De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 23:10

N.a.v. de nieuwe dressuurproeven per 1 april 2006 vraag ik me af of paarden met meer kwaliteit nu ook hoger gaan scoren? Zo komen er nu ook aparte onderdelen voor kwaliteit van de stap/draf/galop. Heb je nu meer voordeel als je een paard hebt wat leuk kan lopen? Hoe moet ik dit zien?
Ik weet dat het erom gaat dat je paard lekker los door zijn lijf is, en goed gereden wordt, maar er lopen nu al discussies over de nieuwe dressuurproeven, hoe denken jullie erover?

KarinvdM

Re: De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:17

Het eerste waar je nu als jury naar kijkt is ook de kwaliteit van de beweging.

De beoordelingsfactoren:
1. de kwaliteit van de beweging
2. impuls en aanleuning
3. is het paard recht/ heeft het voldoende stelling en buiging
4. kwaliteit van de oefening

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 23:18

Ja, maar wat wordt er verstaan onder kwaliteit? Krijgen de betere paarden nu niet nog meer voordeel?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:23

Dat denk ik niet, het is nu ook het belangrijkst. Als je paard, in welke gang dan ook, onzuiver/onregelmatig is, kan je al geen goed cijfer voor het betreffende onderdeel meer kruigen

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 00:18

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:03

Ik vrees ook met grote vrezen dat paarden met genetisch meer voorbeenwerk (ookal blijven ze achter krabbelen) ook nu weer met de punten weg gaan. Naja we zullen zien, ben iig blij dat de overgangen nu meer aandacht krijgen, zeker met zo'n tanker als Tjo is dat zeeerrrr fijn, want als die eenmaal op gang is is de rem tegenwoordig ver te zoeken. Endurance is leuk maar niet altijd handig blijkt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:29

Ik hoop zelf dat het in de praktijk inderdaad zo uitpakt dat de paarden met de betere gangen nu stukken hoger gaan dcoren.........

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:31

CGJ12 schreef:
Ik hoop zelf dat het in de praktijk inderdaad zo uitpakt dat de paarden met de betere gangen nu stukken hoger gaan dcoren.........

Nu is dit vaak niet het geval, een "kameel"die netjes de ring wordt doorgestuurd, zonder fouten te maken, die wint veel te vaak!

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:56

volgens mij weten ze zelf nog niet waar ze op gaan letten en word het 1 zootje

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:09

marijntje schreef:

Dan vind ik dat er weinig veranderd

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:15

talented schreef:
marijntje schreef:

Dan vind ik dat er weinig veranderd

Als het toch nooit goed is, zoek dan een andere sport...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:29

CGJ12 schreef:

Zodat iedereen met geld een superbok kan aanschaffen en daarmee prijs rijdt? Ik hoop toch dat de best gereden combinatie wint... of dat zo is vraag ik me ernstig af! Het blijft een jury sport he!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:47

ja maar ze willen nou eenmaal betere paarden in de dressuursport zien, en die zullen het ook het verste schoppen maar ik vind het een beetje banketstaaf dat ze daarmee al beginnen te 'selecteren' bij de B. Er zijn ook een hoop ruiters die voor de lol een wedstrijdje rijden en wat puntjes willen rijden. maar dat zal er dus niet meer inzitten vrees ik.

Eigenlijk zouden ze pas vanaf het M zo moeten gaan denken. Dan komt er echt pas een beetje niveau in de proeven en vallen de mindere paarden vanzelf af. of zie ik dat nu weer verkeerd?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:13

Ik weet niet waar jullie op wedstrijd gaan en of jullie dan wel om je heen kijken.
Maar op wedstrijd zie ik veel paarden die technisch gewoonweg niet voor elkaar zijn. Ik denk ook dat dat de reden is dat de KNHS heeft besloten dat er verandering in moet komen. Dat jij en ik de paarden goed voor elkaar hebben betekent niet dat heel rijdens nederland dat ook heeft.
wat ik zie is dat 65 tot 70 % de paarden technisch niet voor elkaar heeft.
Wat ik ook zie is dat die 65 tot 70% met een WP thuis komen.

Oftewel: Er worden meer Wp's weggeven dan dat er rijtechnisch tussen zit. En daar zit het probleem.
Dan kan je wel zeggen: Dan moet je je paard maar beter voor elkaar hebben,maar dat werkt blijkbaar dus niet. Ik vindt het dus een goede zaak en ik hoop dat straks 65 tot 70% van de deelnemers hun paarden goed voor elkaar hebben.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:25

Dat ben ik nou helemaal met je eens!! Zoals ik al in een ander topic zei zie ik tegenwoordig paarden in het Z lopen die nog geen dag nageeflijk hebben gelopen en daar klopt natuurlijk geen hout van.

Ik hoop alleen wel dat het nieuwe dressuurproeven systeem geen copie van de PAVO-cup wordt en dat de beste paarden winnen. Maar dat er dan ook echt naar de kwaliteit van het voorstellen gekeken wordt. Dus dat er ook daadwerkelijk naar de kwaliteit van de overgangen gekeken wordt ipv alleen naar het leuke voorbeengebruik (zonder achterhand). Vind het nog steeds belachelijk dat een B paard niet hoeft te kunnen halthouden. De meeste jonge paarden moeten nou al te vroeg mee op wedstrijd, als hij dan ook nog eens nieteens kan halthouden. Zou je misschien ook kunnen denken om hem nog een paar maandjes thuis te houden

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:11

Het was toch zo dat ze wel aan het eind moeten halthouden. Ik ben er wel voor. Op die manier houd je de rust er een beetje in. Vooral wat hetere paarden vinden het moeilijk om op vreemd terrein stil te staan Je kunt ze wel thuishouden maar dat lost het probleem niet op.

Zelf vind ik het een goede zaak dat paarden beoordeeld worden op de kwaliteit van bewegen maar ik betwijfel wel of het in de praktijd gaat werken.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:17

CGJ12 schreef:

Dat gebeurt nu ook al...

Er gaat, behalve de te rijden lijntjes, bar weinig veranderen.

Een paard wat voor een 9 draaft zal ook minder moeite hebben met de takt. Dan wordt een volte automatisch al mooier en bv. een SB ook.
DUS krijg je een hoger cijfer.

Ik vind het niet zo erg

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:32

ik hoop dat ze eens een splitsing gaan maken tussen met met een *leuk paard* die voor de lol mee doen en mensen met een *duur gefokt sportpaard* die voor prestatie gaan, met een normaal paard kun je oefenen tot je erbij neer valt, als er ferro's en jazzen in je ring zitten kun je het *vergeten* hoe goed je ook je best doet. daar moet wat aan gedaan worden en niet aan de opbouw van een proef, want een ieder die een beetje serieus oefent heeft geen moeite om deze proefen te rijden

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:56

Ik zelf ben echt tegen de nieuwe proeven! (Hoewel ik er van overtuigd ben dat mijn paardje nu nog hoger gaat scoren).
Maar de paardensport wrd dan echt weer van, duurste paard op 1, goedkoopste paard wordt laatste.
Een paard als Bonfire zou dan een onvoldoende krijgen voor de stap, en tja... Waar gaan we dan heen met de Nederlandse dressuursport?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:16

marijntje schreef:
ik hoop dat ze eens een splitsing gaan maken tussen met met een *leuk paard* die voor de lol mee doen en mensen met een *duur gefokt sportpaard* die voor prestatie gaan, met een normaal paard kun je oefenen tot je erbij neer valt, als er ferro's en jazzen in je ring zitten kun je het *vergeten* hoe goed je ook je best doet. daar moet wat aan gedaan worden en niet aan de opbouw van een proef, want een ieder die een beetje serieus oefent heeft geen moeite om deze proefen te rijden

ik kan het hier helemaal meeens zijn . zelf rijd ik ook wedstrijden voor het plezier, gewoon om eens te kijken waar je staat, dit plezier word vaak vergalt door dure paarden met een naar tegenwoordige maatstaven goede dressuur afstamming.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:28

Er komt nu steeds in iedere Paard&Sport een uitleg ervan.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:32

Er is een wel een verschil tussen een duur paard en een goed paard. Ik heb ook een goed paard, maar daar heb ik echt geen enorme bedragen voor gegeven. Wel heb ik er een hoop tijd in gestoken om hem alles te leren wat hij nu weet. En hoe vaak ik wel niet boos wordt aangekeken als ik bovenaan sta. Wil je goed dressuur rijden heb je nou eenmaal een goed paard nodig, of je moet een wat minder goed paard super opleiden, want daar ontbreekt het een hoop mensen tegenwoordig ook aan.

Ik snap het probleem niet zo, als jij voor je plezier rijdt, waarom laat je dit dan vergallen door de 'dure' paarden???

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:33

ja heel leuk, maar het moet tussen hun OREN eens veranderen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:35

bruine schreef:
ja heel leuk, maar het moet tussen hun OREN eens veranderen

Uhm wat bedoel je hier precies mee??

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:36

omdat ik geen "goed "dressuurpaard heb maar een paard met watminder uitstraling en dus meer eraan moet rijden als mensen met een "goed"paard dit vind ik altijd terug in de punten, en niet alleen ik hoor