Is het met dubbele teugel rijden afgeschaft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Is het met dubbele teugel rijden afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:34

Hoi allemaal,

Ik rij al een tijdje met dubbele teugel, vind t erg fijn rijden. Ik heb t gevoel dat ik dan een heleboel in mn hand heb waar ik heel voorzichtig mee moet zijn, dus dan is mijn hand rustig.
Ik hoorde vanmiddag dat het rijden met dubbele teugel (gewoon met trens dan he) niet meer mag op wedstrijd. Is dit zo?

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:37

Ik ga dit even volgen..

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:20

Nee hoor; volgens mij niet.
Ik heb het dit seizoen ook nog gedaan!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:28

Mag gewoon, je ziet het alleen bijna nooit meer

melody2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:40

Dit valt onder de nieuwe regels:
Met ingang van 1 april 2006 treden de laatste wijzigingen van het Wedstrijdreglement in werking. Deze kun je vinden op de website van de KNHS. Enkele belangrijke wijzigingen zijn:

vanaf Z1 dressuur bij de paarden blijft het dressuurhoedje toegestaan
dubbele teugels zijn niet meer toegestaan
verder wordt de leeftijd van de paarden voor deelname aan wedstrijden gewijzigd
kinderen mogen in het jaar dat ze 12 worden starten op een paard
Dit heb ik even overgenomen van de site van KNHS Groningen.
Het klopt dus inderdaad dat je binnenkort niet meer met dubbele teugels mag rijden.

Annash
Blogger

Re: Is het met dubbele teugel rijden afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:44

Oeh, dan hadden ze beter moeten opletten bij mij.
Overigens gebeurt het hier (nog steeds) heel veel ?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:58

shanna, het wordt afgeschaft per 1 april 2006

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:04

Waarom mag dat niet meer? Ben wel benieuwd naar de argumentatie van de KNHS.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:06

Citaat:
verder wordt de leeftijd van de paarden voor deelname aan wedstrijden gewijzigd
kinderen mogen in het jaar dat ze 12 worden starten op een paard

Ik ben benieuwd of hier één regel mee wordt bedoeld of dat het twee aparte regels zijn.

In het eerste geval klopt het namelijk taalkundig niet.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:09

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:08

Lielle schreef:
shanna, het wordt afgeschaft per 1 april 2006

Whooops

Sorry; ik zat onder de pijnstillers

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:10

Is het niet zo dat zo'n dubbele teugel aan dezelfde trensring ook een lichte hefboomwerking heeft?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:38

Stennisje schreef:
Is het niet zo dat zo'n dubbele teugel aan dezelfde trensring ook een lichte hefboomwerking heeft?

Nee.
Maar de teugels glippen dan niet zo gauw door je vingers. Nu je toch met een springteugel mag rijden (ik bedoel een niet-leren teugel / niet-gladde teugel ) speelt dat niet meer.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 08:39

Oow.. ok ik snap t.
Dan maar op een enkel teugeltje. Maar een dubbel teugeltje zit er toch wel een keer aan te komen, ik heb er nog maar 3 winstpunten voor nodig. Volgens mij is met dubbele teugel rijden lichter voor het paard, omdat je de druk nu niet verdeelt over 2 maar over 4 teugels.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:43

Ik heb er zondag nog 1 mee zien rijden.. dus het mag nog! Ik zie er de laatste tijd wel steeds minder mee rijden...

Kan iemand mij vertellen waarom jullie er nou mee rijden? ik vind het dus echt niet fijn he!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:23

rowo schreef:
Ik heb er zondag nog 1 mee zien rijden.. dus het mag nog!

Goed lezen:

Lielle schreef:
het wordt afgeschaft per 1 april 2006

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:26

Yoghurt schreef:
Volgens mij is met dubbele teugel rijden lichter voor het paard, omdat je de druk nu niet verdeelt over 2 maar over 4 teugels.

Volgens mij maakt het voor het paard geen verschil. De teugels zitten immers aan het zelfde bit.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:09

Karin schreef:
rowo schreef:
Ik heb er zondag nog 1 mee zien rijden.. dus het mag nog!

Goed lezen:

Lielle schreef:
het wordt afgeschaft per 1 april 2006

Ja sorry, had dat wel gelezen... sorry voor het dubbelop

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:19

CCCCorine schreef:
Yoghurt schreef:
Volgens mij is met dubbele teugel rijden lichter voor het paard, omdat je de druk nu niet verdeelt over 2 maar over 4 teugels.

Volgens mij maakt het voor het paard geen verschil. De teugels zitten immers aan het zelfde bit.

Inderdaad, die 4 teugels (neem aan dat je drukpunten bedoelt), zitten nog steeds aan 2 bitringen die in 2 mondhoeken uitkomen. Voor het paard dus geen verschil, maar je hebt natuurlijk altijd ruiters die er een fijner gevoel bij hebben. Kan me best voorstellen dat je het fijn vindt als je er al langer mee rjdt. Toch vind ik het een beetje een raar gebruik; normaal gesproken begin je met een enkele teugel en stap je op een gegeven moment dus over naar die dubbele. Een paardenmond is net zo gevoelig met één teugel, dus als je je gewoon bewust bent van dat feit, doe je toch ook voorzichtig?

Ik heb zelf nooit met dubbele trensteugel gereden en heb er dus geen ervaring mee. Misschien dat ik daarom wat sceptisch ben. Ik wil dan ook nog wel eens denken bij het zien van een dubbele trensteugel: oh die ruiter /amazone heeft ook weer wat om mee op te vallen...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:06

Waarschijnlijk rijdt er een aantal mensen met dubbele trensteugels om meer inwerking te hebben? Ik denk dat je dan wel heel goed moet weten hoe je de teugels moet vasthouden. Ik heb al moeite om een slofteugel erbij te houden. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:10

hmm..ik rijd op de concoursen wel met dubbele teugel aan een trensje. ik heb nogal de neiging om de teugels de hele tijd te verpakken, met een dubbele teugel heb ik daar veel minder last van.
maarja, ik werk hard aan een stille hand...maar das zoo moeilijk

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:23

Ik heb leren rijden met een dubbele teugel. 1 teugel vind ik ook lang zo lekker niet rijden. Een springteugel gaat dan nog; dan heb je ook wat meer in de hand. Overigens is het niet zo dat ik meer druk neem met twee teugels, eerder minder. Bij mij is erin gehamerd dat je de teugels vast moet houden als een verse drol; Als je te hard knijpt zitten je hele vingers eronder en houd je hem heel voorzichtig vast heb je alleen een klein vies plekje in je hand.

ankavdtolber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:28

ik rij op moment ook met dubbel teugel, waarom omdat ik het gevoel heb dat ze anders de teugels uit mijn handen trekt. (heb ik zelf per ongeluk een paar keer toegestaan) Dus als ik met een dubbele teugel rij, doet het zet niet zo gauw. Of het zit gewoon tussen mijn oren. Maar zodra het weer beter gaat doe ik erweer eentje af. En ik doe het ook soms op wedstrijden als het net deze periode is. Ik denk dat het ook gewoon de druk meer verdeeld?? maar weet niet of het zo is. Maar voor onze combinatie soms het beste. ze word er juist rustiger van in haar hoofd en ontspannender...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:34

Anne_GTI schreef:
Bij mij is erin gehamerd dat je de teugels vast moet houden als een verse drol; Als je te hard knijpt zitten je hele vingers eronder en houd je hem heel voorzichtig vast heb je alleen een klein vies plekje in je hand.

Ik heb geleerd te rijden alsof ik in iedere hand een jong vogeltje heb dat met zijn koppie boven mijn duim en wijsvinger uitkomt. Die mag ik niet fijnknijpen, dat geeft zo'n rotzooi . Die drol is daar een leuke variant op.

Overigens zag je in de jaren 80 veel dubbele teugels in de afdelingsdressuur (vier- en achttallen). Bij onze club waren daar ook weer specifieke regels voor: één paar teugels moest een gesp hebben en één paar moest vastgenaaid zijn, en dan moest het ene paar boven het andere paar zitten en vooral niet andersom. Heel streng was dat allemaal.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:40

Karin schreef:
Overigens zag je in de jaren 80 veel dubbele teugels in de afdelingsdressuur (vier- en achttallen). Bij onze club waren daar ook weer specifieke regels voor: één paar teugels moest een gesp hebben en één paar moest vastgenaaid zijn, en dan moest het ene paar boven het andere paar zitten en vooral niet andersom. Heel streng was dat allemaal.

O, wat klinkt dit bekend
Inspectie van het acht- of viertal, brr..., daar kwam nog heel veel bij kijken (witte rubbertjes bij de stijgbeugels, stootjes die de goede kant op moesten wijzen enz enz)
Ik was dus ook gewend om met dubbele teugel te rijden en toen ik een paar jaar later bij de NBVR ging starten kwam de jury zelfs helemaal het hok uit: "Je komt zeker bij de KNF vandaan ".
Ik heb in het Westen van het land ook niet meer gezien.