Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 09:44

Hello,
er wordt altijd gezegd dressuur is een jurysport maar wie heeft dit ook wel eens gigantisch in zijn nadeel gehad?! Nou ik een tijdje geleden gigantisch
Ik had m (zeg zn naam maar niet voor de netheid)eerst voor een indoorwedstrijd. Reed toen werkelijk twee wereld proeven. Zaten hele sterke punten tussen! Tuurlijk ook altijd wat minder. Maar ik had 153 en 154 Snapte er niks van! Kreeg ik mijn protecol stonden er alleen maar 6en op! En drie 5en en een 7. Dat is dus precies geen wp. En vooral aan het einde allemaal 6en zo van nou dan wordt het sowieso geen wp! Nou het leek ook wel een protocol van iemand anders. Leek wel van te voren in gevuld!
Nou kreeg ik m ook voor een outdoorwedstrijd, was wel onderling. Had wel een goeie proef gereden, beetje gespannen maar dat maakte de oefeningen niet minder. Kreeg ik weer 153 Weer allemaal lage punten veel 6en. Kreeg ik voor mijn middengalop een 4 (een van haar beste dingen) stond er bij lijkt wel verzamelde galop Nou sorry maar dat vond een hele kinderachtige opmerking middengalop is toch wel het verre van verzamelde galop En toen kreeg ik ook nog de opmerking dat het schande was dat ik in de L2 zat als het aan hem had gelegen dat hij me weer teug had gestuurd naar de B. Terwijl ik bv de week ervoor nog 177 heb gehaald jury's aan me vragen wat ik in de L doe Stond er perplex!
Mensen die ook mee deden waarvan het paard stijgerde hoorde ik dat ze een 8 kregen en stond er bij dat het goed was opgelost
Hoorde van mijn instructrice dat hij haar ook eens had gejureerd en dat ze de week ervoor Ned. kampioen was gewordeb geloof ik en dat hij haar toen maar 158 p had gegeven met het commetaar: Tis niet altijd leuk als de zelfde winnen! Nou dat is toch belachelijk!!

Ik snap echt niet dat dat soort jury's mogen jureren! Wat vinden jullie? Hebben jullie ook al zo iets mee gemaakt??

Poffie

Re: Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 10:05

Echt waar joh? Dat vind ik schandalig! Ik rijd ook bij jou in de buurt, woon in Westervoort en hoop dat ik hem dan nooit krijg.....

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:27

Ik heb 1 jury hier uit Rotterdam waar ik nooit meer bij start.
Ik rij met een bonte en reed een superproef in de L2. Echt werkelijk alles klopte. Iedereen (ook vreemde) zeiden tegen mij dat ik zo goed had gereden en dat ik zeer zeker gewonnen had.
Dan hoop je er toch op en wat voor punten had ik 145 en 148.

Het commentaar van de jury. Ik hou niet van bont.

Dus als ik ooit edit lielle deze jury heb bel ik mn wedstrijd af, daar start ik never nooit meer bij.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-08-05 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:29

Ienemienie schreef:
Ik rij met een bonte en reed een superproef in de L2. Echt werkelijk alles klopte. Iedereen (ook vreemde) zeiden tegen mij dat ik zo goed had gereden en dat ik zeer zeker gewonnen had.

Dus als ik ooit *** heb bel ik mn wedstrijd af, daar start ik never nooit meer bij.

oohh echt waar? Erg he? ik vind t echt niet kunnen!
Laatst bijgewerkt door Eline op 17-08-05 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ook naam uit quote verwijderd.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:36

Zelf heb ik het bij KNHS wedstrijden nog nooit meegemaakt, ben het altijd wel eens met de punten en als ze een keer veel lager zijn dan verwacht dan komt het vaak doordat de hele groep laag gejureerd is. Maar een keer bij een onderlinge competitie-wedstrijd bij ons op stal bleek dat bekend zijn bij een jury niet altijd een voordeel hoeft te betekenen.

Betreffend jurylid staat op redelijk goede voet met mijn moeder (die doet het wedstrijdsecretariaat bij ons op de club, en regelt dus ook jury's) en heeft mij vaak genoeg gejureerd toen ik nog met mijn vorige paard startte. Dat paard startte ik L2 terwijl ik mijn huidige paard in die competitie B startte (simpelweg omdat dat zijn niveau pas was). En hierbij draait het echt niet om afgunst o.i.d. maar ik weet gewoon absoluut zeker dat ik beter heb gereden dan degene die nummer 1 werd die dag. Ik viel zelfs helemaal niet in de prijzen!

Ik kan erg goed tegen mijn verlies, als ik ook daadwerkelijk verloren heb, maar bij deze wedstrijd ben ik (en vele mensen met mij) er zeker van dat ik veel strenger ben gejureerd dan de rest. En dat alleen omdat mevrouw de jury mij kent. En natuurlijk zijn er mensen bij die denken dat ik het die nummer 1 niet gun of iets dergelijks, maar zoals ik al zei kan ik heel goed tegen mijn verlies en was dit gewoon absoluut onterecht. En daar kan ik dan niet zo goed tegen.

Overigens heb ik verder nooit problemen gehad met deze jury en vond ik haar altijd wel aardig, maar nu ik weet hoe ze echt in elkaar steekt hoef ik door haar niet meer gejureerd te worden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:48

Op video opnemen en rustig zelf en door je instructeur laten controleren.
Als het echt veel te gek is de KNHS om raad vragen, met video!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:27

Ik ga altijd met Stampertje (mijn nichtje, rijd op een haflinger in de M1 bij de paarden)) mee naar wedstrijden, zo ook een paar weken geleden, ze had haar eerste proef gereden en ik liep naar de auto waar de jury inzat voor de 2e proef, hij keek naar haar en zei toen tegen mij: "is dat die haflinger?, ik hou niet van haflingers en ook niet van fjorden", ik dacht nog, zo gaan we lekker de proef in! Maar goed, Stampertje reed een keurige proef en toen ze klaar was liep ik nog even naar de jury en vroeg wat hij er van vond, zijn reaktie was: "viel me niet tegen".
Uiteindelijk was ze in deze ring 5e met 158 punten.
Zo kan het dus ook!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:45

Zo dat is netjes idd, zo kan het ook

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:35

Ik heb wel jury's waar ik altijd lagere punten haal dan waar ik op had gerekend. Daarentegen zijn er nog meer jury's waar ik voor mn gevoel te veel punten van krijg
En het geeft mij pas een kick als je bij een jury waar je altijd lagere punten haalt zon goeie proef weet neer te zetten zodat je de jury echt wel overtuigd hebt want als het echt super goed is dan kunnen ze er echt niet meer omheen hoor

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:47

Probeer positieve dingen uit het negatieve te halen. Dán leer je wat van wedstrijd rijden. Altijd winnen, is leuk, en daar leer je ook van. Maar verliezen kan je ook aan het denken zetten. Ik vind het flauw, hier op bokt over jury's te klagen omdat je er niet op af durft/ wilt stappen. Ik snap het best als je je benadeelt voelt, maar probeer er wat van te leren ipv er een klaagtopic op bokt over te maken. Want wat voor zin heeft dit topic nu? Als iemand me dat kan vertellen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:29

2 meter recht achterwaarts (aangespannen), mooi aan het bit, grote stappen, en dan een 5 krijgen. Kijk daar snap ik dan niets van. Die meneer had ook zijn bril wel even mogen poetsen

Of 2 dezelfde proeven neerzetten, 1e proef 157 (150 is winst) en 2e proef 135. Dan snap je er ook geen drol meer van.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:37

Soms krijg je meer dan je verdient soms minder.

Soms gaat het voor je gevoel super maar blijkt achteraf op video het beeld minder en soms heb je rotgevoel omdat je paard dramt en blijkt het voor het beeld allemaal wel mee te vallen.

Zulke jury's zijn niet leuk, probeer er nog wat uit te leren en verder niet te druk over te maken. Het beste bewijs voor hun ongelijk is nog harder te trainen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:49

Ik heb het ook wel eens gehad, mijn paard was een Nimmerdor en blijkbaar had de jury daar nare ervaringen mee mijn voorlezer hoorde het hem al zeggen " oh God een Nimmerdor, dat gaat leuk worden "

werd 2 keer eerste met 176 en 178 punten

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:51

PolosportJ schreef:
Ienemienie schreef:

Dus als ik ooit *** heb bel ik mn wedstrijd af, daar start ik never nooit meer bij.

oohh echt waar? Erg he? ik vind t echt niet kunnen!

Nee dat kan je eigenlijk niet maken maar daarintegen haal ik ook wel eens een wp die ik zelf niet verdient vind. Maar het is soms wel balen.
Het is ook wel moeilijk als jury zijnde maar te horen niet naar papier en niet naar kleur te kijken.

Passage1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:39

Ik heb ook wel eens een verschikkelijk jury gehad... Me eerste proef reed ik heel relax en ik ging er heen voor commetaar en hij zei: ik vond dat heel goed reed, je bent echt profesioneel aan het rijden en ik had bij hem 176 punten (klasse B) nou op naar me 2de proef die ging niet veel slechter alleen iets teloopiger.. en ik ging voor commetaar en ze zegt: het is wel duidelijk dat je pony beter is dan jou! ik dacht je spoort niet! en ze zat me helemaal aftekraken, van je leest paard&sport ook niet he, daar staat in hoe je moet rijden en blablablalbablalblbablalablba, ik dacht lik me R**t en liep weg. kwas bij haar 6de met 164 punten... maar ik vond dat ze wel ff iets vriendelijker kon zijn!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:47

Ik heb eens een jury met 8-tal gehad die iedereen overtrof.

We hadden met ons 8-ten een net proefje neergezet, kwamen naar het midden om te groeten. Staat die man op en wandelt hij naar ons toe. Wij al aan het denken dat iemand iets aan had wat niet mocht(maar waarom zou je dat dan niet voor de proef al komen melden). Zegt die man plots tegen ons "Ik heb geen rechtergalop gezien"

IEDEREEN had gezien dat we de proef volledig hebben gereden, iedereen heeft ons op beide handen zien galoperen, zelf wist ik ook voor 500% zeker dat we echt wel op beide handen gegalopeerd hadden.

Nee sorry, niet gezien
Daar valt je broek vanaf

edit: nog 1tje: iemand ooit al eens een drie gekregen omdat je paard in een B-proef de achterbenen niet netjes naast elkaar heeft staan?

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:00

Ik heb eens op een ponykamp dressuurproefje gereden op een hele leuke pony. Ik reed een fijn proefje, maar het enige commentaar was dat ik iets te snel ging, maar het was een kleine pony van 1,20 ofzo. Ik werd laatste :S
En dat meisje die won reed iedere keer op het verkeerde been en sneed ook nog eens hoeken af. Maar ze won alleen omdat het het lievelingspaard van de manege was.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:02

er was ook iemand hier die een 0 had gekregen voor te laat aanspringen in galop IN DE B, mensen waar gaat het heen met de jury's

maar toch zijn er ook veel jury's die veel punten weggeven, waarbij je misschien geen punt heb verdiend en wel gekregen

voorbeel: eerste M1 wedstrijd, verschrikklijk bak, echt ze liep niet lekker, geen SB laten zien, geen contragalop laten zien in beide proeven en dan vervolgens 2 keer eerste worden met 176 en 178 punten, dat is pas gek!

of een nette proef laten zien met geen grote fouten, en dan 2de worden met 135 punten, kan ook nog!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:05

Nee nog niet gehad gelukkig!!! Maar ja rijd ook nog niet zo lang mee! Maar dat van jou trug naar de B die kerel spoorde niet helemaal nee!
Ik heb juist een hele positieve ervaring gehad met een jurylid:
Ze zei tegen me: ik heb gezien dat jullie samen er hard voor werken om een mooie proef te rijden, en dat het ons niet zomaar komt aanwaaien. (Omdat ze zich vaak te vast houdt in dr lijf, dat weet je wel he)
En dat ik er hard voor gewerkt had, toen werd ik 1e met 162 punten!!!! Zo kan het dus ook....

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:17

Heb wel eens een jury gehad, die schreef op mijn protocol dat ik om het wel zijn van mijn paard moest denken. Lekker ik was pas 14 ofzo. De paarden die kreupel de ring in kwamen kregen echter wel wp.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:41

Ik weet er trouwens nog eentje: Een kennisje van mij op concours, in de B. De jury zegt tegen haar: Meid, wat doe je nog in de B, je hoort in de L1!!!! Vervolgens de punten: 153.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:45

1 x maar.
Die doos kon het verschil niet zien tussen een gespannen lopend paard en een kreupel paard.
Dat hij 3x voor de leut opzij sprong voor spoken heeft ze vast ook niet gezien
En dat je een ruime voldoende krijgt van 60 meter middendraf past ook erg goed in dat beeld

Maar voor de rest ben ik altijd erg tevreden.
Heel vaak zat ik aardig goed qua schatting hoeveel punten ik gereden had.
En soms kreeg je meer dan verdiend en soms minder.

Zelf heb ik fijne ervaringen mee als de jury je even bij je roept en wat puntjes aangeeft.
Helaas is daar de tijd meestal niet voor.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:50

Ik was mee met een meisje van 10 op haar 3e wedstrijd. Reed een nette proef, alles netjes op de letter de figuren dan. Stond erbij dat ze halsstrekken het hele figuur niet getoond had en kreeg een2!! Wat er gebeurde was dat pony wel goed halsstrekte maar 1 meter te laat op de hoefslag was. Een 2 in de C-B !? Dit was eigelijk het enige wat mis ging, maar het puntenaantalwas om te huilen.....

Dit motiveert jonge ruitertjes niet echt...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:58

Ach, ik heb wel eens gehad dat ik voor een proef die ik goed vond gaan slechte punten kreeg en omgekeerd...daar kan ik nooit zo mee zitten.
Heb wel eens gehad dat een al wat ouder jurylid zo druk was met melk en suiker in zn koffie doen dat hij een hele bokpartij incl. baan verlaten en er ergens anders weer in gaan gemist heeft....ja sorry hoor dan neem ik de punten ook niet meer serieus.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:59

Afgelopen weekend, Friese Kampioenschappen. Zusje van een vriendin haalde 156 & 178... Zelfde proef... Dan sta je wel even raar te kijken.
Verder zelf nooit echt extreme dingen mee gemaakt. Behalve dan die ene keer dat mn moeder me bij de jury ging melden, die vervolgens zij: "oh, een pony" (Ik start dus met een pony bij de paarden) Echt zo van ga maar weer naar huis. Punten waren ook iets lager dan verwacht