Hebben jullie ook wel eens hele hoge punten gekregen bij de dressuur terwijl het voor je gevoel vreselijk slecht ging? Toen mijn dochter net begon in de B was haar pony eigenlijk nog een beetje te sterk voor haar. Gevolg: de complete proef reed ze in uitgestrekte draf en uitgestrekte galop. Wel heeft ze keurig netjes haar figuren gereden en ze kon de overgangen ook op tijd maken door al heel vroeg te gaan remmen. Maar het was heel duidelijk te zien dat ze de pony niet echt in de hand had. Na de proef hadden we dan ook zoiets van: als je 135 punten hebt zijn we al heel tevreden. Wat bleek bij de uitslag? Ze was 1e met 183 punten. Nummer 2 had 160 punten. We vielen stijl achterover van verbazing. De jury kwam later nog naar me toe en vertelde dat hij zo van het proefje genoten had, omdat er eindelijk iemand was die eens voorwaarts reed. Ik heb toen maar niets gezegd.
In het begin heb ik het ook voorgehad , maar ja het is de bedoeling dat je paard vooruit gaat in de B en niet sloom en in de krul getrokken letterlijk . Maar heb je concurrente van haar gezien ? mss hadden die allemaal zeer traag gereden en zitten trekken en sleuren om hun pony's in de krul te laten komen als je dan aan jury hebt die daar een hekel aan heeft ja dan kan dat voorvallen maar toch blijft het raar
Ik heb niet zulke hoge punten gereden, maar ik heb het wel 2 keer gehad dat ik helemaal niet tevreden was en toch 1e was met 169 punten. Bij de 2e keer toen ik dat had, had de nummer 2 144 punten! Dat was allebei de keren in de M1
Tja, ik denk voor iedereen wel herkenbaar! Dat houd je toch, omdat het een jurysport is, en ook omdat het beeld niet altijd overeenkomt met het gevoel. En andersom zijn de punten ook wel eens lager dan verwacht, of misschien zelfs lager dan verdiend. Het compenseert elkaar wel weer, denk ik dan maar !
177 en 178 in de L1, mijn instructrice stond na de proef te mopperen dat we het veel beter kunnen en ik zelf had er ook flink de pest in. Waren we twee keer 1e en 4 wp's. Nouja, de andere combi's waren ook wel diep triest qua niveau, misschien dat ik er daarom wat boven uitstak. (Nummer twee had steeds maar max. 135 punten)
Ik heb een keer door de bak gesjeesd en figuren niet netjes en zo; resultaat niet afgewacht. 160 punten. Egt niet normaal vond ik dat. Maar het blijft een jurysport, was trouwens in de B.
Gisteren nog, hij was hartstikke sloom, liep voor geen meter. Echt, ik kom doen wat ik wilde, maar lopen: ho maar! En dan toch nog 157 en 162 (2e) en voor effect van de hulpen een 7! Het was echt veel minder punten waard...
Ik heb ooit een proef gereden met heel warm weer. Ik was echt doodmoe (was de 2e proef) en mijn paard was niet meer vooruit te branden. Ik kreeg hem zelfs niet eens meer in de linkergalop. Hij sjokte gewoon door in draf. Hele linkergalop dus niet getoond. Had ik 172 punten en een 4e prijs. Dat was in het L (L2 dus, want toen want toen bestonden L1 en L2 niet).
Dat jurylid kwam ik een paar weken later op een andere wedstrijd tegen. Kwam hij me vertellen dat hij vond dat ik toen zo goed gereden had..................
Ach, dat gebeurd wel vaker. De laatste keer had ik niet fijn gereden, logisch ook want ik was de hele week weggeweest en mijn zus had de pony gereden, maar op een of andere manier wel 169 punten (in de M2). Ik heb het wel eens vaker, maar andersom komt ook heel vaak voor. Ach, het blijft wel ongeveer in evenwicht zo.
Ik ook een keer. (Nou ja, wel eens vaker) Ik had toen echt slecht gereden. Geen stelling, geen buiging niet nageeflijk enz. En toch een keer 7de v.d. 27 met 161 (had ik 2 punten meer gehad dan had ik zelfs prijs gehad) en de tweede proef 9de met 164 pnt. En ook nog een keer binnen. Misschien dat de jury er rekening mee heeft gehouden dat het stormde en alles binnen wapperde en klapperde, maar dat ging ook nergens naar. Ik heb haar gewoon langs een lange zijde niet fatsoenlijk gekregen. Verkeerde stelling, steeds wegspringen en wegcrossen. Resultaat: 2 x 163pnt. Dan zie je maar weer eens dat dressuur echt een jurysport is!
had een keer gehad dat hij de bak doorsjeesde terwijl ik in draf moest :S. dus ook alles niet af kunnen werken. niemand had winst en ik.....: 176!! dat was dus in heb B
Ik heb een keer ergens gereden waar mijn mond openviel toen ik mijn mede Z ruiters zag losrijden. Die zagen er allemaal uit als B ruiters. De vereniging had kennelijk wel vaker "milde" juryleden. Ik had een vrij jong paard bij me en het ging alles behalve perfect maar ik had beide proeven toch dik boven de 200 punten.
Helaas heb ik het wel eens andersom meegemaakt. super proef. middengangen waren volgens toeschouwers geweldig en zeker wel 9 waard. er kwam zelfs nog een man naar mij toe om mij te vertellen dat ik zo mooie proef had gereden en hij hoopte dat er vandaag meer zo zouden rijden. Kom ik thuis met 155!!!!!!!!!! Nou dat geeft de burger niet echt moed. Dus ik hoop voor de compensatie eens bagger te rijden en super punten te krijgen
ik heb het gister nog meegemaakt in de B met mn vierjarige, de eerste proef in, allereerst stonden er alleen in de hoeken hekjes, dat had mevrouw nog nooit gezien en vond ze dus eng, ze wiebelde erover, 2x in galop bij de middendraf, linkergalop wou niet etc. Tot mijn verbazing hadden we nog 159 punten. In de 2e proef ging het super, daar waren we 1e met 170
ja, ik heb het ook wel een keer voorgehad, en ook natuurlijk het tegenovergestelde. maar ik heb liever dat ik echt naar waarde word geschat, als het slecht was, moeten ze het gewoon zeggen. kan ik mezelf tenminste verbeteren.
en dan krijg je geen B ruiters in het Z, die horen daar niet.
gistere nog, pony'lief had al 2 maanden stil gestaan wegens een blesure, en een week op voorhand pas kunnen rijden en dan nog maar 3x door de hitte en licht voor die spier, zondag ging ik mee om te zien of het weer zou lukken, eigenlijk meer om mee te doen dan voor wat anders (heb daar gereden en wilde ze allemaal nog een keer terug zien na 10 jaar) en met die hitte was exje niet erg vooruit dus ja. Dat is de basis, als hij niet vooruit is kan je niets. resultaat? 61.5% en 59%
Jah, dat ik op mijn donder kreeg van mn pa dat ik meer moest oefneen en bladiebla hele preken.......... Was ik 2e met dik 2 wp.......tja.......
Maar sowieso in de L1/L2 had ik daar last van, orion kon nog niet verzamelen of iets wat er ook maa rop leek........middengalop owke maar dan TERUG...... Schijnbaar houden de jurys daar wel van.