Mijn paard staakt tijdens indoor wedstrijden!!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkels

Mijn paard staakt tijdens indoor wedstrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 10:36

Hallo Allemaal,

Ik rijdt nu 1,5 jaar wedstrijdjes met m'n 5 jarige paard. Gaat super goed zolang het maar outdoor wedstrijden zijn! Dan loopt ie super goed en halen we veel winstpunten en prijzen.
Maar dan komt het binnenseizoen weer en gaat het goed met inrijden en zodra ik de ring in moet staakt ie! ( alleen in eigen manege niet).
Hij schrikt overal van als hij ergens anders is, gooit ze hoofd in de lucht, wil nergens langs. Kortom de proef wordt n zooitje! Moet ik misschien kalmerings kruiden gebruiken (paardendrogist) en wie heeft daar ervaring mee??

Wie o wie heeft tips. Thanxxx

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:45

Kan je niet op een andere manege eens een keer gewoon gaan rijden.
Zonder de (misschien onbewuste) stress van wedstrijden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:24

De goedkoopste oplossing kan zijn Bach resque van de gewone DA drogist, 2 spuitjes op zijn tong doen. Heeft onze kleuter over zijn stress geholpen.

Probeer anders eerst eens in te schrijven op plekken waar je niet alleen in de bak hoeft, dus het inrijden in een ander deel van de manege maar wel zichtbaar voor je paard.
En vaker weg met je paard kan idd zeker geen kwaad! Ga gewoon vrij rijden in een andere manege, ervaring op doen.

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:26

Misschien moet je eens kijken of hij geen vitamine B12 tekort heeft. Paarden die dat hebben kunnen in een stressvolle situatie heel erg overdreven gaan reageren. HEt is makkelijk in te spuiten of bij te voeren, het zit bv. ook in Totalin.

yentle01

Re: Mijn paard staakt tijdens indoor wedstrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:58

Mijn paard doet het ook.
Ik denk ook dat veel ervaring op doen zou kunnen helpen bij jonge paarden.
Alhoewel, ik ben nu Z en mijn paard is nog steeds erg nerveus zodra ik bij indoor wedstrijden de ring binnen kom!

Tinkels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:03

HOi Amondi! Is het geen doping dat Bach resque?? Wat voor spul is dat?

En Shezzit< ik voer mijn paard altijd E-Plus van Pavo bij. Daarzitten allerlei vitaminen in enzo. Ook krijgt hij zwavel toegevoegd in zijn voer. Dus opzich hoeft hij niets te kort te krijgen. MAar ik zal even kijken wat er allemaal in zit. Anders voer ik m B12 extra bij.

thanxx

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:13

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:14

Bach Rescue Remedy is geen doping en het helpt idd
Je kunt het ook voeren op een stukje brood oid.
Ik zou wel regelmatig op een andere locatie gaan trainen om hem te wennen ook in zijn eentje in een vreemde binnenbak te lopen.

kwak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:21

Mijn paard doet het ook. Buiten gaat alles goed maar als hij binnen moet rijden, wordt het een drama. Soms voel ik gewoon zijn hart door het zadel heen bonken en zie ik alle hoeken van de bak. Maja ik blijf het ook maar gewoon proberen

Tinkels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:32

En weten jullie ook hoelang Bach Resque werkt? Moet ik het vlak van te voren geven? Of als hij de trailer ingaat? Of een avond van te voren?
Spuiten op zijn tong.... hoe krijg je het voor elkaar. En in de neus dan vinden ze niet fijn denk ik? of voelen ze het niet.. Hoe deden jullie dat?
Ik ga zo in m'n pauze gelijk Bach resque halen!!!

groetjes

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:35

veel oefenen. vaak proberen op andere (binnen) lokaties te gaan trainen. Dus niet wedstrijd, maar gewoon voor jezelf. Hoe meer ze zien hoe meer het went, al blijven sommige paarden altijd kijkerig en bang in een vreemde (binnen) omgeving.
Dan kunnen Bach druppels of iets als Sedinerv (sloeg bij mijn paarden goed aan) helpen. Geen doping beide

Tinkels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:40

Sedinerv? wat is dat dan voor spul? Is het duur en waar kun je het krijgen?? Wil ALLES WETEN Hhahaha.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:50

of het duur is weet ik eerlijk gezegd niet.
het is een homeopatisch middel (druppels dus ook) om paarden net iets minder stress te geven zonder dat ze er echt slomer van worden. Het is van cornucopula (zoiets iig) in Yrseke.
Ik ben er op gekomen door iemand van stal die het weer had gehoord van 1 van de A kader leden dressuur.
manier om eraan te komen is overigens door op te bellen en vragen of ze het op kunnen sturen, want het is niet echt veel in de winkels te vinden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:53

Ik gaf het 's ochtends voor ik op concours ging op een stukje brood en het werkt schat ik een halve dag tot een dag ongeveer. Moeilijk om te zeggen omdat het geen sedatie is, het werkt gewoon kalmerend dus je bent wat relaxter. Ik nam het zelf ook, heb last van wedstrijdstress
Het is ook goed voor als je net een ongeval of grote schok hebt gehad, tegen shock.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:54

Ik heb/had hetzelfde probleem. Ik heb dan in het begin ook meerdere keren geoefend in vreemde maneges. Maar kwam er ook achter dat het grotendeels aan mezelf lag. Ik vergeet te rijden als ik dan eenmaal binnen ben (heb ik soms buiten ook wel). Ik ben dan al blij als ie rustig loopt, maar daarbij vergeet ik de impuls en ben ik veel te lief, waardoor het paard alle gelegenheid krijgt om te kijken en te schrikken. Ik denk niet dat je meteen je heil moet zoeken in kruiden en druppels. Oefening baart kunst en ook in dit geval geldt dat ervaring opdoen het meest belangrijk is. Gewoon doorgaan en de moed niet opgeven. En anders gewoon lekker scoren in de zomer en de wedstrijden in de winter dan maar als oefening beschouwen. Ik vind het altijd wel fijn als ik iets heb om naar toe te trainen.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:13

yentle01 schreef:

Mijn paard doet het ook.
Ik denk ook dat veel ervaring op doen zou kunnen helpen bij jonge paarden.
Alhoewel, ik ben nu Z en mijn paard is nog steeds erg nerveus zodra ik bij indoor wedstrijden de ring binnen kom!

Inderdaad, en veel rijden op verschillende lokatie's.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:49

Dat Bach spul ga ik eens voor mezelf halen denk ik, misschien helpt het wel tegen mijn wedstrijdstress!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:47

Ik zou gewoon veel oefenen. Ik weet niet of je binnenbakken in de buurt hebt, waar je "zomaar" mag rijden. Anders zou ik zeker oefenen. Succes!!

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:02

Ik denk dat het komt doordat je paard bij binnenwedstrijden geen andere paarden ziet lopen.

Ik heb het ook als ik alleen in de bak rijd. Als er dan andere paarden bij komen, is ze meteen een stuk rustiger
Ik zou dus gewoon heel veel oefenen, en dan zoveel mogelijk als je alleen in de bak bent. Succes!

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:07

amondi schreef:
De goedkoopste oplossing kan zijn Bach resque van de gewone DA drogist, 2 spuitjes op zijn tong doen. Heeft onze kleuter over zijn stress geholpen.

Met 'spuitjes', bedoel je dan 2 x spuiten met de spuitbus (het zit toch in een spuitbusje, of niet)?
Dan vraag ik me even het volgende af: hoe krijg je zn mond netjes open, zodat je op zn tong kunt spuiten ??

Ik overweeg om het eens te proberen, volgens mij heb je keuze uit een spuitbus of druppels, druppels kun je natuurlijk makkelijk geven op een boterham ofzo, vandaar dat ik me afvroeg hoe je handig met een spuitbus werkt ...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:09

Het is een heel klein flesje met pompje( parfumflesje) die kan met je vinger door de zijkant bij het bit. Ik heb meer problemen met de hond als die niet wil.
Maar van Unen spuit het in de neus, daar is natuurlijk hetzelfde dunne weefsel.

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:21

Oh, okee, dat klinkt inderdaad vrij eenvoudig !