Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Artikel 130 Verkennen van de rijbaan
In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet
toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie
de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.
In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.
Het verkennen van de rijbaan is in alle klassen aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste
deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het
begin van de betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat
de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de
jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45
seconden bij A de proef te beginnen.
Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen of slechts beperkt gebruik
maakt, dient deze onmiddellijk met de proef te beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de)
jury is gegeven.
Lamyra schreef:Per 1 april zijn de regelementen weer aangepast, en je mag in geen enkele klasse de baan meer verkennen...
De organiserende vereniging zal dus moeten zorgen dat je er wel omheen kan.
Als het niet kan, kijk ik meestal even hoe de combinatie voor mij het doet!!
Lamyra schreef:Per 1 april zijn de regelementen weer aangepast, en je mag in geen enkele klasse de baan meer verkennen...
De organiserende vereniging zal dus moeten zorgen dat je er wel omheen kan.
Als het niet kan, kijk ik meestal even hoe de combinatie voor mij het doet!!
Lamyra schreef:Dit staat op de site van de KNHS
KNHS wedstrijdregelement, wijzigingen per 1-4-2005:
Art. 130 Verkennen van de rijbaan
Blz 26, 2e alinea
Wijzigen:
Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten voor het begin van de betreffende rubriek.