rondje om de ring met zweep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

rondje om de ring met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 09:58

jaaa ik vroeg me eigenlijk af, mag je als je nog een rondje om de ring rijd dan nog je zweep erbij hebben? bijvoorbeeld in de klasse M2?

en mag je HC met zweep rijden??

ik dacht namelijk dat het niet meer mocht, maar toen zei vonneke weer van wel, en begon ik te twijfelen

CGJ12

Re: rondje om de ring met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:00

Mag wel.
Alleen op (inter?) nationaal niveau mag het niet meer.
Er zijn echter Z jurys die denken de wijsheid in pacht te hebben en het ook in het M/Z (ten onrechte dus) verbieden.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:01

Ja, in beide gevallen mag dat volgens mij.
Tenminste, ik rijd altijd om de ring heen met zweep en dan gooi ik hem op de grond.
Mijn instructeur heeft wel eens HC gestart omdat hij met zweep wilde rijden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:16

voorheen mocht je HC ook niet met zweep rijden, maar dat is veranderd. Vanaf de klasse M, mag je HC ook met zweep rijden.
Waarom je om de ring niet met zweep zou mogen rijden? Ik kan nix bedenken, je bent dan nog niet begonnen, dus dat mag zoiezo ook gewoon

Gevonden bij de regelementen:

Blz 20, Rubrieken al dan niet voor promotie/starten buiten mededinging
Toevoegen:
lid 7
Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een karwats of dressuurzweep te gebruiken.

Wijziging per 1 april 2005

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:40

De FEI (internationale bond) heeft per 1 januari 2005 het verboden om op de Internationale Concoursen (zgn CDI's) met een zweep rond de ring te rijden. De zweep mag bij internationale wedstrijden dus alleen bij het losrijden in de losrijdring gebrukt worden.

De KNHS heeft deze regel NIET overgenomen. In Nederland mag er dus op basiswedstrijden en nationale wedstrijden gewoon met zweep rond de ring gereden worden. Op Internationale wedstrijden gelden de regels van de FEI (dus bijvoorbeeld op Indoor Brabant, Jumping Amsterdam, CHIO etc. waar internationale dressuurwedstrijden worden georganiseerd: Grand Prix en Lichte Tour).

De verwarring is er nog wel eens op nationale wedstrijden waar veel internationals rijden, zoals op het NK toen Alex van Silfhout Nimbly met zweep rond de ring reed. Maar dat is dus gewoon toegestaan in Nederland.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:44

Je mag met een zweep rond de ring rijden, en ook HC mag je dus met zweep starten (mocht vroeger niet, maar is veranderd).
Alleen op FEI wedstrijden (CDI'S) mag het dus niet

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:22

MAG NIET!!!!! IK HEB NAMELIJK AL EEN AANTAL KEREN MEEGEMAAKT DAT BIJ HET AANMELDEN BIJ DE JUTY, AL WERD GEZEGD DAT IK NIET MOEST VERGETEN OM MIJN ZWEEP TE LATEN VALLEN, DUS OOK OM DE RING!!!!!! en op internationaal niveau, weet ik het niet, maar ik weet wel dat in iig in Duitsland mag je de gehele proef met zweep rijden! ( ook in de M-klasse = Z hier in Nederland)

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:01

Sorry Omaxje.. Maar dat is dus echt ONZIN....
Ga eens de reglementen lezen zou ik zeggen

(Zelfs bv. Sven reed ermee op het NK in Nijmegen van de zomer. Toen meende ook het hele publiek naar hem te moeten roepen dat hij z'n zweep moest laten vallen Maar zelfs daar mag het dus..)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:46

Daar geloof ik eerlijk gezegd ook niks van...

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:34

Vanaf de klasse M mag je inderdaad nie meer met zweep rijden, behalve op HC wedstrijden dan.
Op internationaal niveau mag je ook niet meer rond de ring rijden.
Ik zag eerst wel nog iemand op nationaal niveau (in de lichte tour) met een zweep rond de ring heen rijden, en volgesmij mocht dat gewoon, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:50

omaxje schreef:
MAG NIET!!!!! IK HEB NAMELIJK AL EEN AANTAL KEREN MEEGEMAAKT DAT BIJ HET AANMELDEN BIJ DE JUTY, AL WERD GEZEGD DAT IK NIET MOEST VERGETEN OM MIJN ZWEEP TE LATEN VALLEN, DUS OOK OM DE RING!!!!!! en op internationaal niveau, weet ik het niet, maar ik weet wel dat in iig in Duitsland mag je de gehele proef met zweep rijden! ( ook in de M-klasse = Z hier in Nederland)

Dat is dan zo'n jury die denkt de wijsheid in pacht te hebben, zoals hierboven al is gezegd! Volgens de regels (heb het net opgezocht) is het wel degelijk toegestaan om rond de ring te rijden met zweep en een hc met zweep is ook mogelijk !

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:33

nou ik ben blij dat ik het weet want mijn moeder hielt maar vol dat het NIET mag en we waren vorige week op concour en zij hele tijd commentaar dat het niet mocht maar heb het haar nu verteld en heb het haar laten lezen en nu praat ze wel anders dus bedankt

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:19

ik weet 100% zeker dat je de proef niet met zweep mag rijden maar om de ring wel!
hc mag ook met zweep.
kijk maar in de regelementen.
er zijn jury's die zeggen van niet maar dan kan je ze aanklagen bij het K.N.H.S. want het mag wel!

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:53

keej dan dan weet ik dat ook weer voor de volgende keer, hahah!
bedankt!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:10

nou ik heb het afgelopen weekend het ook gedaan moest in de baan beginnen heb het gewoon met zweep gedaan. en niemand die er wat van zei.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:37

Ik heb een keer geschreven bij een jury, dat was in de M, en bij de ruiters/amazones, die met zweep rond de ring reden, zei ze nog even als ze langs kwamen: "denk je nog wel aan je zweep?"
Ik vond dat personnlijk wel aardig, want als je al zo druk bezig bent met je proef en je vergeet het, oke, je moet er wel zelf aan denken, weet ik, maar ik vond het toch aardig!!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:14

ja dat is idd erg aardig dat zie je niet veel jury's doen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:33

ik heb ooit ergens gelezen dat het wel mocht, als je je zweepje maar liep vallen vóór het binnenkomen..