Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Met 50% verliespunt

Poll eindigt op

Ik ben het eens me de nieuwe verliespuntenregeling
Geen stemmen
IK ben het niet eens met de nieuwe verliespuntenregeling
Geen stemmen
Geen mening
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

FlairS

Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:51

Na de wijzigingen in het regelement van de afgelopen jaren(splitsing L1en L2 en het verhogen van het aantal winstpunten die je moet rijden voor promotie)komt er nog een wijziging die het er allemaal niet leuker op zal gaan maken.De 50 % regeling.
Als je op dit moment een gemiddelde rijdt van een 5 heb je een,voor de klasse waarin je start,voldoende proef gereden die alleen niet goed genoeg is voor promotie.In het dressurproevenboekje staat dan ook dat een 5 voldoende is.
Vanaf volgend jaar zal een 5 gemiddeld een verliespunt opleveren.
Is het nu nog zo dat als je door omstandigheden niet erg veel hebt kunnen rijden,je vaak evengoed maar gaat starten.Als je straks door slecht weer of ziekte niet hebt kunnen trainen omdat je niet in bezit bent van een binnenbak of eb en vloedbodem omdat je alblij bent dat je een gewoon stalletje met een buitenbakkie kunt betalen laat je het wel uit je hoofd om te gaan starten.Dan zeg je op tijd af of je betaald je startgeld en laat je paard lekker thuis onder zijn dek in zijn warme stalletje.
Kortom:Paardensport gaat terug naar waar het begonnen is:Als Elitesport.
Alleen de rijkeren onder ons met een goed paard,goede trainingsfaciliteiten ,veel vrije tijd en dure instructie zullen het aandurven om te gaan starten maar de mensen die al hun halve maandsalaris inleveren voor hun paard zullen de dupe gaan worden van deze maatregelen.En wat te denken van de rijverenigigen die de gaten in de startlijsten moeten gaan opvullen door afzeggers(waar nu trouwens al over geklaagd wordt)
En wat gaan jullie doen als je promotie gemaakt hebben?Door blijven trainen totdat je zeker weet dat er niets meer mis kan gaan tijdens je proef?

anne7

Re: Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:12

Even snel rekenen: dat betekend in de BLM proeven dus bij 130 punten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de 10 jaar dat ik nu wedstrijden rij, geloof ik 1 x 128 heb gereden. (en het was ook zeer terecht geweest indien ik daar verlies zou hebben gereden)

Op zich vind ik het niet heel gek. Blijkbaar ben je er dus ook niet aan toe als je 130 punten in een proef rijdt.
Nu moet je het wel heel bont maken wil je een verlies punt rijden, ik zie af en toe combinaties waarvan ik echt denk, "wat doe je in deze klasse"
Ik ga ervan uit dat als je de basis goed voorelkaar hebt je in ieder geval een B en L proef fatsoenlijk door moet komen, ook als je door omstandigheden wat minder hebt kunnen trainen.
Ik ga er ook van uit dat als je MZ en hoger rijdt en je hebt minder kunnen trainen (om welke reden dan ook) dat je dan ook niet snel start. (maar dat zou ik nu ook al niet doen )

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:14

Even uitgaand van de huidige puntentelling:
dan heb je dus een verliespunt als je 130 of lager rijdt.
Vind ik niet onredelijk eigenlijk.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:15

FlairS, ik begrijp je frustratie. Ook ik ben een ruiter zonder geldboom in de tuin en mijn paardje staat op een gezellig stalletje met alleen een buitenbak. Ik vind alleen dat je het wat zwart/wit zegt. Een keer niet optimaal kunnen trainen mag niet tot zoveel prestatieverlies leiden. Is dit wel het geval, dan was je basisnivo niet al te best.
Ik vind de 50% regeling geen slecht idee. Paardensport wordt soms te weinig als SPORT gezien en dan zeker het rijden van wedstrijden wordt zwaar onderschat. Ik probeer zelf alleen op wedstrijd te gaan, als ik er zeker van ben een optimale prestatie neer te kunnen zetten. In ieder geval ga ik wel voor een winstpunt of de prijs. Meedoen om het meedoen is er voor mij in principe niet bij, dan kan ik ook thuis lekker een proefje rijden, zonder hoempapa en stress. Natuurlijk is het ook bij mij wel eens voorgekomen dat ik om de een of andere reden niet goed heb kunnen oefenen van te voren (het leed dat hoefijzers kwijtraken heet). Toen ben ik ook gewoon op wedstrijd gegaan, omdat ik hoopte dat ik nog een beetje op het basisnivo dat we als combinatie al bezaten konden teren. Gelukkig viel het mee, maar geen winst. Dat weet je dan al van te voren. Ik denk dat je, als je gemiddeld een 5 scoort, je gewoon een slechte proef hebt gereden (dus absoluut geen voldoende). Ook als je niet optimaal hebt kunnen trainen moet je meer dan een 5 kunnen halen. Zo niet, dan hoor je niet in die klasse thuis.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:17

Een verliespunt bij gemiddeld een 5, vind ik nog wel meevallen.
Dus bij 130 pnt (nu zou dat dan ook bij 130 zijn ---> 5x26).
Als je zulke punten rijd, heb je gewoon een slechte proef gereden.

Thuis heb ik ook alleen een buitenbak, nou jah t is nu een zwembad . Niks aan te doen, dan ga ik wel alle oefeningen in stap doen. T is niet anders. Als ik merk dat mijn paard helemaal niet lekker loopt en ik vermoed dat er een verliespunt te halen is, zeg ik de wedstrijd gewoon af. Het heeft dan toch geen zin en waarom zou ik die moeite doen en chagerijnig worden, terwijl ik beter nog even kan oefenen.

Maar ik denk dat er niet zoveel veranderd in de proeven. Nu is het ook zo, als je paard niet ontspannen loopt, gaan de oefeningen ook slechter en krijg je ook minder punten. Het is gewoon even wennen.

Dus ik zou zeggen kom maar op met die proeven!

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:00

Even een correctie. In de nieuwe proeven krijg je 30 onderdelen. 30*5 = 150. Dus bij 150 punten krijg je een verliespunt. Maar dit is nog niet officieel.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:00

Tja, ik vind het ook niet meer dan terecht. Als je onder de 130 punten scoort heb je echt een heel beroerde proef gereden (en ja hoor, dat heb ik ook echt wel voor elkaar gekregen). Nu is een verliespunt zo'n enorme zeldzaamheid terwijl ik echt wel combinaties heb gezien waarvan ik me afvroeg hoe die in vredesnaam in die klasse waren gekomen (en dat zullen ze zich ook wel eens bij mij hebben afgevraagd).

IMO heeft het ook totaal geen zin om op wedstrijd te gaan als je niet verwacht boven de 130 te gaan scoren, dan kun je dat startgeld beter op zak houden en gaan lessen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:06

De B en L zijn gewoon basisvaardigheden, of je nou veel of weinig oefent die moet/kun je altijd wel laten zien.

hetismij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:09

ik heb begrepen dat je op gemiddeld 5 (dus 50% nog net goed zit) als je dus alleen maar vijfen hebt en 1 vier, dan ben je de piepzak

maar alsnog, aan de ene kant denk ik dat dit veel mensen afschrikt, maar aan de andere kant, als je al denkt dat je een verliespunt haalt, wat doe je dan in vredesnaam op die wedstrijd? ik ben het dus helemaal eens met de uitspraak van Dewi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:12

Ik schrok ff, maar idd bij ff kijken dat het bij 130 is, vind ik het heel normaal.

Ik ben daar nog nooit onder gekomen, met mijn absuluut geen spectaculair dressuurpaard.
En wel eens zo gereden dat ik dacht, dit had wel verlies mogen zijn (135)

Dus niks op tegen
Nu krijg je het gewoon nooit

Ow ja, toe ik wedstrijden reed had ik ook alleen maar een buitenbak tot mijn beschikking, dus dat is ook geen belemmering.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:25

Dewi schreef:
FlairS, ik begrijp je frustratie. Ook ik ben een ruiter zonder geldboom in de tuin en mijn paardje staat op een gezellig stalletje met alleen een buitenbak. Ik vind alleen dat je het wat zwart/wit zegt. Een keer niet optimaal kunnen trainen mag niet tot zoveel prestatieverlies leiden. Is dit wel het geval, dan was je basisnivo niet al te best.
Ik vind de 50% regeling geen slecht idee. Paardensport wordt soms te weinig als SPORT gezien en dan zeker het rijden van wedstrijden wordt zwaar onderschat. Ik probeer zelf alleen op wedstrijd te gaan, als ik er zeker van ben een optimale prestatie neer te kunnen zetten. In ieder geval ga ik wel voor een winstpunt of de prijs. Meedoen om het meedoen is er voor mij in principe niet bij, dan kan ik ook thuis lekker een proefje rijden, zonder hoempapa en stress. Natuurlijk is het ook bij mij wel eens voorgekomen dat ik om de een of andere reden niet goed heb kunnen oefenen van te voren (het leed dat hoefijzers kwijtraken heet). Toen ben ik ook gewoon op wedstrijd gegaan, omdat ik hoopte dat ik nog een beetje op het basisnivo dat we als combinatie al bezaten konden teren. Gelukkig viel het mee, maar geen winst. Dat weet je dan al van te voren. Ik denk dat je, als je gemiddeld een 5 scoort, je gewoon een slechte proef hebt gereden (dus absoluut geen voldoende). Ook als je niet optimaal hebt kunnen trainen moet je meer dan een 5 kunnen halen. Zo niet, dan hoor je niet in die klasse thuis.

Helemaal mee eens. En 50% haal je niet zomaar hoor. Mijn laagste score ooit was 53% in het Z1 (nog niet zo lang geleden ) met een paard dat werkelijk bij élk bordje aan de kant sprong en wel minstens 8x, onbedoeld, aangaloppeerde. Ik wist zéker dat ik een verliespunt zou hebben... maar nee hoor, kwam nog niet eens in de buurt!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:28

Goh Flair, je raakt een punt waar ik in het kader van mijn studie voor het vak sportgeschiedenis een artikel over aan het schrijven ben. Ik ben erg benieuwd waar dit topic naar leidt, een goed gefundeerd artikel zou ik namelijk evt. kunnen laten publiceren.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 13:35

Aimee schreef:
Goh Flair, je raakt een punt waar ik in het kader van mijn studie voor het vak sportgeschiedenis een artikel over aan het schrijven ben. Ik ben erg benieuwd waar dit topic naar leidt, een goed gefundeerd artikel zou ik namelijk evt. kunnen laten publiceren.

Nou vooralsnog is iedereen het met de wijzigingen eens.Ik ben van mening dat het een hobby is en geen straf om wedstrijden te rijden.Je bent met een levend wezen bezig en er kan best veel fout gaan in een proef en de marge tussen verlies en winst wordt nu wel erg klein.

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:40

Afgelopen zaterdag reed ik in het L2 een ontzettend beroerde proef. Mijn merrie was weer eens "merrieachtig"en besloot compleet te blokkeren in de proef. Ze wilde nergens langs en was absoluut niet aan de hulpen!
Echt een proef om je kapot voor te schamen! Maar.... ik had 144 pnt, dus zou dit ook geen verliepunt geweest zijn.
Nou, neem maar van mij aan dat het écht slecht ging! Dus in de toekomst als je 130 pnt rijdt, moet je wel hele rare capriolen uithalen!!!

(enne, ik had absoluut geen milde jury! Had voor 7 onderdelen een 4 gekregen omdat ik klikte met mijn tong; dus stemhulp gebruikte. Overal stond toen bij, "klikken kost je punten!" Dus ze was streng zat!)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:02

FlairS schreef:
Nou vooralsnog is iedereen het met de wijzigingen eens.Ik ben van mening dat het een hobby is en geen straf om wedstrijden te rijden.Je bent met een levend wezen bezig en er kan best veel fout gaan in een proef en de marge tussen verlies en winst wordt nu wel erg klein.

Ja, dat snap ik. Ik vind vooral de sporthistorische link die je legt erg interessant, dat de paardensport terug gaat naar de status als elite sport. Of eigenlijk verwoede pogingen doet om die status te behouden, ondanks de popularisering (door het Anky-effect).
In feite is de amateurstatus juist een middel om sport alleen voor de elite toegankelijk te maken, de beroepsbevolking zal het immers in de eigen tijd moeten doen en kan dus alleen topsport beoefenen als daarmee ook geld gemoeid is.
Wanneer de sport puur hobby is, en dus amateurstatus, zou een dergelijke regeling dus in principe te rechtvaardigen zijn.
Kennelijk is er bij paardensport nog wat anders in het geding en voor zover ik tot nu toe weet is dat nog niet bij een andere sport geconstateerd.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:14

Ik heb 1x 130 punten gereden, de proef ging nog niet eens zo heel slecht. Maar over het algemeen wordt er wel redelijk gepunt, en zou bij 130 punten best een verliespunt geteld mogen worden.

En dat alleen de rijke mensen blijven scoren (Of wat bedoel je eigenlijk?) lijkt me niet. Mijn pony staat op een stal waar alleen een buitenbak is, dat is wel een achterberg bodem, dus daar kan altijd gebruik van gemaakt worden. Mijn pony was niet de duurste, rij met een veelzijdigheidszadel, pony wordt niet geschoren, heb geen dure spullen, heb al maanden geen les meer gehad... En toch scoor ik punten in de Z1 tussen de paarden...

Met een hoop geld kan je een mooi plaatje maken, maar het gaat nog altijd om het rijden, wat rijke mensen net zo goed kunnen als minder rijken.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:20

Geen elite sport, iedereen kan de sport beoefenen.
Alleen zal het wedstrijdrijden misschien een wat hogere lat gaan leggen. Maar is dat zo erg? Als je ziet wat er soms/ te vaak rond rijdt.
En hoe mensen "trainen" voor een wedstrijd. Ik ken er legio die nog nooit een privé les hebben gehad en toch op wedstrijd gaan. Ook legio mensen aan wie je vraagt, zou je nu wel gaan, zelf in de bak heb je hem nog niet onder controle, wat denk je dat er gaat gebeuren als je tussen de hekjes loopt?

Maar toch gaan ze, liefst iedere maand 3 keer. Ook nog boos als ze geen punten"krijgen" Dat doet het imago van de sport toch geen goed.

Ik zou het heerlijk vinden als er alleen paarden aan de start kwamen waarvan de basis bij ruiter en paard in orde is. die in ieder geval zouden snappen hoe je een paard correct traint. Of het altijd lukt is een tweede maar zo als het nu gaat is de omgekeerde wereld.

Je hebt een paard en dus ga je op wedstrijd. Desnoods oefen je 30 keer achter elkaar de proef, want dat is trainen. Over aan het been zijn of het bit aannemen, willen ze niks horen, ze zijn Anky niet. Kom nou we gaan voor de lol!

Doe mij een lol, en blijf dan thuis. Of organiseer, als vereniging onderlinge wedstrijden, voor de lol en een klein prijsje. Maar zorg dat alleen correct getrainde paarden en ruiters naar de wedstrijden gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:20

Ik heb niet vaak in de buurt van de 50% gescoord en dat zijn dan al proeven waarvoor ik me rot schaam. Verliespunt of niet, ik zorg er ALTIJD wel voor dat ik goed genoeg voorbereid ben om niet op zulke punten te hoeven rekenen. Dan kan er natuurlijk nog eens een keer van alles mislopen waardoor je er wel aan komt, maar dat is gewoon pech hebben.

De vergelijking naar elitesport vind ik echt slaan als een tang op een varken. Je gaat toch niet voor je lol met 50% thuiskomen van concours??

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:31

Ik heb niet alle antwoorden gelezen maar wordt een beetje moe van alles maar op dure paarden af te schuiven.

minder dan 130, tja dan zul je thuis inderdaad verder moeten trainen dan heb je op wedstrijd niet zoveel te zoeken! Komt dit omdat iemand niet veel geld heeft??

Tuurlijk, wanneer je geld zat hebt kun je gunstigere omstandigheden creeren maar is dit niet in het hele leven, geldt volgens mij niet alleen voor de paardensport.

je zult er zelf iets van moeten maken met de mogelijkheden die je hebt.

( ja, ook ik werk in de avond in storm, regen en kou gewoon in de buitenbak vol plassen en gelukkig met verlichten.)

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:36

Ik vind het ook wel meevallen.
Vind het wel heel erg overdreven dat paardrijden hierdoor een elitesport zou worden.
Als je onder de 130 scoort heb je gewoon erg slecht gereden.
Voor de duidelijkheid, ik heb geen binnenbak bij stal en ook geen buitenbak en ik heb nog nooit 130 gescoord.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:38

Ter aanvullig van mijn eerdere antwoord:

Ik ken ook iemand die enorm veel centen heeft, en daar graag mee gooit. Dure spullen, dure les (duur=goed natuurlijk )...
Helaas pindakaas stromen de winstpunten in de B nog niet binnen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:34

FlairS schreef:

Het kan zijn dat de KNHS dit juist vanuit het oogpunt doet dat een paard een levend wezen is.

Ik zie veel combinaties elke wedstrijd weer lage punten halen en ze modderen al jaren in dezelfde klasse.
Elke week weer de frustratie voor zowel paard als ruiter, wie weet hoe het thuis gaat.

Misschien dat deze combinaties thuis blijven als er een groter risico op verlies is en misschien gaan ze zichzelf wel afvragen waarom het niet gaat en pakken ze het rijden anders (hopelijk beter) aan.

Voordeel hiervan is dat het niveau in de sport niet meer omlaag wordt getrokken door combinaties die nog niet klaar zijn voor een klasse en dat er vooral in het drukke winterseizoen meer plaats is voor combinaties die wel klaar zijn voor hun klasse.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:43

dramatischer dan mijn L1 debuut kan het volgens mij niet gaan.. en daarbij had ik nog 133 punten... ja ik had er een paar 3en en 4en tussen staan.. maar ook 7ens, een 8 en 6en.. dan ga je toch weer omhoog.

dus je moet echt heel raar gereden hebben lijtk me om verliespunt te halen..

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:00

Blijft het dan wel zo dat je pas bij een stand van -10 gedregradeerd wordt naar een lagere klasse?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:28

Ook ik vind het een prima regel- wanneer je geen 50% kunt halen in een proef, hoor je duidelijk niet in de desbetreffende klasse thuis.

Wanneer deze score een externe oorzaak heeft zoals de TS beschreef, dan zou dit toch eenmalig zijn en is het punt in een volgende wedstrijd toch (zo) weer behaald?

Het zou vreemd zijn dat de regels van de wedstrijdsport zouden moeten worden versoepelt door de instelling van de deelnemers. Wanneer je ziek bent kun je nou eenmaal geen (top)prestatie leveren, maar omdat je dan alsnog op wedstrijd wilt en geen minpunt wil halen moeten deze regels niet ingevoerd worden? Onterecht vind ik.
Omdat het winter is, de bak voor sommigen te bevroren is om te rijden, en zowel paard als ruiter dus niet genoeg in vorm zijn om een (top)prestatie te leveren, maar hebbens en houdens een wedstrijd willen rijden, moeten deze regels niet ingevoerd worden? Onterecht vind ik.

Ik vind dat er vaak toch al te laconiek over de wedstrijdsport gedacht wordt. Wanneer je dit hobbymatig uit wilt voeren, prima- doe dit op onderlinge wedstrijden, daar zijn ze voor. Of start desnoods HC. Sport is sport en daar moet je je voor de volle 100% voor willen inzetten. Ik zeg niet dat dit met een duur paard moet of met de faciliteiten van een 5* accomodatie, maar binnen de grenzen van je mogelijkheden zou je er het uiterste uit moeten willen halen. Inderdaad is dit voor de één meer dan voor de ander, maar dat is het altijd al geweest, daar maakt een 50% regel geen verschil in. Die komt de sport in mijn ogen alleen maar ten goede.