Hoe dispensatie aanvragen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Hoe dispensatie aanvragen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:09

Heb efkes een vraag.
Ik sta bij de KNHS geregistreerd met 3 paarden; ruin met M1+1 maar die is nu verwijderd want het paard in kwestie is helaas niet meer.
Ten tweede mijn hengst in Z1+2 en tenslotte mijn nieuwe wedstrijdpaard welke ik meteen in het L1 heb gestart. Ten tijde van het starten was ik M2+15 wp met de hengst en volgens de regels mag je dan met een ongeklasseerd paard kiezen of je B of L1 start. In ieder geval, zo staat het in het reglement.
Dit gaat nu zo goed dat ik me eigenlijk afvraag of ik voor dit paard dispensatie kan aanvragen om al L2 te mogen starten.
Het zit zo; de merrie heeft al voldoende wedstrijdervaring met de vorige amazone op M1 niveau maar heeft daar helaas nooit een wp behaald. Ik ben ondertussen Z1 met de hengst en aangezien ik nooit op 1 dag met 2 paarden op concours kan is het redelijk druk om te plannen.
De merrie kan makkelijk L2 lopen en is thuis praktisch M klaar. Ik zou dus eigenlijk de L1 willen overslaan en meteen L2 willen starten om van de winter zsm M1 te kunnen gaan starten.
Ik heb ze nu 2 keer L1 gestart en heb nu 4 winstpunten dus dat gaat hard zat maar aangezien wedstrijdrijden al ze ongelofelijk veel geld en tijd kost zou ik het liefst al meteen overgaan, dat scheelt me weer een hoop extra tijd en geld.
Ik denk dat er veel punten voor me pleiten maar heb geen idee hoe ik dit kan aanvragen bij het KNHS.
Heeft iemand hier meer ervaring mee en kan iemand me vertellen hoe ik dit het beste kan doen zodat ik ook daadwerkelijk meteen naar het L2 kan.

Nou, dat dus...

Remember

Re: Hoe dispensatie aanvragen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:18

Zwelgje schreef:
Het zit zo; de merrie heeft al voldoende wedstrijdervaring met de vorige amazone op M1 niveau maar heeft daar helaas nooit een wp behaald. Ik ben ondertussen Z1 met de hengst en aangezien ik nooit op 1 dag met 2 paarden op concours kan is het redelijk druk om te plannen.

Volgens mij:

M1 gestart = L2 met winst, dus jij had die merrie meteen moeten starten in het L2 (hoogste gemeenschappelijke klasse)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:23

Remember schreef:
Zwelgje schreef:

Volgens mij:

M1 gestart = L2 met winst, dus jij had die merrie meteen moeten starten in het L2 (hoogste gemeenschappelijke klasse)

Klopt dat ook als de vorige amazone gewoon begonnen is in het M1 omdat zij gezien haar wedstrijdverleden (dubbel Z amazone) meteen M mocht beginnen??? Ze is ook wel L2 gestart geloof ik maar ik dacht maar 1 keertje en ik weet niet zeker of ze daar wel een winstpuntje had gelopen, dacht het niet... .
Ik hoop dat jij weet hoe bovenstaande zit... . Want dan ga ik gelijk KNHS bellen maandag en mijn reeds geplande concoursen omzetten naar L2.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:29

Ik weet het niet zeker, en in de reglementen is dit geval ook niet beschreven, zou dus gewoon even bellen!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:31

Ja, dat ga ik maandag zeker even doen. Dan weet ik het in ieder geval zeker.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:45

Geen punt behaald, is ok geen klassering...ook niet in het L2
Anouk heeft een winstpunt behaald in het L1 dus saar was L1 geklasseerd.
Overigens doen ze over dispensatie betreffende hoger willen starten nagenoeg nooit moeilijk. Over lager willen starten wel...
Anouk bijvoorbeeld, heeft ook dispensatie aangevraagd (en gekregen) om met Sjors meteen in het L2 te mogen starten.
Succes!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:59

Levy schreef:
Overigens doen ze over dispensatie betreffende hoger willen starten nagenoeg nooit moeilijk.

Behalve als je per ongeluk al in een te hoge klasse bent gestart. Dan wordt je wel teruggezet hoor.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:03

Angelo schreef:
Levy schreef:
Overigens doen ze over dispensatie betreffende hoger willen starten nagenoeg nooit moeilijk.

Behalve als je per ongeluk al in een te hoge klasse bent gestart. Dan wordt je wel teruggezet hoor.

Maar dan heb je geen dispensatie aangevraagd

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:21

nee, inderdaad. Sorry, niet goed gelezen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:29

Je moet L2 starten, door de hoogst gemeenschappelijke klasse. M1 gestart betekent gewoon L2 + wp.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:08

Levy schreef:
Overigens doen ze over dispensatie betreffende hoger willen starten nagenoeg nooit moeilijk. Over lager willen starten wel...
Anouk bijvoorbeeld, heeft ook dispensatie aangevraagd (en gekregen) om met Sjors meteen in het L2 te mogen starten.
Succes!

Had het niet beter kunnen zeggen .

Maar als het zo lekker gaat en je rijdt nog een paar wedstrijden (a 2 proeven per wedstrijd), rijdt je toch per wedstrijd 4 wp's? Na 1,5 wedstrijd mag je dan L2 starten. Gaat denk ik sneller dan dispensatie aanvragen, dat is niet zo snel geregeld .

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 22:17

Levy schreef:
Succes!

Ja, zo dacht ik ook dat het zat inderdaad. Dus dispensatie aanvragen is niet zo moeilijk waarschijnlijk.
Ik heb namelijk nu nog een aantal wedstrijden staan in het L1 en om heel eerlijk te zijn start ik die liever in het L2 als dat kan. Scheelt me weer extra reistijd en centen en brengt me sneller naar mijn doel.

Heeft Anouk dan ook geen dubbel Z gereden en op welke grond heeft ze uiteindelijk dispensatie gekregen...kan die vraag eigenlijk aan Anouk richten.

In ieder geval bedankt Levy en we gaan ons best doen!!!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:18

Scum schreef:
Je moet L2 starten, door de hoogst gemeenschappelijke klasse. M1 gestart betekent gewoon L2 + wp.

Toch is het niet zo
Vraag CGJ12 maar

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:19

Anouk heeft in een brief aan de KNHS aangegeven dat ze vond dat ze thuis in de trainingen dusdanig gevorderd was dat ze klaar waren voor de L2 en dat ze dus liever de L1 over wilde slaan.
Omdat zij zelf eenmaal eerder Z heeft gereden (en jij dus ook) hebben ze haar die dispensatie verleend.
En niet onterecht

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 22:22

Levy schreef:
Anouk heeft in een brief aan de KNHS aangegeven dat ze vond dat ze thuis in de trainingen dusdanig gevorderd was dat ze klaar waren voor de L2 en dat ze dus liever de L1 over wilde slaan.
Omdat zij zelf eenmaal eerder Z heeft gereden (en jij dus ook) hebben ze haar die dispensatie verleend.
En niet onterecht

Oke, dan is mijn situatie wel vergelijkbaar eigenlijk.
Ik ga het gewoon proberen. Doe net of ik gek ben...is niet zo moeilijk
Saar is voor het L2 meer dan klaar, ik heb onlangs nog gestart op een onderlinge om eens te testen of mijn vermoedens juist waren en daar werden we gelijk 2e met 161.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:31

Een kennisje van mij had een paard gekocht wat ooit een keer een Z1 proef had gestart zonder winst.
Zij dacht dus ook dat het paard geen klassering had en is toen gewoon b met hem gestart omdat ze dacht dat dat kon ook al heeft zij zelf M2 gereden.
Na een tijdje krijg ze een brief van de KNHS dat ze fout bezig was. Het paard had in de M2 gestart moeten worden omdat dat de hoogste gezamelijke niveau was.
Geen winstpunt gehaald betekend een klasse lager als klassering. (Ik weet niet of dat nu nog is, maar zo werd er toch ook veel gedaan bij fokmerries om ze in een zo hoog mogelijke klasse geregistreerd hebben staan?)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:08

Saskia was Z2 en heeft vorig jaar een pony van een vriendin een paar keer uitgebracht.
Wij zijn met die pony direct Z2 gestart, geen WP.
Maar met het jonge paard zijn we gewoon in de B begonnen, dus was ze geen 2 keer Z, anders waren we wel teruggefloten door de KNHS.
Dus wij hebben geen Z1 klassering.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:29

Ik blijf erbij, er kunnen een aantal weken overheen gaan voor die dispensatie is geregeld, dus waarom niet 2 wedstrijden rijden, dan mag je die L2 ook starten .

Ik heb Z en M gereden, de dispensatie is akkoord gegeven o.a. door van wie ik les heb en hoe vaak per week. Ook het feit dat ik mijn paard al ruim een jaar aan het trainen was heeft de doorslag gegeven.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:32

Scum schreef:

Dit dacht ik ook

Zo zie je ook wel eens paarden te koop staan, dan zijn ze m2 ofzo
mooi niet gereden, maar gewoon een keer z1 gestart

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 10:37

runningkawa schreef:
Scum schreef:

Dit dacht ik ook

Zo zie je ook wel eens paarden te koop staan, dan zijn ze m2 ofzo
mooi niet gereden, maar gewoon een keer z1 gestart

In dat geval ben ik eigenlijk al onrechtmatig gestart in de L1. Ik was namelijk laatst met zowel Vayos als Saar op concours geweest, de ene op zaterdag en de andere op zondag en de punten van de hengst waren wel bijgeschreven en die van Saar niet terwijl het hetzelfde weekend was.
Ik heb net even gekeken en er staan zelfs nog helemaal geen punten bijgeschreven bij mijn combinatienummer van de gestarte concoursjes met Saar en die van de hengst zijn tot en met 2 weken geleden bijgewerkt.
Ik heb zo'n vermoeden dat ik dus echt L2 had MOETEN starten.
Ik moet morgen echt even bellen want ik denk dat ik dus in het L2 verder zal moeten... . Ik denk dat mijn insteek om L1 te kunnen starten niet goed is geweest. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ze max. L1 geklasseerd is geweest (met Anouk) en vandaar L1 ook starten. Maar door het in de M1 starten, krijg ik meer en meer het gevoel dat ze gewoon 1 klasse terug denken en dan is onze hoogst gemeenschappelijk klasse inderdaad L2...ben ik dus wel al 2 keer foutief gestart in het L1,...oeps! Krijg je daar nog een sanctie voor, ik wist het namelijk niet...staat ook niet duidelijk omschreven in de reglementen... .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:46

Geen idee hoe steng ze zijn als je dit vraagt omdat iemand je erop gewezen heeft. En je dan uit jezelf ook hoger wilt.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 10:55

runningkawa schreef:
Geen idee hoe steng ze zijn als je dit vraagt omdat iemand je erop gewezen heeft. En je dan uit jezelf ook hoger wilt.

Kijk, ik vind het geen probleem om nu verder te moeten in de L2. De L1 was een mooie oefening. We zijn nu veel meer op mekaar ingespeeld en zijn nu ook pas klaar om L2 te starten. Ik vind het zelf ook een fijnere klasse omdat je al lekker kan doorzitten en je wat kortere lijnen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:57

Dat hoef je de knhs niet aan zijn neus te hangen
Gewoon etjes vragen hoe het zit en dat je wel hoger wilt starten, maar niet wist dat het zo werkte

meeste kans dat ze dan aardig blijven

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:02

runningkawa schreef:
Dat hoef je de knhs niet aan zijn neus te hangen
Gewoon etjes vragen hoe het zit en dat je wel hoger wilt starten, maar niet wist dat het zo werkte

meeste kans dat ze dan aardig blijven

Goeie tip! Dus toch morgen even gewoon doen of ik gek ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:03

Is dat moeilijk?