Een 5 voor niet vierkant in B proef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Een 5 voor niet vierkant in B proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 11:54

Heb zaterdag een heerlijke wedstrijd gereden met 3 winstpunten dus best wel happy.

Wat ik wel vond is dat de tweede proef iet wat zwaar beoordeeld werd. Niet eens zo zeer bij mijzelf want dat ging idd niet echt super (alhoewel ik een 5 kreeg voor het rijden in zijn algemeen, en zo slecht was het echt niet (met 163 punten) een 6 had wel redelijk geweest).

Maar de opmerking die een goede kennis van ons kreeg vond ik toch niet helemaal eerlijk.
Zij kreeg een 5 voor het halthouden met de opmerking "niet vierkant"

Ik vind dat erg zwaar gerekend voor een B proefje, of vinden jullie van niet? (ik heb net 3 wedstrijdjes achter de rug dus ben nog niet zo bedreven hier in hoor )

En ja, dressuur blijft een jury sport

Manon

Re: Een 5 voor niet vierkant in B proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:03

In je laatste zin zeg je al, het is en blijft een jurysport. De een beoordeeld het met een 5 en de ander met een 6.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:13

Ligt er aan,
stond hij met een beentje iets naar voor of achter?
Of was het gewicht niet verdeeld over alle vier de benen?
In het laatste geval vind ik een 5 wel terecht.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:16

Het is inderdaad een beetje flauw van de jury.... In de B is het belangrijk dat je paard netjes recht stilstaat. Vierkant staan komt later wel!

Maar ja, inderdaad, het blijft een jurysport!!
Ik was ook niet blij met mijn 1 voor te laat aanspringen in galop, maar het is aan de jury hoe hij/zij dit beoordeelt!!
Sommigen zijn gewoon erg flauw en hebben misschien 20 jaar geleden voor het laatst op een paard gezeten. Die bekijken het dan puur volgens het boekje, en kijken niet naar de combinatie en hoe een combinatie foutjes oplost!

Ach ja, dan moeten we maar gaan springen roep ik altijd!!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 12:26

Sjuimpje schreef:
Ligt er aan,
stond hij met een beentje iets naar voor of achter?
Of was het gewicht niet verdeeld over alle vier de benen?
In het laatste geval vind ik een 5 wel terecht.

Weet ik eerlijk gezegd niet, het is een goede kennis van mij en die moest even eerder als mij. Was zelf aan het inrijden dus kon niet goed kijken.

Maar wat jij zegt, daar kan ik ook wel wat voor vinden ja

XLC70 schreef:
Ach ja, dan moeten we maar gaan springen roep ik altijd!!

Grappig, dat zeg ik ook altijd

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:38

Ik vind het een beetje erg streng... Maar heb zoiezo het idee dat ze steeds strenger worden in de B.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:03

ACSM schreef:
Ik vind het een beetje erg streng... Maar heb zoiezo het idee dat ze steeds strenger worden in de B.

Zal mij benieuwen met de nieuwe proeven, die willen ze April 2006 gaan invoeren.
Hierbij wordt meer gekeken naar het 'correct' gereden paard, ipv de oefening zelf. (zoals ik het heb begrepen dan) Naar mijn idee zijn ze daar al aardig mee bezig, aangezien ik altijd een opmerking krijg als mijn paard te diep of te hoog loop, verbuigt of zijn kruis te hoog is...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:28

dus dat zou betekenen dat alle proeven nog strenger worden beoordeeld? lekker in de B dan, als je paard niet perfect aan de teugel loopt...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:35

lowara schreef:
dus dat zou betekenen dat alle proeven nog strenger worden beoordeeld? lekker in de B dan, als je paard niet perfect aan de teugel loopt...

Zoiets had ik ook fijn voor de mensen die mee doen voor 'de lol' en om er wat van te leren, die gaat er denk snel af op die manier.

Ik had met 163 punten een 5 voor het rijden in het algemeen, dat vond ik ook wel raar trouwens...
Het was inderdaad een beetje gespannen (stonden een paard in te laden aan de kant van de bak), maar ja het gaat om je eigen gevoel, en met een winstpunt vind ik het prima, niet meer druk om maken

syvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:42

een 5 is niet een bijzonder laag cijfer maar in de b mogen ze je niet vierkant staan niet aanrekenen het is een ander verhaal als het hele gewicht van je paard niet goed verdeelt is..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:51

In de B hoef je inderdaad niet op de milimeter nauwkeurig vierkant te staan.
Maar wat Sjuimpje zegt klopt als een bus: er zit een groot verschil in 'net niet vierkant staan' of het gewicht niet goed verdeeld hebben.
Een 5 is nog altijd een voldoende
Ik weet niet welke proef je gereden hebt en of er nog meer oefeningen in dit cijfer zaten. Het zou ook nog kunnen zijn dat het een 'combinatie-oefening' is (bijv. samen met een overgang terug naar halthouden of voorwaarts in stap / draf). Deze uitvoering zou ook nog meegespeeld kunnen hebben