Proef 28

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Proef 28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:47

Ik moet binnenkort deze proef weer rijden, nu dacht ik misschien kunnen we hier wel zo even over discuseren.. wat er nou heel moeilijk is in de proef, waar je de punten op kan scoren, en gewoon tips geven.
Ik ben benieuwd wat jullie te melden hebben over deze proef:

28. Klasse M1

Rijtijd: 6.30 minuten
Rijbaan: 20 x 40 meter Doorzitten.
1. A-X Binnenkomen in arbeidsdraf
X Halthouden - Groeten
Voorwaarts in arbeidsdraf
C Rechterhand
2. F-D-B Rechtsomkeert
3. B Volte 10 meter
4. B-M Schouderbinnenwaarts
5. K-D-E Linksomkeert
6. E Volte 10 meter
7. E-H Schouderbinnenwaarts
8. M-X-K Van hand veranderen in middendraf
K Arbeidsdraf
9. A Arbeidsstap
F-E Van hand veranderen in uitgestrekte stap
E Arbeidsstap
10. H Afwenden
G Halthouden, 4 seconden stilstaan,
4 passen achterwaarts
Voorwaarts in arbeidsstap
M Linkerhand
11. C Arbeidsdraf
H-X-F Van hand veranderen in middendraf
F Arbeidsdraf
12. A Afwenden
X Arbeidsgalop rechts
13. G Volte 10 meter rechts
C Rechterhand
14. M-X-A Contragalop
A Rechterhand
15. K-H Middengalop
H Arbeidsgalop
16. H-G-E Rechtsomkeert
Vóór E Arbeidsdraf
17. A Afwenden
X Arbeidsgalop links
18. G Volte 10 meter links
C Linkerhand
19. H-X-A Contragalop
A Linkerhand
20. F-M Middengalop
M Arbeidsgalop
21. M-G-B Linksomkeert
Vóór B Arbeidsdraf
22. A Afwenden
G Halthouden - Groeten
Voorwaarts in arbeidsstap
C Linkerhand
C-H-E-A Vrije stap
Rijbaan verlaten
23. De zuiverheid van de gangen
24. De impuls
25. Het gereden zijn in het algemeen en
de oplettendheid en het vertrouwen van het paard
26. De houding en de zit van de ruiter en
het effect van de hulpen

Zelf vind ik hem best druk, dan heb je even niks, en dan opeens komen er 3 a 4 oefeningen achter elkaar aan. Ook de galop, is wat lastiger.
Hoe lossen jullie dat op? NOu ik hoor het wel!

Jes

Re: Proef 28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 01:24

Vooral veel dit soort overgangen en wendingen maken, ligt natuurlijk aan je paard of je ze ook echt op dezelfde plaats kan maken (bij mijn paard kan dit niet, die gaat dan met de proef alvast vooruit denken) en thuis ook veel schakelen in de galop, zorgt er naar mijn idee voor dat je strax in je proef de juiste controle hebt, en dat je paard goed op je let. Succes

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:07

VMR -> WD

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:52

Sjoert schreef:
VMR -> WD

foutje, kwam op MD

nu dan maar naar WD

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:36

TS, geef zelf eens een voorzet voor de discussie. Wat zie je als de moeilijkste onderdelen en geef eens wat tips.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:52

8. M-X-K Van hand veranderen in middendraf
K Arbeidsdraf
9. A Arbeidsstap
Dit vond ik altijd een moeilijk stukje omdat ik mijn paard destijds nog niet goed genoeg gesloten had en hij wilde niet zo graag terugkomen daar. Opgelost door veel stipter te leren schakelen.

12. A Afwenden
X Arbeidsgalop rechts

en

17. A Afwenden
X Arbeidsgalop links

Hierbij vond ik het moeilijk om hem vanaf de AClijn RECHT aan te laten springen. En dan moest ik dus eerst een zwieper maken om terug te komen om de volte in te kunnen. Opgelost met beter rechtrichten in de galop. Heeft heel wat werk ingezeten

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:59

Dat galop aanspringen is idd het moeilijkste onderdeel van deze proef. Kan je hem echter recht aan laten springen, dan scoor je ook veel punten daarmee. Ik vond het altijd wel een fijne proef, juist omdat er zoveel achter elkaar is en dan zijn ze altijd net wat beter geconcentreerd op jou

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:40

Aangaloperen is idd lastig, zorg dat je goed je buitenteugel erbij houdt en dat ie recht blijft. Niet te veel gaan prutsen gewoon je hulpen geven. Ik vond het verder niet zo'n moeilijke proef, wel goed op letten dat je na de middengalop meteen je rechts/linksomkeert inzet.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:20

liza van loon schreef:
Aangaloperen is idd lastig, zorg dat je goed je buitenteugel erbij houdt en dat ie recht blijft. Niet te veel gaan prutsen gewoon je hulpen geven. Ik vond het verder niet zo'n moeilijke proef, wel goed op letten dat je na de middengalop meteen je rechts/linksomkeert inzet.

Hahaha, door jouw opmerking herinner ik me nu opeens dat ik daar een keertje rechtdoor ben gereden !!
Voorlezer was beetje laat en -eigen schuld- ik kende de proef niet, dus ik was de hoek al door voordat ik door had dat ik een rechtsomkeert moest rijden .

Op het recht aanspringen kun je zeker scoren ! Lukt je dat goed ??

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 18:36

Juist het aanspringen vind ik het lastige, heb net thuis, zelf de proef uit me hoofd gereden. Ging opzich wel lekker, maar de kleine voltes en wendingen in galop, vind die toch lastig an komt die heel erg terug, wat op zicht niet zo erg is, maar wel lastig om haar laten te galoperen.

Verder wat ik dus lastige stukken vind:
De kleine wendingen, omdat die van mij daar best in terug valt. En het galop stuk, dus al die kleine wendingen.

Heb hem dus net gereden, en had me proef al uit me hoofd geleerd, zodat ik nog even lekker kon oefenen. Proef ging opzich wel redelijk voor mijn gevoel, maar vond die de kleine wendingen in galop erg lastig. Ook de volte 10 m in draf komt die terug. Nu heb ik dit net nog even extra geoefend, en zie morgen wel hoe de jury het vind.
Hebben jullie misschien dan nog tips om het toch voorwaarts te houden? Me pony is nog niet zo heel goed voor het been helaas, maar zijn we druk mee bezig!

KatrienVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:47

Ik heb deze proef twee weken geleden gereden en dat viel me nog niet zo mee Ik vind vooral de galop moeilijk in deze proef, omdat ik mijn paard nog net niet altijd helemaal zo kan sluiten als ik wil. Het probleem is vooral eerst al het aanspringen en dan alles dat zo snel achteraankomt, als er dan een ding fout gaat bij mijn klopt de hele serie onderdelen niet meer. Als het aanspringen helemaal goed en gesloten gaat worden de rest van de wendingen al een stuk gemakkelijker, dus daar ben ik nou maar weer wat op aan het oefenen , en heel veel schakelen in de galop helpt ook! Succes!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:28

Ik heb deze proef ook gereden afgelopen zondag, vond enkel het aanspringen op de X van enige moeilijkheid aangezien het niet de bedoeling is dat je schuin doorrijdt na het aanspringen. De rest van de proef vond ik wel fijn, na de middengalop gelijk een rechts- of linksomkeert waardoor je je paard, mocht hij niet voldoende terugkomen na het wegrijden, in die wending genoodzaakt is om terug te komen. Ook was het, voor het dier waarmee ik startte, ideaal dat er geen keerwendingen in voor kwamen !

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:54

Ik ga morgen deze proef voor het eerst rijden . Ben benieuwd hoe het gaat en wat de jury ervan vind . Heb net de proef even geoefend en van de week ook al wat onderdelen gedaan. Op zich een prima proef om te doen. Bij het aangalopperen moet je er alleen idd goed om denken dat je je paard recht houd. Lukte me wel redelijk, alleen dan die volte 10 meter in galop kwam hij wat terug, in draf maakt hij ze overigens wel netjes.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:17

Heb net me proef gereden op wedstrijd, had 149, maar ik was zelf erg tevreden, het galop aanspringen ging ook lekker. Wel moet je dus opletten of je de voltes wel precies tot de a-c lijn maakt, want dat kunnen ze dus heel goed zien.
En verder was mijn proef was te haastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:51

Ik vond dit een fijne proef, hij kreeg namelijk in de galop geen tijd om te kijken. Zaak is wel om m echt recht aan te laten springe, scheef of opzij wegvallen is meteen een 5 of een 4. Daarna de volte 10, na die volte 10 meter echt ff rechtstellen en dan bij C echt een wending maken. Ik had nog wel eens de neiging om als het waren 1,5 volte te rijden. Dus duidelijk de volte 10 meter iets binnen de hoefslag (1 meter) en dan na het afwenden goed over de hoefslag en mooi de hoek in.

Veel succes!

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:09

Ja idd, nou ik heb vanmiddag de proef gereden en ik had 160 punten. Dus dik tevreden