starten met een (te) kleine pony bij de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

starten met een (te) kleine pony bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 18:23

Hoe wordt er tegen ruiters aangekeken die eigenlijk wat groot of te groot voor hun pony zijn, maar die toch wedstrijden starten bij de paarden?

Merk je dat echt in de punten? wordt er op je neergekeken? Krijg je opmerkingen van juryleden?

Ik heb het over een lange ruiter met een relatief kleine pony. Ruiter is zeker niet te zwaar, maar benen steken toch wel zo'n 20-30 cm onder de buik uit. Pony heeft paardenbewegingen om het zo maar te zeggen, is zeker geen krabbelaar, te moeilijk voor een kind, er zit wel een hoofd op.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-08-05 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Mirkim

Re: starten met een (te) kleine pony bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:19

Deze vraag heb je volgens mij al wel eens eerder gesteld, en ik heb er ook al wel eens eerder antwoord opgegeven

Ik rij met een 'pony' (hij is 1.59 maar oogt volgens vele een pony en ik zo'n 1.78) tussen de paarden. Wel een krabbelaar maar in goede dagen kan hij best ruim wezen. Ik heb er nooit vervelende opmerkingen over gekregen van juryleden. Ik ben met hem van de B naar de M1 gevlogen, al merk ik wel dat de M1 een stukkie moeilijker is. Maar gisteren hebben we nog in de punten en prijzen gereden!!! Dus ja, geen probleem eigenlijk!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:14

Ik heb vandaag iemand in de L bij de paarden mee zien rijden en die pony is 1.35

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:21

Volgens mij gaat de vraag van de TS niet zozeer over de hoogte van de pony in het algemeen, maar op de verhouding tussen de hoogte van de pony en de lengte van de ruiter.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:04

Ik ben 1.78, mijn pony 1.54. Moet er wel bij vermelden dat hij niet een van de rankste is. Het heeft ook met de bouw van de pony te maken.
Maar zolang jou lengte je niet belemert in de hulpen, zie ik geen probleem.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:06

ja ik had een E pony vroeger, maar ik was er niet te groot voor.
Dus heb er geen ervaring mee.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:09

Citaat:
maar op de verhouding tussen de hoogte van de pony en de lengte van de ruiter.

IK denk dat als ze haar beugels op normale hoogte deed, ze met gemak haar benen tegen elkaar kon doen onder de buik, er stond ook een opmerking over opt protecol, Amazone is te groot voor de pony/paard.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:46

Je bedoelt zeker zoals dit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nooit commentaar gehad en rijd altijd winst.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:33

Vind dit een intressant topic...
Ik rij nu bij mensen op een 9-jarig paard en een 3-jarige pony...
Volgend jaar wil ik met een van beiden gaan starten, en op het moment zie ik het toch meer zitten met de pony (ong. 1.43m) dan met het paard...

Zal even topic met rijfoto's zoeken... (ben erg benieuwd wat mensen zeggen van dit als combinatie (en ja, weet het, het zadel is te klein voor mijn kont (15" zadel)))

*edit* hier zijn wat foto's van een paar week terug: viewtopic.php?f=10&t=459661&hilit= */edit*

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:41

Het hangt er echt vanaf hoe rond die pony is en hoe lang de benen van de ruiter. Ik heb ook wel eens een heeeel lang iemand op een C ponietje zien starten en dat was echt zielig om te zien. Dan kan je toch onmogelijk hulpen geven met je benen? Je houding wordt helemaal krom met opgetrokken benen en hakken. Los daarvan leek me dit ook redelijk zwaar voor die pony in kwestie.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:15

Ik ken denk ik een van de extreemste gevallen.

De pony is krap 1.35, en zeker geen 'stevige'. Echt zo'n bloedmodelletje.
Vrouwtje (30 jaar) is ong. 1.80 lang en heeft lange benen. Ze is NIET te zwaar voor de pony maar echt wel veel te lang. Ik ben 1.60 en ik zou zelfs te groot zijn voor het beestje...
Als ze haar beugels uitdoet zit ze met haar voeten halverwege het pijpbeen van de pony.

Ze rijdt nu L1 tussen de paarden en heeft haar punten in de B redelijk rap bij elkaar gekregen. Ze is nu L1 + 1 en dat op haar eerste L-start.

Achter haar rug om wordt ze ontzettend uitgelachen wat ik wel erg sneu vind.
Ze gaat ook alleen maar naar bepaalde wedstrijden toe (ook meer omdat die in de buurt zijn maar goed...).
Ze is zelfs een keer eerste geworden in de B omdat de jury "het zo zielig voor haar vond dat ze geen groot paard kan betalen"
Ook op haar protocol staan wel eens opmerkingen van de jury ivm haar lengte.
Maar ik heb het idee dat ze eigenlijk altijd eerlijk beoordeeld wordt.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:25

Missouri schreef:
Ik ken denk ik een van de extreemste gevallen.

De pony is krap 1.35, en zeker geen 'stevige'. Echt zo'n bloedmodelletje.
Vrouwtje (30 jaar) is ong. 1.80 lang en heeft lange benen. Ze is NIET te zwaar voor de pony maar echt wel veel te lang. Ik ben 1.60 en ik zou zelfs te groot zijn voor het beestje...
Als ze haar beugels uitdoet zit ze met haar voeten halverwege het pijpbeen van de pony.

Ze rijdt nu L1 tussen de paarden en heeft haar punten in de B redelijk rap bij elkaar gekregen. Ze is nu L1 + 1 en dat op haar eerste L-start.

Achter haar rug om wordt ze ontzettend uitgelachen wat ik wel erg sneu vind.
Ze gaat ook alleen maar naar bepaalde wedstrijden toe (ook meer omdat die in de buurt zijn maar goed...).

Ze is zelfs een keer eerste geworden in de B omdat de jury "het zo zielig voor haar vond dat ze geen groot paard kan betalen"
Ook op haar protocol staan wel eens opmerkingen van de jury ivm haar lengte.
Maar ik heb het idee dat ze eigenlijk altijd eerlijk beoordeeld wordt.

Hahahahaha...en die jury heeft dat op haar coupon erbij vermeld of....heb je dat verzonnen omdat jij je niet kon voorstellen dat ze jou echt versloeg met haar kleine pony?
Je laat niet iemand winnen omdat het zo sneu is dat ze geen paard kan betalen.....wat een dikke vette onzin!
oke dit was dus ff offtopic......

ontopic....je hebt er geen voordeel van als je een kleine pony hebt terwijl je erg lang bent...maar ja dan kom je weer uit bij het overbekende dressuur is een jurysport en er wordt altijd ook(!) op uiterlijk beoordeelt en als je niet een mooie kloppende combinatie hebt, heb je daar dus nadeel van....
Uiteraard kun je wel degelijk de klasses doorkomen en als je het goed doet kun je ook zeker wel in de prijzen rijden....succes ermee!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:23

Ik vind het persoonlijk niet uitzien.. Nu bedoel ik niet dat je met een "te kleine pony" tussen de paarden rijdt, maar een groot persoon op een "te kleine" pony.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:34

germie schreef:
Ruiter is zeker niet te zwaar, maar benen steken toch wel zo'n 20-30 cm onder de buik uit.

Vind ik eerlijk gezegd wel heel erg veel, maar goed als het geen belemmering voor het paard vormt is dat niet zo erg denk ik.

Of je het in de punten merkt verschilt denk ik per jury. De één tilt er zwaar aan en de ander niet. Als de ruiter commentaar over te lang zijn (want dat zul je ongetwijfeld krijgen) goed kan hebben en zijn/haar lengte belemmerd het paard in geen enkel opzicht, dan kun je naar mijn idee gewoon starten toch?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:50

livo schreef:
Hahahahaha...en die jury heeft dat op haar coupon erbij vermeld of....heb je dat verzonnen omdat jij je niet kon voorstellen dat ze jou echt versloeg met haar kleine pony?
Je laat niet iemand winnen omdat het zo sneu is dat ze geen paard kan betalen.....wat een dikke vette onzin!
oke dit was dus ff offtopic......

Ik wil er even bij vermelden dat de betreffende persoon een goede kennis van me is en ik haar alle geluk van de wereld toewens. Ze heeft al veel ellende meegemaakt met de pony en het beestje is ook al 2 keer bijna dood (koliek) geweest.
Dus een winstpuntje in de L verdient ze zeker. Dat het geen porem is weet ze zelf ook wel.

Ik rij zelf al ietsie hoger dan B dus ze heeft me niet verslagen met die kleine pony. Even niet zo bijdehand doen, slimmerik. Je rijdt zeker zelf 140 in de B (ik daal even af naar jouw niveau).
Geen dikke vette onzin dus, want ik zat er zelf bij toen de jury en het bestuur aan het overleggen en napraten waren, en ik weet nog dat ik het gewoon super l*llig voor haar vond en het haar dus ook niet verteld heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:23

Tha_Niekje schreef:
Vind dit een intressant topic...
Ik rij nu bij mensen op een 9-jarig paard en een 3-jarige pony...
Volgend jaar wil ik met een van beiden gaan starten, en op het moment zie ik het toch meer zitten met de pony (ong. 1.43m) dan met het paard...

Zal even topic met rijfoto's zoeken... (ben erg benieuwd wat mensen zeggen van dit als combinatie (en ja, weet het, het zadel is te klein voor mijn kont (15" zadel)))

*edit* hier zijn wat foto's van een paar week terug: viewtopic.php?f=10&t=459661&hilit= */edit*

ik vind je persoon er iets te groot voor, voor het plaatje dan he. maar je pony loopt super dus waarom niet????

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:28

Nou, ik vind dat wanneer je een mooiere combinatie vormt met een pony dan met een paard (neem als voorbeeld Shanna hier op Bokt), dan vind ik het geen probleem, mooier zelfs als op een paard!!! Anders is het ook geen probleem, maar voor het plaatje staat het dan mooier, en wanneer je te groot bent voor een pony zal je houding er ook niet op vooruit gaan... Het ligt dus helemaal aan de combi.
En ach, iedereen moet het lekker zelf weten... De jury jureerd heus een pony niet anders bij de paarden hoor, zo lang jij je proef netjes rijdt kunnen ze niet om goede cijfers heen... Alleen krijg je het misschien te horen bij je algemene commentaar dat je te groot bent...

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:29

ik ken een volwassen vrouw die met haar new forrest z2 rijd tussen de paarden. dus lijkt me geen probleem.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:30

Dat zegt IMO niet zoveel, je hebt volwassen vrouwen van 1.50 en van 1.85 m.

Overigens interesseert het plaatje mij persoonlijk niet zoveel. Ik let er meer op of de combinatie harmonie en plezier uitstraalt. Maar goed, ik ben geen jurylid.

Ik kan me voorstellen dat er juryleden zijn die in de dressuur juist naar het plaatje kijken en een combinatie afstraffen op 'niet passen' als het een lange ruiter op een kleiner paard betreft (let wel: ik keur het niet goed, maar ik kan het me voorstellen).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:39

Ach laatst won er bij mij een haflinger in de L2 en een Tinker in de B.

Ze reden alle paarden eruit. Als het plaatje mooi is is het geen probleem. Ik stoor me er wel aan als de ruiter echt veel te lang is voor de pony.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:16

Ukkiepuk rijdt met haar shet tussen de paarden.
Zou je haar moeten Pb-en.
Als het er leuk uitziet, vind ik het niet storend. Maaree, iemand die lang is op een A-pony, die niet netjes loopt e.d. vind ik dan niet.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:48

Ik vind de ruiters op de foto's in het topic niet echt te lang, in ieder geval denk ik dat de topic starter nog langer bedoeld(20-30 cm er onder vandaan).

Tja, ik ben zelf 1.83. Reed eerst wedstrijden met een pony van 1.55 maar wel redelijk fors. Nooit commentaar op gehad, maar het plaatje was ook niet zo storend omdat hij stoer oogde zeg maar. Nu rijd ik een paardje van krap 1.60 maar die is wel een stuk smaller. Vond mezelf vooral in het begin eigenlijk wel wat te groot, kreeg ook soms wel wat commentaar op stal. Heb nu een keer een FNRS proefje met haar gestart, toen kreeg ik de opmerking "leuke combinatie", vond ik wel erg leuk om te horen omdat ik er zelf dus onzeker over was. 2 okt. is onze eerste KNHS wedstrijd, dus ben benieuwd...Gelukkig is ze in de tussen tijd wel wat gespierder geworden, helpt natuurlijk ook wel.

Maar om even duidelijk antwoord te geven op je vraag: het hangt denk ik ook wel af van de situatie. Denk dat de bouw van zowel het paard als de ruiter belangrijk is(als je super dun bent is het tenminste voor iedereen meteen duidelijk dat je niet te zwaar bent)

Dus ja, moeilijk....haha. In ieder geval denk ik dat je wel even van te voren moet bedenken dat je wat commentaar kunt verwachten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:41

Suzanne F. schreef:
Ach laatst won er bij mij een haflinger in de L2 en een Tinker in de B.

Go Suzanne!

Een jury moet in mijn ogen iedere combinatie op dezelfde manier beoordelen. En geen andere bril opzetten zodra er een combinatie binnenkomt die van het standaardbeeld afwijkt.
Wat ik me overigens wel kan voorstellen is dat je de hulpen veel minder goed kunt geven als je dergelijk (20-30 cm vind ik best veel) lang bent. Ikzelf merkte ook dat het moeilijker werd hulpen op de juiste manier te geven toen ik lang begon te worden voor mijn pony.