Eerste wedstrijd, rare punten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Eerste wedstrijd, rare punten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:42

Heb zondag meegedaan voor het eerst met mijn eigen paard aan een onderlinge wedstrijd van de club.

Ik heb de laagste proef gereden die bestaat, dus meer dan een diagonaal, en een grote volte moet je niet rijden.

Nu ging mijn paard eigelijk echt wel goed, liep mooi aan teugel, mooi rond, een paar kleine foutjes zoals niet volledig op de hoefslag bij de tafel van de jury en dergelijke maar ik was eigelijk echt héél blij aangezien we op verplaatsing waren en ze héél rustig was.

Ik reed tussen voornamelijk tegen 9-15 jarigen met manegepaarden. Ik was dus totaal niet gegaan met de bedoeling om daar te winnen, ik wou gewoon een nette en zoveel mogelijk ontspannen proef neerzetten.

Toen kwam de ontgoocheling als ik mijn punten kreeg, 49,5 procent, op zicht niet erg maar toen ik de punten zag van anderen wel dus.

Ik was één van de enige die zijn paar aan teugel reed, mooi rond, bij de rest liepen de paarden gewoon wat te sloffen, nek gewoon lang,.... en toch heb ik maar evenveel (en bij sommigen zelf minder) punten.

Toen had ik eventjes het gevoel van, op wat wordt er hier dan gejureerd? Hoeft je paard geen goeie hoofdpositie aan te nemen, is stelling en aan teugel lopen totaal niet belangrijk, is hoofd in de lucht en rug wegdrukken helemaal niet erg...?

Zit ik daar gans de proef moeite te doen om mijn paardje mooi aan het lopen te krijgen, kan ik de volgende keer gewoon meedoen met een los teugeltje, dan krijg ik misschien nog meer punten.

Ik wou gewoon mijn frustraties van mijn eerste wedstrijd van mij af gooien.

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:02

denk niet dat je je druk moet maken over je punten als dit je eerste wedstrijd was!
Als jij nu voor je eigen lekker gereden hebt, is het toch goed, tuurlijk is eht leuker als je de punten krijgt die je eigenlijk zou willen!

Maar als je nu al zo gefrustreerd bent, dan staat je nog heel wat te wachten als je daadwerkelijk ook meer wedstrijden gaat rijden!

Succes !!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:04

stonden er nog opmerkingen/tips op je protocol?

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 15:22

@ peetje 82 : ik deed gewoon mee voor het plezier, en ik weet wanneer een proef goed gaat of niet goed. En deze ging echt goed, een paar schoonheidsfoutjes, waar de punten terecht lager voor waren, maar als ik dan vergelijk met de andere ruiters, die hun paard totaal niet aan het lopen hadden en eigelijk gewoon erop zaten en stuurden dan vind ik het wel wat ontgoochelend.

@ missnyncke, af en toe stond er ook spanning op mijn protocol, dat waren de momenten dat ze haar hoofd in de lucht deed en ik haar weer naar beneden reed, dit duurde zo misschien een seconde.

En ik word ervoor afgestraft omdat ik mijn paard terug in een goeie positie probeer te brengen terwijl de anderen hun paard gewoon lieten lopen, sterrenkijken, gewoon een superlange hals,.... totaal geen puntaftrek kregen ervoor.Heb gewoon zo beetje het gevoel, waarom doe ik dan moeite om mijn paard op een deftige manier aan het lopen te krijgen, en laat ik haar gewoon niet haar gang gaan.

venga

Re: Eerste wedstrijd, rare punten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:27

balen, zeg!
Al helemaal omdat er niet veel nuttig commentaar op je lijstje stond. Dit is het nadeel van een jurysport; soms weet je niet waar ze op hebben gelet. Het kan zijn dat ze heel erg op stelling en buiging hebben gelet, of graag een voorwaartse rpoef zien, of juist een heel rustige. Soms wordt een ruiter met een wat harde hand hard getroffen in de punten... Het blijft helaas gissen als ze er niet veel commentaar bijschrijven. Da's sowieso jammer, want daar zou je misschien nog iets van kunnen leren.
Nou maar hopen dat je proef de volgende keer beter wordt beoordeeld en dat je dan wel goed commentaar krijgt waar je wat aan hebt!

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:05

Ja, dat is jammer.. Ik weet niet of jullie in Belgie ook speciale F-proeven hebben ? Want voor zover ik weet letten ze bij dit soort proeven puur op de ruiter, beenhouding, handhouding, enz..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:09

Best kans dat er in Belgie bij een onderling proefje niet eens een officiele jury heeft gezeten. Ik ken stallen waar een meisje van 15 gaat zitten jureren die zelf in de manegelessen meerijdt en imo geen *** kan rijden
Ik zou me er niet teveel van aantrekken, doe wat met de kritiekpunten en verder was het een mooie ervaring. Op maneges is het ook nog al eens ons-kent-ons

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:08

Nou ik heb foto's van jullie twee gezien (via samantha doorgestuurd) en ik vind jullie een super mooie combinatie
Ze was ook mooi ingevlochten, mijn complimenten.
Maak je maar niet al te druk om je punten, als je voor je gevoel maar een fijne proef hebt gereden en dat je voor de eerste keer dat je met haar een wedstrijdje hebt gereden trots mag zijn dat het zo goed verlopen is.
Heel veel succes en ga zo door, ze ziet er goed uit.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 09:42

Dank je, het ging vlotter dan ik dacht, was nog maar mijn 2de keer dat ik een paard invlocht. Maar haar maantjes zijn nu kort (ze staat er echt super mee, mooier dan lang zelf) en dat gaat dus stukken beter dan met lange manen.

Alleen de voorpluk was redelijk moeilijk omdat ik van mijn trainster moest invlechten vanaf het begin, kheb 5 keer moeten opnieuw beginnen maar tis mij uiteindelijk toch gelukt.

Margreet

Re: Eerste wedstrijd, rare punten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:25

Siddieqje schreef:
Zit ik daar gans de proef moeite te doen om mijn paardje mooi aan het lopen te krijgen

't was blijkbaar zichtbaar dat het moeite kostte Onrustig beeld misschien?

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:17

Das een uitdrukking é. Je zit daar toch gans de tijd aant te werken tijdens dat je aan het rijden ben dus je doet er moeite voor. Als je gewoon aan het hobbelen bent doe je geen moeite ervoor.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:23

Ik lees dat het een onderlinge wedstrijd was waarbij degenen die in dezelfde categorie reden 9-15 jaar waren en reden op manegepaarden, terwijl jij veel ouder bent en rijdt op een eigen paard.

Ik denk dat de jury jullie niet gelijk beoordeelt heeft. Immers, voor een 10 jarige op een manegepaard is een dergelijke proef een stuk moeilijker dan voor een 20 jarige op een eigen paard.

Een jury zal waarschijnlijk de manegeklanten gematst hebben en dus hoger gepunt hebben en jou gepunt hebben zoals je punten zouden zijn als het een echte officiele wedstrijd zou zijn.

Daar zou ik blijer mee zijn als met 65% en boven alle manegeklanten.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:32

Ik wou net zeggen wat Apple al gedaan heeft. Dat je gejureerd bent zoals op een echte wedstrijd en daarom zulke punten hebt.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:52

Het is ook niet te beoordelen vanaf hier.
Eigenlijk had je zelf nog even naar de jury moeten stappen, dat is de enige die een reden kan geven voor deze punten.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 21:25

@ Apple, ja dat dacht ik ook, maar er is wel een reden waarom ik meedeed aan die categorie. Ik heb mijn paard nog maar 5 maand, we waren op vreemd terrein, het was onze eerste wedstrijd, ze is nog maar een klein jaar onder het zadel en het doorzitten lukt nog maar sinds korte tijd voor de duur van een proef. Er zijn nog veel basiszaken die er niet 100 procent inzitten, vb halthouden levert soms nog problemen op, aan teugel lopen, aanspringen in galop is ook nog niet altijd helmaal juist.Dus volgens mij was het voor mij even moeilijk voor mij als voor die kinderen, ook al heb ik meer rijervarin

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:33

misschien reden de andere wel nettere figuurtjes maar als je zelf fijn hebt gerede is wel heel belangrijk en het was pas je eerste wedstrijd

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:35

Ben 21 jaar en ik rijd al 14 jaar. Denk dat ik ondertussen wel mijn figuren netjes kan rijden
Kinderen deden het trouwens ook niet slecht hoor, maar ze deden dan ook niet meer dan sturen en versnellen of vertragen.

Trouwens, als je figuren niet goed zouden zijn, staat dit op je protocol en dit was niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Siddieqje op 28-01-06 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:38

Apple schreef:
Ik lees dat het een onderlinge wedstrijd was waarbij degenen die in dezelfde categorie reden 9-15 jaar waren en reden op manegepaarden, terwijl jij veel ouder bent en rijdt op een eigen paard.

Ik denk dat de jury jullie niet gelijk beoordeelt heeft. Immers, voor een 10 jarige op een manegepaard is een dergelijke proef een stuk moeilijker dan voor een 20 jarige op een eigen paard.

Een jury zal waarschijnlijk de manegeklanten gematst hebben en dus hoger gepunt hebben en jou gepunt hebben zoals je punten zouden zijn als het een echte officiele wedstrijd zou zijn.

Daar zou ik blijer mee zijn als met 65% en boven alle manegeklanten.

Denk ik ook, ja.