Overgaan naar L2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Overgaan naar L2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:46

In ruim een jaar tijd heb ik mijn winstpunten in de L1 gehaald. Mijn scores lagen gemiddeld tussen de 150 en 160 punten. Ik haalde dus niet elke wedstrijd een winstpunt, en nog steeds niet. Tegenwoordig heel vaak 155 . Nu zit ik te denken om over te gaan naar de L2.

Stom, zeggen sommigen, je scores zijn niet constant. Je moet eerst dikke winstpunten en het liefst een paar x prijs hebben gehaald.
Dat vond ik eerst ook.

Maar nu ik er langer over nadenk. In de L1 moet de lichtrijden tijdens het wijken, met doorzitten kan ik het veel beter. Middendraf vanuit het doorzitten komt er net wat mooier uit. Achterwaarts gaat prima. En als ik doorzit, heb ik wat meer controle. ulisse is nl. heel snel afgeleid. De omgeving was, en blijft, ondanks twee jaar wedstrijdervaring zeer interessant .

Minpunt voor ons is altijd het halsstrekken, bijna altijd standaard een vier. In de bak thuis lukt het al nauwelijks (bijna niet), en op wedstrijd is ze blij als ze wat extra ruimte heeft om te kijken (met hoofdje naar voren ipv naar beneden). Iemand hier ook goede tips voor?

Duzz, mijn vraag aan jullie stom om over te gaan, wordt de klasse L2 veel zwaarder beoordeeld en ga ik hier stranden, of wel in te komen?

Melanie15

Re: Overgaan naar L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:48

De L2 wordt wel veel strenger beoordeeld. Je pony moet een mooie constante aanleuning hebben. Het liefst al meer opgericht. Waarom rij je anders niet een keer HC L2, dan kan je het zelf ervaren en je punten tellen niet mee

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:38

Dat is een goede tip, een keer H.C. meedoen. Bedankt!

Aanleuning is overigens wel constant, en ze loopt liever in een wat hogere oprichting. Is eerder lastig om haar lager in te stellen dan hoger.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:44

Ik vond de overgang opzich wel meevallen. Ik dacht dat het best wel veel moeilijker zou zijn dan de L1 maar toen ik het een paar keer had gereden was het nieuwe en spannende eraf. Ik reed wel minder punten als in de L1, maar dat was in het begin in de L1 ook. Dat gaat vanzelf (als het goed is beter ).
Ik zou het gewoon doen, wat heb je te verliezen

Bij het middendraf en halstrekken moet je trouwens wel lichtrijden he

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:09

ik vind de overgang van L1 naar L2 niet zo groot. dus voor mij is L2 een gemakkelijke klasse. de belangrijke punt is idd constante aanleuning en hoger ingesteld. de kans is klein dat je blijft vast zitten in L2

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:16

Vond de overgang groter dan naar de L2..maar kan nu ook wp rijden in de L2. eerste wedstrijd niet, toen steeds eind 140. Ik vind dat doorzitten ook veel fijner en daardoor lukken de oefeningn ook beter. Als achterwaarts geen probleem is..en de kleine voltes en meer middenstap ook niet zou ik het gewoon proberern. Heb in de L1 ook nooit veel punten gereden en ook weinig prijzen, maar als ik doorop moet wachten

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:23

Ik heb laatst toevallig eens gekeken wat het verschil is tussen het L1 en L2.. Dat is dus dat je moet doorzitten op de middendraf na!!! Dat is voor mij al een heel positief punt . Verder moet je de hele grote volte middengalop laten zien en je moet van D naar M wijken dus tot op de hoefslag En ik denk dat je uiteraard weer een beetje stenger gejureerd wordt

Misschien is het idd een goed idee om eerst eens HC te starten.. straks zit je in het L2 en bevalt het je niet kun je niet meer terug

Succes ermee

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:25

Volgens mij moet je pas naar de L2 overgaan als je eigenlijk al M1 klaar bent. Dan rijdt het allemaal net ff wat makkelijker in zo'n proef.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:29

Tsja gut, maar als er net wat dingen in de L2 zitten die het voor jou en je paard waarschijnlijk makkelijker maken dan de L1 dan zou ik gewoon over gaan .

Inderdaad misschien eerst een keer HC of op een onderlinge wedstrijd proberen .

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:32

Apple schreef:
Tsja gut, maar als er net wat dingen in de L2 zitten die het voor jou en je paard waarschijnlijk makkelijker maken dan de L1 dan zou ik gewoon over gaan .

ja dat kan voor sommige mensen misschien raar klinken dat voor jullie het L2 makkelijker is als het L1 maar dat zou goed kunnen !!
Ik bleef namelijk volhouden dat ik het L1 makkelijker zou vinden als het B ! En ja het is bewezen... voor ons was het L1 veel makkelijker als het B !!! Over het B heb ik een jaar gedaan en in het L1 heb ik in 4 wedstrijden al 6 punten bij mekaar gereden....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:33

Je kunt gerust overgaan naar de L2. Dat een paard beter loopt als je gaat doorzitten komt heel vaak voor. En in dat geval zal de overgang voor jou ook best meevallen. Je rijdt al een jaar L1.
Bovendien, wat is het ergste dat je kan gebeuren; dat je punten tegenvallen? Nou, daar is dan wel overheen te komen.
Overleg ook eerst even met je instructeur wat die ervan vindt. Veel succes verder!

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:38

ik zou wel overgaan!
Ik had in de L1 ook vaak rond de 160, de L2 vind ik veel fijner!
Ik ben gelijk over gegaan!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:58

Betteke schreef:
Volgens mij moet je pas naar de L2 overgaan als je eigenlijk al M1 klaar bent. Dan rijdt het allemaal net ff wat makkelijker in zo'n proef.

vind ik ook

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:19

Gewoon lekker doen. Als het niet gaat, kun je thuis altijd eerst verder trainen en het later weer oppakken. Ik vind het verschil tussen L1 en L2 niet zo heel groot, en zeker als je zegt dat je haar al wat meer opgericht hebt moet het geen problemen opleveren. Ik was er in ieder geval in no time door heen .

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:22

Maar nu ik er langer over nadenk. In de L1 moet de lichtrijden tijdens het wijken, met doorzitten kan ik het veel beter

Ik heb altijd geleerd dat je tijdens het wijken sowiezo moet doorzitten?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:39

De overgang van de L1 naar de L2 vond ik nog wel meevallen, ik denk wel dat het idd misschien voor je gevoel een keer ah dig is om HC te starten, als je dat 2 of 3 keer doet, wete je het nagenoeg zeker

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:18

Nu we het toch over het L2 hebben... mag je daar eigenlijk nog met zweep rijden??

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:46

In het M1 en hoger mag je niet meer met zweep rijden maar dan ben je verplicht met sporen te rijden.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:55

hoi volgens mij ben jij het maatje van yfande? herken jou probleem met het halsstrekken, ik heb ook zo'n paard, het halsstrekken gaat thuis nu redelijk na eindeloos op de volte in laag tempo oefenen maar op wedstrijd is het heel wisselend, vaak is het ruggebruik bij deze paarden toch iets te weinig, persoonlijk zou ik iid even wachten met overstap tot je een constante score hebt van rond de 160. ik heb het zelfde probleem (vraag yfande maar) groetjes en succes

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:57

Melissamanda schreef:
In het M1 en hoger mag je niet meer met zweep rijden maar dan ben je verplicht met sporen te rijden.

tnx...

sorry was even erg off topic vraag

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:00

zeg zit net ff terug te lezen, maar lees dat jou paard liever hoog ingesteld loopt die van mij dus ook dan heb jij waarchijnlijk ook de ervaring dat veel juryleden dat NIET graag zien, ze willen binaallemaal het hoofd TUSSEN de knieen, fijn te lezen dat er meer met dit *probleem* worstelen. dacht echt dat ik de enige was

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 10:04

Haha, bruine, klopt helemaal! En dat van dat ruggebruik klopt ook.
ulisse is niet echt een dressuurpaardje. Laat haar maar springen, dan is ze happy (maarja, het vrouwtje hè....).

Heb Yfande net ff gemaild. Ben dus idd maatje van Yfande. Ben sinds 1 wedstrijd (2 proeven) ook met Yfande L1 gestart (gelijk twee wp, jippie!!). Yfande loopt nu helaas niet goed doordat ze haar ijzers voor hebben verwijdert ivm hoefzweer . Dus kan waarschijnlijk niet aan bentelo meedoen met haar. Jammer...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 10:15

monteaura schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je tijdens het wijken sowiezo moet doorzitten?

Ja stom hè, zo heb ik het ook geleerd. òf in stap, of in draf, maar dan doorzitten, niet lichtrijden. Weet ook niet waar het goed voor is. Ja, voor de rug van het paard, dat kan ik mij voorstellen, maar waarom dan niet in stap?

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:16

ik zou als ik jou was denkik gewoon overgaan naar de L2..
ik herken mezelf nogal in jou verhaal..
ik ben met 13 winstpunten ofzo van de L1 naar de L2 gegaan.. L2 ging stukken beter.. oefeningen gingen netter en mn pony kreeg meer aandacht voor mij..
en inmiddels zit ik alweer in het M1 met winstpunten.. dus als ik jou was zou ik gewoon overgaan..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:21

Ik sloot de B af met 172 en 174. Maar dat betekende niet dat ik al klaar was voor de L1 Daar werd de lat toch al een stuk hoger gelegd, en daarbij kwam dat we bij L1 startgerechtigd pas begonnen met het wijken en middengalop, omdat we met de les en trainingen vnml met de basis bezig waren, en nog steeds zijn.

Al doende leert men, dus ben ik toch al lekker L gaan starten. Eerste keer 142 en 147, maar we zien echt vooruitgang! Was de middengalop in het begin matig en het wijken om te huilen, vorige week had ik 4 zevens voor de middengalop en afgelopen zondag had ik een zeven en een zes voor het wijken!
In het begin reed ik ook vooral net-niet-goed-genoeg, tussen de 148 en 152, maar, met nette cijfers voor het wijken en middengalop, én punten boven de 150 was ik al heel tevreden.
Maar m'n winstpunten rijd ik (op één na) wél weer allemaal boven de 160. Ik ga in ieder geval zorgen dat we nu alvast de L2 dingen er langzamerhand gaan bij pakken, en ik ben echt benieuwd hoe dat zal gaan lopen!