hengst willen starten, maar nog geen hengst mogen starten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

hengst willen starten, maar nog geen hengst mogen starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 23:11

Hoe doen jullie dat?
Een paard lenen van iemand anders die makkelijk de proeven door loopt?
En hoe doen jullie dat dan met jullie startkaarten als jullie binnen een halfjaar je hengst mag starten? Vragen jullie dan een andere startkaart aan?

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:29

Wat is tegenwoordig de eis om een hengst te mogen starten? Nog steeds L2 met winstpunt bij de paarden?

yvonnepuntnl

Re: hengst willen starten, maar nog geen hengst mogen starte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:34

Uit het knhs reglement:

Citaat:
In de disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:46

Je moet inderdaad L2 met winst zijn en een bepaalde leeftijd hebben.Zelf moet je 14 jaar oud zijn voor een hengst.Kun je zo nalezen in de reglementen.

Je kan op een paard van iemand anders gaan starten om aan die verplichting te voldoen.Maar je moet niet denken dat je zo L2 bent.Je bent van een heleboel factoren afhankelijk, de combinatie moet klikken, je moet bereid zijn om veel wedstrijden te starten om die punten te rijden, je moet een paard vinden en een eigenaar die er mee instemd, de jury en de beoordeling en meer van dat soort dingen.

Stel dat je na een half jaar inderdaad L2 bent dan kun je niet zo even je startkaart omruieln voor die hengst.Je betaald voor je startkaart het hele jaar.Dus je zult dan 2 startkaarten moeten bestellen en betalen.

Ik weet niet of je veel ervaring hebt, maar bedenk wel dat je straks met een hengst op een wedstrijd vol met andere paarden komt.Zelf rij ik meerdere hengsten op concour.En mijn ervaring is dat niemand erbij nadenkt dat er ook wel eens een hengst op concour verschijnd.Er zijn echt mensen die gewoon met een hegstige merrie tegen je hengst aanrijden.Heb dit al zo vaak meegemaakt.Heb mijn hengsten onder controle, maar wat als je dat niet hebt.Je hebt hegsten die heel braaf zijn waar niks mee te doen is, maar je hebt ook zeker hengsten die zich heel mannelijk gaan gedragen.Ik weet niet hoe jou hegst is en wat jou ervaring is, maar denk eerst heel goed na voordat je van alles gaat regelen en met je hengst op concour gaat.

Ze hebben wel een reglement dat je L2 moet zijn en 14 jaar oud.Maar zeg nou zelf, dat steld toch niks voor.Al ben je Z dressuur dan zegt dat nog niet dat je een hengst onder controle kan houden.
Het blijven hengsten en niet iedereen kan daar mee overweg.

Succes verder.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:36

Die regels zijn er ook niet voor niks, je moet dus minstens 21 keer bewijzen dat je voor een WP kan rijden( tenzij je dubbele winst gaat pakken) voordat je met een hengst op concours mag.

Ik zou dus nog maar geen startkaart voor de hengst aanvragen, tenzij een andere ruiter hem voor je kan en mag uitbrengen.

Zelfs een talentvolle, ervaren combinatie komt in 1 seizoen van B0 tot ongeveer L1 met winst, tenzij je ieder weekend wil gaan starten.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:53

Tja, ik heb nu hetzelfde probleem. Heb met mijn pony 1 keer L2 gestart, toen had ik net geen winst(153), dus das wel extra zuur....Op stal rijd ik ook in een drukke bak vol met andere paarden en inderdaad niemand die er rekening mee houd en heb inderdaad ook al gehad dat iemand half van achteren tegen me aanreed, maar hij geeft er gelukkig niets om.

Tja, ik vind het lastig, want ze kunnen nooit echt een goede regel maken op dit gebied denk ik. Net als chelsea zegt, zelfs als je Z bent zegt dat nog niet veel. Dus snap dat het lastig is om dit op een goede manier te regelen. Kan het dus wel begrijpen van de KNHS, alleen op dit moment vind ik het behoorlijk k*t

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:08

Goedkoopste oplossing in jouw geval: als het kan en mag, vraag een startkaart aan bij Leroy, nog een paar keer starten in de L2 en je kan los!( of een ander paard dat al eens hoger is geweest dan L2)

TS heeft nog helemaal geen wedstrijdervaring en zal dus bij B moeten beginnen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 11:16

Ik heb wel wedstrijdervaring.
Maar nooit een goed paard kunnen rijden die verder kwam als de L.
Ik ben nu van olan een hengst te kopen. (heeft nooit gedekt) Is een wat oudere hengst waar al veel knopjes op zitten. Hij is ook heel erg braaf in de omgang en ook geen probleem met rijden. Hij staat gewoon tussen de merries. Hij kan zo aan ze snuffelen door de open tralies.
Hij gilt alleen afentoe.
Ik snap inderdaad de regel wel. Is toch een beetje een richtlijn dat geen 'beginners' stoer denken te zijn om een hengst op wedstrijd uit te brengen waar dus ongelukken van gebeuren.

Zou het niet helpen om bij een hengst een rood strikje in de staart te doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:17

nee, want hoe lastig ook, die gene die de hengst start hoort hem onder controle te hebben

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:18

amondi schreef:
Goedkoopste oplossing in jouw geval: als het kan en mag, vraag een startkaart aan bij Leroy, nog een paar keer starten in de L2 en je kan los!( of een ander paard dat al eens hoger is geweest dan L2)
.

Tja, alleen jammer dat hij verkocht is...die mensen zijn wel aardig, maar of ze zo aardig zijn... Als ik een ander paard ga starten moet ik eerst weer de hele L1 door, dus dat is ook weer minder.

Zit er stiekem toch aan te denken om een brief te schrijven om dispensatie te vragen, wie niet waagt wie niet wint...

Is het geen barok paard? dan is er nog een andere oplossing: viewtopic.php?f=29&t=522766&hilit=
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 18-01-06 11:20, in het totaal 3 keer bewerkt

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:18

amondi schreef:
Zelfs een talentvolle, ervaren combinatie komt in 1 seizoen van B0 tot ongeveer L1 met winst, tenzij je ieder weekend wil gaan starten.

Ik begrijp deze zin niet...

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:23

KarinvdM schreef:
amondi schreef:

Denk dat je makkelijk in 1 seizoen van B+0 naar L2+1 kunt rijden hoor. Het paard wat ik hiervoor starte was ik in 3 wedstrijden de B door(paard had geen echte wedstrijd ervaring). In de L1 zou dat ook nog wel lukken, maar laten we zeggen 4 wedstrijden en dan 1 keer L2. Dus dan zou het in 7 a 8 wedstrijden kunnen. Tja, als je echt zo talentvol en ervaren bent kan dat best toch. Zeker als je 2 wedstrijden met maand rijdt bijvoorbeeld, dan lukt het makkelijk in 1 seizoen lijkt mij..(zeg niet dat het mij zomaar zou lukken hoor, maar een talenvolle en ervaren combinatie toch wel lijkt me)
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 18-01-06 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:31

felicity schreef:

uhhh, ben je blont Afbeelding ?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:35

KarinvdM schreef:
amondi schreef:

2 klasses per seizoen is toch niet weinig? Ze wilde graag binnen een half jaar met de hengst starten. 6 maanden, 2 keer per maand op wedstrijd is 12 wedstrijden, 24 proeven( als je hier woont althans) 21 of 22 WP! Lijkt me een knappe score.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 11:48

amondi schreef:
felicity schreef:

uhhh, ben je blont [img]
http://www.cosgan.de/images/smilie/konf ... .gif[/img] ?

Hoezo ben ik blond?
Een rood strikje staat voor dat een paard slaat.
Dus dan zouden mensen meer afstand houden van je hengst.
Ik doel dus op de mensen die al wedstrijden rijden en problemen hebben met mensen die zo dicht langs ze gaan enzo. Dat het voor hun misschien handig is om een rood strikje in de staart te doen.
Ik probeerde alleen maar logisch na te denken.
Laatst bijgewerkt door felicity op 18-01-06 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:50

en een strikje in zijn maantop omdat hij er graag achterop springt

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:51

En dan mag je nog niet starten. Pas als je dat strikje strak om zijn ......... nee, laat maar.

Pikolino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:52

amondi schreef:
felicity schreef:

uhhh, ben je blont [img]
http://www.cosgan.de/images/smilie/konf ... .gif[/img] ?

weet jij het nut dan van een rood strikje?
een rood strikje in de staart houd in dat het paard kan slaan
als dat het geval is houden mensen meestal wel wat meer rekening met je!
dat betekend natuurlijk niet dat je um niet onder controle hoeft te houden
Laatst bijgewerkt door Pikolino op 18-01-06 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:53

Amondi schreef:
2 klasses per seizoen is toch niet weinig? Ze wilde graag binnen een half jaar met de hengst starten. 6 maanden, 2 keer per maand op wedstrijd is 12 wedstrijden, 24 proeven( als je hier woont althans) 21 of 22 WP! Lijkt me een knappe score.

Er staat wat anders Amondi. Jij zei:

amondi schreef:

Voor een talentvolle combinatie is van B+0 tot L1 met winst in 1 seizoen toch een makkie???

Wat dat laatste regeltje er doet begrijp ik nog steeds niet. Om van B naar L1 met winst te rijden in 1 seizoen hoef je echt niet ieder weekend te starten.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 18-01-06 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 11:54

Pluutje schreef:
amondi schreef:
.

Tja, alleen jammer dat hij verkocht is...die mensen zijn wel aardig, maar of ze zo aardig zijn... Als ik een ander paard ga starten moet ik eerst weer de hele L1 door, dus dat is ook weer minder.

Zit er stiekem toch aan te denken om een brief te schrijven om dispensatie te vragen, wie niet waagt wie niet wint...

Is het geen barok paard? dan is er nog een andere oplossing: viewtopic.php?f=29&t=522766&hilit=

Heb ik mazzel dat het een anda is.
Heb ik de oplossing gevonden. Dus eerst barokke wedstrijden gaan rijden en dan met L2 + winst terug naar de knhs en dan in de B beginnen.

Snap ik het?

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:58

Halve startkaar = vanaf oktober....
Dus ook halve prijs startkaart

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:55

amondi schreef:

KarinvdM schreef:
Voor een talentvolle combinatie is van B+0 tot L1 met winst in 1 seizoen toch een makkie???

Wat dat laatste regeltje er doet begrijp ik nog steeds niet. Om van B naar L1 met winst te rijden in 1 seizoen hoef je echt niet ieder weekend te starten.

Dat is idd niet zo moeilijk, nee.
Ik ben met mijn huis-tuin-en-keukenpaard (Ik bedoel dus géén talentvol, dressuurgericht paard) ook in één seizoen van B+0 naar L1+1 gegaan. Als je je paard gewoon onder controle hebt en netjes de ring doorstuurt, komen die wp in de er wel hoor.

Als jij thuis al op hoger niveau traint, zou het dus ook zo in de L horen/kunnen gaan.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:02

Tja, dat dacht ik dus ook. Maar dan moet het idd wel allemaal kloppen en zul je bijna altijd een WP moeten halen, dan lijkt mij een half jaar nog wat krap zelfs. ( ze moet tenslotte L1 plus 10 en L2 plus 1 worden)

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:35

Je kunt een hengst ook nog laten castreren...... Dan mag je wel starten

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:47

amondi schreef:

Dat vind ik toch wel heel lang duren hoor! Ik was met een jonge merrie eind juni in de B begonnen en mocht januari L2 starten, zéker niet elke weekend weg geweest, maar had elke proef winst. Dan heb je 5 á 6 wedstrijden nodig om de B uit te komen, idem voor de L1. We gingen soms om de week, meestal 2 weken weg. Toen rustig afgebouwd, ze heeft een veulen gekregen en eind zomer weer zachtjes aan begonnen, en nu M1 geklasseerd.

Maar wat ik me altijd afvraag is waarom mensen die hengsten hengst willen laten? Tenzij hij ggk is voor een stamboek zie ik er het nut niet van, ook al is 'ie nog zo braaf.

En er zit geen andere keus op als je hem hengst wilt laten dan met een ander paard geklasseerd te zien raken. Afgezien van het feit dat je een geschikt paard moet kunnen vinden (combi moet klikken), moet je er ook de tijd voor hebben. Je hebt dan wel in 1x 2 paarden om te doen, tenzij je je hengst er voor stil wilt zetten. Plus natuurlijk de extra kosten die het met zich mee brengt.

Castreren is sneller, goedkoper en minder rompslomp (zonder je met deze zin overigens op de tenen te willen trappen, ik weet natuurlijk het verhaal erachter niet ).