Nee, volledig eigen keuze. Maar het is ook niet goed he, proppen in op zand. Het is de bedoeling dat de proppen de grond in gaan, en dat is niet zo makkelijk in de binnenbak.
niet verplicht! wel heel verstandig als je geen proppen in hebt kan het paard zich niet goed tonen'""want het paard kan dan voorzichtig zijn omdat het bang is voor uitglijden, de mijne heeft daar tenminste last van;) vertrouwd echt op proppen;)...
Ik heb 3 jaar zonder ijzers gereden, zelfs gesprongen en nooit rare uitglijders gemaakt. Ok, als het een keer goed geregent had, dan glibberde mijn paard wel eens ietsjes, maar niet dat 't me veel punten kostte.
Vorig jaar heb ik voor het eerst een ijzertje onder de voorhoeven gehad, en 't scheelt wel enorm. Dan hebben ze toch wel meer grip.
oja, de pony waar ik mee rij heeft namelijk helemaal geen ijzers onder, maar het is ook vrij duur om er steeds 4 ijzers onder te laten zetten. wat is nu het verschil als je alleen de voorbenen met ijzers hebt of alle 4?
zoals iedereen al zegt is t niet verplicht. B en L dressuur is prima op blote voeten te doen (dus zonder ijzers), daarna wordt het moeilijker. springen zonder ijzers vind ik geen aanrader. alleen voor ijzers geeft iets meer grip maar de motor zit (als het goed is) toch achterin. alleen voor op ijzers wordt wel vaak gedaan bij merries met veulen. ze hebben dan toch een beetje grip maar als ze het veulen een schop verkopen komt het minder hard aan.