Hinniken op wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thijsje

Hinniken op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:10

Ik rij nu L1 en heb 10 winstpunten
De volgende wedstrijd ga ik L2 rijden.

Maar nu heb ik 1 probleem, ik heb een 4 jarige pony, en meestal is hij de eerste proef wat sloompjes.

Maar wanneer ik nog even wat aan het "wakker" rijden ben vor de 2 de proef, en ga halthouden, gaat hij meestal een stukje de lucht in...

Opzich doet hij dit niet in de proef, maar daarna word hij zo heftig, en dan is hij de helle proef aan het hinniken... En uiteraad is hij dan wat gespannen met zijn hoofd, en wat in verzet...

De eerste keer kwam omdat mijn zusje bij de ring kwam kijken, en daarna weer weg reed. Toen was hij heel erg vervelend, en stijgerde een paar keer, en verder de helle proef hinnikde hij, en was er niet met zijn aandacht bij... Toch had ik toen nog 158.

Maar vandaag werd het wel een beetje vervelend, zo had ik vandaag ook 134 punten omdat hij zo onrustig was.. (ookal was de proef wel meer punten waard, want verdere oefeningen gingen wel netjes, maar het hinniken werd heel zwaar afgestrafd.) En de andere proef had ik dan toch nog 158, ookal was hij dan wat sloom.

Ik baalde hier heel erg van, omdat hij veel meer kan...
Wie weet wat je hier aan kan doen, en mag het wel zo zwaar afgestrafd worden, want je kan er immers niks aan doen....

Wie heeft de perfekte oplossing of heeft dit probleem ook..

Urielle

Re: Hinniken op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:29

wat kun je er aan doen >>> hem zo actief rijden dat zijn concentratie bij jou is
mogen ze het afstraffen >>> ja, want je paard moet ten allen tijde gehoorzaam en aan de hulpen zijn.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:24

Ik straf mijn jonge paarden die ik rij altijd af dat ze tijdens het rijden hinniken, gewoon ff een tikje met de zweep en even je stem verheffen. Na een paar keer is het over en doen ze het niet meer, vind het zelf ook storend. Ken een meisje die met een dekhengst naar wedstrijden moest, maar vond het altijd stoer dat hij hinnikte en nu doet hij het dus ook tijdens de proef en let totaal niet op. Dus even streng zijn, heb je er later plezier van.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:14

Ik zou het maar eens heel rustig aan gaan doen met deze kleuter. Dat hinniken betekent toch echt dat hij om "hulp" of "vrienden" roept. Ook vind ik dat een teken dat hij dus meer op de andere paarden dan op jouw let.

Waarom zou je dan naar de L2 gaan als je 134 punten rijdt?

Daarbij steigert je pony als je gaat halthouden tijdens het wakker maken voor de 2e proef? Wat moet ik me hier bij voorstellen? Het lijkt mij dat je basis niet in orde is, paard luistert niet naar jou.

En een tik met een zweep als hij hinnikt, kom op zeg, het is een bange kleuter die ga je toch niet slaan?

Maar dit is mijn mening, het is jouw pony.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:52

Ik weet niet hoe je het kan afleren maar ik denk dat een tik met de zweep niet echt de oplossing is.
Ik zou het eerder met de stem en hulpen proberen op te lossen of zorgen dat er dus bekende bij de bak staat.
Je gaf aan dat als je zus weggaat dat het dan begint, soort verlatingsangst...

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:31

Mijn pony deed het ook altijd. Het is gewoon een stukje onervarenheid. Het gaat vanzelf over. Dat is bij mij ook gebeurd, en ik strafte haar echt niet. Als je vaker op wedstrijd gaat, gaat het vanzelf over

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:59

jezus zeg... Als een pony niet de aandacht bij je heeft, moet je dat toelaten... Nou van mij kreeg ie ook wel een tik...

thijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:23

Ik rij met deze pony al 1,5 jaar wedstrijden, en hij begint er nu pas mee... Volgens mij is dit geen onervarenheid meer..

Hij krijgt ook niet echt heel hard ervan langs, maar hij moet natuurlijk wel even weten dat hij moet opletten..

En als hij stijgerd, doet hij dit omdat hij niet stil wil staan. Nou, dat is toch een beetje oneuzel van hem..

Verder ben ik eigenlijk nooit echt superstreng tegen hem. Maar soms zoals met dit soort dingen moet hij zich toch wel gedragen..

En wat betrefd na de L2 gaan, hij kan de oefeningen allemaal, en als ik 134 in de L1 of de L2 haal met dit probleem maakt ook niet zoveel uit. alleen als hij het dan doet kan ik hem net wat sneller even doorpakken, omdat je dan mag doorzitten

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:23

Wat bedoel je met wakker maken?
Extra aansporen met je been/tikje met je zweep.
Geen wonder dat hij dan omhoog komt je houd hem tegen met je handen maar geeft tegelijkertijd hulpen dat hij voorwaarts moet gaan. Ik heb je nooit zien rijden dus misschien klopt het niet wat ik zeg maar ik vind toch dat je niet erg vriendelijk over je pony praat.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:48

eh, je pony is 4 en je rijdt al 1,5 jaar wedstrijden??????????????????? dus je reed al proeven toen hij 2,5 was?

heel veel voltes en overgangen rijden, hem iedere keer verassen zodat hij op jou let en niet op de pony's om hem heen... laat je zusje ook niet meer met zijn vriendje dicht bij je komen en weggaan vlak voor de proef, en heeeeel veel belonen en tegen hem praten als hij op jou let..

thijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 09:28

Dit topic mag gesloten worden van mij.... NIEMAND HOEFT MEER TE REAGEREN

Dit word toch allemaal verkeerd opgevat..
IK straf mijn pony niet gemeen af.

Met even wakker rijden bedoel ik nog even wat actiever rijden voor ik de bak in ga, niet dat ik onuizel hard ga rijden ofzo. Gewoon even dat hij de aandacht er weer wat bijhoud.

Maar ja jullie begrijpen het hellemaal niet dus houd er maar over op...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:40

Tja, maar dat komt omdat je zelf de zaken wat verkeerd voorstelt. Een 4 jarige die al 1,5 jaar op wedstrijd is, 134 punten en toch over willen naar de L2, hij komt omhoog als je hem wakker wilt maken.. Aleemaal dingen die ik persoonlijk kwalijk vind.

Als de mensen dan geschrokken reageren zeg je dat alles wel mee valt.. Maar steigeren valt nooit mee.

Gewoon( zoals al eerder gesteld) zorgen dat zijn aandacht bij jou is, geen vriendjes op bekende paarden bij je ring laten wachten of met jouw oprijden. Ook bij het inrijterrein zorgen dat je alleen( dat wil zeggen uit de buurt van bekende paarden) gaat rijden, als je ze tegenkomt prima maar wel doorlopen. Niet kletsen, jouw aandacht hoort ook bij de pony te zijn en niet bij je zusje of wie dan ook.

En omdat hij nog maar 4 is kan het echt geen kwaad om een stapje terug te doen en gewoon rustig in de L1 te blijven. Zorg eerst dat je de controle houdt in de eenvoudige oefeningen.

thijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 09:48

Jow hee, ik weet wel hoe ik met paarden om moet gaan..
Ik rij al sinds mijn nou ja 7 de jaar
heb 2 jaar op een hengstenhouderij gewerkt.

En zou mijn pony nooit kwaad doen. En zoals al eerder gezegt houd er over op, want jullie vatten het toch allemaal verkeerd op. Mijn pony is in februari 4 geworden, nou ja 1 1/4 jaar rijd ik wedstrijden, maar ja als je alles lettelijk wil opnemen moet je dat lekker doen.

Het maakt me allemaal hellemaal niks uit wat jullie meer zeggen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:31

he thijsje. Wordt er maar niet moedeloos van hoor. Dat heb ik hier ook wel eens. Toch is het niet zo gek als mensen het verkeerd opvatten want schrijven is toch iets heel anders dan spreken en kijken. Ik denk dat je je pony best wel eens een tik kan verkopen in de ring. schroom niet, niet zelf boosworden maar een opvoedende tik geven en vooral belonen als ie braaf is. Hij moet gewoon weten dat het niet kan wat ie nu doet. Dat ie omhoog komt bij het halthouden is denk ik toch een stukje verkeerde africhting maar met je eigen ervaring zal dat wel goed komen. Zorg dat je het halthouden heel kort maakt, meteen weer verder stappen. schijnovergangen/wachtoefeningen om het halthouden heen rijden. En dan een paar keer halthouden en meteen een lange teugel geven alsof je wilt afstappen. Daarna weer gewoon haltouden zoals het hoort. Je moet je pony even afleiden op deze manier. Nu kent ie het kunstje: halthouden is omhoog komen. Dat moet je er echt uit zien te krijgen want het wordt vaak van kwaad tot erger.
Gewoon lekker naar de L2 overgaan. Ik moet nog 3 puntjes en rijd ook regelmatig een prutproef en weet zeker dat als ik in de L2 mag doorzitten dat ik veel beter proeven ga rijden. (wel blijven oefenen met lichtrijden, niet te ver uit het zadel komen, maar dat zal je wel weten)

Succes in de L2

thijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 22:58

oosterhoff schreef:
he thijsje. Wordt er maar niet moedeloos van hoor. Dat heb ik hier ook wel eens. Toch is het niet zo gek als mensen het verkeerd opvatten want schrijven is toch iets heel anders dan spreken en kijken. Ik denk dat je je pony best wel eens een tik kan verkopen in de ring. schroom niet, niet zelf boosworden maar een opvoedende tik geven en vooral belonen als ie braaf is. Hij moet gewoon weten dat het niet kan wat ie nu doet. Dat ie omhoog komt bij het halthouden is denk ik toch een stukje verkeerde africhting maar met je eigen ervaring zal dat wel goed komen. Zorg dat je het halthouden heel kort maakt, meteen weer verder stappen. schijnovergangen/wachtoefeningen om het halthouden heen rijden. En dan een paar keer halthouden en meteen een lange teugel geven alsof je wilt afstappen. Daarna weer gewoon haltouden zoals het hoort. Je moet je pony even afleiden op deze manier. Nu kent ie het kunstje: halthouden is omhoog komen. Dat moet je er echt uit zien te krijgen want het wordt vaak van kwaad tot erger.
Gewoon lekker naar de L2 overgaan. Ik moet nog 3 puntjes en rijd ook regelmatig een prutproef en weet zeker dat als ik in de L2 mag doorzitten dat ik veel beter proeven ga rijden. (wel blijven oefenen met lichtrijden, niet te ver uit het zadel komen, maar dat zal je wel weten)

Succes in de L2

haha, daar heb ik wat aan
Dank je wel voor je steun...