5-jarige en Z

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saarTj

5-jarige en Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 17:56

Ik zie vaak genoeg net 5 jarige paarden die Z lopen wat vinden jullie hier van?

leelovestoes

Re: 5-jarige en Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:01

hoi
belachelijk!ook vind ik het eigenbelang van mensen! voor de verkoop natuurlijk of vanwege de fokkerij.
vaak zie ik dat deze paarden problemen krijgen, ze krijgen niet de tijd uit te groeien en rustig te leren. stel ik zou een 3 jarige net hebben en we zouden het allebei zo snel kunnen halen......nooit van me leven, mijn mening is dat het niet goed is voor zo'n jong dier

maar goed, mensen moeten het zelf weten natuurlijk!

gr lee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:10

ligt eraan wat het paard zelf aanbiedt. Ik vind het wel beter om ze tussendoor thuis te houden maar met een paard dat erg veel kwaliteit heeft kan ik me voorstellen dat het sneller gaat dan verwacht en juist zo'n paard geeft niet aan dat het teveel wordt.
Ik vind het moeilijk om DE leeftijd voor het Z erop te plakken.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:15

Zucht...hier zijn de afgelopen tijd al zoveel topics over geweest...

En mijn mening blijft hetzelfde...er zijn voldoende paarden die een Z proef (ook op 5-jarige leeftijd) zonder al te veel inspanning kunnen lopen. En dan is het ook absoluut geen probleem in mijn ogen.

Het is alleen wat anders als die mensen iedere week op wedstrijd moeten gaan om maar de punten te behalen en thuis in de training de paarden overvragen.

Voor de ene combinatie is een Z proef een eitje, voor de ander 'het zwaardere werk'.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:24

Antoinette schreef:

Het is alleen wat anders als die mensen iedere week op wedstrijd moeten gaan om maar de punten te behalen en thuis in de training de paarden overvragen.

jep ga helemaal met je mee!!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:40

Zelf vind ik 5 jaar en Z erg jong, aangezien ik heel weinig 5jarigen correct hverzameld heb zien lopen. Ik kan wel begrijpen dat je met een kwaliteitvolle 5jarige als je vanaf 3 jaar wedstrijd start in het z kan belanden, maar toch denk ik dat de meeste 5jarige paarden die z zijn legaal getrickt zijn. Tricking is heel simpel: je rijdt 1 paard naar het z met 1 wp dan leen je een zpaard van iemand anders (je instructeur, vriend(in), noem maar op) vraagt daarmee een startkaart aan en je mag gelijk z starten want dat is de hoogste gezamelijke klasse. Als je 2x z1 met winst bent geweest krijg je van de KNHS een heleboel vrijheid: je mag meteen z starten en hoeft lagere klasses niet uit te rijden. Dus ik denk dat de meeste 5jarigen op z niveau paarden van trickers zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:42

Hoeveel paarden (niet naar leeftijd gekeken) zie je in de Z echt flink verzamelen?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:53

Weinig maar ik ben ook niet zo impressed door de meeste zruiters van tegenwoordig. Maar ik probeer mijn 5jarige wel eens een klein beetje meer te verzamelen en heb respect voor degene die het zonder geweld voor mekaar krijgt mij lukt het echt nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:54

idd weinig
dus die 5 jarige hoeft het ook allemaal nog niet perfect te kunnen

en geweld, als je dat nodig hebt, heb je het hele doel van paardrijden gemist.
Of het nu recreatief, Z of hoger is.
Of het nu dresuur springen of wat ook is.

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:03

ligt eraan hoe het paard ontwikkeld..

ik kreeg een (pony)hengst van 4 jaar, die had 3x oefenspringen gelopen 1.00 m en die heb ik gelijk M gestart en binnen 9 maanden naar het Z. het ging natuurlijk niet vlekkeloos, maar hij deed het best goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:06

overdrijf je nu niet een beetje?

Citaat:
Pony's:
Klasse A, B en L Minimaal 4 jaar
Klasse M Minimaal 5 jaar
Klasse Z en ZZ Minimaal 6 jaar

saarTj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 20:06

Ik rij nu ook een 5-jarige en heb de punten voor de Z het is best een goed paard en heb alle klasses uitgereden.
Hij verzameld al flink van zich zelf en heb dit paard altijd met respect gereden maar zit nu erg te twijfelen of ik al een overstap zou maken voor de Z.
Ene kant denk ik dat hij het wel aan kan omdat hij behoorlijk sterk is zowel lichamelijk als geestelijk maar andere kant hij is en blijft 5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:09

Die keus is natuurlijk helemaal aan jou, jij kent hem het beste.
Ik heb wel vaak gemerkt dat ff vakantie, dus totaal niet rijden voor bijv 4 weken, je een geheel ander paard krijgt, dat er weer 10 keer meer zin in heeft.
Maar das geloof ik offtopic

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:13

Maar Steffie dan ben jij dus ook een legale tricker, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:16

Kan ze dan niet gewoon alle klasses doorlopen hebben dan?

o ken ik er wel meer oa een clubgenoot van me
die starte 1x in de maand (hier ind ebuurt kun je ook meestal maar 1 proef rijden)
Maar kwam altijd met een wp thuis, meestal 2.
Maar dat paard liep zo leker van zichzelf, die hoefde ze alleen maar op de bordjes te sturen en was het al al door.
SB, Travers, was voor die soepele lenige ook de meest normale gang
en ja trekken, danlag je kwijlend lngs de kant.
En daar kwam geen druk bij kijken.
Als die 3 keer in de week een half uur moest lopen was het veel

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:20

Nee dat kan niet Runningkawa omdat Steffie in het M begonnen is, dus heeft ze overgeslagen is een tricker (niks mis mee verder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:23

ow blonT
Zie nu pas dat steffie die springer is, niet TS

Maar M met een 4 jarige mag niet bij het springen...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:28

Ik vind het best kunnen, indien het paard zijn proefje makkelijk rondloopt. Ik denk dat het voor een paard met veel potentie niet schadelijk is. Als iemand heel veel wedstrijden rijdt en heel veel traint met een gemiddeld jong paard, vind ik het niet slim. Maar als iemand de training gewoon rustig voortzet en het paard pakt het makkelijk op... Als diegene het paard klaar heeft voor het Z en zo af en toe is een proefje rijdt.... Daar is toch niks mis mee?

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:09

Antoinette schreef:

Hier ben ik het mee eens

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:14

runningkawa schreef:
Hoeveel paarden (niet naar leeftijd gekeken) zie je in de Z echt flink verzamelen?

Ook nog een goed punt!
En herkenbaar ook. Bij mijn paard was er ook niet echt verzameling te spreken toen we Z mochten starten.

Voor een verzameld Z paard moet je helaas toch meer opzoek naar de profs die in de Z meerijden.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:28

Nou ik vind het meer dan normaal dat een Z paard heel erg verzameld moet zijn, ik vind dat daar nog te laks over word gedaan.. Maar dan vind ik ook dat je een 5 of 6 jarige nog niet Z mag starten ook niet als het paard het aangeeft!

Mijn paard is 7 jr. maar heeft wat problemen in haar leven gehad, maar geeft onwijs veel aan maar daar moet ik ook vaak genoeg tegen zeggen even rustig dame want dat kost je te veel energie en inspanning dus al geeft het paard jouw genoeg aan je paard is niet zo verstandig dat ie denkt, oh nee dat mag ik niet doen want dan heb ik morgen spierpijn

VOoral de profs moeten de paarden laten staan tot ze 4 jaar zijn, want die rijden die paarden zo van niks naar Z in een jaartje das geen kunst bij hun.. dus zou ik zoiets hebben als 4 jarige zadelmak maken weer het land in gooien en als 5 jarige doorpakken, ook vooral omdat de paarden van tegenwoordig zo groot zijn hebben ze amper de tijd om uit tegroeien..

En dan die hengsten dan al op 2,5 jarige leeftijd gekken werk.. je maakt ze kapot! ik zou nooit zo'n paard kopen die is met een paar jaar kapot gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:36

Toch is dat niet het beeld wat je ziet in het Z zoro.
Verzameling word wel gevraagd, maar het is niet de verzameling die je ziet in het ZZ-L of hoger.

Wel goed imo elke klasse is weer een voorberiding op die van daarna en verzameling in alle gangen komt ook pas in het Z kijken, dus mag daar imo niet al te zwaar aan getild worden.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:37

Ik wou net zeggen, dat is het probleem waarom iedereen het verschil zo groot vind tussen het Z2 en het ZZ licht.. In het L1 word al gekeken naar verzameling.. :S het is krom maar waar, als ik mijn paard niet verzameld heb lopen krijg ik maar 5jes of 6jes anders ben ik zo de baan door.. dus mijn paard gallopeert dan ook al als een ZZ Licht paard.. mag nog iets meer opgericht worden in de galop maar verzamelder als dit kan zowat niet..

Ik vind dat je in de Z2 toch zo moet kunnen verzamelen dat je al wel bezig bent met arbeidspirouettes en dat soort dingen.. ik vind dat je in de Z al goed verzamelt moet kunnen anders is het gat inderdaad te groot.. Z moet je verzamelen en soms zie ik nog geiten lopen waarbij een hoofd en hals ergens loopt en de kont hangt er achter aan.. waar ligt het niveau dan? ik vind dat niet kloppen en zulke mensen krijgen dan ook nog winstpunten :S
maar zulke dingen moet je niet met een jong paard doen, daarom vind ik ook dat een jong paard in de L en M thuis hoord en een jong paard noem ik 4, 5 jaar.. maar dan ben ik ook eigenlijk wel heel precies in zulke dingen..

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:02

Zoro schreef:
Ik wou net zeggen, dat is het probleem waarom iedereen het verschil zo groot vind tussen het Z2 en het ZZ licht.. In het L1 word al gekeken naar verzameling.. :S het is krom maar waar, als ik mijn paard niet verzameld heb lopen krijg ik maar 5jes of 6jes anders ben ik zo de baan door.. dus mijn paard gallopeert dan ook al als een ZZ Licht paard.. mag nog iets meer opgericht worden in de galop maar verzamelder als dit kan zowat niet..

Ik vind dat je in de Z2 toch zo moet kunnen verzamelen dat je al wel bezig bent met arbeidspirouettes en dat soort dingen.. ik vind dat je in de Z al goed verzamelt moet kunnen anders is het gat inderdaad te groot.. Z moet je verzamelen en soms zie ik nog geiten lopen waarbij een hoofd en hals ergens loopt en de kont hangt er achter aan.. waar ligt het niveau dan? ik vind dat niet kloppen en zulke mensen krijgen dan ook nog winstpunten :S
maar zulke dingen moet je niet met een jong paard doen, daarom vind ik ook dat een jong paard in de L en M thuis hoord en een jong paard noem ik 4, 5 jaar.. maar dan ben ik ook eigenlijk wel heel precies in zulke dingen..

De dingen die jij hier noemt hebben zeker niet enkel en alleen met de ruiters te maken, maar meer met de wijze van jureren.

Bij een paard in het L moet gekeken worden naar de tact, de regelmaat en de ontspanning en hoe verder je komt moet hier steeds naar gekeken worden maar daar komt in het M het zogenaamde "Verzamelen" bij en wat zie je dan veel een zeer langzame draf zonder impuls. Dit is echt funest want het is gewoon geen verzamelingen dit moet dan in mijn ogen duidelijk gemaakt worden door de jury.

Zoals een nationaal jurylid tegen mij zei; Het is belangerijker dat ze in het M en het Z impuls blijven tonen.

Natuurlijk moet er in het Z meer verzameling getoond worden dan in het L of M maar dit moet je meer zien in de vorm van gedragenheid, maar ten alle tijde moet er weer voorwaarts gereden kunnen worden en dat mist te vaak.

Een 5 jarig paard mag in mijn ogen best een Z proef lopen maar niet iedere week, als het 1 keer in de maand is vin ik dat meer dan genoeg.

Om dit verder duidelijk te maken even een ander voorbeeld.
Stel je hebt een drie jaar die is zadelmak gemaakt en je laat hem 4 worden en vraagt een startkaart aan je gaat hem starten laten we zeggen in het L1. Dan moet hij 10 keer winst lopen en dit in het L2 ook weer enz. Reken maar eens uit hoe vaak zo'n beestje dan mee gaat naar concours. Dat is in mijnogen ook niet juist.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:19

Ja maar als jij nou 1 keer in de week wedstrijdje doet of je traint zie ik ook niet veel verschil in.. want je oefent thuis namelijk ook gewoon op Z niveau als jij op de wedstrijden Z rijdt.. dan ga jij niet nog bezig met wijken en wat voorwaarts neerwaarts want als het goed is doet ie dat wel..
En over het verzamelen tja dat is dan maar weer dat de ruiter nog niet snapt wat verzamelen is.. maar dan vind ik het krom dat als ik in galop zit en de jury geeft als commentaar dat ik meer moet verzamelen.. en dat in de L1 dus mij gebeurt dat niet weer dat iemand mij zegt dat mijn paard te hard gaat.. die kan nu wel verzamelen maar het is wel heel krom vind ik.. en ben het zeker met je eens dat je paard actief moet zijn maar dat is toch ook verzamelen? kijk dat de ruiter dan niet weet wat verzamelen is, is het volgende probleem moet ie een beter instructeur of instructrice opzoeken maar over het algemeen vind ik dat de Z ruiters meer mogen verzamelen bij de ponys valt het wel mee maar bij de paarden vind ik het soms nogal een ramp!
Verzamelen is het paard op de achterhand brengen, toch actief met veel impuls, zo snel dat niet zo is is het ook geen verzameling maar een ander kunstje dat daar nog vaak de fout word gemaakt bij velen tja daar kun je weinig aan doen.. de mensen er over inlichten is de enige optie maar ja sommige mensen snappen het dan nog niet.. maar om even weer terug te gaan op dit topic een 5 jarig paard kun je niet correct laten verzamelen is te zwaar werk dus dan krijg je van die half gebakken verzamel werk laat die 5 jarigen maar mooi L of M lopen al bieden ze meer aan dan geef hem maar even vakantie maar 5 jaar en Z vind ik soms net iets te veel of je nou op concours gaat of niet het gaat om de training hoeveel arbeid het paard moet doen, hoeveel gewicht er op die gewrichten en spieren komt te staan, hoeveel vermogen het van het geest van het paard vraagt.