Effy schreef:Wist je dat er juryleden zijn waarbij je een punt minder voor de verzorging krijgt als de staart niet is ingevlochten of bijgewerkt in sportconditie?
Wist ik ook niet, totdat ik een paar weken geleden schreef bij een jury die dat deed. Mensen die de staart hadden gevlochten of bijgeschoren kregen een 8, mensen die dat niet hadden gedaan een 7. Vanaf nu vlecht ik mijn paard z'n staart dus altijd in Je weet het maar nooit...
Effy schreef:Ik wist het ook niet hoor. Totdat ik dus die jury tegenkwam. Ik weet ook niet of veel jury's hetzelfde doen, maar goed... Als dat wel zo is scheelt het toch weer een punt En die ene punt kan een wereld van verschil maken!
Ooit wel eens het deel van het proevenboekje gelezen wat vóór de proeven staat? Op pagina 34 e.v. staat de verzorging van het geheel uitgelegd.
Ik citeer:
"De staart:
a. De haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenminste éénvierde deel van de staartwortel.
Het meevlechten van gekleurde linten wordt minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. De haren van de staartwortel 'bijgeknipt' of 'bijgeschoren'."
Het is maar een tip hoor. 
Voor wat mezelf betreft: ik ben heel wat wijzer geworden door het lezen van het proevenboekje en de reglementen.