Overgang B/L(1) waar op letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tukkertje

Overgang B/L(1) waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 14:50

Hej,
Ik ben van plan om binnenkort met mijn 5jarige pony L1 te gaan starten.
Voor m'n gevoel zijn we er wel redelijk klaar voor, maar waar moet ik nou echt op letten?
Hebben jullie nog tips?
Ook ben ik L springen startgerichtig, maar wacht nog even met overgaan tot m'n pony is gemeten(gaat waarschijnlijk uit de D)
Dus als jullie daar ook nog tips voor hebben: Kom maar op

Frantic

Re: Overgang B/L(1) waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:44

Onze ervaring is dat sommige jury's wat meer op de letter kijken, dus overgangen precies bij de letter doen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat we een muggezifter hebben getroffen de eerste keer. ( of is het per vandaag muggenzifter?)

Wel moet hij zich echt al wat meer gaan dragen, vanuit het achterbeen vertrekken en sneller aan de hulpen dan in de B.

Preciezer rijden dus, rijtechnisch richting L2, maar dat kan alleen je instructeur je uitleggen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:58

netjes nagevelijk, lengte buiging en stelling, bij het wijken de achterbenen echt laten kruisen en een goed verschil tussen galop en middengalop tonen al is het maar 2 passen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:11

Als je je pony netjes voor elkaar hebt en je kan thuis een goede L proef rijden, dan moet het goed komen. Zorg dat je zorgvuldig rijdt, je figuren netjes afwerkt en zelf netjes zit.
Ik vind het altijd prettig om thuis al een L2 proefje door te kunnen rijden voordat ik L1 ga starten, maar opzich is dat niet nodig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:08

Echt veel verschil zit er niet tussen B en L1.
Je moet goed op de letter rijden. Bij E betekent dus bij E en niet ervoor of erna.
Wijken is maar een paar pasjes. Probeer je pony netjes recht te stellen voordat je gaat wijken en zelf goed rechtop te blijven zitten.
Bij de middengalop ook echt verschil laten zien. Er wordt gevraagd enkele passen, doe dat dan ook en niet een hele lange zijde of volte.