punten aftrek bij dressuurzadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

punten aftrek bij dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:10

afgelopen woensdag kwam er na de les een stelling boven drijven waar ik zo mijn bedenkingen over heb....

volgens de geleerden zouden kinderen die met een dressuurzadel dressuurrijden minder punten moeten hebben dan hun concurent met een vzh zadel.
Omdat je met een dressuurzadel in een houding gedwongen wordt ziet het er altijd "netter"/ "beter" uit dan met een vzh zadel EN is het moeilijker om correct te zitten met een vzh zadel dan met een dressuurzadel...

Kylan

Re: punten aftrek bij dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:31

Dat wordt nooit gedaan. Naar de zadels wordt eigenlijk nooit gekeken, er zijn ook zat mensen die met een springzadel dressuur rijden, ook in de hogere klassen.
Op de meeste dressuurzadels zit je wel gedwongener, maar lang niet op allemaal. Als je niet correct kan zitten zonder zadel kan je het met zadel ook niet, of het nou een dressuur of een veelzijdig is. Als je niet onafhankelijk zit, ziet een jurylid dat als het goed is ook wel als je op een dressuurzadel zit.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:36

Nou daar zou ik ook nooit naar kijken hoor. Bovendien is het soort zadel, mss bij kinderen wat minder, eigen keus....

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:41

Tja... als we zo gaan beginnen...
Lijkt me een beetje onlogisch. Dan krijgen we dus een nieuwe ontwikkeling in paardenland: geen dressuurzadels en allemaal ruiters die hun paard een stuk meer storen dan nodig. Maar wel punten scoren!! Dat zal toch niet de bedoeling zijn.

Alhoewel... k zou Anky wel eens op een springzadel willen zien stunten.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:52

hoezo stoor je je paard meer dan nodig met een vzh zadel???
of snap ik t nou helemaal niet wat je bedoeld

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:58

Lijkt me niet logisch. Het zou wat zijn hé als alle jury´s daar naar gaan kijken. Dan zouden ze ook naar de bitten moeten kijken. Het ene bit is scherper dan het ander. En de sporen... En de zweep...

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:07

Quidou schreef:
hoezo stoor je je paard meer dan nodig met een vzh zadel???
of snap ik t nou helemaal niet wat je bedoeld

Misschien begreep ik mezelf te goed.... maar zal het even verduidelijken:

Alane schreef:
volgens de geleerden zouden kinderen die met een dressuurzadel dressuurrijden minder punten moeten hebben dan hun concurent met een vzh zadel.
Omdat je met een dressuurzadel in een houding gedwongen wordt ziet het er altijd "netter"/ "beter" uit dan met een vzh zadel EN is het moeilijker om correct te zitten met een vzh zadel dan met een dressuurzadel...

Als ik het dus bekijk vanuit de gedachte van Alane, zouden ruiters die minder netjes zitten hogere punten krijgen, alleen maar omdat ze een vzh zadel hebben. Wat dus zou kunnen resulteren in hogere punten voor degene die het meest onrustig op paard zit. Dan krijg je situaties als dit:

Schrijfster: Goh, die mevrouw bonkt wel heel erg.
Jury: Ja maar heb je dat zadel gezien?? Toch heel knap dat ze daarop kunnen zitten. Doe maar een 9.

Maar wellicht overdrijf ik nu een klein beetje. }>

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:08

masja schreef:
Lijkt me niet logisch. Het zou wat zijn hé als alle jury´s daar naar gaan kijken. Dan zouden ze ook naar de bitten moeten kijken. Het ene bit is scherper dan het ander. En de sporen... En de zweep...

En de pony. Want ja... de bewuste ponyruiter rijdt dan wel een proef met enorm veel fouten en een stakende pony, maar toch knap dat ze erop durft. Duidelijk een winstpunt waard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:12

ik weet toch wel dat mijn beenligging en rughouding nagenoeg 'perfect' (in de zin van... ) was op het op maat gemaakte dressuurzadel van een vriendin, en op mijn vz zadeltje dat wel een beetje anders is met vz zadel steek je makkelijker je benen naar voor wat weer invloed heeft op je hele houding van je rug.
niet dat ze meer punten krijgen als ze niet netjes zitten, maar als ze wél netjes zitten op een vz zadel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 23:58

is niet mijn stelling of gedachten, en heb er dus mijn gedachten/bedenkingen over.... en het ging dus wel over kinderen..

het ging er bij de "stellingbedenker" meer om dat je beter/netter en dus onafhankelijker zou kunnen moeten zitten dan iemand dat zou moeten kunnen met een dressuurzadel, omdat die dus de ruiter in een "goede" houding dwingt.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:51

Dit is echt de meest grote onzin die ik vanmorgen hoor (ochtend is ook nog niet zo lang )
Ik heb juist heel lang mijn veelzijdigheidszadel aangehouden toen ik een dressuurzadel kocht. Puur omdat ik in mijn veelzijdigheidzadel vaster en steviger zat!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:04

Wat een onzin. Sterker nog, het zou eerder andersom kunnen zijn.
Puntenaftrek omdat je met een VZH of springzadel rijdt. Er wordt immers aan gegeven dat een dressuurgerichte uitrusting de voorkeur geniet volgens het dressuurboekje.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:34

En dan ook extra punten voor mensen die starten met een tuiger en punten aftrek voor mensen die starten met een paard dat erg makkelijke gangen (om uit te zitten) heeft? Wat een onzin...

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:02

Fitzroy schreef:
Wat een onzin. Sterker nog, het zou eerder andersom kunnen zijn.
Puntenaftrek omdat je met een VZH of springzadel rijdt. Er wordt immers aan gegeven dat een dressuurgerichte uitrusting de voorkeur geniet volgens het dressuurboekje.

Ik kreeg op verzorging altijd een punt lager omdat ik met een springzadel reed dat vind ik logischer dan aftrek omdat je met een dress zadel rijd

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:18

Dan kunnen ze je ook wel gaan afrekenen op het soort pony dat je rijdt. Kom je met een mooie goed doorgereden wedstrijdpony dan zou je dus minder punten moeten krijgen, omdat degene met een huis-tuin-en keukenpony er meer voor moeten doen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:07

Lekker kansloos dit.
denk dat ik de bolgede proef mijn zadel andersom ga leggen. hoef ik alleen maar te groeten en heb ik al 180 punten.
Leer kinderen gewoon goed rijden dan is er neits aan de hand. Het gaat om de lol. Als het om de centen of om de prijzen gaat dan kan iemand ook makkelijk een dressuurzadel kopen.
Tjonge wat een dikke onzin. Hoe kom je erop. Zeker een moeder die het idee had dat haar kind tekort gedaan werd. Grootste probleem bij kinderen is vaak dat ze een te groot zadel hebben. Dat heeft niets met dressuur of VZH te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:18

oosterhoff schreef:
Lekker kansloos dit.
denk dat ik de bolgede proef mijn zadel andersom ga leggen. hoef ik alleen maar te groeten en heb ik al 180 punten.
Leer kinderen gewoon goed rijden dan is er neits aan de hand. Het gaat om de lol. Als het om de centen of om de prijzen gaat dan kan iemand ook makkelijk een dressuurzadel kopen.
Tjonge wat een dikke onzin. Hoe kom je erop. Zeker een moeder die het idee had dat haar kind tekort gedaan werd. Grootste probleem bij kinderen is vaak dat ze een te groot zadel hebben. Dat heeft niets met dressuur of VZH te maken.

Dit is niet mijn stelling maar dit kwam van de instructrice van mijn dochter... en ze heeft zelf geen rijdende kinderen

Voor mij gaat het ook alleen maar om de lol die mijn dochter heeft op wedstrijden , en toch heeft ze en een springzadel en een dressuurzadel. (en nee die zijn niet te ruim en passend op de pony )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:24

Das wel heel kansloos als een instructrise dat zegt. Was het serieus bedoeld? Een kind doet als hij lol heeft zijn best daar gaat het inderdaat om. Als hij dan op een vzh niet zo stevig kan zitten (wat ik overigens een klein beetje onzin vind) dan is dat jammer. naarmate de trainingen vorderen kan iedereen op een vzh dressuur of springzadel stevig zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:54

het wisselt toch ook nog per merk zadel. De ene VZH zit erg vast, het andere is wat platter en meer richting springen. Met dressuur idem dito. Of gaan ze dan ook nog een puntenindeling maken van 'Hmm Passier Gr G met extra diepe zit, dat wordt dan maar een vijfje op houding en zit want nu heeft die ruiter het wel heel gemakkelijk'
Ik vind het echt een vreemde mening en om welke 'geleerden' ging het dan DE geleerden is zo vaag