L1-dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

L1-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 11:30

Wat zijn de belangrijkste punten wat een paard moet kunnen in de L1 dressuur? bijvoorbeeld moet ie perse vierkant staan met halthouden enz. wat vind jij dat een paard moet kunnen?

mirjamalvaro

Re: L1-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:35

Het paard moet netjes actief en nagevelijk lopen.

Het vierkant zetten vindt ik nog niet belangrijk (al vinden heek veel jury's dit in de B al belangrijk)
Het paard moet goed voor het been zijwaarts gaan (wijken) en de overgangen netjes en correct uitvoeren op de letter.

Weet eigenlijk niet zo veel.

Piroska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:23

mirjamalvaro schreef:

Het vierkant zetten vindt ik nog niet belangrijk (al vinden heek veel jury's dit in de B al belangrijk)
Het paard moet goed voor het been zijwaarts gaan (wijken) en de overgangen netjes en correct uitvoeren op de letter

Ben ik het mee eens!

Mijn aanleuning was een tijdje geleden niet zo mooi, ben daar heel veel op aangesproken. Dus ze willen dat je paard rustig in zijn hoofd moet zijn.

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:42

ik rij mijn paarden zo netjes mogelijjk. Als je paard nog niet mooi vierkant kan staan moet je geen L proeven rijden hé

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:53

Waarom zou je geen L1 proef neer kunnen zetten als het paard nog niet vierkant halthoud

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:54

Zolang het gewicht maar over 4 benen verdeeld is, mag je daar in de L1 nog niet op afgestraft worden als ie niet helemaal vierkant staat volgens mij ±j

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:01

Staat ook in het proevenboekje voordat je de L1 proeven ziet...

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:08

Piroska schreef:
mirjamalvaro schreef:

Het paard moet goed voor het been zijwaarts gaan (wijken) en de overgangen netjes en correct uitvoeren op de letter

Ben ik het mee eens!

Mijn aanleuning was een tijdje geleden niet zo mooi, ben daar heel veel op aangesproken. Dus ze willen dat je paard rustig in zijn hoofd moet zijn.

Helemaal mee eens.
Ook met de reactie dat het paard zijn gewicht netjes over 4 benen verdeeld moet hebben.
Op mijn staatje heb ik wel eens gehad 'staat niet vierkant' want ze stond ook héél ongemakkelijk voor het andere halthouden had ik een 8, want ze stond netjes verdeeld, en vierkant
Het is alleen maar voordelig, maar opzich maakt het niks uit.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:38

Ik ben het er ook mee eens dat een paard op 4 benen hoort te staan. En ook weet ik dat het paard niet vierkant hoeft halt te houden in de B/L, toch ben ik er al heel vaak op gestraft ook als mijn paard netjes op vier benen stond.

Piroska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:40

Volgend mij hoeft het vierkant halthouden ook niet persé (ik ben er in ieder geval nog nooit op afgerekend) maar je krijgt wel sneller een hoger cijfer als hij netjes vierkant staat.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:33

_Dorien_ schreef:
ik rij mijn paarden zo netjes mogelijjk. Als je paard nog niet mooi vierkant kan staan moet je geen L proeven rijden hé

Die van mij staat nooit vierkant(rij L2), ben al blij als de voorbenen gelijk staan, dat is iig al wat.

Het paard moet wat nagefelijker zijn en goed aan het been. Wat je meer moet doen is: middengalop en wijken.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:56

waarom zou je geen L1 kunnen rijden als je paard niet vierkant staat. je rijd die proeven toch ook om ervaring op te doen, zou even lekker worden als je alles al voor 100% goed zou moeten uitvoeren, dan is er ook geen lol meer aan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:14

hahaha, inderdaad... Ik heb in de L1 nog een 8 voor halthouden gekregen en toen stonden de achterbenen ook niet precies naast elkaar hoor... Een rustige, constante aanleuning is heel belangrijk in combinatie met voldoende impuls en netjes je proefje rijden. Op de letter, rust in de figuren en overgangen maar wel actief en laten zien wat er gevraagd wordt (5 meter wijken, middendraf en enkele passen middengalop)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:44

hij moet nageven en goed aan het been zijn, anders kan je ook geen midden draf, galop etc. rijden en geen achterwaarts, middenstap enz..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:16

_Dorien_ schreef:
Als je paard nog niet mooi vierkant kan staan moet je geen L proeven rijden hé

Salinero kan niet eens stilstaan, zie 'm al rondhobbelen met Anky in de B .

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:19

Ik had zaterdag tijdens een onderlinge wedstrijd een 4 voor het halthouden. Hij stond alleen voor goed maar verder wel verdeeld over 4 benen. Dit was de L1. In de B had ook iedereen 4 punten omdat de paarden niet hellemaal vierkant stonden. Belachelijk.
Ik had een 8 en 7 voor mijn middendraf en 2 7 voor voor mijn middengalop. Maar volgens de jury was mijn paard niet aan het been. Terwijl hij dat duidelijk wel was.
Ik heb met mijn protocol in mijn handen alles op film terug gekeken en hij liep netjes.
Deze jury was wel erg streng. Maar gelukkig was het onderling. Officieel start ik nog in de B.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:24

Het paard moet al een beetje opgericht lopen... (dat is dus toch echt wat ze het liefste zien).. Een constante aanleuning hebben en juiste regelmaat van de gangen.. Je paard moet goed aan je been zijn en dus ook goed op je hulpen reageren Ikzelf heb ervaren dat je in het L1 zwaar afgestraft wordt als je paard niet goed op je hulpen reageert.
Succes

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:09

Volgens mij word niet alleen het halthouden opzich gepunt , maar ook het binnen komen over de a-c lijn . Mijn paard staat nooit vierkant ,maar ik kom (meestal ) wel recht binnen en rijd hem rustig op mijn zit terug naar de stap- halt. Tijdens het groeten kijkt ie ook nog ff snel of ie wat gemist heb (niet nageeflijk dus). Maar ik heb meest nog zevens gekregen met binnenkomen. Het niet helemaal 4kant staan word heus niet zo streng gestrafd als je wel netjes binnenkomt.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:10

Oja .... in de L1 .

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:34

ik moet over 3 weken mijn 1e L1 proef rijden
willem kan wel vierkant staan, maar kost wel wat moeite en vaak ben ik zo zenuwachtig dat het dan juist niet lukt. maarhij staat wel altijd met zijn voorbenen recht naast mekaar en altijd op 4 benen.(heb nooit in de b commentaar gehad over niet vierkant staan en heb al heel wat wedstrijden gereden) heb nooit lagen dan een 6 gehaald.. en dat je halt moet houden op de e-b lijn geeft me altijd 7ens omdatie dat gewoon goed doet.. en hij staat echt niet altijd vierkant.

wat ik van anderen heb gezien en gehoord die L1 starten letten ze idd op de aanleuning.. netjes neusje voorruit.. ookal willen ze dat in de b ook liever zien..

impuls was in de b een probleem,maar dit volgt zich sneller op en mede door de middegalop hou ik hem scherper. hij kakt zo in als hij het saai vind

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:23

Als het maar vriendelijk en eerlijk gereden is

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 06:58

Alles wat strakker dan in de B, althans bij de jury van zondag.
We hebben er pas 1 L1 proef opzitten en gewoon veel punten laten liggen door niet precies op X halt te houden, net iets voorbij F klaar te wezen met de teugels op maat maken etc. Hoe netjes het figuur an sich ook ging, toch niet hoger dan een 5.

Kan natuurlijk ook aan de strengheid van de jury liggen, maar voor de volgende keer zijn we gewaarschuwd.
En er werd nu wel degelijk gelet op de voorhand, in galop 2x een opmerking over op de voorhand lopen gehad terwijl dat in de B nog nooit op het protocol stond.

Maar daarentegen zijn we dus wel heel trots op de 7ens voor het wijken en de 8 voor halsstrekken! Die kunnen we dus als "echt verdient"aanmerken.