Alles echt zo slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rachacha

Alles echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 17:28

Als ik hier op Bokt zit, en dan voornamelijk bij het wedstrijd-topic maar ook regelmatig op minder verwante topics, kom ik vaak opmerkingen tegen als "Hoe die nou in de M zijn gekomen..." en "Al die Z ruiters die maar met hun wielsporen prikken en in de bek lopen te zagen" al dan niet "Als het niet aan die klote jury lag had ik makkelijk 3 winstpunten gehaald". Nu ben ik van plan binnenkort officiële wedstrijden te gaan starten, en ik vraag me dus af of het niveau/de jury's/de sfeer inderdaad zo belabberd zijn. Klopt het wat er gezegt wordt, of zijn er ook nog ruiters die hun paard gewoon met respect behandelen en is veel overdreven? Maak me namelijk serieus zorgen als ik dat zo allemaal lees...

kelliej

Re: Alles echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:33

Er zijn ook nog zat mensen die hun paard wel met respect behandelen teminste die ik ken.
En meestal worden die uitspraken gezegd vanwege jaloezie.
Maar goed de sfeer word helaas wel steeds minder in de paardensport.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:07

imo heb je een klein topgroepje in een klasse, een grote middenmoot en een klein groepje dat onderaan bungelt.
ik vind het op concours meestal wel gezellig, zeker als je vaker start en meer mensen leert kennen maar er wordt nu eenmaal veel gekletst in het paardenwereldje en daar moet je je gewoon niet teveel van aantrekken.
Bij de jury's zijn er natuurlijk ook jury's die correcter jureren dan andere maar in veel gevallen van gezeur op de jury (of het paard, of het terrein, of de organisatie...) heeft de ruiter een splinter in zijn oog ter grootte van een balk imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:11

Het ligt veel aan je eigen instelling

Ik heb het altijd reuze gezellig op concours, maar wens ook altijd na mij, de volgende ruiter succes.
En gun ieder zijn wp.
Dat krijg je dan ook terug.

ik durf kritisch naar mijn eigen rijden te kijken en merk dat op een uitzondering na, de jury het vaak zo verkeerd niet heeft.

En ja er zitten verschrikkelijke trek en pluk ruiters bij.
Maar gelukkig is dat maar een kleine groep.
alleen die vallen zo op en daar blijf je het vaak over hebben, omdat jeje daar aan ergert.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:20

Zorg dat je iemand hebt die je proeven kan opnemen. Hoe vaak hoor je niet dat iemand zegt heerlijk gereden te hebben, en geen punten heeft gekregen. En dan maar zeuren op de jury. Kijk naar de video en wees eerlijk! Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik te weinig punten heb gekregen. Eerder teveel. Je moet voor jezelf rijden, en niet om anderen er af te rijden. Als je vind dat je met jouw paard goed gereden hebt, moet je dat gevoel vasthouden, ondanks dat je misschien lage cijfers hebt en/of laatste bent. Volgende keer beter.
Ik ben afgelopen wedstrijd ook laatste en eennalaatste geworden, maar was wel trots op me vent. Hij heeft z'n best gedaan, maar het zat er die dag gewoon echt niet in. Jammer dan. Dan weet je waar je aan moet werken. Dus ik zou gewoon lekker gaan starten, en niet teveel naar je punten kijken, maar lekker naar je gevoel luisteren.
En ik vind het eigelijk altijd wel gezellig op wedstrijd. Zeikerds heb je altijd. Prik daar maar doorheen!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:42

Het is wel gezellig hoor, op concours. Het is wel een beetje wat je er zelf van maakt, maar je gaat toch wel mensen kennen.
Soms is het wel zo, dat je het niet met de jury eens bent, maar dat is dan zo, het gaat om je eigen gevoel over de proef. Volgende keer beter, als de punten gegeven zijn verander je er niks meer aan. Ik ga me juist afvragen waarom ik mindere punten heb, en dan zie je wel weer punten die je nog moet verbeteren. Als je ECHT goed rijdt, kunnen ze niet om je heen.
Natuurlijk zijn er van die mensen die altijd lopen zeuren over alles, maar dat geeft opzich niet. Van dat soort mensen moet je je niet teveel aantrekken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:51

nee joh!! ik heb nog maar 8 wedstrijden gereden, maar het is echt super leuk!! natuurlijk zijn er weleens wat strengere jury's, maar daar leer je maar mee leven.. Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit iemand echt gemeen tegen zn paard zien doen. Natuurlijk soms wel: als ik dat paard was, had ik dat meisje er al wel afgegooid..
Ik heb nog maar een arrogant meisje meegemaakt op een wedstrijd, en dat was zo iem. die kon er niet tegen dat ik 1e was en in de parade mocht met mn "boereknolliej" en zij 3e ofzo en dus niet..
Ook op grotere wedstrijden heb ik nog geen haat gezien.. waar ik wedstrijden rijd is het juist gezellig!! gewoon allemaal aardige mensen die vragen over je paard en gewoon een praatje met je komen maken of zeggen dat je er mooi uitziet op je pony'tje.. natuurlijk moet je dat ook terug doen, anders vinden ze je niet zo leuk meer..
Ik heb ook veel nieuwe mensen leren kennen door het wedstrijden rijden..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:47

Als je erg kritisch naar jezelf kunt kijken vallen je punten vaak wel mee. Een uitzondering zul je altijd er tussen hebben.

De sfeer vind ik ook leuk, vooral als je steeds meer mensen leert kennen van je eigen en andere verenigingen (bokt helpt ook daarbij ) zodat je tijdens het wachten gezellig kunt kletsen met anderen.

ik vind het groffe getrek en gesjor omdat het paard niet luistert wel meevallen en heb het idee dat sommige mensen maar wat kritisch op een ander reageren... we zijn niet allemaal Anky en zolang we proberen zo eerlijk mogelijk te rijden en ons best doen, kan er best eens iets minder goed gaan. De beste stuurlui staan altijd aan de kant te kijken hè...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:26

ik heb eigenlijk vaker dat ik vind dat de jury teveelpunten heeft gegeven dan te weinig vaak is het gewoon net niet... en dan komen ze ineens met 160 aankakken.. maar ja.. misschienmoet ik maar eens gaan filmen want mijn gevoel zegt altijd het verkeerde.

het is en blijft een jury sport, dat weet je als je er aan begint. en jaloezie is er nou eenmaal altijd op een plek waar veel meiden bijmekaar komen (jongens kunnen er tegenwoordig ook wat van )

ik wens degene na mij ook altijd succes, dat hoort vind ik.. concurentie, maar gezonde. anders gaat de lol er erg snel af.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:30

Niet alle wedstrijdruiters zijn zo erg hoor, het is maar hoe je ertegenaan kijkt. Ik ben zelf net wedstrijden gestart en dan zie gelijk van die mensen die alleen meedoen om te winnen. Je doet toch in de eerste plaats voor je plezier mee!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:33

Ik hou van concour
Hier praten ze over hoger niveau, neem aan dat jij in de B begint?
In de B is het lang zo erg niet. En zeker ook in de M&Z niet. Het is maar hoe je ertegenaan kijkt en wat je er zelf van maakt.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:41

Ja ik begin in de B, heb vorige week mijn eerste wedstrijd gereden!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:43

Andere TS?
Ik snap het niet?

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 17:48

Ik denk dat ze dacht dat je het tegen haar had Ik zou idd in de B dressuur starten, iets van 2 x per maand (vind ik redelijk vaak, en wil wel gewoon plezier kunnen hebben). Maar goed, blijkbaar valt het allemaal wel mee... Mooi!

zarkohvJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:42

het valt allemaal best wel mee hoor..!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:52

Ik rijd aangespannen en ook daar hebben we met jury's te maken, en helaas zijn het er niet zoveel en komen we iedere week zo'n beetje dezelfde tegen. Ook daar zitten juryleden bij die echt slecht zijn, maar dat nemen we maar voor lief. We rijden voor ons plezier. Tja, en er zitten ook juryleden tussen met voorkeuren voor bepaalde pony's. Krijg je ook leuke uitslagen van. Zo zijn er dus ook juryleden bij die de voorkeur voor een van onze pony's heeft, en dan win je weer ineens, terwijl het zwaar onterecht is. Ook dan mopper ik. Eigenlijk altijd wel, hoort er bij ons een beetje bij op de wedstrijd. Of we staan te laag, of te hoog, er is altijd wel iets niet goed!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:45

Als je het zo druk hebt met op anderen letten, dan kom je toch helemaal niet meer aan je eigen rijden toe Apart trekje vind ik dat toch van sommige mensen....
Ik doe lekker m'n eigen ding, trek me weinig aan van de "show" op het losrijterrein en heb het eigenlijk altijd wel gezellig! Maak vaak zat naast elkaar stappend even een praatje met een onbekende, altijd leuk contact!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:44

Ik hou er ook van om wedstrijden te rijden..... Ik ging zo'n 3 soms 4 keer per maand, ook gewoon omdat ik het leuk vind, en mn paard ook wel naar mijn idee..... En de jalozie valt vaak ook reuze mee.... Je hebt idd wel eens minder punten dan dat je zelf had verwacht, maar ook wel eens hogere punten... in elk geval heel veel succes en plezier!! xxx

kimftNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:54

ik heb in totaal nu 4 wedstrijden gereden...twee daarvan op een zelfde manege...er rijdt dat maar een kleine groep en het is echt heel gezellig! ik kom zelf van buiten af en niemand kende mij daar en toch wenste iedereen me succes! Daardoor was ik zelf ook stuk minder zenuwachtig! Echt het onderlinge wedstrijd idee!
Terwijl ik ook een keer mee reed met de selecties voor de kringkampioenschappen...nou daar liepen mensen met hoofden rond dat je dacht...als ik zo een paard had zou ik een stuk vrolijker kijken! Maar ja ik denk dan maar: ik heb het leuk met me pony! en dan wordt ik zelf eigenlijk alleen maar vrolijker. En op zo een selectie was de jury natuurlijk een stuk strenger. Toen hoorde ik dat ze het raar vonden dat ik met mijn pony bij de paarden start. Maar op die andere wedstrijd waar ik derde met winst werd.Zei de jury juist dat ze het heel knap vond, dat ik het aandurfde tussen de paarden en dat ik het er goed vanaf bracht!
Dus het is echt heel verschillend per jury!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:12

Ik rij zelf geen wedstrijden, maar was het tot voor kort wel van plan.

Ik ga nu ruim een jaar met een vriendin mee naar wedstrijden, maar het gaat me steeds meer tegenstaan, niet om met haar mee te gaan hoor, maar ik zie mezelf nog niet starten.

Ik zie de lol er niet van, misschien es een keer een wedstrijdje, maar daar ga ik geen startkaart voor aanvragen en kleding aanschaffen.

Misschien is het ook wel een beetje de regio hier, van de zomer waren we in Halsteren, daar vond ik het veel gezelliger.