Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MissVicky schreef:Ik vind niet dat er verschil gemaakt moet worden. Haflingers ed zijn nou eenmaal stijver, mijn pony is ook overbouwd en heeft dus moeite zijn achterhand erbij te rijden. Weer een ander paard heeft weer andere problemen. Wat ik dus wil zeggen is, ieder paard heeft wel bepaalde problemen met rijden en die moeten gewoon worden meegenomen in de beoordeling van je proef.
Wel vind ik dat het tijd word dat je word beoordeeld naar de combinatie en de proef die je hebt neergezet ipv bij voorbaat al laag scoren omdat je een haf, fjord oid hebt of met je pony tussen de paarden start. Als je met Haflinger een goede proef rijd moet je even veel punten krijgen als dezelfde proef met een dressuurpaard.
Roxx schreef:Ik ben het niet met je eens. Dan kun je voor alles wel een aparte rubriek maken. Een Fjord loopt anders dan een IJslander, een Fries loopt anders dan een Tinker. Die kun je ook niet allemaal met elkaar vergelijken. Om het helemaal "eerlijk" te krijgen zou je dan per ras een rubriek moeten maken. En dan ook nog weer indelen op leeftijd. En op ervaring. En natuurlijk indelen op talent, de ene KWPN'er kan veel beter gaan dan de ander, dus zou je daar ook rekening mee moeten houden.
Urielle schreef:Ik ben er regelmatig door een meisje met een Fries uitgereden hoor
Waarom andere proeven? Ze komen mee t/m het Z ongeveer, sommige kunnen dan nog verder (als ze boven de 1.60 zijn), dat is toch hetzelfde als met KWPN-ers?
Een draver misschien een moeilijke galop, een Fjord kan zijn onderhals eruit drukken, dat is bij KWPN-ers al niet veel anders. De een loopt op de kop, de ander gaat tegen de hand, de een kan geen sb, weer een ander is slecht in de contra.... en zelfs als je een superdressuurpaard hebt die zichzelf lekker showt kan hij bang zijn van een bloembakje en heel de proef verknallen....
windhond schreef:Ik denk dat de titel van dit topic niet helemaal klopt. Fjorden en haffies bv. zijn geen barokke paarden.
OemmiejO schreef:Wie vind nog meer dat er verschil gemaakt moet worden tussen deze paarden? Je hebt bijna nooit meer kans om te winnen, want je paard is altijd "stijf" vergeleken bij die NRPS- jes...
Fitzroy schreef:Als je voor al die rubrieken nog maar juryleden kunt vinden
Ik denk dat de meeste juryleden toch de voorkeur geven aan de dressuurgefokte paarden
annegti schreef:Lijkt me lachen. Krijgen we rubrieken voor: dressuurgefokte paarden, springgefokte paarden, aparte groep voor tinkers en haflingers, groep met anda's en friezen, groepje ponies die toevallig door een ruiter ouder dan 18 gereden worden, aparte proef voor dravers, ook nog een proefje voor de koudbloeden, proefje voor tuigpaarden etc. etc.
yarrah schreef:Dressuur is dressuur of je dat met een Anda, fries, Kwpn, haf, Nrps enz. enz. doet maakt helemaal niets uit. De uitgangspunten van de dressuur is voor ieder paard het zelfde. Nagevelijkheid, verzameling, gangen verruimen e.d het mag niets uitmaken. Wel is het zo dat men wat anders kijkt naar een haflinger van 1.40 dan naar een paard van 1.80. Maar als die haflinger nu beter aan de hulpen e.d is dan is het toch heel simpel.......
Ik heb respect voor mensen die het aandurven om met een ander ras in de wedstrijdring te komen en dan ook nog te winnen. Ik ken iemand persoonlijk die een haflinger heeft van 1.40 bij de paarden start en regelmatig in de prijzen terecht komt en net is overgegaan naar de M2.
Aangepaste proeven vind ik onzin als je kiest voor een ander ras dan je moet juist laten zien dat de dressuur en de wedstrijden ook voor hun toegangelijk is. Je zal het niet gemakelijk hebben, maar het is wel een leuke uitdaging.