Welke combinaties mogen in handicap rijden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Welke combinaties mogen in handicap rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 23:48

Wie helpt mij uit de brand, ik wil graag weten welke klasses en dan ook nog pony's/paarden in handicap mogen rijden tijdens een wedstrijd. Het gaat mij om alle klassen, B t/m Z2 en paarden/pony's evt. door elkaar.

Paar voobeelden:
Drie Z1 combinaties en 1 Z2 combinaties, allen paarden, mogen die bij elkaar?

Twee M2 paarden en één M2 pony?

Meerdere A B C en D pony's in de B klasse?

Drie M1 paarden en één M2 paard?

Kortom, een hoop vragen maar de grootste vraag: Wie is er op de hoogte van dit soort regeltjes of kan me wijzen waar ik dit kan vinden?

Heeeeeeeel erg bedankt!

gomir

Re: Welke combinaties mogen in handicap rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:26

Paarden en pony's mag iig nooit bij elkaar gedaan worden

Bij de pony's mag je geloof ik Cat A en B samen pakken, C apart en D en E samen. Maar die C-tjes mag je misschien ook wel toevoegen aan een van de andere twee groepen, daarvoor ben ik al te lang uit de ponysport en heb alleen paardenconcoursen georganiseerd

Je mag L1 en L2 samennemen. Net als het M1 en M2 en Z1 en Z2. Dat mag alleen als er niet meer dan een bepaald aantal combinaties zijn, maar dat weet ik niet meer precies Kun je ongetwijfeld allemaal terugvinden in het KNHS-reglement. Wsl het algemeen reglement of het disciplinereglement dressuur.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 00:33

ik heb inderdaad zitten zoeken, maar kon dat van pony's en paarden bij elkaar niet vinden, maar dat mag dus niet.....balen!!! Scheelt me een hoop gedoe met enkele starts!

Voor zover ik het kan vinden lijkt het erop dat als ik minder dan acht combinaties heb ik de opvolgende klasse (of juist die eronder) erbij mag doen. Maar dat zou betekenen dat ik ook de L2 en M1 mag samenvoegen??? Lijkt me wel raar.....

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:19

neej, je mag alleen : L1 en L2 bijelkaar en M1 en M2 en Z1 en Z2 anders zit er teveel verschil in klasse. (iig dat is mij altijd gezegd en verteld ) en idd A en B pony's mogen bijelkaar C pony's apart geloof ik en D en E bijelkaar( D en E bijelkaar weet ik 100% zeker de rest niet 100% )

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:55

A +b ponys mogen samen.
C is volgens mij altijd appart.
D + E ponys samen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:18

http://www.knhs.nl/objects/00001117.doc

Algemeen wedstrijdreglement KNHS schreef:

Artikel 39 – Samenvoeging van categorieën en handicapregeling

1. Het samenvoegen van categorieën.
Bij wedstrijden met pony's dient er per klasse per categorie of combinatie van categorieën een klassement te worden opgemaakt. Bij het opmaken van het klassement is het ongeacht het aantal deelnemers toegestaan in een klasse opeenvolgende categorieën van pony's samen te voegen. De volgende samenvoegingen zijn mogelijk: A/B; B/C; C/D; D/E. Als uitzondering op deze regel kan in de eventing de categorie C aan de categorie D/E worden toegevoegd.
2. Handicapregeling
a. Wanneer (een) rubriek(en) in handicap met (een) andere rubriek wordt verreden, rijden alle deelnemers de proef/het parcours van de klasse waarin zij startgerechtigd zijn.
b. De wedstrijdgevende organisatie kan in overleg met de Federatievertegenwoordiger staande de wedstrijddag besluiten de handicapregeling toe te passen.
c. Het in handicap verrijden van dressuurrubrieken is uitsluitend toegestaan indien de rubrieken, die worden gecombineerd, door hetzelfde jurylid worden beoordeeld.
d. Het in handicap verrijden van springrubrieken is uitsluitend toegestaan indien de rubrieken, die worden gecombineerd, over identieke parcoursen worden verreden en op dezelfde wijze worden beoordeeld. (De klasse B op stijl kan dus nooit in handicap met de klasse L op tijd worden verreden).
e. Indien aan een rubriek met paarden minder dan 8 combinaties deelnemen is het toegestaan deze rubriek in handicap te verrijden met een naastgelegen klasse.
f. Indien aan een rubriek voor pony's na samenvoeging van categorieën van pony's zoals beschreven in artikel 39 lid 1 minder dan 4 combinaties deelnemen is het toegestaan om deze rubriek in handicap te verrijden met een naastgelegen klasse.
g. Voor het in handicap verrijden van verschillende rubrieken in de mensport wordt verwezen naar het desbetreffende disciplinereglement.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:19

nou bij ons zitten de c/d pony's altijd bij elkaar in de m1, maar ja wij zijn ook maar met zen 3en meestal, we hebben dan 1 C pony, en 2 D pony's

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 20:34

Karin schreef:
e. Indien aan een rubriek met paarden minder dan 8 combinaties deelnemen is het toegestaan deze rubriek in handicap te verrijden met een naastgelegen klasse.
f. Indien aan een rubriek voor pony's na samenvoeging van categorieën van pony's zoals beschreven in artikel 39 lid 1 minder dan 4 combinaties deelnemen is het toegestaan om deze rubriek in handicap te verrijden met een naastgelegen klasse.

Dit zou betekenen dat je C pony's met D pony's uit de B en de L1 bijvoorbeeld kan samenvoegen?? Lijkt me wel, wordt wel een zootje zo, maar goed, zal mn lijst nog eens goed bekijken.

En die paarden, dan kun je dus ook bijv 3 L2 combinaties samenvoegen met 5 M1 combinaties, zo zou je een prijs uit kunnen sparen toch? Want dan heb je er totaal acht in plaats van één keer 3 en één keer 5?

T wordt er niet makkelijker op, maar goed ik ga nog eens goed studeren op de lijst.......