middengalop l1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

middengalop l1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 19:54

Hai hai

Over anderhalve week maak ik mijn l1debuut met mijn jonge paard. Nu ben ik heel erg op tijd begonnen de middengalop te monteren, namelijk vandaag ! Dus ik denk tegen de tijd van mijn debuut het er wel een klein beetje op te hebben, maar een echte m of z middengalop zal het niet zijn. Dus wat zijn de eisen van de jury's voor de middengalop in de l1?

Pinacolada

Re: middengalop l1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:02

Ik vond het in de L1 wel meevallen. Het is toch ook een paar passen ipv een hele lange zijde? Op de volte vond ik het minder. Als je iets verruimt en een beetje het verschil laat zien heb je in de L1 al snel een 6 te pakken hoor!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:06

ja hij moet het verschil kunnen zien.. Hij hoeft niet echt te strekken.. en hij mag niet harder lopen maar hij moet verruimen.. In de L1 heb je idd al snel een 6je hoor!!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 20:08

okay gelukkig want verruimen lukt wel alleen puntsgewijse overgangen terug zitten er nog lang niet in, not even close!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:39

Je kunt wel verruimen, maar je moet ook wel een beetje laten zien dat hij weer terugkomt in de arbeidsgalop hoor. Dus niet doordenderen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:46

De middengalop is een moeilijk onderdeel. Vanuit de arbeidsgalop moet duidelijk te zien zijn dat er een overgang wordt gemaakt naar de middengalop. Dus niet dat hij steeds een beetje verruimd en uiteindelijk in de middengalop zit.
Hetzelfde geldt voor de overgang terug. Je paard mag niet 'uitlopen' maar er moet echt een duidelijke overgang terug naar arbeidsgalop gemaakt worden.

Daarbij mag hij niet tegen de hand komen of scheef over de hoefslag gaan. Je hebt bij dit onderdeel al snel een 5 of minder te pakken, als het niet goed klopt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 21:43

Ook al in de l1 want jouw beschrijving van een middengalop is meer van een zpaard.

Mijn paard verruimt wel maar heeft ook veel ruimte nodig om terug te komen, zeker een sprong of 3. Hij is ook nog jong je kan toch weinig anders van een jong paard verwachten

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:44

Je krijgt de ruimte voor een paar passen. Dus heb je ruimte om op te bouwen(de eerste meters) de middengalop (de tussen meters) en terug te rijden (de laatste meters).
Dus je kan het lekker uit smeren. Je krijgt natuurlijk wel eerder een 8 als je wat meer overgang laat zien, maar hier heb ja al gauw een 6 of 7 mee te pakken.

Succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:49

Joki schreef:
Ook al in de l1 want jouw beschrijving van een middengalop is meer van een zpaard.

Mijn paard verruimt wel maar heeft ook veel ruimte nodig om terug te komen, zeker een sprong of 3. Hij is ook nog jong je kan toch weinig anders van een jong paard verwachten

Je moet uitgaan van een 10. Als jij op al van deze onderdelen iets laat liggen dan zit je zo op een 5. 3 Galopsprongen om terug te komen is prima, en al zeker als je paard niet tegen de hand komt.
Naarmate je in de hogere klassen komt (bijv het Z) kun je verwachten dat het terugkomen vlotter gaat en dat de achterhand meer eronder komt, enz enz. Beschrijving die hierboven staat hoeft niet meteen geassocieerd te worden met het Z.

Edit wat betreft de leeftijd van een paard. Daar hoeft een jury geen rekening mee te houden. Er zijn ook paarden van 15 jaar die B of L1 lopen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:04

Het is belangrijk dat je duidelijk verschil laat zien. Veel ruiters beginnen best netjes, maar de overgang terug wordt vaak vergeten.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 23:06

Nou op het moment voor mijn eerste oefening komt hij dus wel terug alleen duurt het een aantal sprongen. Maar hij komt niet tegen de hand of valt eruit

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:01

KarinvdM schreef:
Het is belangrijk dat je duidelijk verschil laat zien. Veel ruiters beginnen best netjes, maar de overgang terug wordt vaak vergeten.

ja idd.. je moet dus duidelijk het verschil van de verruiming laten zien en dan voordat je weer bij de letter E of B bent ook weer een duidelijk verschil laten zien..
Ik had vorige week een 8 voor de middengallop en afgelopen zondag een 6.. Ik denk dat, dat kwam omdat ik hem niet op de letter terug had gereden, te weinig verschil !! Zolang je maar een duidelijk verschil laat zien komt het allemaal goed

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:05

Joki schreef:
Nou op het moment voor mijn eerste oefening komt hij dus wel terug alleen duurt het een aantal sprongen.

En daarom wordt in de L1 ook nog maar enkele passen gevraagd. Zodat je de tijd hebt om te verruimen en ook de tijd om 'm die passen terug te laten nemen.

Snap 't probleem niet zo eigenlijk.

[edit]Zie dat Marije1984 het ook al had aangegeven.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:14

Als je duidelijke overgangen rijd, ook weer goed terug neemt en passen verruimd, komt het zeker goed!

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:45

Zolang je maar goed aan de overgangen denkt en ze duidelijk rijdt valt het wel mee. En vooral de overgang terug niet vergeten dus, want het is zooo zonde als je supermooi wegrijdt en dan vergeet te rijden en je je paard maar een beetje door laat stiefelen naar de andere kant.
En wat betreft die enkele passen: een jury ziet liever 2 of 3 goede passen met goede overgangen dan dat 'ie onder je kont vandaan vliegt en nul komma nul strekt. En neem de tijd voor de overgangen, ten eerste hoef je maar enkele passen te laten zien en ten tweede kan geen enkel paard, dus zelfs geen grand-prix paard een hele lange zijde in middenstap/draf/galop zuiver blijven.