Kreupel in de ring, geen reactie van jury

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babs

Kreupel in de ring, geen reactie van jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:33

Afgelopen weekend heb ik een paard in de L1 zien lopen die volgens mij en andere toeschouwers gigantisch kreupel liep. Hij liep alsof ie op extreem te krappe ijzers stond. Het was echt niet om aan te zien.

Eerst denk je nog, misschien is het dier wat onregelmatig doordat ie nerveus is en de ruiter misschien ook. Maar het was overduidelijk dat het dier er last van had. Oren in de nek, scheef lopen e.d. om over de galop maar niet te spreken. Dus wij (de toeschouwers) gingen ervan uit dat de jury de amazone wel zou uitbellen. Nou, niet dus. In beide proeven kon ze gewoon doorrijden. Onbegrijpelijk!

Ikzelf zou zo niet op mijn paard willen zitten, maar dat is dan misschien eigen keuze. Maar een jury moet hier toch op reageren!

Wat vinden jullie? Komen jullie dit ook wel eens tegen?

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:37

ik heb dit ook een keer gezien, de eerste jury van het meisje zei er niks van! en ze moest middenstap en de jury had haar er niet op aangewezen dat hetdier kreupel liep in stap. De mensen wisten het wel hoor! Waarschijnlijk durven de jury's het niet, want anders gaan misschien mensen boze brieven schrijven naar de KNHS of een grote mond geven. Waar gaat dat heen, maar helaas gebeurt het wel..

Henrike

Re: Kreupel in de ring, geen reactie van jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:39

Ik was ook een van de toeschouwers en was er ook zeer verbaasd over dat de amazone niet de ring uitgestuurd werd maar dat ze zelfs het commentaar kreeg dat ze zo rustig kon blijven op zo`n druk paard!
Wij zijn na een paar minuten de andere kant op gaan kijken, het was niet om aan te zien!!
En dan ook nog de ring uitkomen met een big smile op je gezicht en blij zijn met je gereden proef!! Vreselijk!!

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:41

Ik had een fototoestel bij me, maar had eigenlijk video opnames moeten maken. Er wordt zoveel geschreven over het welzijn van paarden, dit was echt te triest voor woorden! Het is jammer dat we haar zelf niet hebben aangesproken, maar uiteindelijk is dat toch de taak van de jury!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:46

Als een paard zo kreupel loopt, zou ik deze wel uitsluiten! Ik heb ook wel eens een paard of pony in de ring die af en toe wat onregelmatig loopt, die sluit ik dan niet uit, maar zet wel een bemerking op de coupon of ik vraag diegene om even bij me te komen. Ik heb zelf 1 keer een pony uitgesloten, die ook echt kreupel was, de amazone werd gewoon pissig toen ze niet verder mocht rijden. Dan heb je dus wel over het welzijn van het paard-/pony, deze amazone vond het rijden van proefjes belangrijker!! Waar ben je dan mee bezig vraag ik me dan af

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:58

Ik heb het ook een keer meegemaakt dat een paard kreupel de proef in ging, maar die mocht gelukkig niet door rijden

Joyceee86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:11

Soms moet de jury gewoon de proef door laten gaan, want deze is geen dierenarts en mag hier niet over beslissen.. zo is het bij ons wel eens verteld (ook al zijn er wel eens een paar de ring uitgestuurd)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 01:01

Ik heb het 1 keer gehad.Paard verstapte zich vlak na het binnekomen en was duidelijk erg onregelmatig/kreupel. Omdat je bij het afgroeten 2 verliespunten krijgt heb ik doorgereden(nu zou ik dat nooit meer doen maar 5 jaar geleden wilde ik zo graag over)Gehoopt dat de jury het zou zien,zou overleggen of ik wilde stoppen of me zou uitsluiten maar niets. heb zelfs een paar keer overdreven naar binnen gekeken en uiteindelijk met een half lange teugel mijn proefje uitgereden.Natuurlijk heb ik me terug getrokken voor de 2de proef.
Het verbaasde me nog het meeste dat ik overal een 5 voor had wegens onregelmatig......
Ze had het dus wel gezien!!

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 09:13

Eszelon4ever schreef:
Soms moet de jury gewoon de proef door laten gaan, want deze is geen dierenarts en mag hier niet over beslissen.. zo is het bij ons wel eens verteld (ook al zijn er wel eens een paar de ring uitgestuurd)

Ze zijn geen dierenarts, maar dit was zelfs voor iemand die geen verstand van paarden heeft nog te zien!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:20

Tja, hetzelfde gehad in Sonnega, meisje kreeg nog 150 punten! De winnaar had een heel fijn, goedlopend paard en had 162 punten.

Ik hoop dat we deze jury's niet meer terugzien na 1 april. Om met de KNHS te spreken, ze zullen zichzelf terugtrekken omdat ze begrijpen dat ze het niveau niet aankunnen.......

Dream on, baby.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:43

Het is inderdaad moeilijk om een paard wat niet zuiver loopt uit te sluiten. Je krijgt dan altijd de vraag en het gezeur over of het echt zo is blablabla... Ik verwerk onzuiverheid (want zo noemen we het ) in de cijfers. Een combinatie die dus een groot gedeelte van de proef onzuiver loopt, scoort erg veel lage punten. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik een combinatie de baan uit moest sturen, wel al een aantal pissige opmerkingen en een boze vader bij mijn auto gehad toen ik op de coupon (op het 2e blaadje, dus geen doorslag naar de knhs) had laten schrijven: pony tè vaak onzuiver, laat controleren door dierenarts! ....

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:00

Als de pony echt heel duidelijk kreupel loopt, is het wel raar ja..
Was het bij het losrijden ook al zo dan?

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:34

Volgens mij zien de meeste jury's het wel maarja niet alle.
Wel raar dat de ruiter niks merkte.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:13

De jury is geen dierenarts en mag daarom niet uitsluiten voor keupelheid. Dat kan alleen als de ruiter zelf stopt met de proef. Er is dus bar weinig dat een jury kan doen, behalve ieder punt -1 geven voor onregelmatig.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:16

jury mag je bij zich roepen en overleggen? dat heb ik teminste wel eens gezien op concour

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:16

Ja, ze mogen wel oproepen en overleggen, maar ze mogen niet vanuit zichzelf een combinatie uitsluiten.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:26

dit weekend was dat ook bij de selecties in vries, in de l2 paarde. het paard liep kreupel iedereen zag we zaten in de kantine van jeetje arm beest dit kan niet, de jury zag het ook en is er ook na toegelopen, ff gepraat weet niet wat ze heeft gezegt, maar dat meisje mocht doorrijden. echt onbegrijpelijk, hij liep echt kreupel

ik vindt dat rara dingen hoor

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:00

wij als jury mogen iemand alleen adviseren om te stoppen, besluit een ruiter/amazone om toch de proef uit te rijden kunnen wij daar niets aan doen, behalve het meenemen in de punten!

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:14

Kan je niet weigeren om zo iemand te jureren?

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:14

Kylan schreef:
De jury is geen dierenarts en mag daarom niet uitsluiten voor keupelheid. Dat kan alleen als de ruiter zelf stopt met de proef. Er is dus bar weinig dat een jury kan doen, behalve ieder punt -1 geven voor onregelmatig.

Sorry, dit is niet waar, een citaat uit de reglementen:
"in het geval van uitgesproken kreupelheid deelt de (voorzitter van) jury de deelnemer mee dat deze direkt wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddelijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten".

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:24

Idd, de jury kan wel uitsluiten.
Maar ook banketstaaf van de berijder, ik zou echt niet met een kreupel paard door willen starten hoor!
En al helemaal niet als het 2 proeven zijn

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:58

Ik moet er ook niet aan denken dat ik met een stalen
smoel blijf doorrijden terwijl mijn paard niet goed is.

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:38

Ze kwam zelfs met een glimlach de ring uit. Te triest voor woorden. Ik ken een van de juryleden, zodra ik haar tegenkom ga ik toch even vragen hoe zoiets kan!

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:42

vreemd, tijdens Almelose Ruiterdagen van vorig jaar verstapte mijn paard in de hoek, de jury zei het direct, waardoor ik even een rondje mocht stappen en weer een stuk draven... en ze liep weer normaal en mocht de proef afmaken, anders was het einde wedstrijd...

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:09

Bij ons op de manege is er wel eens iemand geweest die wist dat zijn paard ligt kreupel was en voor maandag al een afspraak bij de veearts had gemaakt. Maar de zondag ervoor toch gewoon starten (want hij moest toch lopen ) en nog twee keer eerste worden met 2 winstpunten per proef ook. Hallo??????