Half 6. Ik lig klaar wakker in mijn bed en staar naar het plafond. Buiten hoor ik merels fluiten. Ik sta op en ga me maar douchen. Normaal heb ik 's ochtends nooit echt een probleem met uitslapen, tenzij ik een spannende wedstrijd heb, en die heb ik vandaag. Vandaag reed ik met mijn paard Kendi kür op muziek.
Wow... wat speciaal...wat spannend, een kür op muziekje. Voor mij wel. Er ligt flink wat prijzengeld in de kas, waaronder een overall prijs van € 300,- (!!!) Maar dat is niet de reden waarom ik doodzenuwachtig ben. De vorige drie küren zijn voor mij een regelrechte ramp geweest. Kendi is namelijk nogal een zenuwachtig paard. Geloof me, als er Jazz als vader op haar stamboek had gestaan, dan had ik dat echt niet vreemd gevonden wat haar karakter aangaat. Ze is zo ontzettend bang, en als ze bang word knalt ze omhoog om vervolgens niet meer vooruit te gaan. De vorige keer in Oud-Beijerlands voelde ik dat ze wankelde, iets wat ik nog niet had mee gemaakt. Ik voelde dat ze bijna achterover viel. Eigelijk was ik daar een beetje huiverig voor geworden. Daarnaast was het ook nog eens een thuiswedstrijd, en om eerlijk te zijn voel ik er niet zo veel voor om voor heel het thuisfront voor l*l te staan. En er kwam ook nog eens bij dat mijn sponsor meneer Cullens van Cullens Schilderwerken, voor het eerst naar mij kwam kijken. Voor mij genoeg redenen om heeeel erg zenuwachtig te zijn.
Kendi was blij tijdens het opzadelen, ze had er zin in. Ze neemt makkelijk haar bitjes aan als ik haar hoofdstel aan doe en kijkt de hele tijd vrolijk naar buiten. Als ik opstijg begint ze meteen met grote snelle stappen naar de bak te lopen. Ze kijkt even nieuwsgierig bij de binnenbak naar binnen, waar de ring staat, maar loopt vervolgens even enthousiast door naar de losrijbak. Met het losrijden is ze niet zo makkelijk als altijd in haar aanleuning, maar ik krijg haar al snel beter. Mijn sponsor komt even kijken op het losrijterrein en ik krijg nog een peptalk van mijn vader en Jan Struyk, de voorzitter van de rijvereniging. Dan loopt Wout naar me toe. "Kathleen, je moet"...
Ik ga stil staan op mijn plekje. Ik heb net al een aantal rondjes om de ring heen gereden. Kendi vond het niet vreselijk eng, ze keek alleen even. Mijn introotje is bijna klaar. Ik voel de spanning opbouwen. De bel klinkt en echoot door de bak. Het publiek is stil. Ik zucht en steek me rechterhand op. "Laat me niet in de steek", fluister ik nog tegen Kendi. Mijn muziek begint en ik zet Kendi in verzamelde draf en rij haar de ring in. Ze loopt haar kür zonder haar oren een moment naar achter te doen. In onze uitgestrekte draf hebben we even een kleine miscommunicatie wat volledig mijn fout is. Maar ze loopt door. Haar aandacht is volledig bij mij, ze kijkt niet naar het kraampje, de auto's, de mensen, de stoelen en de strobalen, ze is helemaal van mij. In mijn galopstuk besluit ik de moeilijkheids graad wat op te leggen en rij ik een volte 10 meter in contra galop. Ze springt niet over, ook niet in mijn uitgestrekte galop. Precies op de muziek kom ik terug in draf en ga in een lekkere uitgestrekte draf de AC lijn op. Met een big smile op m'n gezicht groet ik af en laat Kendi lang. Ik beloon haar goed en kijk naar de mensen die voor mij waren komen kijken. Nora steekt twee duimen op en ik moet lachen. Het was gewoon gelukt, Kendi is eindelijk braaf geweest, heeft eindelijk laten zien wat ze in huis had. Al was ik laatste! Het maakt me echt niet uit, voor mij was Kendi op 1 geëindigt.
Op 1 eindigde we niet, maar het scheelde niet veel, slecht 0,075 % om eerlijk te zijn. Ik was met 63,925% op de tweede plaats geëindigt! Ik mocht met Kendi ere ronde rijden en kreeg tot mijn verbazing ook nog een enveloppe met € 50,-!! Dat is toch wel lekker. Vervolgens werd mijn instructrice Marije de Lange ook nog 1e in het Z2 en won ze de overall van € 300,-! 'k ben echt trots op haar! Kortom: mijn dag was helemaal geweldig!!
Groetjes Kate