concentratieverlies tijdens wedstrijden en losrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

naam

concentratieverlies tijdens wedstrijden en losrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 12:44

hebben jullie daar op de wedstrijd ook zo veel last van.

ik kan me op de wedstrijd met losrijden al niet lekker concentreren.
In de ring gebeurt het me ook nog wel regelmatig dat ik even niet aan het opletten / rijden ben. Das zo vervelend en ik baal er enorm van. Ondertussen rijdt ik al in de M en nog heb ik dat probleem... terwijl ik dacht dat het toch naarmate ik vaker zou starten wel minder zou worden.

is er misschien iemand die een tip kan geven hoe ik me beter kan concentreren tijdens het rijden.

Ik weet dat het met zenuwen te maken heeft, want thuis heb ik er geen last van, maar iets kalmerends nemen helpt niet. dat heb ik al geprobeert...

Wie heeft DE tip voor mij ???

OemmiejO

Re: concentratieverlies tijdens wedstrijden en losrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:17

heb ik ook last van, maar dan alleen in de proef...
alles gaat écht langs je heen, je rijd wel, maar hebt echt geen idee waar je mee bezig bent

haha.. ik zeg altijd midden in mn proef tegen mezelf: blijven rijden, doe alsof het thuis is.. dat helpt (bij mij) meestal wel..

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:51

In weze zou je je concentratie langer vast moeten houden. Heel lastig op wedstrijd, er gebeurt natuurlijk vanalles om je heen, zenuwen, enz. Maar een goede oefening is je proef in 'gedachten' leren rijden.

Thuis proevenboekje erbij pakken, probeer 'm uit je hoofd te leren, dan ogen dicht en gaan 'rijden'. Niet alleen visualiseren, maar ook voelen. Echt proberen het gevoel erbij te houden dat je in het echt ook hebt, netjes binnenkomen, halthouden groeten. Niet smokkelen met tempo, je zult merken dat het heel moeilijk is om niet in 2 seconden al op X te staan om te groeten en zo de hele proef in een recordtijd van 2 minuten te doen . In het begin is het heel lastig, ben je snel afgeleid, en het duurt zo lang, maar op een gegeven moment 'wen' je eraan om je langer te concentreren en zal het ook makkelijker worden om het vast te houden. En op het moment dat 6 à 7 minuten lukt (je proefje) kun je dat weer proberen uit te bouwen.

Probeer tijdens je rijden ook de informatie te 'filteren'. Wat is voor jou van belang, en wat absoluut niet. De andere ruiters in de bak moet je in de gaten houden, maar de mensen langs de bakrand weer niet. Jouw voorlezer moet je horen, de rest is niet interessant, enz.

Succes!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:59

@ Remember:
ik zal het proberen voor mn volgende wedstrijd!!

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:59

Ik heb daar dus totaal geen last van. Kan me erg goed concentreren, in de proef en met losrijden en ook thuis met trainen. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat je er aan zou kunnen doen...

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:08

Ik heb juist eerder het tegenovergestelde. Dit weekend was ik er zo op gefocust om een goede proef neer te zetten dat m'n instructeur met bandages eraf halen zei: Lot, kijk me eens aan, je zit alleen maar strak voor je uit te kijken!
Je moet dat boek van Nico is lezen (ben z'n achternaam even kwijt, volgens mij was het iets van Wuijers ofzo). Daar staan allerlei dingen in over wat je kunt doen als je heel gespannen bent tijdens een wedstrijd, of juist concentratieverlies hebt zoals jij. Het heeft mij wel wat geholpen. Ik heb dus alleen het tegenovergestelde van jou. Ik wil dan zó graag een goede proef neerzetten dat het een negatief effect heeft. Maar nu weet ik daar steeds meer een middenweg in te vinden, zodat ik ook echt een goede proef neer kán zetten.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:15

Ik hoor ook helemaal niks meer.
Jawel als bv iemand fout voorleest, maar zo gauw alles goed gaat, kan ik me geen enkele zin van de voorlezer herinneren !
Waarschijnlijk ook overconcentratie (was ook een keer vergeten mijn kappen eraf te doen, gelukkig attendeerde een toeschouwer erop !)

In een rondje Educatie komt volgend jaar maart ook een soort mental coach, Rico Schuijers.
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=15651&Pc ... omStyle=11
Ik ga hem zeker bezoeken, mss ook een tip voor jou ??
Succes !

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:21

Ja, die bedoelde ik dus!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:23

Hmm ik heb wel eens een verkeerd barrageparcours gereden, maar niet door concentratie problemen... Maar omdat er 2 van de 3 sprong gesprongen moest worden en mijn pony toen doodleuk over de 3e ging... Maar nooit zoiets als jij... Helaas, ik kan je niet helpen...

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:01

Au3 schreef:
Ik hoor ook helemaal niks meer.
Jawel als bv iemand fout voorleest, maar zo gauw alles goed gaat, kan ik me geen enkele zin van de voorlezer herinneren !
Waarschijnlijk ook overconcentratie (was ook een keer vergeten mijn kappen eraf te doen, gelukkig attendeerde een toeschouwer erop !)

In een rondje Educatie komt volgend jaar maart ook een soort mental coach, Rico Schuijers.
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=15651&Pc ... omStyle=11
Ik ga hem zeker bezoeken, mss ook een tip voor jou ??
Succes !

hm das denk ik wel een goed idee!!!