f8?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

f8?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 23:31

Hee,

Ik heb me bij ons op de manege met mijn pony ingeschreven voor een onderlinge wedstrijd, gewoon als oefening. Alleen ik had me gewoon in klasse B ingeschreven, en nou heeft iemand erachter F8 geschreven. (Ze doen bij ons op de manege dus aan F-proeven, ik dacht dat ik ook wel gewoon een B-proef kon rijden, maar blijkbaar niet )

Nou wilde ik dus vragen wat F8 precies inhoudt? Is dit vergelijkbaar met de B en wat voor oefeningen zitten erin? Alvast bedankt!

_Marleen_

Re: f8?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:00

Ik rij op de manege ook F-proefjes op manegepaarden. Onze manege is lid van het FNRS. Wij hebben in de F-proefjes 2 verschillende proeven, A en B. Als je die wilt kan je pb'en.

xxx

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:22

F8 is, in mijn ogen, vergelijkbaar met 1 van de moeilijkere B-proefjes. Je moet een keer halthouden (behalve bij het groeten ), er zit een S in, volte 10 meter. Dat zijn wel de lastigste dingen. Dus als je een fatsoenlijke B-proef kunt rijden gaat dit je ook wel lukken!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:03

Flippertje schreef:
F8 is, in mijn ogen, vergelijkbaar met 1 van de moeilijkere B-proefjes. Je moet een keer halthouden (behalve bij het groeten ), er zit een S in, volte 10 meter. Dat zijn wel de lastigste dingen. Dus als je een fatsoenlijke B-proef kunt rijden gaat dit je ook wel lukken!

Jep.

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:06

Wij hebben op de manege ook een tijdje fnrs proefjes gehad, heb ff een proefje van mezelf erbij gehaalt en er zitten idd de dingen die flippertje schreef in en verder ook nog links/rechts-omkeert, slangenvolte, hals strekken op de volte, volte halve baan links, gevolgd door volte halve baan rechts en op de letter aanspringen in galop enz.
We hebben nu op de manege gewoon b-proefjes, maar die vind ik eigenlijk makkelijker

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:49

Sanchowtju schreef:
er zitten idd de dingen die flippertje schreef in en verder ook nog links/rechts-omkeert, slangenvolte, hals strekken op de volte, volte halve baan links, gevolgd door volte halve baan rechts en op de letter aanspringen in galop enz.

Links/rechts omkeert en hals strekken op de volte komen in de F8 nog niet voor. Bij mij iig niet De andere dingen zitten er wel in idd

caro_vt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:03

Bedoelen ze geen E8 proefje zoals die bij de HROV gereden worden?

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:05

* pakt het grote boek van sinterklaas erbij(lees FNRS-boek)*

F8
Doorzitten tenzij lichtrijden gevraagd
1. A-X binnenkomen in arbiedsdraf
2. Tussen X en G halthouden en groeten
3. Voorwaarts in arbeidsdraf doorzitten
C rechterhand, blijven doorzitten
4. B afwenden, arbeidsstap
5. Op de lijn B-X-E halthouden, enkele seconden stilstaan
6. Voorwaarts arbeidsdraf
E rechterhand
7. C volte 10 meter, doorzitten
8. Tussen C en M arbeidsgalop rechts aanspringen
9. B-E-B grote volte
10. Tussen F en A arbeidsdraf
11. K-X-M van hand veranderen, daarbij enkele passen middendraf, daarna arbeidsdraf
12. H-K gebroken lijn 5 meter, doorzitten
13. B-E halve grote volte
Voor E doorzitten
14. E arbeidsgalop links aanspringen
15. B-E-B grote volte
16. Tussen M en C arbeidsdraf
17. H-X-F van hand veranderen, daarbij de hals laten strekken
18. Tussen F en A teugels op maat maken
19. A-C slangenvolte met drie bogen, waarvan de tweede boog in arbeidsstap
22. B-X-E door een S van hand veranderen, doorzitten
23. A afwenden
X doorzitten
24. Tussen X en G halthouden en groeten
25. Voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten

Dit is de A-proef, de B proef is bijna hetzelfde, alleen heb je dan geen slangenvolte en 2 voltes 10 meter en alles is in een andere volgorde.
Zoals je ziet, niet moeilijk. En er wordt sowieso opgelet of je netjes op je paard zit, dit kan ervoor zorgen dat je het halt of niet. De laatste 10 punten van het protocol gaan allemaal over de houding en over verzorging en over algemene indruk en regelmaat van het tempo.

Succes!

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:25

Oké heel erg bedankt!! Dan weet ik tenminste een beetje wat ik moet oefenen Het is dus gewoon een B-proef met wat andere figuren erin en je moet doorzitten. Dat moet lukken (doorzitten rijdt juist makkelijker vind ik )

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:33

Flippertje schreef:
Sanchowtju schreef:
er zitten idd de dingen die flippertje schreef in en verder ook nog links/rechts-omkeert, slangenvolte, hals strekken op de volte, volte halve baan links, gevolgd door volte halve baan rechts en op de letter aanspringen in galop enz.

Links/rechts omkeert en hals strekken op de volte komen in de F8 nog niet voor. Bij mij iig niet De andere dingen zitten er wel in idd

Bij mij wel Heb het proefje er namelijk bijgehad toen ik dat bericht schreef (wel raar eigelijk dat dit verschilt )

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:37

Ja, dat is best vaag... Weet je zeker dat het F8 was? Nouja, anders moet ik dat ook maar voor de zekerheid oefenen

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:49

Doorzitten vind ik ook makkelijker. Was echt ontzettend blij toen ik F9 mocht rijden, toen mocht ik doorzitten!
En ik heb het boek van de FNRS er even bijgepakt toen ik het overnam. Ik denk dat dat andere dan geen F-proefje is geweest.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:45

De proef hier in het topic is de proef die ik ook gereden heb, een maand geleden. Dat moet dus wel de goede zijn. F8 is nogwel lichtrijden, maar gelukkig met veel doorzitstukken. Ik ben helemaal gelukkig dat ik nu F9 mag rijden, doorzitten

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 23:47

Hmm... Ben al hard aan het oefenen Heel erg bedankt iedereen!

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:31

Je mag niet hoger starten dan in de F6 als je nog niet eerder aan FNRS wedstrijden hebt meegedaan en je hebt een ruiterpaspoort nodig om aan de officiele FNRS-manege wedstrijden mee te mogen doen.
Wil je perse f8 rijden, dan zul je hc moeten starten en tellen je eventueel behaalde promotiepunten niet mee.

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:04

Oh, oké... Dan start ik waarschijnlijk hc. Ik doe toch maar voor één keertje mee. Gewoon als oefening voor wanneer ik met mijn pony officieel ga starten (over een maandje ofzo). In ieder geval bedankt!