per 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:33

Ik heb jaaaren gelden wel eens aan iemand gevraagd waarom ze met twee teugels aan het bit reed. Antwoord: " euhm ja nou dat is nou eenmaal zo gegroeid"
Tja als er meer zijn die niet eens weten waar het goed voor is dan snap ik ook best dat het niet meer mag. Heb ook nog geen plausibele reden voorbij zien komen, behalve dan om de oefenen op het rijden met stang en trens, en dat vind ik voor de combinaties die ik tot nu toe met een dergelijke optoming heb gezien nog wat optimistisch

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 18:46

xx_ananda_xx schreef:
Is een dubbele teugel nou gewoon 2 teugels aan 1 bit? Ik heb er nog nooit eerder van gehoord dus ben wel benieuwd naar het hoe en waarom enz.

ja dat is 2 teugels aan 1 bit ja ..

ik deed dat omdat ik het fijner vond dat ik dan meer in men hand had.. en ik was ook rusitiger met men hand..
maar nu rijd k wel met dubbele teugel omdat het niet meer mag..
en dat gaat als je er eenmaal aan gewend ben ook goed hoor

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:50

Ik heb het een keer geprobeerd met dubbele teugel rijden maar ik vind het voor geen meter rijden. Bovendien een paard kan ook als het goed is goed op een trens lopen ook in de Z .

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:11

ik sluit mij hierbij aan.

Zat me laatst nog te verbazen over iemand die met een dubbele teugel reed.. heb het nut nog niet kunnen ontdekken

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:20

Ik heb het ook weleens gedaan, omdat ik me ook afvroeg waarom iemand dat zou doen. Ik moet zeggen dat ik het best fijn vond rijden.
Maar waarom? Geen flauw idee.

Baadt het niet dan schaadt het niet toch? Weet iemand waarom het eigenlijk verboden wordt?

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 11:22

nee weet k niet..
heb het aan men aardrijkskunde leraar gevraagd ( die is ook jury en doet allemaal dingen op wedstrijden en weet k veel wat ) maar die wist het ook niet

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:24

dubbele teugel betekend 2 bitten ( waaronder een stang-bit ) en aan elk bit apart gewoon de teugels

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:33

Ik rijd er nooit mee op wedstrijd maar heb het wel eens gedaan gewoon met de training. Ik vind het erg lekker rijden, dus dat het onzin is vind ik helemaal niet.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:36

ik doe het zelf alleen buiten en rij ook geen wedstrijd maar ik heb een pelham omdat ze anders niet meer stopt. Ben zo al een keer de snelweg opgescheurd maar meestal hangt de 2e teugel losjes om haar nek alleen voor noodgevallen. Als we richting snelweg crossen ofzo. Maar ik vindt ook dat in de B t/m L2 niet met een dubbele teugel gereden hoeft te worden. Daarna is het wel een goede oefening gewoon 2 teugels aan 1 bit

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:42

Oliviaatje schreef:
dubbele teugel betekend 2 bitten ( waaronder een stang-bit ) en aan elk bit apart gewoon de teugels

Nee, dat betekent het niet. Het gaat hierbij om 2 tegels aan 1 bit. En dat lijkt mij helemaal niet nuttig, dus het verbaasd me ook niet dat het verboden wordt.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:43

Anoeska schreef:
Oliviaatje schreef:

Nee, dat betekent het niet. Het gaat hierbij om 2 tegels aan 1 bit. En dat lijkt mij helemaal niet nuttig, dus het verbaasd me ook niet dat het verboden wordt.

Maar als het niet nuttig is, heeft het geen bijkomend voordeel voor een combinatie, dus wat is het probleem dan?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:52

Margo schreef:
ik sluit mij hierbij aan.

Zat me laatst nog te verbazen over iemand die met een dubbele teugel reed.. heb het nut nog niet kunnen ontdekken

het enigste nut vind ik het op voorbereiding voor de ruiter op stang en trens.
zodat je leert met 2 teugels te rijden zonder dat je meteen schade aan kan richten met een stang!
Als je dan je handen goed kunt houden met 2 teugels kan je overgaan op stang en trens.

Ik heb bijvoorbeeld weleens op het Z2 paard van iemand anders gereden met stang en trens.
ik hield dan de stang teugel losjes, maar soms kom je even in de war en heb je perongeluk de stang teugel helemaal los of je pakt m per ongeluk te strak.

Verder voor aanleuning heeft het niks geen toegevoegde waarde naar mijn idee.
Ik zou dus alleen met 2 teugels gaan rijden als training voor mezelf voor de stang en trens.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:31

Klopt wat daantjuhhh zegt. Maarja bij de pony's heeft het sowieso geen zin, je mag daar nooit met S&T. Ik vind het wel goede regel, dubbele teugels hebben geen toegevoegde waarde aan je rijden.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:39

dus dressuur en springen mag niet meer met dubbele teugel, of alleen dressuur?

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:46

liza van loon schreef:
Klopt wat daantjuhhh zegt. Maarja bij de pony's heeft het sowieso geen zin, je mag daar nooit met S&T. Ik vind het wel goede regel, dubbele teugels hebben geen toegevoegde waarde aan je rijden.

Ze hebben idd geen toegevoegde waarde, maar er is ook niks mis mee om met 2 teugels aan een bit te rijden.
Ik vond het wel goed zoals het was, geen verplichting om met dubbele teugel te rijden (zoals vroeger) maar gewoon de keuze.

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:16

Ik wou net een x gaan starten met dubbele teugel. Waar ik nu rij; rij ik sommige paarden met slof ; en ik vind het zelf fijner Om 2 teugels in de handen te hebben. Niet dat je nou meer druk ofzo kunt setten, maar gewoon omdat ik het fijner vind. Maar Ok; dat kan ik dus gaan vergeten

tujuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:56

Ik deed het weleens toen ik twaalf was, maar puur omdat ik het er toen wel interessant uit vond zien. Zie er verder het nut niet van in.