zelf voorlezer of niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angelo

zelf voorlezer of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 08:17

Hebben jullie op wedstrijden altijd zelf een voorlezer bij je, of zoek je die nog op het wedstrijdterrein.
Ik vroeg altijd iemand op het concours, maar merk dat zoveel te hoger je rijdt, zoveel te minder vrijwilligers je vind. Niet iedereen kan en durft een Z proef voor te lezen. Ik heb wel meestal mijn vaste voorlezer bij me, maar als ze een keer niet kan heb ik een probleem. Als het maar 1 proef is, leer ik hem vaak wel uit mijn hoofd, maar twee proeven ga ik door elkaar halen.
Hoe doen jullie dit ?

Rieta

Re: zelf voorlezer of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:08

Ik heb bijna altijd mijn moeder mee en die kan heel goed voorlezen ook de Z proeven Maar ik reed al mijn Z proeven uit het hoofd vond ik helemaal niet moeilijk.. Soms reden we naar een wedstrijd toe en leerde ik ze in de auto en kon ik ze. Iedereen was er versteld van... Ik heb ook een keer op de kampioenschap de verkeerde proef geleerd maar wou hem persee uit mijn hoofd doen heb ik hem op de pony nog doorgelezen en ik wist hem whahah iedereen ging zo vet kijken of ik wel goed reed

Maar nu ben ik met een nieuw paard begonnen en die heb ik in de B gestart maar die proeven kan ik niet op mijn hoofd heel apart die leest mijn moeder altijd voor....

dus ik heb eigenlijk altijd 1tje bij me en als ze niet kan dan leer ik ze uit mijn hoofd....

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:06

Ik heb bijna nooit iemand bij me eigenlijk. Niemand heeft zin om mee te gaan Maar er is altijd wel iemand bereid om me voor te lezen Aan mij kan ook iedereen het vragen hoor, B L M Z maakt me niet uit

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:49

Cor, mijn man leest me altijd voor. Als hij er niet is valt mijn vader in.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:51

Mijn paps.. (nadat ik het proefje heb verkort en ONWIJS HEB VERGROOT)

Maar goed ik leer hem dan zelf ook uit mijn hoofd, paps is nog wel eens te laat dus dan weet ik vaak wel wat ik moet doen!

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 12:34

Hej , euhm Heb eigelijk een vaste voorlezer en ik lees ook voor hem mr 1 probleem heb k wel hij reed altijd in de voormiddag en ik in de namiddag dus dat was altijd lang wachten het is zelfs is gebeurt dat hij zijn paard ff naar huis gedaan heet en dan voor mij is terug gekomen

Ik vind dat ze zo'n oortjes met een machientje moeten maken waar je kan instellen welke proef je rijdt en die "zegt" het dan

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:16

heb er altijd zelf een

bientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:24

Hey Hey
meestal leest mijn moeder mijn voor ( en mijn broer) maar als die niet kan dan lees mijn broer mij voor ik mijn broer..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:31

Idd, Saskia kan wel een Z proef uit het hoofd rijden maar een B proef zit er niet in. Ws omdat je soms de baan 3/4 rond moet voor dat je moet afwenden oid.
Maar daar is moeders dan weer heel goed in. zoeken op een wedstrijdterrein naar een voorlezer is armoei! niemand zit erop te wachten een vreemde voor te lezen. Dus als je enigzins kan voorkomen, niet doen.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:32

M'n vader leest altijd voor

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:56

m'n zus kan t beste voorlezen...harde stem, maar toch ook weer rustig en ontspannen..(van een drukke gespannen voorlezer word ik zelf ook gespannen) totdat m'n zus dat niet meer wou en m'n moeder voorleest..ze kan b tot z2 voorlezen. maar de z2 proeven wijzig ik wel een beetje aangezien je ook soms punten krijgt op de overgang van ? en ?. ze leest namelijk alles op wat dr op het papier staat. en anders is ze zo druk aan het voorlezen. en die punten hoef ik toch niet te weten.

soms kan m'n moeder niet, en vragen we de lezer van de vorige combinatie (dus degene voor datje start) of die voor wil lezen.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:15

Ik heb wat dat betreft een geluk bij een ongeluk: mijn paard kan ik niet alleen laden, dus ik kan nooit alleen op pad.
Dat is jammer, maar heeft als bijkomend voordeel: altijd een voorlezer bij me . Over het algemeen is mijn vriend degene die meegaat op wedstrijd en dan ook voorleest (en chauffeurt, en helpt bij het klaarmaken van het paard, etc. )

Ik heb trouwens van de winter een tijdje uit m'n hoofd gereden, omdat ik wou proberen of dit fijner rijdt (qua concentratie/rust).
2 proeven uit m'n hoofd rijden zou denk ik wel lukken, maar ik doe het liever niet, uit angst dat ik iets door elkaar ga halen.

jennifer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:22

Angelo schreef:
Hebben jullie op wedstrijden altijd zelf een voorlezer bij je, of zoek je die nog op het wedstrijdterrein.
Ik vroeg altijd iemand op het concours, maar merk dat zoveel te hoger je rijdt, zoveel te minder vrijwilligers je vind. Niet iedereen kan en durft een Z proef voor te lezen. Ik heb wel meestal mijn vaste voorlezer bij me, maar als ze een keer niet kan heb ik een probleem. Als het maar 1 proef is, leer ik hem vaak wel uit mijn hoofd, maar twee proeven ga ik door elkaar halen.
Hoe doen jullie dit ?

bij mij doet mijn vader me altijd voorlezen en als mijn lesgeefster er bij is doet zij het maar groetjes lieke

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:16

Ik heb altijd een eigen voorlezer bij me, of in ieder geval van tevoren geregeld. Ik kan er niet tegen om niet te weten of er überhaupt iemand is die me kan lezen

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:52

Ik heb ook altijd een eigen voorlezer Je zal maar net iemand vragen die niet voor kan lezen of niet te verstaan is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:57

Ik heb niet altijd een lezer bij me, mijn vader durft het niet aan, althans, hij is nu in training haha, maar die is bang dat hij in de lach schiet (dat heb je met die non-paarden vaders), dus dan vraag ik meestal diegen die voor me gereden heeft.

Ik vind het altijd zo banketstaaf als diegene dan zegt, nee ik kan niet, hoezo je kan niet? Het durft maar 5 minuutjes..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:01

tja, mij vragen ze ook vaak als ik een vriendin voor lees en dan kijken ze gek ?? hoezo kan niet..
Nou der zijn nog meer paarden die we vaak bij ons hebben en dan moeten we vaak snel over zadelen, of ik moet zelf rijden..

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:19

Ik heb écht altijd een voorlezer bij me
(tevens groom )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:29

daantjuhhh schreef:
tja, mij vragen ze ook vaak als ik een vriendin voor lees en dan kijken ze gek ?? hoezo kan niet..
Nou der zijn nog meer paarden die we vaak bij ons hebben en dan moeten we vaak snel over zadelen, of ik moet zelf rijden..

Wat maakt die 5 minuten dan uit?
Dat vind ik zo egoistisch, als je zelf in het schuitje zou zitten zou je het ook op prijs stellen.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:37

Ik heb ook altijd een voorlezer bij me. (moeders)
Maar vind het geen probleem om iemand anders voor te lezen. Waar ik me soms wel aan erger is iemand die me vraagt of ik wil voorlezen, en waar dan later de hele familie naar staat te kijken. Iedereen kan voorlezen. Gewoon een kwestie van oefenen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:39

ShannaY schreef:
daantjuhhh schreef:

Dat vind ik zo egoistisch, als je zelf in het schuitje zou zitten zou je het ook op prijs stellen.

Dit vind ik de weeld op zijn kop zetten, als je op wedstrijd gaat moeten je zaken voor elkaar zijn. Als je weet dat je geen voorlezer hebt leer je je proef uit je hoofd! Of dat nou moeilijk is of niet.
Je mag nooit van een ander verwachten dat"die 5 minuten" niks uitmaken. Jouw paard, Jouw wedstrijd, Jouw probleem.
Fijn als iemand het wel kan en wil doen, maar je kan nooit boos worden op iemand die daar geen zin of tijd voor heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:59

ShannaY schreef:
daantjuhhh schreef:

Die 5 minuten maakt heel veel uit als je 5 paarden moet starten en dat in een halve dag.
Je hebt soms nog geen half uur tussen de bijde proefemn.
Als nic haar paard uitstapt loop ik direct door naar de wagen,
Haal ander paard eruit, draai proppen in.
Zadelen snel over.
Ik stap het andere paard verder uit.
Zet hem in mijn up weer op de wagen.
En loop snel naar de ring om de volgende proef voor te lezen.
Of andersom.
Als ik geen 5 minuten heb geef ik die ook niet.
Moet ik dan maar zelf niet inrijden omdat iemand anders geen voorlezer heeft geregeld?

Met andere woorden: ik zou mezelf in een naar schuitje zetten waar jij ook niet in wilt zitten!!!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:16

Ik heb ook wel eens paar keer op wedstrijd iemand voorgelezen die het vroeg...
Maar idd liever geen M of Z proef... wel eens bij een training voorgelezen, maar op een wedstrijd heb ik toch zoiets liever niet

Maar heb eigenlijk wel zoiets dat een ruiter zoiets van te voren regelt... want maak het vaak genoeg mee dat gewoon op het laatste moment nog geroepen word, help is er nog iemand die me kan voorlezen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:19

Ooh, ik lees alles voor van B tot Z2...
Maar alleen als ik tijd heb!
En mezelf of de persoon waarvoor ik ben meegekomen niet in de problemen help.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:20

Nou dat probleem heb ik nooit, ik zorg gewoon dat ik ruim van te voren aanwezig ben, en me dus niet aan een strak tijdschema moet houden om alles nog op orde te houden. Het is allemaal al stressig genoeg. Ik heb gelukkig nog nooit met mensen gemaken te had die me niet wilden voorlezen (Ik heb ook dan nog maar 1 keer geen voorlezer gehad), gelukkig zijn de meeste mensen erg aardig, en snappen ze de situatie!

Ik heb van de zomer voor het eerste mijn M-proef voorgelezen, eerste keer ging een beetje twijfelend, maar maakte geen fouten en was goed op tijd. Nus is het een makkie.