Rubbere bitringen? (bitschijven)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Rubbere bitringen? (bitschijven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:17

Hoi,
ik vroeg me af of je met rubbere bitringen (bitschijven) mag starten. ik ga dit jaar namelijk voor het eerst met Nobel starten en die heeft rubbere bitringen bij zin bit. mag dit?

en nog een vraagje hoe moet de sperriem precies, ikzelf doe hem altijd onder de bitringen door maar iemand anders opstal doet ze er over dit vond ik raar en ze zei tegen mij dat dat goed was? :S hoe moet het nu ik dagt gewoon er onder door.

bedankt

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:34

Ik doe de sperriem altijd onder de bitringen maar ik weet niet of je met bitringen met starten...

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:36

als je het regelement leest kom je dit vanzelf tegen

maar je mag tm de L2 met rubberen bitringen rijden, vanaf het M1 niet meer. Toch zie ik regelmatig mensen rijden met bitringen, maar ik heb nog nooit gehoord dat een jury er iets van gezegd heeft!

Ik zelf ben wel benieuwd naar de reden dat het neit meer mag vanaf het m2

IndianSummer

Re: Rubbere bitringen? (bitschijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:36

De sperriem gewoon onder de bitringen.
Je mag tot en met de L2 met bitringen starten.
Ik reed mijn pony ook altijd met bitringen. Ik startte haar in het M1, maar toen werd ik na de proef door de jury aangesproken en die zei dat je met Bitringen vanaf de M1 niet meer mocht starten.
Zij zal wel gelijk hebben, maar als je het 100% zeker wil weten, zal je de reglementen even moeten nalezen.

diega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:43

Waarom zou je met bitringen rijden, als je een goed passend bit hebt is dit niet nodig. De bitringen zitten altijd in de weg met je neusriem, er blijft vaak vuil tussen zitten en/ of ze worden hard, dit alles is niet zo prettig voor paard/ pony.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:10

diega schreef:
Waarom zou je met bitringen rijden, als je een goed passend bit hebt is dit niet nodig. De bitringen zitten altijd in de weg met je neusriem, er blijft vaak vuil tussen zitten en/ of ze worden hard, dit alles is niet zo prettig voor paard/ pony.

Als je met een (dubbelgebroken) watertrens rijdt, kunnen in sommige gevallen de mondhoeken tussen de metalen bitring en het bitstuk komen. De metalen bitringen kunnen immers draaien. Daarom kun je rubberen bitringen aan het bit bevestigen, zodat de mond van het paard beschermd wordt.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:19

allemaal bedank voor de reacties.
ik rij met rubbere bitringen omdat anders me bit net iets te groot is, nu past ie perfect sluit heel mooi aan. ik kan dus voorlopig gewoon starten met deze ringen. M zijn we voorlopig nog lang niet hahah dan koop ik tegen die tijd wel een nieuw bit

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:33

Bitjes zijn nou ook weer niet ZO duur. Lijkt me toch wel belangrijk dat je paard een passend bitje in heeft..

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:38

Urielle schreef:
Bitjes zijn nou ook weer niet ZO duur. Lijkt me toch wel belangrijk dat je paard een passend bitje in heeft..

ja dat klopt, maar dit bit past heel goed zo...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:39

Je mag in de B en L met van die ringen rijden. Staat in de reglementen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:59

rhootje schreef:
Urielle schreef:

ja dat klopt, maar dit bit past heel goed zo...

je zegt net dat je de ringen erin doet omdat het niet past en nu zeg je weer dat he heel goed past. snap je hem zelf nog?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:23

Urielle schreef:

Nu heeft hij toch een passend bitje?!

Wat een gedoe zeg. Bitringen zijn er om gebruikt te worden. Zij gebruikt ze, het bit past nu goed, wat is het probleem dan??

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:30

Bitringen hebben ook zo hun nadelen en zijn niet bedoeld om een bit passend te maken. Als je toch een paard gaat rijden, kun je voor die 30 Euro ook wel een passende trens kopen lijkt me zo. Als je gaat rijden is de eerste vereiste toch wel passend materiaal.

Mij maakt het verder niet uit, mijn paard is het niet, ik geef goedbedoelde adviezen op Bokt en ieder mag ermee doen wat hem/haar goeddunkt.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:33

30 euro dan ben je nog niet bij de meest standaard bitten van 13 a 15 euro.
Je moet doen wat je wilt maakt me niets uit maar TS spreekt zichzelf tegen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:40

Het is niet slim om een bit passend te maken dmv bitringen. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Als het zonder kan, dan leiver zonder. Een bitje kost niet veel. Koop even een passend bitje voor je paard.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:00

pervantus schreef:
wedstrijd is cool

Tja, dit is niet de bedoeling. Iets melden over het topiconderwerp kan in ieder topic, maar geen nutteloze posts plaatsen aub...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:37

Bitringen kosten €1,00 bij Dekema! Als jouw paard, net zoals de onze, een teer huidje heeft, dan gebruik je bitringen als bescherming voor zijn mondhoeken. En soms omdat je dan zeker weet dat je het bit niet door de mond kan trekken. Maar dan zal je wel heel andere problemen hebben, als je ze daarvoor moet gebruiken.

Ik zou eigenlijk geen reden kunnen bedenken waarom ze eraf moeten in de M? wie wel?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:55

Het hoort gewoon niet in de optoming. als je een stille aanleuning hebt en je paard reageerd goed op je zit dan heb je ze niet nodig. Ook niet als je paard een teer huidje heeft. Het bit moet niet te hoog in de mond hangen en de mondhoeken optrekken.
Men gaat er vanuit dat in de M je een dusdanige aanleuning hebt. Vandaar waarschijnlijk dat het niet meer mag in de M

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:59

gezien de vraag beantwoord is, een slotje
Volgende keer zelf graag kijken op www.knhs.nl
daar vind je al deze vragen.