regelgeving mbt ring verkennen M dressuur en hoger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

regelgeving mbt ring verkennen M dressuur en hoger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:52

Ik vroeg me af hoe dat nou precies zit.
als het niet mogelijk is om om de ring heen te rijden, moet een combinatie dan de kans krijgen in de ring 1 keer rond te gaan alvorens de proef te beginnen of kan het ook zo zijn dat er gewoon helemaal geen mogelijkheid is om de ring te verkennen? (dus gewoon A binnenkomen en niet zeuren)

Anoniem

Re: regelgeving mbt ring verkennen M dressuur en hoger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:09

Je moet je altijd melden bij de jury, daar moet je dus wel komen. Als je hiermee niet om de ring heen kan, ga je er dus vast een keertje in. Dacht ook dat als je niet om de ring heen kon vliegende start niet verplicht was, maar dat weet ik niet zeker.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:13

Ik heb al meerder malen meegemaakt dat je niet om de ring heen kon maar wel een stukje ervoor kon stappen.
Moest dus wel met vliegende start binnenkomen.

Maar in zo'n situatie mag je meestal eerst één keer helemaal rond en hoef je dan pas te beginnen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:18

Uit de reglementen:

Citaat:
Artikel 130 Verkennen van de rijbaan

In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet
toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie
de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.
In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.

Het verkennen van de rijbaan is in alle klassen aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste
deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het
begin van de betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat
de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de
jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45
seconden bij A de proef te beginnen.

Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen of slechts beperkt gebruik
maakt, dient deze onmiddellijk met de proef te beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de)
jury is gegeven.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:21

dit weekend met de kringkampioenschappen ben ik naar de jury toegereden om mee aan te melden. Bij de eerste jury mocht ik daarna een rondje door de ring, bij de tweede jury mocht dit niet.
Je kon opzich wel om de ring heen rijden, dus de eerste jury was wat dat betreft gewoon aardig. De regel zoals hierboven beschreven is dat je dan nl buiten de ring blijft.
Bij twijfel altijd even vragen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 15:25

dus Betinne, als ik het goed lees komt het er op neer dat er, als je niet om de ring heen kan, gelegenheid moet zijn binnen de ring een keer rond te gaan?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:32

Jep dat staat er maar of Jury's zich eraan houden?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:47

Per 1 april zijn de regelementen weer aangepast, en je mag in geen enkele klasse de baan meer verkennen...
De organiserende vereniging zal dus moeten zorgen dat je er wel omheen kan.
Als het niet kan, kijk ik meestal even hoe de combinatie voor mij het doet!!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:32

Lamyra, de bovenstaande regel is van de nieuwste reglementen. Wij hebben het zelf ook bij de hand gehad. In de bak was geen ruimte om om de ring heen te rijden. Na overleg van de organisatie (was ik zelf dus) met de jury (voor de zekerheid) mochten alle combinaties de baan verkennen voor aanvang van de proef. Het mag dus wel! En bij twijfel kun je natuulijk altijd even vragen aan de jury.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:42

Lamyra schreef:
Per 1 april zijn de regelementen weer aangepast, en je mag in geen enkele klasse de baan meer verkennen...

Ow ik rijd altijd nog in de ring, niet gehoort dat dat niet mocht

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:59

Lamyra schreef:

Waar haal je dat vandaan dan?
Heb gezocht in de reglementswijzigingen maar staat nergens...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:37

Volgens mij wordt hiermee het reglement vanaf 01-04-2006 bedoeld?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 08:51

tnx voor alle reacties.
Ik had de discussie dus afgelopen zaterdag. het terrein was groot zat, maar de ringen waren zo neergelegd dat je er niet omheen kon rijden. Navraag over hoe dat dan opgelost werd leverde als antwoord dat je een volte mocht rijden bij de A, maar verder echt niet en dan starten.
Toen ik daar wat van zei was ik natuurlijk degene die moeilijk deed.

Uiteindelijk ben ik maar zo ver als kon langs de sloot gereden aan 1 kant van de ring, met het risico dat hij zou gaan kijken en dan dus met een beetje pech de sloot in zou kruipen, maar het ging goed.

Betekend wel dat ik volgende keer liever mn startgeld ergens anders uitgeef.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:52

Ik vind dat altijd zo rot als je er niet omheen kan rijden. Ben 1x gelijk begonnen, maar toen ging echt alles mis wat mis kon gaan, hij schrok overal van.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:13

Waar kan ik de regelementswijzigingen lezen die vanaf 1-4-06 van toepassing zijn?!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:18

Afgelopen winter heb ik ergens gestart waar je niet om de ring heen kon rijden, maar wel in een voorstukje bij A een rondje kon rijden. Daar mocht ik niet eerst de ring in, maar moest ik meteen vanaf A binnen komen rijden (en dus zonder rondje om de ring).

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:08

In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden. Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.
In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten. Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:14

Nou Lamyra het lijkt me vreemd dat je nu al de reglementswijziging van 2006 zou hebben, want die hebben ze nog niet eens bij de KNHS. Het is t/m de klasse L2 toegestaan vanaf de M1 niet meer. Buiten helemaal niet en indoor enkel als dat iom de jury en de ringmeester is besloten en men er niet omheen kan!! We hebben net de nieuwe reglementen gekregen van de KNHS t/m nu en daar is niets aan het reeds geselecteerde van Bettine gewijzigd.... Hoe kom je eigenlijk op deze reglementen???

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:56

Dit staat op de site van de KNHS

KNHS wedstrijdregelement, wijzigingen per 1-4-2005:

Art. 130 Verkennen van de rijbaan
Blz 26, 2e alinea
Wijzigen:
Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten voor het begin van de betreffende rubriek.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:32

Lamyra schreef:
Dit staat op de site van de KNHS

KNHS wedstrijdregelement, wijzigingen per 1-4-2005:

Art. 130 Verkennen van de rijbaan
Blz 26, 2e alinea
Wijzigen:
Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten voor het begin van de betreffende rubriek.

Ja, daar bedoelen ze dan iets anders mee dan jij denkt

Hiermee willen ze voorkomen dat je niet als je als eerste moet starten alvast een kwartier van tevoren in de wedstrijdring gaat rondcrossen...